Yamaha FZR-tråden

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Fick drev o kedja idag...Men(!) kunde inte byta ändå.. Då den som haft hojjen innan verkar ha slarvat med låsbrickan och att skruva åt muttern.. Mutter som håller framdrevet var helt loss och helt utan gäng.. :/ *se bilder
Faaan, vad less jag blev.. Men(!) axeln verkade iaf ha gäng kvar som tur var.. Så blir att beställa en ny mutter imorgon. *Måste man ha en orginalmutter eller kan det funka med vilken som hellst med rätt gäng?
Iaf gissa jag att det är en orsak till rycken då man släpper gasen.. Men det lär man ju se när jag får dit allt.....


Jag upplevde exakt samma sak som ni beskriver, d.v.s att hojen "hackar" sig fram vid lågt varv och låga hastigheter och jag tror att det till stor del berodde på drivpaketet, då mitt var helt slut. Bytte det för styvt en vecka sen och det var som natt och dag... =) Nu känns den mycket skönare att köra i låga hastigheter för den rycker inte alls lika mycket, knappt ingenting. Men sen gillar ju inte såna här hojar att gå så sakta heller. :p När kedjan började klättra på bakdrevet när man bara ledde cykeln så var det riktigt illa. Jag vågade inte ens köra med det så det var bara till att byta. Skriv sen om du kände någon skillnad när du bytt kedjan och dreven.

Over and out// Fuffe
 

Bifogat

  • DSC00363.JPG
    DSC00363.JPG
    85 KB · Visningar: 117
  • DSC00364.JPG
    DSC00364.JPG
    67.7 KB · Visningar: 122

annerholm

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Stockholm
Hoj
bimota Sb7..
Min -89a har 15 ägare och förutom däck, drivpaket och bromsar så är det enda generalfelet med dessa att de dricker olja pga att ringarna slits men jag tror att en FZR går dubbelt så långt. Enligt min egen erfarenhet verkar de palla hur mycket som helst.

KÖP!!!:yoparty

OK, tackar för snabbt svar!
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Jag har hört ryckten om att R6 vxllåda ska passa i genesis motorerna. kan det stämma?
någon annan som hört eller vet något om det?

passar även att lägg in några bilder på min FZR
 

Bifogat

  • 3.jpg
    3.jpg
    217.9 KB · Visningar: 167
  • 1small.JPG
    1small.JPG
    141.2 KB · Visningar: 183
  • 2small.JPG
    2small.JPG
    111.3 KB · Visningar: 184
Last edited:

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Jag har hört ryckten om att R6 vxllåda ska passa i genesis motorerna. kan det stämma?
någon annan som hört eller vet något om det?

R6 lådan skall så vitt jag vet inte passa, däremot så passar gamla YZF750 lådorna rakt in. Dom har en lite högre 1a än FZRen och 6an är lite lägre än FZRens 5a.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
R6 lådan skall så vitt jag vet inte passa, däremot så passar gamla YZF750 lådorna rakt in. Dom har en lite högre 1a än FZRen och 6an är lite lägre än FZRens 5a.

OK då var det som jag trodde. kan man rikta en kroki växellåda?
Jag har en krokig YZF750R låda!
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Lägger in lite sommar bilder på hojen.
 

Bifogat

  • Sh1.JPG
    Sh1.JPG
    64 KB · Visningar: 222
  • sh 2.JPG
    sh 2.JPG
    33.3 KB · Visningar: 197
  • sh 3.JPG
    sh 3.JPG
    36.6 KB · Visningar: 211

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
kw..?

Tja!

Satt just o kollade lite.. vilken effekt är det egentligen orginal på en fzr 1000? Jag Har en svart Genesis motor och står olika på spec och på reg-papper?.. Hmmm..
Är det 74 kw, eller 98.5 kw? Nån som vet varför det står olika?
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
OK då var det som jag trodde. kan man rikta en kroki växellåda?
Jag har en krokig YZF750R låda!

Jag vet inte men varför skulle den inte gå att rikta? det är väl metall grejorna är gjorda av eller? beror väl på hur pass skadad den är antar jag, jag skulle dock inte försöka rikta den själv om jag var du, ta med den till en verkstad och låt dom titta på den.

Tja!

