Köp av klocka/armbandsur

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag undrade faktiskt varför du köpte vintage. Och jag köpte en steinhart för den enkla anledningen att det var den var billig, med bra urverk, safirglas, pallar vatten och bastu, ser bra ut och känns riktigt bra på armen. Jag har råd med dyrare men är ganska kostnadsmedveten och köper inget dyrt bara för att det är dyrt... Jag är smått sugen på en omega seamaster, den som liknar den här designen vi har diskuterat

Jag förstår hur du tänker.

Huvudskälet till vintage var dock att jag tycker att de äldre klockorna med plexi, åldrande index och lite spår av mångårigt användande gav en mer genuin känsla än de sterila om än exklusiva intrycken en modern Rolex ger med safirglas, guldindex etc. De allra nyaste med keramiks ring spär på den känslan ytterligare. Det är enkelt att gå in till en Rolex handlare och köpa en klocka. En vintage Rolex går att använda precis på samma sätt som en ny om man bara ser till att den har fått service och att alla packningar är bytta. Det enda som inte fungerar är urtavlan och visarna i mörker. Man kan åtgärda det, men då förstör man klockans värde. Nu tror jag inte att det är många som dyker på djupt vatten ens med en ny Deep Sea Dweller. Man har dykdatorer idag. De flesta sitter med sin klocka på kontor och snorklar på sin höjd med klockan på sin solsemester. Att dyka bland klippor och dylikt gör man inte för att man är rädd att repa den. En vintageklocka har redan fått sina ärr. Vad gör ytterligare ett?

När jag köpte min Submariner från 60-talet kostade den kanske hälften av vad en ny gjorde på ett ungefär. Hade kunnat sälja klockan dagen efter och få igen pengarna. Det hade inte gått med en ny Submariner. Inte dagen efter, men kanske senare beroende på modell. Priserna på de nya klockorna ökar allt eftersom Rolex höjer priserna. De gamla klockorna (vintage också) följer med. Tillslut kommer en brytpunkt där man "får igen" sina pengar även om man köpt en ny. Det är nog där Rolex rykte om att det är "en säker" investering kommer från ursprungligen.

Med tanke på hur stora volymer man säljer är det ändå lite förvånande att priserna håller så pass höga andrahandsvärden som de gör även på nya klockor. Det beror kanske på att folk köper klockorna och behåller dem. Inte ens en 60-tals Rolex är ovanlig egentligen. Finns tusentals där ute.


Det är fina klockor. För mig är de rätt förknippade med 90-talets James Bond - på gott och ont. Leta reda på en begagnad i bra skick och bespara dig ett par tusenlappar.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nu tror jag inte att det är många som dyker på djupt vatten ens med en ny Deep Sea Dweller. Man har dykdatorer idag. De flesta sitter med sin klocka på kontor och snorklar på sin höjd med klockan på sin solsemester.

Bara för att vara undantaget som bekräftar regeln så har min seamaster varit med mig på >30 meters djup flera gånger.

Förvisso med dykdator på andra armen. .. ?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bara för att vara undantaget som bekräftar regeln så har min seamaster varit med mig på >30 meters djup flera gånger.

Förvisso med dykdator på andra armen. .. ��

Jag var sarkastisk :D

Det är väl mer eller mindre krav på dykdator även om man hade velat dyka old school med en modern Rolex Deep Sea Dweller på armen och tabeller.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag förstår precis vad du pratar om med nya klockor utan känsla. Jag fick en gammal sliten mekanisk Doxa med plexiglas av min farfar, den hade en helt annan taktil känsla. Den hade en själ. Och de satans zigenarbrudarna slog ner mig och tog den... Den där omegan är den enda andra klockan som faktiskt lockar på grund av hur den känns både i handen, och hur den ser ut. Att den sen är lite begagnad känns bara smart, antagligen får jag tillbaka pengarna om jag tröttnar på den och säljer den.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Skulle nog inte våga köpa begagnat.
Men möjligen om jag fick garanti om äkta vara.
Finns de sådana handlare?

