Köp av klocka/armbandsur

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kikat på tritium upplysta klockor ett tag och kunde inte hålla mig längre,så jag beställde en Traser i helgen.

Ska bli jävligt intressant att se exakt hur bra dom lyser i halvmörker.

View attachment 409558
Yes!

Jag har haft den i en dryg vecka, gillar den riktigt mycket.

Jag va lite orolig att det är gjord i kompositplast men den känns väldigt robust, mycket bättre känsla än vad jag förväntade mig.
Repas lättare än rostfritt men repor syns inte lika lätt som repor på en svartmålad stålklocka.

Tritiumet lyser också bättre än vad jag hade förväntat mig, så klockan är alltid väldigt lättavläst i alla lägen.

Så sjukt coolt att tritiumet inte behöver laddas för att lysa, lyser alltid lika mycket. Eller typ, har ju en halveringstid på ca 10år.

Det enda negativa va armbandet av gummi, va inte riktigt min grej. Men sånt är ju lätt o byta.

View attachment 410442View attachment 410443


Gött mos! :tummenupp

Har själv en T4004 Big Chrono Blue sen ett år tillbaka och älskar den! Funkar felfritt, tålig som en stridsvagn (har ändå brukat min ganska så hårt i och med min militärkarriär och förutom någon enstaka liten repa i det svarteloxerade rostfria höljet har den klarat sig bra! Inte en repa i glaset!) och tritiumbelysningen lyser upp precis lagom för bra synbarhet i mörker utan att blända. Tror säkert du kommer bli nöjd, riktigt bra skit det där! :tummenupp
Traser.jpgtraser3.jpgtraser4.jpg
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Händer inte ofta att jag köper en klocka även om intresset finns där. Vill nämligen inte ha för många ägodelar som bara ligger och samlar damm som man ska ha dåligt samvete för att de ligger oanvänt. Har sedan tidigare en Submariner från 60-talet som jag använt som bruksklocka i ca 10 år eller så. Slog till på en GMT från -69 som jag tänkte alternera mellan framöver.
 

Bifogat

  • IMG_4102.JPG
    IMG_4102.JPG
    132.7 KB · Visningar: 185

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nu kunde jag inte motstå frestelsen längre! Den här mackapären är beställd :)

Automat med 90h reserv :)

ImageUploadedByTapatalk1412838749.445415.jpgImageUploadedByTapatalk1412838766.082945.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Någon som har en Breitling B-1 liggandes i någon låda och som de funderat på att göra sig av med? PM:a isåfall! :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Händer inte ofta att jag köper en klocka även om intresset finns där. Vill nämligen inte ha för många ägodelar som bara ligger och samlar damm som man ska ha dåligt samvete för att de ligger oanvänt. Har sedan tidigare en Submariner från 60-talet som jag använt som bruksklocka i ca 10 år eller så. Slog till på en GMT från -69 som jag tänkte alternera mellan framöver.
:Bugar We're not worthy, we're not worthy!!! :Bugar

Den ser ju riktigt fräsch ut på bild. Är den det i verkligheten också?


Nu kunde jag inte motstå frestelsen längre! Den här mackapären är beställd :)

Automat med 90h reserv :)
Läcker Swatch. Säljs de i Sverige nu eller? De gjorde inte det när de släpptes har jag för mig. Hur mycket går de loss på?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Läcker Swatch. Säljs de i Sverige nu eller? De gjorde inte det när de släpptes har jag för mig. Hur mycket går de loss på?

Beställde den via swatchs e-shop för 1160kr inkl frakt :) Dock skickas den från Schweiz, så man får räkna med 1 veckas leveranstid :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
...och lite tull, moms och administarationsavgift på det... :gnissla

Med tanke på att det inte står något om att det skickas från Schweiz och att det är köpt i en svensk butik borde det ingå i 1160kr :)

I fakturan är momsen inkluderad så jag är inte speciellt orolig
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Med tanke på att det inte står något om att det skickas från Schweiz och att det är köpt i en svensk butik borde det ingå i 1160kr :)

I fakturan är momsen inkluderad så jag är inte speciellt orolig

Ok, då missförstod jag ditt inlägg. Jag trodde att du beställt den från Schweiz.

