Yamaha FZR-tråden

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Klart du ska köpa en FZR... Men(!) huvudsaken är ju iof att du inte köper en GSX..... :D
Jag har iof inte provat många CBRer, men tyckar att Yamahan har bättre bromsar och ett bättre vrid.. Samt dubbla lampor fram! :yoparty Annars är dom nog ganska likvärdiga.. Fler som har CBR känns det som iof.. Så reservdelar och "custom"-delar är nog lite billigare (och lättare att hitta)... Men(!) det är ju egentligen en fördel att man inte har en hojj som de flesta andra har - iaf om man bygger om.. Då får man ju iaf en hojj som inte liknar någon annans.. :p
Den gamla FZR 1000 jag har tycker jag piskar massor av andra nyare hojjar - kanske pga bättre vrid? Eller att 18" fälgen gör att man får ner effekten i backen?... Antar att 600an kanske uppför sig lika? :tungan

En nackdel med FZRen (upp till ~93) är att den just också har 18" bakfälg orginal.. Kan vara svårt att hitta vettiga däck till den storleken.... :/

Hej på er :)
Behöver er hjälp!
Kan inte besluta mig för om jag skall köpa en
FZR600 90-95 eller CBR600 90-95.
Det är jue ungefär samma pengar,effekt bla bla bla.
Men FZRen är billigare hos F-bolagen.
Fördelar nackdelar? någon?

/Pelle

Så du kan kika på FZRen mer :D :
http://www.bikepics.com/yamaha/fzr600/
http://www.sportbikez.net/pictures/mod/fzr1000
http://www.byownerpros.com/fzr/
http://www.motorbikes.be/en/Yamaha_FZR_600_1995.aspx

Lycka till i valet!

Klart du ska köpa en FZR... Men(!) huvudsaken är ju iof att du inte köper en GSX..... :D
Jag har iof inte provat många CBRer, men tyckar att Yamahan har bättre bromsar och ett bättre vrid.. Samt dubbla lampor fram! :yoparty Annars är dom nog ganska likvärdiga.. Fler som har CBR känns det som iof.. Så reservdelar och "custom"-delar är nog lite billigare (och lättare att hitta)... Men(!) det är ju egentligen en fördel att man inte har en hojj som de flesta andra har - iaf om man bygger om.. Då får man ju iaf en hojj som inte liknar någon annans.. :p
Den gamla FZR 1000 jag har tycker jag piskar massor av andra nyare hojjar - kanske pga bättre vrid? Eller att 18" fälgen gör att man får ner effekten i backen?... Antar att 600an kanske uppför sig lika? :tungan

En nackdel med FZRen (upp till ~93) är att den just också har 18" bakfälg orginal.. Kan vara svårt att hitta vettiga däck till den storleken.... :/
 
Last edited:

simjon-5

SLIM
Gick med
9 Mar 2008
Ort
V.Frölunda
Hoj
1988 Yamaha FZR 1000 Genesis
Hej på er :)
Behöver er hjälp!
Kan inte besluta mig för om jag skall köpa en
FZR600 90-95 eller CBR600 90-95.
Det är jue ungefär samma pengar,effekt bla bla bla.
Men FZRen är billigare hos F-bolagen.
Fördelar nackdelar? någon?

/Pelle

Det jag kan komma och tänka på när det gäller Fzr 600 är att kolla om Laddregulatorn är bytt för de brukar ge upp när de får några år på nacken är lite av en sjuka, kostar ca 1200 kr.
Det kan medföra att du överladda batteriet vilket inte är särskillt bra, kan vara bra att veta:yoparty .
Själv tycker jag att Fzr 600 är en smidig cyckel att köra, har själv haft en 93:a och vart inget annat än nöjd:bow .
 