Går du till en seriös handlare kan de lämna garantier om något skulle vara fel. Det gäller dock att ha läst på lite själv. En gammal klocka är som en gammal bil. Man har bytt ut delar genom åren. Ibland ägarna själva via någon urmakare. Ibland ett auktoriserat servicecenter. Har klockan bytt ägare är det omöjligt att följa historiken. Vissa vill ha matchning numbers på motor och chassi. Att inget har blivit utbytt eller polerat. Andra accepterar att saker och ting har blivit utbytt och renoverat. Där sätter man ribban själv.

Jag hade inte haft några betänkligheter att köpa en begagnad klocka. Man kan man ju låta affären gå via en Rolex handlare om det är det märke affären avser som exempel. Det är en liten kostnad i sammanhanget att låta dem ta en titt på klockan. Därmed inte sagt att de har koll på äldre klockor (60- 70- tal) när det kommer till detaljer. Där har nog inbitna klockentusiasterna större koll. Frågan är ju fri att ställa på diverse forum på nätet och det finns massor att läsa.

Jag förstår precis vad du pratar om med nya klockor utan känsla. Jag fick en gammal sliten mekanisk Doxa med plexiglas av min farfar, den hade en helt annan taktil känsla. Den hade en själ. Och de satans zigenarbrudarna slog ner mig och tog den... Den där omegan är den enda andra klockan som faktiskt lockar på grund av hur den känns både i handen, och hur den ser ut. Att den sen är lite begagnad känns bara smart, antagligen får jag tillbaka pengarna om jag tröttnar på den och säljer den.

Jag hade som sagt köpt en begagnad Omega Seamaster alla dagar i veckan om det är en sådan du vill ha. Som du säger skulle du komma på att du hellre vill ha något annat kan du alltid sälja den vidare för ungefär samma summa om de nu har nått sin botten. Jag har ingen koll på prisbilden på dem. Om inte annat har du mindre fallhöjd. Du kan ju ha i åtanke att du kanske åker på en service och kolla upp ungefär vad en sådan skulle kosta. Där har du en viss prutmån eventuellt.

Alltid tråkigt när man blir av med något som har ett sentimentalt värde för en oavsett hur det går till.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Farfars gamla Certina funkar ännu. Armbandet på vardagsklockan gick sönder, så nu har jag börjat köra med den här. Väldigt basic... :Duploadfromtaptalk1453316477049.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns två anledningar till varför folk har klocka.... Ena är dom som har de som smycke å andra för tidsangivelse....

Jag tillhör dom som har klocka för att enkel veta va tiden är... Inget annat...
Då duger billigt skit från Jula för 99:-... Den senaste har funkat i 3år utan problem å när batteriet tar slut så köper jag en ny....
Fördelen me billigt skit är att man behöver inte alls vara rädd om den å ha på sig den hela tiden...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Tack för att du delar med dig JPT. Som du kanske kan förstå av det som sägs i denna tråden så är denna diskussion startad och fortsatt av en annan typ av människor. Men tack för din värdefulla insikt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fördelen med många högkvalitativa armbandsur är att de tål mycket så man kan ha den på sig överallt...

Skulle jag ha på mig en fin klocka så skulle jag defensivt inte ha på mig alltid... Skulle vara rädd om den, de är ett smycke då.. Även om de sägs vara hållbara så går det att få märken å även repor på glaset.. Vore jävligt synd...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tack för att du delar med dig JPT. Som du kanske kan förstå av det som sägs i denna tråden så är denna diskussion startad och fortsatt av en annan typ av människor. Men tack för din värdefulla insikt.

Har förstått de genom att läsa lite i tråden.... :D
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Skulle jag ha på mig en fin klocka så skulle jag defensivt inte ha på mig alltid... Skulle vara rädd om den, de är ett smycke då.. Även om de sägs vara hållbara så går det att få märken å även repor på glaset.. Vore jävligt synd...
Har bland annat en Omega Seamaster som jag haft som arbetsklocka/vardagsklocka i över 10 år. Den har varit med om åtskilliga tuffa äventyr till sjöss men glaset är helt utan repor. Stålet har dock fått en del minnesvärda patineringar.

f52d787f16bccee47c07ab4fc73ae02a.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Den där har jag också tittat på lite mer än en gång. :drool
Liksom, 500M. Och titan! Dessutom till ett jäkligt attraktivt pris.