Satt just o kollade lite.. vilken effekt är det egentligen orginal på en fzr 1000? Jag Har en svart Genesis motor och står olika på spec och på reg-papper?.. Hmmm..
Är det 74 kw, eller 98.5 kw? Nån som vet varför det står olika?

Anledningen till detta är att FZR1000 modellen ALLTID såldes strypt till 100hk, vilket är lika med 74kw! 87-88 modellen uppgavs ge 135hk ostrypt och 89-95 modellen uppgavs ge 145hk, den mättes dock i tester till cirka 148hk. :yoparty
 
Last edited:

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Anledningen till detta är att FZR1000 modellen ALLTID såldes strypt till 100hk, vilket är lika med 74kw! 87-88 modellen uppgavs ge 130hk ostrypt och 89-95 modellen uppgavs ge 145hk, den mättes dock i tester till cirka 148hk. :yoparty

Oki, men hur ser man om den forfarande e strypt egentligen? För ser inget spec i förgasarna? Något elektroniskt?
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Inte en tjalle att den har några strypningar kvar efter alla dessa år, men på de hojar som såldes på den tiden din hoj är från så brukade strypningarna vara i form av mindre insugsgummin, plastinlägg i förgasarna som stoppade trottlarna från att höjas helt, strypning i avgaskröken och någon typ av elkabel som man brukade byta. Har för mig att det var insugsgummina och en elkabel som skulle bytas på denna modell.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
OK då var det som jag trodde. kan man rikta en kroki växellåda?
Jag har en krokig YZF750R låda!

Inte lönt...
strula det, vilket är troligt, är det ju en del att riva, eftersom du måste plocka ner hela motorn..igen för att rätta till = dyrt.

Tja!

Satt just o kollade lite.. vilken effekt är det egentligen orginal på en fzr 1000? Jag Har en svart Genesis motor och står olika på spec och på reg-papper?.. Hmmm..
Är det 74 kw, eller 98.5 kw? Nån som vet varför det står olika?

Håller med föregående talare.
Finns strypningar kvar är det helt otroligt.
 

FreddeFZR

Bättre sent än aldrig
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Bollebygd
Hoj
FZR1000 -95a
Hej alla FZR-diggare!
Ville bara hälsa till er från mig. Jag gubb-kör en FZR 1000 -95:a till och från jobbet maj - september, och njuter av varje pendlar-resa :). Har en fråga till er där ute: Hur många av er kör på en FZR 1000 av min årsmodell? Det verkar inte vara många kvar i körbart skick...
Skickar en länk med bild på min hoj:
http://www.yamaha-motor.se/designca...FZR 1000: Model evolution 1987-1995&pageNum=9

M V H Fredrik
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Vad är detta ???

:va

Detta skulle jag vilja veta mera om !!

Den röd/vita kabeln är nämligen klippt på min maskin och jag har undrat varför..... ?

Var god förklara lite mer ikring vad du fått reda på om detta med elektronisk strypning av FZR !

:va

Vänta lite nu...
Den röd/vita kabeln som går in i CDI boxen är ju matningen till CDI´n.
Den ska inte jordas och det verkar jäffla konstigt om din hoj fungerar om den är klipt:va

Om jag har fattat det här rätt nu så ändras tändningstiderna i boxen och det skulle ha att göra med den röd/vita kabeln, därför skulle den biten som går från CDI-boxen jordas.

Men eftersom att det verkar fungerar på vissa cyklar så kan det kanske ha något med årsmodell att göra:va , det är mycket möjligt att jag har fått fel information angående just min årsmodell (-88).
För om man kollar på schemat som timpalompa har lagt upp så ska inget fungera, vilket det inte heller gjorde i mitt fall :( .

Jag har ju en 600'a och ingen 1000'ing, så det kan ju kanske skilja.

I min maskin så är den röd/vita kabeln klippt och sedan ihop kopplad med en annan kabel.
Det synns klart och tydligt att det inte är gjort ifrån fabrik !

Jag skall fota och lägga in här så får ni se hur det ser ut !

:confused:

Änligen bilder på den mystiska kopplingen......

1. Varför är den Röd/Vita kabeln klippt ?

2. Var har den Svarta kabeln gått/suttit ansluten från början ?
Då det är en kabel som utan tvekan hör till hojens original kabelstam ?