Last edited:

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skälby
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Varför skall det va så svårt att bestämma sig.
Kanske skulle tillägga att jag har åkt mycket hoj och ägt en del oxå.
Gsxr 1100 -86 :tummenupp
Fireblade -96 (stulen :gråta )
Gsx-r750 -98 :tuttar -00 :zpy
Zx6r -98 :tummenner
Yz 426 -00 :skrämd
Wr 450f -03 just nu

Vill bara hitta en billig hoj som funkar att åka lite bana med

/Pelle
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
En nackdel med FZRen (upp till ~93) är att den just också har 18" bakfälg orginal.. Kan vara svårt att hitta vettiga däck till den storleken.... :/

Inte för att var petig men det är bara 87-88 (Genesis) som har 18" bak.
det är inte ett jätteingrepp att sätta på en 17" fälg heller.
 

manneman

Guest
Får snart psykiska problem... Hmm.. Om man inte redan har det iof? :huvet
Iaf - FZRen (87a) rycker när man kör i låga hastigheter.. Och spec mycket när man ligger på 1a el 2an och inte ger spec mycket gas - som ex. när man kör på 30 sträckor... :/ Motorbromsar som faaan och rycker hela tiden..
Just byggt om hojjen hyfsat färdigt igen och orkar fan inte plocka isär den igen utan att hellst "veta" vad tyckningarna kan bero på...
Som det är nu kan man juh glömma köra 30, man får ligga på dubbla hastigheten ist.. :yoparty Om man inte ist kör med kopplingen intryckt och rullar fram.. :/
Några Ideér?

Jag kan säga att jag har exakt samma problem med min...
Blir lite less...

Du förresten Netrooter, jag håller på och bygger SF på min FZR, du har inte lust att mötas upp så att man kunde tjyvkika lite på lösningar till el etc+
Jag har lite huvudbry...:va
Slå mig en signal på 0738-060503, jag är dock bara hemma fre-sön då jag jobbar i Fjollträsk.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Är det någon som har en bra lösning på det här med Termostathuset när ni byggt SF?
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Får snart psykiska problem... Hmm.. Om man inte redan har det iof? :huvet
Iaf - FZRen (87a) rycker när man kör i låga hastigheter.. Och spec mycket när man ligger på 1a el 2an och inte ger spec mycket gas - som ex. när man kör på 30 sträckor... :/ Motorbromsar som faaan och rycker hela tiden..
Just byggt om hojjen hyfsat färdigt igen och orkar fan inte plocka isär den igen utan att hellst "veta" vad tyckningarna kan bero på...
Som det är nu kan man juh glömma köra 30, man får ligga på dubbla hastigheten ist.. :yoparty Om man inte ist kör med kopplingen intryckt och rullar fram.. :/
Några Ideér?

Jag kan säga att jag har exakt samma problem med min...
Blir lite less...

Upplever ungefär samma sak på min FZR-600 ( 1990 ).
I låga farter eller med väldigt lite gas så blir hojen väldigt ryckig.
Det blir ett slags On/Off effekt på motorns varvtal vilket leder till oönskade och otrevliga ryck.

:confused: Vad kan man göra åt detta ? :confused:

.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Upplever ungefär samma sak på min FZR-600 ( 1990 ).
I låga farter eller med väldigt lite gas så blir hojen väldigt ryckig.
Det blir ett slags On/Off effekt på motorns varvtal vilket leder till oönskade och otrevliga ryck.

:confused: Vad kan man göra åt detta ? :confused:

.

Sluta fisköra :D Nej men så är det på min FZR också. Bara att skita i det. Det är ju bara inne i stan man märker det, och hur kul är det att köra inne i stan.
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Fungerande laddregulator !

Det jag kan komma och tänka på när det gäller Fzr 600 är att kolla om Laddregulatorn är bytt för de brukar ge upp när de får några år på nacken är lite av en sjuka, kostar ca 1200 kr.
Det kan medföra att du överladda batteriet vilket inte är särskillt bra, kan vara bra att veta:yoparty .
Själv tycker jag att Fzr 600 är en smidig cyckel att köra, har själv haft en 93:a och vart inget annat än nöjd:bow .

:mad: Årsmodellerna 1988 --> 1994 har problem med laddregulatorerna.

:) Den laddregulatorn som fungerar fanns mellan 1995 --> 1999 års modell, och har Yamaha artikel # : 4JH-81960-00-00


.
 

simjon-5

SLIM
Gick med
9 Mar 2008
Ort
V.Frölunda
Hoj
1988 Yamaha FZR 1000 Genesis
:mad: Årsmodellerna 1988 --> 1994 har problem med laddregulatorerna.

:) Den laddregulatorn som fungerar fanns mellan 1995 --> 1999 års modell, och har Yamaha artikel # : 4JH-81960-00-00


.