Grattis till ett fint ur i så fall!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
alla rolex ser likadana ut - de ser ut som min steinhart :p

Kan nog hålla med om att Rolex ser ungefär likadana ut och att det finns mycket annat som påminner om dem på marknaden idag och när det begav sig. Måste vara ett vinnande koncept helt enkelt att man har tagit fram ikoner på 40-, 50- och 60 talet som än idag är aktuella med smärre modifieringar.

Utan att veta skulle jag påstå att det där är högst likt krabban på ett Abarth-emblem, kanske en 500: http://m.caranddriver.com/photos-12q2/452835/2012-fiat-500-abarth-interior-photo-453756

Stämmer bra det. Emblemet på ratten till en Abarth 500 bakom klockan på bilden.

:Bugar We're not worthy, we're not worthy!!! :Bugar

Den ser ju riktigt fräsch ut på bild. Är den det i verkligheten också?

Klockan är fräsch i verkligheten. Den bär givetvis spår av användning och har fått en fin patina på ringen och indexen genom åren vilket bara ger klockan en karaktär som inte en modern motsvarighet kan göra.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ingen som har någon erfarenhet av "Smart-watches"?

Är lite sugen på att prova en, men vet inte vilken. :confused:
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Min julklapp till mig själv för 47 år sedan har fått nytt glas och armband, ny minut- och timvisare, nya knappar och en ordentlig invändig rengöring.

_BC83419.jpg

Har du kvar original visare eller behöll serviceverkstaden dem? Samlare föredrar att urtavla och visare är original nämligen. I största mån bör man låta sådant sitta kvar i klockan om det fortfarande inte är något fel på delarna och byta det som är nödvändigt för att urverket ska hålla god precision och att det ska vara tätt. Men det spelar kanske ingen roll för dig som har ägt klockan sedan ny och antagligen kommer att ha kvar den så länge du lever.

Jäkligt roligt att se en som har haft sin klocka sedan ny i 47 år och fortfarande använder den! Klockan ser jättefin ut. Fortsätt vårda den ömt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nya tim- och minutvisare är identiska med original. Nu tillgängliga sekundvisare är något annorlunda från min 1967:a och byttes inte. Alla utbytta delar återlämnades i en plastpåse ihop med kvittot.
Jo, det är en bruksklocka men jag måste erkänna att ofta används också en enkel solcellsladdad Citizen, Omegan är en stor och tung klump med utstickande delar och kanter som fastnar i kläder etc.
Vid högtidligare klädsel används en liten svart Seiko köpt av en somalier för 35:- då hans land kollapsade, enligt en svensk urmakare värd ca 2 000:- vilket var en hel del pengar på den tiden.

Det borde vara patina på original visare som inte finns på de nya även om de är identiska i övrigt. Spetsen på sekundvisaren är samma som på indexen ser jag. Rolex tar alla gamla delar och behåller dem i samband med service. Med dem får man vara väldigt vaksamma och tala om att man inte vill ha visare, urtavla och annat utbytt. Finns de som lämnat in en klocka och har fått hela värdet förstört på grund av att de bytt dem. Det var lite därför jag ställde frågan. Omega kanske gör annorlunda om din klocka gick via en officiell återförsäljare/urmakare.

Har funderat på att köpa en Swatch för ett par hundra ibland att ha med på vissa typer av resor där man inte har lust att sticka ut och dra några blickar till sig. Tänker på rånrisk och att bli utsatt för våld. Ett liv är inte mycket värd i vissa delar av världen tyvärr. Man måste vara försiktig. Annars är det rätt bekvämt att ha något på sig som kan användas i byte eller omvandlas till kontanter i princip världen över om man skulle ha det behovet.

Rolig historia om Seiko klockan. Somaliern måste varit tät som köpt en så pass dyr klocka när det begav sig. Vilket fynd för sin del.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Förstår inte...

Knappast, snarare okunnig. När president Barre störtades plundrade hans folk centralbanken och butikerna på allt lättransporterat av värde. Sedan åkte de i pansarbandvagnar till Kenyagränsen och anmälde sig som flyktingar med resväskor fulla av dollar och värdesaker. Småsaker som klockor såldes på Nairobis gator där jag köpte Seikon.

Av bilden att döma ser det ut som om på spetsen på sekundvisaren har gulnat i samma ton som index på urtavlan som har skiftat färg genom åren på grund av luftfuktighet, solljus etc.

Din förklaring låter mer trovärdig och gör din historia ännu bättre. Det gör klockan mer intressant kan jag tycka utan att veta hur den ser ut ens.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top