3. Vart tar den icke anslutna Röd/Vita kabeln vägen ?

:confused: I Need Information ! :confused:

 
Last edited:
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
samtidigt undrar jag om det är någon som har erfarenhet av ett så kallat Jack-up kit?
http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-FZR-10...ameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

Jätte enkelt att göra själv av 5mm plattjärn. dvs om du inte har tummen mitt i hand.
det är bar att göra nya som är tex 5mm kortare.

Änligen bilder på den mystiska kopplingen......

1. Varför är den Röd/Vita kabeln klippt ?

2. Var har den Svarta kabeln gått/suttit ansluten från början ?
Då det är en kabel som utan tvekan hör till hojens original kabelstam ?

3. Vart tar den icke anslutna Röd/Vita kabeln vägen ?

:confused: I Need Information ! :confused:



Jag blandade nog ihop ditt inlägg med simjon-5s inlägg. Den Röd/vita kabeln är matning till CDI´n på FZR 1000 87-88, på 600 vet jag tyvärr inte...
hoppas du löser det.
 
Last edited:

manneman

Guest
Jätte enkelt att göra själv av 5mm plattjärn. dvs om du inte har tummen mitt i hand.
det är bar att göra nya som är tex 5mm kortare.

Jo så långt är det ju inget problem, jag tänkte snarare om det är någon som har praktisk körerfarenhet av ett jack-up kit, hur påverkar det körningen etc
Hur påverkar det körningen om man spinner -5 - +25mm från original?
 
Last edited:
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Ok Jag har höjt min -87 ca 4mm bak den går jätte bra tycker jag i allafall.
 

Fuffe_Racer

Justfuckinggoogleit.com
Gick med
17 May 2007
Ort
Mellan två träd
Hoj
900 Ninja -00
Änligen bilder på den mystiska kopplingen......

1. Varför är den Röd/Vita kabeln klippt ?

2. Var har den Svarta kabeln gått/suttit ansluten från början ?
Då det är en kabel som utan tvekan hör till hojens original kabelstam ?

3. Vart tar den icke anslutna Röd/Vita kabeln vägen ?

:confused: I Need Information ! :confused:



Det verkar vara en VÄLDIGT mystisk koppling det där...

1. Bra fråga, är den snsluten i en av de vita kontakterna i tändningsboxen??Vad jag kan se så kan den gå till tändspolen??

2. Jag finner ingen svart kabel på min hoj men det ser ju ut som en originalkabel, ja.

3. Inte en aning, men jag skickar med bilder på elshema över Fzr 600 och en bild på min kabelstam.

Lycka till // Fuffe


BIG EDIT: Attans, nu fick jag se att mina bilder var för stora. Kan jag skicka dem via din privata mail, om jag får den, istället om det går bra?? För det gick inte att skicka bilder varken över PM eller SH:s egna mail.
 
Last edited:

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Tralalalaaaa..... Lämnade in hojjen för justering av gasarna idag och det blev en helt nyyy hojj av den gamla FiZzeRn!!! Inga galna ryck längre när man släpper gasen, eller kör sakta genom stan... .:tungan
Trodde dom var synkade o bra, då jag satt in dynojet kit ifjol o justerade dom då oxå, men icke...
Kanske hjälpte det att dom nu tydligen hade helt nytt instrument för detta med en massa fina dioder.. :p :p
Så för inte ens 800:- känns det som om man har en ny hojj.. :yoparty
Och det förbannade startproblemet verkar otroligt nog oxå ha försvunnit.. Den startar hur bra som hellst nu även när den stått ute ett dygn i regn.. :) Det enda jag gjorde då det plötsligt blev bättre var att jag upptäckt att förra ägaren hade dragit en av "luftslangarna" fel till förgasarna... Den ena satt ist på en skruv... :confused: ..så jag drog om den dit jag såg den skulle sitta (alldeles intill där den satt felaktigt på ett skruvhuvud) och vips nu startar den kanonbra - även efter en natt ute i regn.. Men man får väl se om det Verkligen håller i sig....
*lägger med bilden på den slang som satt fel om någon kan förstå hur det kan bli sådan skillnad av denna? Antar det är någon luftningsslang?
 

Bifogat

  • carb.gif
    carb.gif
    30.3 KB · Visningar: 315
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top