Flygolyckor, flygrädsla mm

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alla normala människor, eller 70% för att vara exakt, tycker det är obehagligt att flyga. Skulle gissa att av dessa erkänner inte ens hälften av dem att de tycker det är läbbigt. Jag är definitivt en av de 70%, inte för att jag tror att det är farligt, jag vet att det inte är det rent av - utan för jag tycker det är obehagligt.

Precis som säkert många tycker bungy jump är läskigt så tycker jag flygplansåka är läskigt, i synnerhet starten. Jag har ju då priviliegiet att flyga varje vecka med jobbet, så det är kanon. :rolleyes:
Men, jag har bestämt att jag aldrig någonsin kommer boka av eller låta bli att boka en resa pga detta, men jag skulle nog undvika suspekta bolag för längre havsflygningar, säkert helt irrationellt men jag hatar allra mest att flyga över havet. Det beror kanske på att händer det något på en Sth-Cph flight så kan de gå ner i Skavsta, Linköping, en rad andra flygfält, Landvetter, Sturup, Kastrup m.fl. Jag vet att de når en flygplats på glidflygning då det lär finnas en åtminstone var tionde mil. Att däremot flyga över Atlanten där det är tvärkört om något verkligen skiter sig, det är extra o-bra enligt min rädd-o-meter, men jag gör det om det påbjuds i alla fall.

Hur som helst, några tankar kring detta. Varför behövs säkerhetspersonal, rutiner, syrgasmasker, flytvästar, instruktioner för nödutgång etc om det är så oerhört säkert? Det sägs ju att det är så säkert att flyga jämfört med alla andra transportmedel, säkert inkl tåg också. Får man flöytväst på tåg? Är det större risk att ett tåg blåser av Södertäljebron när man åker till GBG än att ett jetplan skulle tvärdyka i Vättern?

Det här med flytvästar är ju extra dumt också, det har mig veterligen aldrig hänt att ett flygplan landat på havet intakt. Jag tror det minsta problemet är om flytvästen sitter ordentligt fastsurrad kring livet när man slår ner mellan NY och Azxorerna i 400km/h faktiskt. Och det där munstycket, vem skulle börja blåsa i det oavsett vad som händer? Varför fixar de inte flytvästar som garanterat blåses upp, om man nu mot alla odds skulle störta, överleva, ta sig ut och sedan sjunka på grund av att det låg en snus i det där röret så skulle man ju bli så arg att man dog av bara det.

Mer på temat flytvästar, varför? Jag vill ha fallskärm. Inte flytväst, jag skiter i flytväst faktiskt. Skulle piloten vara så skilled att han tog ner planet på havet så lovar jag att simma till närmsta hamn. För övrigt har jag läst om flygolyckor lite granna och vad jag förstått så har aldrig ett passagerarplan lyckats landa på have eller sjö, inte s.k. "wide body" plan i alla fall. Vidare ingår det inte i pilotutbildningen att landa på vatten så det skulle garanterat gå åt skogen.

Och om det är så säkert som de säger, vilket de förvisso inte kan mena eftersom de tjatar om säkerhetsbälten och man inte ens får lyssna på Mp3 vid landning, så undrar man ju varför det händer så mycket som det gör ändå, tillbud alltså. Nu senast glömde de slå på syret till planet på väg från Bromma till Landvetter, smart. Borde vara spöstraff på en sådan pilot.

Det här med elektronisk utrustning är bluff också. Några frågor:
  • Varför får man ha digital klocka men inte Mp3?
  • Varför är utrustning med radiosändare strängt förbjuden att ha påslagen under hela flygningen, medan alla har det ändå i sina laptop med Bluetooth?
  • Om det vore farligt på riktigt, varför beslagtar de inte all eventuellt farlig utrustning vid ombordstigning?

Jag mejlade faktiskt SAS och frågade, fick svar av en höjdare att utrustning med mellanfrekvensoscillator inte får användas ombord. Jag fattade inte vad hon snackade om, frågade en vän och doktor i elektronik och han fattade inte heller. De har ingen aning själva om vad man får ha ombord alltså, känns tryggt.