Jag gillar hur titanet är lite mörkare och mattare än vad rostfritt brukar vara. Även om jag inte är någon stor fantast av allt det blåa på urtavlan och sekundvisaren så gillar jag det moderna och stilrena utseendet på urtavla och visare har i övrigt. All den självlysande färgen på bezeln hade de gärna kunnat skippa, fast med en prislapp på under 6000kr så är det ändå mycket klocka för pengarna.


Blev tvungen att köpa lillasyster en klocka i födelsedagspresent bara för att dämpa värsta köpsuget. http://www.creationwatches.com/prod...omaster-diver-bn0100-18e-mens-watch-5121.html Armbandet är mer orange än vad som framgår på de där bilderna. Men det ska ändå bytas mot ett natoband.


Skulle jag ha på mig en fin klocka så skulle jag defensivt inte ha på mig alltid... Skulle vara rädd om den, de är ett smycke då.. Även om de sägs vara hållbara så går det att få märken å även repor på glaset.. Vore jävligt synd...
När jag gör saker som att skruva mc, cykla i skogen eller hugga med en yxa eller något brukar jag lägga klockan i en ficka eller ha på mig något billigare. Vad det gäller skruvandet så är det för att jag inte vill bada den i olja eller andra exotiska kemikalier. Vad det gäller huggandet och liknande så är det för att såna stötiga rörelser kan vara skadliga för mekaniska urverk, för vissa mer än för andra (beror lite på urverkets konstruktion och hur det är monterat), och det räcker med en klocka som blivit skadad så. Angående skogscyklandet är det till stor del för att det är ganska obekvämt med ett tungt dykarur som slår mot handleden.

Att få glaset repat oroar mig inte.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Farfars gamla Certina funkar ännu. Armbandet på vardagsklockan gick sönder, så nu har jag börjat köra med den här. Väldigt basic... :DView attachment 426572
Sån äger jag åxå. Fick en sån när jag var 7 år och skulle börja i skolan.
Pojkmodell men funkar ändå på mej idag.
Fast min helt soldrivna Citizens är åxå ball :kär Köpte den för nån hundring sent åttital.
Nackdelen är att den bara funkar på halva våren sommaren och en bit in i hösten
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Sån äger jag åxå. Fick en sån när jag var 7 år och skulle börja i skolan.
Pojkmodell men funkar ändå på mej idag.
Fast min helt soldrivna Citizens är åxå ball :kär Köpte den för nån hundring sent åttital.
Nackdelen är att den bara funkar på halva våren sommaren och en bit in i hösten


Jag lämnade in min för att få kondingen bytt.
Sen gick den perfekt I många år till. Ligger och tickar än I fönstret.
Kör bara med min andra klocka på armen.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Finns två anledningar till varför folk har klocka.... Ena är dom som har de som smycke å andra för tidsangivelse....

Jag tillhör dom som har klocka för att enkel veta va tiden är... Inget annat...
Då duger billigt skit från Jula för 99:-... Den senaste har funkat i 3år utan problem å när batteriet tar slut så köper jag en ny....
Fördelen me billigt skit är att man behöver inte alls vara rädd om den å ha på sig den hela tiden...


Jag kör med min breitling på précis samma sätt. Använder den för tidens skull. Funkat perfekt I den tiden jag haft den, jag är inte rädd om den utan den är på nästan 24/365.
Skillnaden är att jag vet att min klocka går, att den visar rätt. Den stannar inte när jag behöver den som mest. Samt att mina barn barn kan ärva den med både ett värde I peng och affektion.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Hur löser jag det här?
Låssprinten har alltså gått av inne i det lilla hålet.
Sprinten är väl troligen i stål antagligen rostfritt, boetten är i titan.
 

Bifogat

  • 20160123_225148.jpg
    20160123_225148.jpg
    434.5 KB · Visningar: 135
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top