Köp av klocka/armbandsur

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Ngn som har koll på smartklockor? Tänkte köpa en till damen och har kollat på Moto 360 2nd gen. Är den ngt att ha? Krav: Android, pulsgrejer, gärna rund.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Ngn som har koll på smartklockor? Tänkte köpa en till damen och har kollat på Moto 360 2nd gen. Är den ngt att ha? Krav: Android, pulsgrejer, gärna rund.

Bara så jag inte rekommenderar fel, är det damen eller klockan du har krav på att ha puls och vara rund? :hihi
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Swatch och victorinox borde släppa något billigare. Vem köper en Breitling Android klocka??
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ngn som har koll på smartklockor? Tänkte köpa en till damen och har kollat på Moto 360 2nd gen. Är den ngt att ha? Krav: Android, pulsgrejer, gärna rund.

moto360 sport kommer 7 januari . då får du android klocka och sportklocka i ett. Kan inte tänka mig en vettigare kombination. En apple eller android klocka känns som den minst vettiga pryl du kan köpa idag. "jag köper en klocka så jag kan se vem som ringer, för jag orkar inte gräva fram min mobil. Jag missar ändå samtalet eftersom jag tittade på klockan i stället för att leta efter mobilen"

http://www.motorola.com/us/products/moto-360-sport

- - - Updated - - -

Swatch och victorinox borde släppa något billigare. Vem köper en Breitling Android klocka??

Glöm detta, Motorola verkar ha hittat en sweet spot med Moto 360 sport
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Swatch och victorinox borde släppa något billigare. Vem köper en Breitling Android klocka??

Kan man fråga sig. Jag kan förstå en en funktionsklocka för träning med puls, tid, navigering etc gjord för ett ändamål. Har lite svårt för hela grejen med Apple watch och dylikt.

Utan att värdera funktionerna tyckte jag att Tag Heur gjorde en intressant lösning på problematiken att dessa smartwatch kommer att bli omoderna fort. När man köper deras smartwatch ingår det ett utbytesprogram där man kan få det elektriska uret utbytt mot ett mekaniskt längre fram - mot en kostnad så klart.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jasså var det mot en kostnad man kunde byta in de, så klart.. Jag kan inget annat än att hålla med om att det är helt onödigt att ha en smartwatch om den inte har allt inbyggt, gps höjd och trycmätare, stegräknare, puls, etc etc. Men ändå är de ganska populära - Apple kan ju sälja vad för skit som helst som blänker lite. Ett litet slag för moto360 är väl att man kan synkronisera lite musik med Google music, så man slipper asa mobilen med sig. Nästan varje gång jag kör bänkpress håller jag på att krossa mobilen som jag har i midjebälte
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Får väl lyfta tråden in i 2016.

Såg en fin gammal Sea Dweller från slutet av 70-talet. Av en händelse samma årtal jag själv föddes. Det är inget jag brytt mig om när jag köpt klockor förr. Inte nu heller. Men det råkar sammanfalla att jag fyller år inom kort och tänkte varför inte ge mig själv en födelsedagspresent. Efter ett par dagars funderingar innan jul bad jag dem lägga undan klockan.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Får väl lyfta tråden in i 2016.

Såg en fin gammal Sea Dweller från slutet av 70-talet. Av en händelse samma årtal jag själv föddes. Det är inget jag brytt mig om när jag köpt klockor förr. Inte nu heller. Men det råkar sammanfalla att jag fyller år inom kort och tänkte varför inte ge mig själv en födelsedagspresent. Efter ett par dagars funderingar innan jul bad jag dem lägga undan klockan.
Får vi se någon bild?
5005816173dade26283b3907e001a224.jpg
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
DSC_0011.jpg

Jag har köpt(edit: fick i julklapp) min först smartwatch, samsung gear s2 classic
o måste nog säga att jag inte kommer bära annan klocka. Så jävla smidigt. Men ens behov av smartklocka beror nog mest på vad du jobbar med.