Flygplan är så jävla värdelöst.


fy fan
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Markus skrev:
Jag är definitivt en av de 70%, inte för att jag tror att det är farligt, jag vet att det inte är det rent av ...

Det är visst farligt. Man kan dö. Fast inte så ofta.

Herregud!
Hade inte flygning varit farligt så hade denna tråd aldrig existerat!
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
va fan, starten är ju det allra bästa med att flyga. Känna hur man åker bak i sätet, farten ökar, planet lättar och liksom skiddar lite mot luften innan det bär av uppåt!

Avis på mcfille :mad:
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Kolla på Air crasch investigtion där får man svar på många frågor (o sådant man inte vill veta) angående säkerheten.

Är inte rädd för att flyga (luftkropparna är det som "skrämmer" mig mest) men inflygningen in mot Puket flygplats är läskig då flygplatsen ligger nära kusten, det känns som att man ska landa på vattnet :gnissla

Lev varje dag som om det vore den sista, gå o va rädd för saker man inte kan påverka gör en inte lycklig:pannkyss
 
Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tycker det är rätt kul att flyga. Funderar faktiskt på att gå pilot skola om nått år. Bara jobbigt att dom jävlarna inte fixar att lämna lite benutrymme, ett plan för 50 pers kan man ge sig fan på att dom klämmer in 150 stolar i.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Landningarna är ju vidriga, speciellt i små sunkiga flygplan på vintern, dom vinglar ju ner det måste bara vara tur att dom prickar banan.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tycker det är rätt kul att flyga. Funderar faktiskt på att gå pilot skola om nått år. Bara jobbigt att dom jävlarna inte fixar att lämna lite benutrymme, ett plan för 50 pers kan man ge sig fan på att dom klämmer in 150 stolar i.

Vet inte om du flyger mycket men ska du boka långt i förväg så kan du försöka se om det inte går att få en plats vid någon av nödutgångarna, där har man bra om benutrymme.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Flyger själv varje vecka i jobbet och tänker att det är lite småläbbigt faktiskt. Att flyga över vattnet har tills nu kännts bäst då om planet skulle gå ner så går det inte ner i skogen mot ett par hundra träd utan på öppen yta och flytväst finns ju :hihi

Kraschar man så kraschar man, man kan ju panika hela vägen ner men dör gör man och sen är det bra med det. Har faktiskt aldrig tänkt under en flygning: "Ja tänk om planet störtar och alla dör nu?" hmmmm...
Ja vad händer då? jo, det blir svart och där tar det slut. Punkt.
Det lär ju inte vara nån historisk händelse att ett plan åker ner så allting kommer ju vara glömt då Aftonbladet slutar skriva om det.

Jag flyger nästa vecka igen men att vara extra lugn över vattnet nu ska jag se om jag fortfarande blir ;)

Landningarna är ju vidriga, speciellt i små sunkiga flygplan på vintern, dom vinglar ju ner det måste bara vara tur att dom prickar banan.

Haha, ja inrikesplanen är ju störtsköna. Känns mer som om vinden bestämmer över dem :hihi

Men står man nere på marken och kollar landningarna så vinglar de inte lika mycket som när man sitter i planet. Ser det ut som iaf...
 
Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Att tycka att det är obehagligt att flyga är bara ett bevis för att man har friska fina gener, med naturliga instinkter som fungerar som de ska. Jag är stolt över mitt flygobehag! Ingen jädra degenererad vit-skit-människa här inte!

Det är absolut inte naturligt att dels stängas in i ett krackligt stuprör tillsammans med pack man inte valt, dessutom ska man lägga sitt liv i någon toks händer som man inte ens får se hur denne ser ut, ännu mindre prata med för att bilda sig en uppfattning om det verkligen är någon att lita på i ett antal timmar framåt. Dessutom ska människor inte flyga, det är emot all natur att befinna sig på sådana höga höjder.

