Köp av klocka/armbandsur

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur löser jag det här?
Låssprinten har alltså gått av inne i det lilla hålet.
Sprinten är väl troligen i stål antagligen rostfritt, boetten är i titan.
Jobbigt läge :huvet

Sprinten bör ju inte sitta särskilt hårt. Förhoppningsvis. Om du lite försiktigt tar en nål mellan boetten och sprinten och försöker bryta lite försiktigt med spetsen mot sprinten kanske?

Nyckelordet är dock "försiktigt", så att inte nålens spets bryta av och kilas fast mellan boett och sprint. Det finns också en risk att hålet är så djupt att sprinten inte bottnar som den sitter nu, så att man i sina försök att få ut den råkar trycka den längre in så den sitter ännu besvärligare till.

Och bara för sakens skull så måste ju frågan ställas:
Har du provat att borra?
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Jobbigt läge :huvet

Har du provat att borra?

Inte provat, saknar lämplig utrustning för att spänna upp den i pelarborren ;)
Provade nålen och provade även att lägga klockan i frysen med förhoppning att det rostfria materialet skulle dra ihop sig mer än titanet.

Det blev inlämning till urmakare så får vi se...
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Ja du hur gör man det då?.. googlat säljaren, verkar vara nån pantshop på diamanter och andra lyxprodukter.
Finns 3 säljare på blocket med just de ja söker, men en ser falsk ut...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ja du hur gör man det då?.. googlat säljaren, verkar vara nån pantshop på diamanter och andra lyxprodukter.
Finns 3 säljare på blocket med just de ja söker, men en ser falsk ut...
Chrono24 är nästan som Ebay för klockor. Hur gör du om du ska köpa något på Ebay? I och med att Chrono24 är en marknadsplats med många olika säljare så är det svårt att säga att de är på ett visst sätt, för det beror så mycket på vilken säljare på sajten det handlar om. Kolla på forum som Klocksnack eller Watchuseek vad som står där. Kolla recensionerna på t.ex. Facebook vad som står där också.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
De ska bli intressant att se hur länge roséguldstrenden håller i sig den här gången. Det är ju inte bara klockor, utan även smycken och elektronik och inredning.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är det någon som på allvar använt tachymetern? Knepigare när inte sekundvisaren hänger med varvet men det är väl bara att syfta vad sekundvisaren skulle pekat på?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Beställde en steinhart aviation chronograph. Fy fasen vad besviken jag blev. Skarpa riviga kanter, hårda knappar, sekundvisaren var still när stoppuret var avstängd
Skickade tillbaka den. Men den såg otroligt bra ut på handen
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Beställde en steinhart aviation chronograph. Fy fasen vad besviken jag blev. Skarpa riviga kanter, hårda knappar, sekundvisaren var still när stoppuret var avstängd
Skickade tillbaka den. Men den såg otroligt bra ut på handen

Valjoux 7750 är hårda, när det gäller att starta och stoppa tidtagningen.

På Valjoux 7750 är sekundvisaren kl 9. Stora sekundvisaren är för chrono funktionen tillsammans med lilla visarna kl 12(min) och kl 6 (timmar).

Synd att du inte gillar uret. Du borde gått till en urhandlare och kikat lite på urverket innan du köpte en Valjoux 7750. Eller frågat runt lite på klockforum.

Det är Chronografernas Volvo 240 skulle jag vilja påstå. Alla använder den i sitt sortiment. En riktig arbetshäst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Valjoux
Some watch brands that use base movements manufactured by Valjoux include Appella, Breitling, Cyma Watches, Fortis, Gallet, Glycine, Hamilton Watch, IWC, Invicta Watch Group, Junghans, Longines, Mido, NIXON Inc., Omega, Oris, Panerai, Porsche Design, Sinn, TAG Heuer and Zodiac.
 
Last edited:

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
2hjulslös
Nya favorit tråden här på SH förutom Jörgens Sportster och Jetmotor tråden då. Har väl haft intresse för klockor men inte engagerat mig så mkt i det. Förrän sista åren dock inga dyrgripar direkt dels för att en arb kollega har intresse av lite dyrare klockor. Han köpte sig en Omega Speedmaster förra året. Snygg o klassisk.

Fick hem en Seiko Prospex nu i veckan (plockade ut den via ett gratifikationsystem på jobbet skickades från UK). Den är snygg och gillar den även om det blir en vanesak då denna känns lite liten. Är van att ha lite större klockor med bredare länk. Lagom med funktioner och "solar powered"
Bild på Seikon
ImageUploadedByTapatalk1457727721.133367.jpg

Annars sista åren så har Favoritmärket varit Lambretta och modellen Avanti det jag burit runt handleden.