Jaha, det vart mer än vad jag visste:hihi men nu vet jag, alltid lär man sig något nytt:pannkyss. Och för övrigt har jag samma "problem" med min Fzr rycker vid lägre hastigheter:rolleyes:
 

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Vet ni vad jag kom på... :va Kan det vara kass kedja (o kugghjul) som gör att det rycker... Kanske en äldre fzr är spec känslig? Om bakhjulet driver på lite olika beroende på kass kedja (som blir olika lång på ställen runt kedjan) när man släpper gasen..? För jag såg just att min kedja e tot. kass.. Och då menar jag värdelös!! Släpper en hel del från bakkuggarna och slacket är helt olika om man rullar hojjen några decimeter bakåt el frammåt... Brr.. och jag som kör utan kedjeskydd... Skulle vara mindre kul om kejdan tvärt snärtade av och slet sönder allt inkl. motorblock.. :huvet Beställde ett nytt drivpaket i lördags.. Så på Onsdag lär jag veta.. :tungan
Vad tror ni??

Jaha, det vart mer än vad jag visste:hihi men nu vet jag, alltid lär man sig något nytt:pannkyss. Och för övrigt har jag samma "problem" med min Fzr rycker vid lägre hastigheter:rolleyes:

Tja! Klar vi kan! Fyllde år i helgen o har inte hunnit med mycket... Men till helgen då? :p Men jag har lite egna tankar på en sf... ;) gillar lite ratbike streetfighter.. Inget bling.. Sammetsmattsvart egen lackad... inget renthal utan ist ett brett dragbar... Ingen vanlig flashig flyscreen, utan en egenbockad plåt... Ingen lite dämpare utan en rel stor med avgaslindor runt hela systemet... Inget vanligt expansionskärl utan ett eget svetsat.. ingen spetsig "vanlig" bak utan en tysk hög bakdel.. etc... :D Man ska inte va som alla andra.. :D


Jag kan säga att jag har exakt samma problem med min...
Blir lite less...

Du förresten Netrooter, jag håller på och bygger SF på min FZR, du har inte lust att mötas upp så att man kunde tjyvkika lite på lösningar till el etc+
Jag har lite huvudbry...:va
Slå mig en signal på 0738-060503, jag är dock bara hemma fre-sön då jag jobbar i Fjollträsk.
 
Last edited:

simjon-5

SLIM
Gick med
9 Mar 2008
Ort
V.Frölunda
Hoj
1988 Yamaha FZR 1000 Genesis
Vet ni vad jag kom på... :va Kan det vara kass kedja (o kugghjul) som gör att det rycker... Kanske en äldre fzr är spec känslig? Om bakhjulet driver på lite olika beroende på kass kedja (som blir olika lång på ställen runt kedjan) när man släpper gasen..? För jag såg just att min kedja e tot. kass.. Och då menar jag värdelös!! Släpper en hel del från bakkuggarna och slacket är helt olika om man rullar hojjen några decimeter bakåt el frammåt... Brr.. och jag som kör utan kedjeskydd... Skulle vara mindre kul om kejdan tvärt snärtade av och slet sönder allt inkl. motorblock.. :huvet Beställde ett nytt drivpaket i lördags.. Så på Onsdag lär jag veta.. :tungan
Vad tror ni??


Jag bytte mitt drivpaket för ca 75-100 mil sedan och det vart ingen större skillnad, men är det riktigt slut så borde det inverka en hel del. Du kan ju skriv när du bytt paketet man kanske måste byta igen.:)

Den vart ganska fet fzr turbon!!! Skulle man ha en sådan skulle man förkorta sin livslängd med väldigt många år...:kryckor :crash Men man skulle ju vara lycklig in i det sista.:cpparty
 

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Jepps, jag lär få drivpaketet idag, eller imorgon.. Sen vet jag.. :va
Och, ja - mitt är riktigt slut tror jag.. Vågar knappt öppna o se hur framdrevet ser ut.. :/ Brrr....
Bytte just turbo på min bil... och fick tag i 4 st små turbo extra oxå (så gott som gratis).. Så jag funderar faktiskt på att sätta fast två st på fzr'en i vinter.. ;) ..en på varje sida, matade från två rör var för sig.. Varför bara ha en när man kan sätta dit två parallella ist.. ;)
Med förgasare så borde man ju kunna slippa intercooler oxå? Måste fundera lite, men borde inte vara så svårt egentligen... Och nog tror jag fzr'ens svarta motor ska hålla lite laddtryck.. man behöver ju inte mata på 2 bar.. :D ..eller? :yoparty


