Köp av klocka/armbandsur

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Själv har jag en Jacques Lemans som jag är väldigt nöjd med :tummenupp

Drömklockan är en Rado Ceramica men där gäller det att punga ut lite mer pengar tyvärr... :gnissla
 

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
När det står att boeten på en klocka är 40mm i diameter avser det då ytterdiametern på klockan?
 

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
954 Fighterblade -03
Köpte en Festina på Ur & Penn för två år sen. Fungerat klanderfritt.
~2000kr.

F16169-3.jpg

http://www.uropenn.se/site.aspx?id=394

Ändå ingen jag känner som skulle tro/bli impad om jag kom med en "äkta" klocka för minst 30.000kr. Dom skulle på sin höjd tycka man gjort ett klipp på Kanarieöarna...
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Mekaniska urverk är alltid roligare än quartz. Tyvärr också dyrare.

Själv är jag av den tråkiga uppfattningen att ett tidsinstrument skall visa rätt tid, och där får den allra finaste mekaniska chronograph fetingpisk av vilken Hello Kitty-quartsklocka som helst.

Men är det inte viktigt att klockan går exakt kan man ju ösa in pengar i något mekaniskt spektakel bara för "känslans" skull. Lite som Harley-Davidson antar jag! :)
 

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
954 Fighterblade -03
Själv är jag av den tråkiga uppfattningen att ett tidsinstrument skall visa rätt tid, och där får den allra finaste mekaniska chronograph fetingpisk av vilken Hello Kitty-quartsklocka som helst.

Men är det inte viktigt att klockan går exakt kan man ju ösa in pengar i något mekaniskt spektakel bara för "känslans" skull. Lite som Harley-Davidson antar jag! :)

Helt rätt tänkt!

Edit: Hur går det på lastbilssidan då?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En bekant till mig hade köpt en "svindyr" klocka (runt tiotusingen, det är svindyrt för honom som äter nudlar från den 12'e varje månad), givetvis hade han skrytt med den för alla han kände och någon hade talot om det för mig som han inte hade träffat ännu.

Mycket riktigt, jag träffar snubben och det första han gör är att halvdiskret kavla upp ärmen så att skrytdinkan ska synas, jag ignorerar blaffan länge så till slut känner han sig manad att ta upp ämnet själv, varpå jag säger "vaffan, har inte din mobil inbyggd klocka!"

Han har aldrig tagit upp ämnet igen.

Det går inte att komma ifrån att dyra klockor är bara smycken i dag, du kan få en klocka som går rätt tills batteriet tar slut för 59:-, då har den armband i äkta taiwanesikt fuskskinn, eller plast.

Men jag skulle å andra sidan inte köpa ett guldarmband att ha på mig, så då kan ju en shysst rova kanske fylla en funktion.

Men jag är mer för plojjgrejor då, ryska gjutjärns klockor med billigt digitalt innanmäte och tim-pip som låter falskt och sånt....
 

Mecklarn

Skit bakom styret...
Gick med
12 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
zx7r -97
Haft min PRS 200 i snart fem år... Helnöjd..., så mitt omdöme är: Klockren!
(om man inte måste ta tempen, kolla kompassen, ha alarm eller andra digitala nymodigheter)
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Själv är jag av den tråkiga uppfattningen att ett tidsinstrument skall visa rätt tid, och där får den allra finaste mekaniska chronograph fetingpisk av vilken Hello Kitty-quartsklocka som helst.

Men är det inte viktigt att klockan går exakt kan man ju ösa in pengar i något mekaniskt spektakel bara för "känslans" skull. Lite som Harley-Davidson antar jag! :)

Visst är det så. Vill man veta exakt vad klockan är borde mobilklockan vara den noggrannaste.
Objektivt sett är en Shadow mer prisvärd än en HD men likförbannat vill folk ha HD. För känslan och mekaniken.

Fast precis som i MC-världen är andrahandsvärdet betydligt större på det mekaniska uret (HD, Ducati). Och en annan likhet är att ett mekaniskt ur går att reparera och hålla vid liv hur länge som helst. När det billiga quartsuret pajjar är det inte värt att laga det.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Visst är det så. Vill man veta exakt vad klockan är borde mobilklockan vara den noggrannaste.
.

Och radiokontrollerade klockor som btw är kanon då dem ställer om sig automatiskt till sommar/vintertid :) Blev glatt överaskad när jag fick en sådan av farsan i födelsedagspresent, :eek: blivit high tech på gamla dar...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Yup... En sådan här funderar jag på, men jag är lite orolig över att det rostfria stålet kan ge mig nickel-problem.

http://www.klockor.nu/desc.php?pid=3132&back=produkter.php?jump_to=3132&&

Kan inte låta bli att flika in. Jag tycker att radiokontrollerade klockor är nojiga vid sommar-/vintertidsskifte samt på resor över tidzonerna, det brukar nämligen ta ett tag innan de fattat.

Det är iof ännu värre med radiostyrda reseväckarur, helt kass. Klockan går fortfarande fel när man ska törna in på hotellrummet första natten i ny tidszon, vad ställer man larmet på då?

Det blir då mobilen som får bli räddningen, som vanligt :)

/J
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Det är iof ännu värre med radiostyrda reseväckarur, helt kass. Klockan går fortfarande fel när man ska törna in på hotellrummet första natten i ny tidszon, vad ställer man larmet på då?


/J

Håller med. Mitt reseur brukar ställa sig på 0:00 ibland, både i Sverige och utomlands. Och att ha ett reseur som man inte kan lita på är totalt värdelöst. :huvet
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men jag är mer för plojjgrejor då, ryska gjutjärns klockor med billigt digitalt innanmäte och tim-pip som låter falskt och sånt....
Jag har en rysk klocka. :hej
En Vostok Komandirskie Manual som man får dra upp sisådär en gång per dygn och där tidpunkten den visar är en så grov gissning att ett solur nattetid ger en exaktare tidsangivelse. Det var min storasyster som köpte den åt mig på det statliga varuhuset i Minsk. Och nej, jag använder inte den klockan till vardags.

KM%20811831%20PEL.JPG

För fler ryska klockor, kolla på http://www.smirs.com/
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top