ImageUploadedByTapatalk1457727864.508274.jpg

Blev lite taggad nu i veckan med nya Seikon då den kändes lite "liten" den är eg bland de större ändå. Kollade runt på Lambrettas sida och fastnade för en modell som heter Imola så en köptes, på väg hit från UK nu.

ImageUploadedByTapatalk1457728222.725034.jpg

Är av den sort som är fumlig o alltid bär klocka och uppkavlade ärmar så de visar spår av fysisk kärlek och kontakt med omvärlden.

Nu ska jag fortsätta att plöja några fler sidor i denna tråd.

/B
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag tror inte att jag vill ha en chronograf, föll bara för designen. Sen att ju ETA7750 råkar ha sekund visaren någon annanstans än där jag vill.. Jag har riktigt dåligt med tid, därför valde jag att beställa hem först och bestämma mig om jag ska behålla den
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jag blev kär i BlancPains Fifty Fathoms "Bund".

blancpain_vintage_fifty_fathoms_bund_front_antibes_2014.jpg
BP Fifty Fathoms 3H "Bund"

Som vanligt, när jag fastnar för något, kan man givetvis inte bara köpa det över disk för en billig peng och vara glad...

Visar sig snabbt att den aldrig sålts till allmänheten utan endast delades ut till västtyska attackdykare under några år på 70/80-talet.
Begagnatmarknaden svämmar alltså inte direkt över av gamla oälskade "Bunds". Finns just nu en ensam stackare i tveksamt skick till salu för €8000 i Italien.
Helt enkelt inte läge just nu..

Så vad gör man? Jo, man bygger ihop en Bundhomage helt enkelt.

Köpte en modern klassiker i form av en Seiko SKX007, en mindre urmakarverkstad, lite blandade klockdelar och vips så hade man knåpat ihop en fattigmansbund.

Seiko_SKX007J.jpg
Seiko SKX007

Kanske inte för alla, men jag är helnöjd, även om jag fortfarande inte gett upp tanken på att en vacker dag även kunna lägga vantarna på äkta varan.

SKXBund01_Small.jpg
Min WannabeBund

Då originalet ju är från 70-talet används min Bundwannabe flitigt även i situationer där jag kanske inte alltid skulle använda en klocka annars. Vill ju snabbpatinera den lite på ett naturligt sätt.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Visar sig snabbt att den aldrig sålts till allmänheten utan endast delades ut till västtyska attackdykare under några år på 70/80-talet.
Begagnatmarknaden svämmar alltså inte direkt över av gamla oälskade "Bunds". Finns just nu en ensam stackare i tveksamt skick till salu för €8000 i Italien.
Helt enkelt inte läge just nu..

Så vad gör man? Jo, man bygger ihop en Bundhomage helt enkelt.

Köpte en modern klassiker i form av en Seiko SKX007, en mindre urmakarverkstad, lite blandade klockdelar och vips så hade man knåpat ihop en fattigmansbund.

[bild]
Seiko SKX007

Kanske inte för alla, men jag är helnöjd, även om jag fortfarande inte gett upp tanken på att en vacker dag även kunna lägga vantarna på äkta varan.

[bild]
Min WannabeBund

Då originalet ju är från 70-talet används min Bundwannabe flitigt även i situationer där jag kanske inte alltid skulle använda en klocka annars. Vill ju snabbpatinera den lite på ett naturligt sätt.
€8000 är väl ungefär i de trakter som en sprillans ny Fifty Fathoms ligger va? Så en udda modell med visst samlarvärde i bra skick torde ju antagligen ligga en aning högre än så. Kanske inte i nivå med en Comex Submariner, men ändå lite mer än en ny.

Bra val av utgångsmaterial (och stiligt slutresultat). Pålitlig klocka och det finns en hel del eftermarknadsprylar för den som inte nöjer sig med att hålla den original. På t.ex. Dagaz Watch finns det både ett och annat.

Jag har varit lite sugen på att byta bezel insert på min SKX007 till någon som går i orange/silver eller orange/svart. Detta för att koppla ihop lite till den orangea texten på urtavlan där det står "DIVER'S 200m".
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
pb_eqb500_de.jpg


Casio Edifice EQB-500DB-2AER

"Problemet" är att jag redan har en Edifice som är ganska snarlik...
Och det jag diggar mest, förutom att tycka om utseendet, är Bluetooth-kontakten, helt plötsligt så skulle man ju faktiskt orka med sig att göra mer med klockan än att plågsamt krångla mellan vintertid och sommartid två gånger om året.

https://www.youtube.com/watch?v=4CbUpNB6Enc
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top