Eftersom jag arbetar i mark entreprenads branschen och ringer kanske 15-30 samtal(schaktbilar, kontakta anläggare, beställare etc) om dagen medans jag kanske sitter i maskin alt arbetar ute, så är möjligheten att se vem som ringer eller ringa samtal utan att behöva slita fram mobilen är guld värt! Använder ju alltid bluetooth lurar eftersom jag måste ha händerna fria så behöver jag inte plocka upp mobilen..skitbra =)
Står ofta med ritningar och ska plussa ihop höjder o även där är det smidigt att bara lyfta klockan, säga -"go gear" o sedan fråga klockan vad summan blir. Funkar klockrent. Sällan den missar ord. Dock så är inte svenska aktiverat än så än så länge för man snacka engelska. Så de gånger man ser ett mess på klockan är det smidigt att bara snabbt kunna tala in meddelandet, trots att det är på engelska, o skicka. Istället för att dra fram klockan som ska bökas fram i arbetsbyxorna medans man sitter ner o kör grävmaskin.
Allt annat är dock inget jag direkt använder. Som att läsa nyheter, träningsappar som finns tillgängliga.
Möjlighet att kunna spara 300 låtar på klockan o slippa böka runt mobilen på gymmet är rätt smidigt oxå.
Laddning sker med laddningsdocka så man behöver bara ta av sig den när man ska sova o placera på enheten. Batteritid 2 dagar med normal användning.
Nä, jag gillar den stenhårt. Vill dock att den ska vara lite större i storlek o längre batteritid. Kommer troligt inte använda några av mina andra klockor längre tyvärr. Smidigare arbetsliv med denna på armen

moto360 sport kommer 7 januari . då får du android klocka och sportklocka i ett. Kan inte tänka mig en vettigare kombination. En apple eller android klocka känns som den minst vettiga pryl du kan köpa idag. "jag köper en klocka så jag kan se vem som ringer, för jag orkar inte gräva fram min mobil. Jag missar ändå samtalet eftersom jag tittade på klockan i stället för att leta efter mobilen"

http://www.motorola.com/us/products/moto-360-sport

- - - Updated - - -



Glöm detta, Motorola verkar ha hittat en sweet spot med Moto 360 sport
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
E det bara jag som tycker att jag var rolig? Med tanke på att det här är nog den mest kopierade klockan genom tiderna.?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
E det bara jag som tycker att jag var rolig? Med tanke på att det här är nog den mest kopierade klockan genom tiderna.?
Mja, är inte Submariner kopierad lite oftare? :va Steinhart har iofs en ganska rak kopia av Sea Dweller. Men det är av modellen Deep Sea Dweller.

Själv så har jag satt nytt armband på min Ciny. Egentligen skulle jag ha använt det till någon annan klocka. Men kineserna, som som tog en månad på sig för att leverera det, skickade ett 18mm istället för de beställda 22mm. Och enda armbandsuren jag har som sväljer 18mm armband är Cinyn och BMWn. Så då BMWn har nytt läderarmband fick det bli Cinyn som fick sig ett nytt armband.
Ciny.jpg
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
E det bara jag som tycker att jag var rolig? Med tanke på att det här är nog den mest kopierade klockan genom tiderna.?

Ironin gick klart fram.

Det var ett tag när "alla" hade en Asien kopia på armen. Även folk som hade ekonomi nog att köpa sig en äkta. De ville bara ha looken. Det var väl i den vevan som man såg en öppning att tillverka Steinhart och dylikt. En klocka med looken och ett bra urverk. Man sätter inte Rolex på urtavlan och gör lite smärre ändringar. T ex är väl Steinhart 42 mm och Rolex 40 mm. Osäker på vilka eventuella synpunkter Rolex som tillverkare kan ha. De håller väl sig inom det som är accepterat. Sedan är ju designen gammal och Rolex kanske inte kan skydda den hur länge som helst.

När det begav sig fanns det ju Blancpain Fifty Fathom. Man ser likheter med den tidens klockor, på samma sätt som man ser likheter med bilar från olika generationer. Sedan är vissa modeller mer ikoniska än andra och förknippas med ett visst märke. Submariner är väl den mest ikoniska Rolex modellen när det kommer till dykaruren. Sea Dweller var mer ett arbetsredskap när det begav sig och kanske ett statement precis som Omega Ploprof som man satt i produktion igen för några år sedan.

Ett av skälen att jag valde vintage (innan det ens var på modet) från början var just att det var så många som köpte billiga asienkopior och försökte komma undan med det. Det vill säga de försökte få sin omgivning att tro att de hade köpt äkta vara. Med rätt framtoning är det inga problem att få bluffen att fungera. Dessa skulle aldrig nöjt sig med en Steinhart då det uppenbart inte är en Rolex utan en lookalike. Jag kan tycka att en lookalike är ärligare. Det är inte ens säkert att Rolex tappar försäljning på tilltaget. Det är ju mer eller mindre en hyllning på en lyckad design som fortfarande håller måttet.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag undrade faktiskt varför du köpte vintage. Och jag köpte en steinhart för den enkla anledningen att det var den var billig, med bra urverk, safirglas, pallar vatten och bastu, ser bra ut och känns riktigt bra på armen. Jag har råd med dyrare men är ganska kostnadsmedveten och köper inget dyrt bara för att det är dyrt... Jag är smått sugen på en omega seamaster, den som liknar den här designen vi har diskuterat
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top