/perris
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Haha, ja inrikesplanen är ju störtsköna. Känns mer som om vinden bestämmer över dem :hihi

Men står man nere på marken och kollar landningarna så vinglar de inte lika mycket som när man sitter i planet. Ser det ut som iaf...

Vilken storlek på "inrikesplanen" pratar vi om? Desutom är små plan det roligaste som finns att flyga med.
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Förra året dog det nästan lika många människor i flygolyckor globalt som det dog människor i trafiken i sverige.

Det finns många fall av flygplan som har landat i vatten/hav och där människor har överlevt, flytväst är väldigt bra att ha då.
Att du kan fylla din flytväst genom ett rör som man blåser med är bra om den automatiska uppblåsmekanismen ej fungerar.
Och om du blåser upp din flytväst inne i planet kommer du få det svårt (omöjligt) att ta dig ut ur planet om det blir vattenfyllt vid landning i vattnet.
Det finns människor som dött av just det, klarat landningen men blåst upp flytvästen innan och då blivit kvar i planet då dom ej kunnat dyka ner under vattnet för att ta sig ut genom nödutgången.

Om transatlanticflygning skulle få problem så finns det ett antal öar med landningsbanor som kan ta emot stora passargerarkärror, och glidflyga kan dom göra ganska länge:tummenupp



.../Yoshi
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Det är inte farligt att flyga, som du säger så kan många tycka det är obehagligt. Men är det för att du just är uppe i luften, eller är det för att det inte är du själv som flyger? Alltså att du inte har kontroll över vad som händer.

Jag flyger själv och utbildar mig till flygingenjör. Flyga är något av det säkraste du kan göra. T.ex. inom hur många fler områden hittar du ett, två och till och med tre backuppsystem? Där de flesta jobbar samtidigt och kontrollerar varandra att dom gör rätt. Visst, privatflyget har ungefär samma olycks-risk som vanliga bilar, men kommersiell flygning är fruktansvärt säker.

Som du skriver att du blir orolig när du flyger över vatten. Detta är inget alla flygplan för göra, eller jo alla får göra det till en viss gäns. Det finns något som kallas ETOPS, Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards. Mer att läsa om detta på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/ETOPS . Vad detta går ut på är i alla fall att man måste bevisa att flygplanet är så pass säkert så att det max får flyga t.ex. max 120 minuter från närmaste flygplats (där det flygplanet kan landa naturligtvis). Ett av kraven för att ett flygplan ska få flyga som mest 180 minuter från en flygplats är att antalet motorstopp är färre än 2 st per 100 000 timmar de har varit igång.

Angående motorerna så hänger man inte heller på motorer som har gått lika långt. Detta för att om det mot förmodan skulle vara samma fel på båda motorerna så ska dom inte stanna samtidigt.

Det du sa om att piloterna inte får träna på att nödlanda i vatten vet jag faktiskt ingenting om. Är det konkret information eller? Om jag skulle få gissa så borde det ingå när man tränar på alla nöd-situationer som kan uppstå. Och självklart så är det bra och ha en flytväst på sig om man skulle överleva en nödlandning på vatten. Munstycket är där som en av alla backupsystem, skulle, mot förmodan, inte västen blåsa upp automatiskt så kan du blåsa manuellt.

Säga vad man vill om all elektronik, men telefoner ligger på en annan frekvens som all flygelektronik, så det borde inte vara någon fara. Men detta hänger nog kvar sedan man inte visste riktigt om det skulle vara farligt eller inte. Vet inte riktigt om man är hundra på att det inte kan störa, men man tar det säkra före det osäkra som man gör med det mesta inom flyg.

Men ärligt, är det inte skönt att slippa har någon idiot bredvid sig som sitter och pratar telefon? Eller slippa ha någon på planet som inte har förstått att man inte måste skrika och överrösta alla annat när man pratar telefon? När jag är ute och flyger (privatflyg) har jag min telefon påslagen, utifall min radio skulle gå sönder så kan jag ringa till tornet och berätta vad som hänt istället för att göra utföra alla procedurer.

PS. Starten är den roligaste sekvensen på en standard-flygning, njut av den.:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top