Jag bytte mitt drivpaket för ca 75-100 mil sedan och det vart ingen större skillnad, men är det riktigt slut så borde det inverka en hel del. Du kan ju skriv när du bytt paketet man kanske måste byta igen.:)

Den vart ganska fet fzr turbon!!! Skulle man ha en sådan skulle man förkorta sin livslängd med väldigt många år...:kryckor :crash Men man skulle ju vara lycklig in i det sista.:cpparty
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
nån som har koll på skillnader mellan årsmodeller på FZR600?
det enda jag själv sett verkar vara ny ram på -94< samt ny frontkåpa.
är det nån särskilld årsmodell man bör undvika?
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Halloj!
Det finns möjligen ingen som ligger på ett membran till en FZR 600R -95?..eller tips på var jag kan hitta ett. Har kollat med Yamaha med resultat att den bara blir restad. Tips??
 

Bifogat

  • membran.jpg
    membran.jpg
    20.8 KB · Visningar: 142

annerholm

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Stockholm
Hoj
bimota Sb7..
Hej alla på denna tråden!
Hoppas ni har goa turer på vägarna, jag har alltför mkt abstinens sedan min hoj stals förra sommaren men har nu insett att en FZR 1000 skulle vara ett billigt alt. Gillar årsmod -91-92 och fast man får ta dessa äldre sporthojar för vad de är undrar jag vad ni tror om en med 17 ägare från -91?? Någon åsikt? Vanligt eller tecken på skithoj? Sedan undrar jag hur de är att ha efter en 6000-7000 mil? Ok om de är välservade?
Tacksam för lite tips;-)

Mvh
Anders
 

manneman

Guest
Hej alla på denna tråden!
Hoppas ni har goa turer på vägarna, jag har alltför mkt abstinens sedan min hoj stals förra sommaren men har nu insett att en FZR 1000 skulle vara ett billigt alt. Gillar årsmod -91-92 och fast man får ta dessa äldre sporthojar för vad de är undrar jag vad ni tror om en med 17 ägare från -91?? Någon åsikt? Vanligt eller tecken på skithoj? Sedan undrar jag hur de är att ha efter en 6000-7000 mil? Ok om de är välservade?
Tacksam för lite tips;-)

Mvh
Anders

Min -89a har 15 ägare och förutom däck, drivpaket och bromsar så är det enda generalfelet med dessa att de dricker olja pga att ringarna slits men jag tror att en FZR går dubbelt så långt. Enligt min egen erfarenhet verkar de palla hur mycket som helst.

KÖP!!!:yoparty
 

Fuffe_Racer

Justfuckinggoogleit.com
Gick med
17 May 2007
Ort
Mellan två träd
Hoj
900 Ninja -00
Vet ni vad jag kom på... :va Kan det vara kass kedja (o kugghjul) som gör att det rycker... Kanske en äldre fzr är spec känslig? Om bakhjulet driver på lite olika beroende på kass kedja (som blir olika lång på ställen runt kedjan) när man släpper gasen..? För jag såg just att min kedja e tot. kass.. Och då menar jag värdelös!! Släpper en hel del från bakkuggarna och slacket är helt olika om man rullar hojjen några decimeter bakåt el frammåt... Brr.. och jag som kör utan kedjeskydd... Skulle vara mindre kul om kejdan tvärt snärtade av och slet sönder allt inkl. motorblock.. :huvet Beställde ett nytt drivpaket i lördags.. Så på Onsdag lär jag veta.. :tungan
Vad tror ni??

Jag upplevde exakt samma sak som ni beskriver, d.v.s att hojen "hackar" sig fram vid lågt varv och låga hastigheter och jag tror att det till stor del berodde på drivpaketet, då mitt var helt slut. Bytte det för styvt en vecka sen och det var som natt och dag... =) Nu känns den mycket skönare att köra i låga hastigheter för den rycker inte alls lika mycket, knappt ingenting. Men sen gillar ju inte såna här hojar att gå så sakta heller. :p När kedjan började klättra på bakdrevet när man bara ledde cykeln så var det riktigt illa. Jag vågade inte ens köra med det så det var bara till att byta. Skriv sen om du kände någon skillnad när du bytt kedjan och dreven.

Over and out// Fuffe
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top