Viktigt Läs Detta!

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Det var väl ett djäkla pajkastande fram och tillbaka.
Personligen tycker jag att kamphundar ska vara förbjudna.
Jag tycker dessutom att vissa individer borde förbjudas att inneha hund.
Innan någon börjar kasta paj på mig med så läs min definition av kamphund.
En del här hävdar att man inte kan säga att en hund är aggressiv bara för att det är en så kallad kamphund. Personligen hävdar jag att det kan man visst. Det är det som är definitionen på en kamphund hos gemene man. Det är en hund som har stor kampvilja och kan fås att gå till attack mot en annan hund utan att det egentligen finns någon anledning.
Normalt sett skall två hundar kunna lösa en konflikt dem emellan. Typ ifråga om dominans, revis eller något annat. Detta skall kunna ske utan några allvarligare skador. Mina föräldrar har haft kennel under hela min uppväxt och dom har haft alla hundar tillsammans och visst har dom haft sina uppgörelser om mat och dominans men det är ytterst sällan det har uppstått några skador.

Jag har en bekant som har en Amstaff som enligt hans egen uppgift inte går att ha lös därför att den attackerar andra hundar och när den gör det så sliter den sönder den andra hunden så mycket som möjligt genom att ta tag och sedan slita och vägra att släppa. Det enda sättet att få loss den är att ha en brytpinne och bända loss käkarna.

Det är enligt min definition en kamphund. Eller i vart fall en hund med kamphundslynne. Det är inget naturligt sätt för en hund att bete sig. Sådana hundar borde vara förbjudna.

Problemet ligger således inte i rasen i sig utan är en kombination av anlag och uppfostran. Tyvärr är det ofta "fel" individer som dras till dom raserna och det gör att dom får sämre rykte.
Dom hundar som jag sett som betett sig på ett sådant sätt att jag tyckt att man borde avliva dom fort innan dom ställer till med något har nästan uteslutande varit Pitbull, Amstaff eller liknande. Att raserna får dåligt rykte beror på en stor andel oseriösa uppfödare och ägare. Vill du inte bli förknippad med det så ha inte en sådan hund. Tyvärr. Sånt är livet.

Din kompis är en bra hundägare? :D
Bända loss käkarna :D :yoparty
Dåligt uppfostrad hund? JA!

Har haft min staffe sen han var ca 2år totalt oupfostrad var han! Kunde inte ett skit!
paret som hade honom innan hade haft honom som soffpotatis! dom hade inte ens kastat pinne med honom!

Sen gick matte bort i cancer och husse tänkte avliva albin, men han hamnade hoss en av dom bästa kennlarna i sverige som räddade honom, han gick flera utställningar och vann 3 och kom som sämst tvåa.

Sen efter dom hade haft han en sommar så köpte jag honom för att kennelägarna såg att han inte var lycklig som kennelhund.

Jag klev in i rollen som ägare och började träna.
Jag fick tillochmed träna honom så att han inte skulle äta andra hundars skit!
Något som man fixar väldigt lätt när han är valp.
Just då sa albin ifrån med ett morrande och visade tänderna.
Första nanosekunden blev jag rädd! jag blev chockad, i nästa sekund så slet jag upp hundfan i naksikinnet och kasta honom på rygg och skällde ut honom tills han skakade som ett asplöv.
Sen efter det så har han aldrig mer testar mig.

Hundar attakerar hundar, så enkelt är det.
Du kan få dom finaste hanhundarna att funka hur bra som helst, men sätt en löptik imellan dom två så kommer dom slåss tills den andra lägger sej.

Sen är en tex amstaff en naturlig kämpe med hög smärtgräns.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är bara ett kortare sätt att skriva Amstaff och pitbull.

Ta fram statistik på incidenter som skett med renrasiga individer, Pitbull eller AmStaff!

Kommersialiserad produktionsavel på blandraser utan genetiskt kunnande är på intet sätt att jämföra med en viss ras. De incidenter vi talar har alltid funnits, raserna har varierat men ägarpacket har alltid varit detsamma. Frågan är vilka raser pundarpacket anser vara "heftigt".
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jag tror nästan att du inte läser vad jag skriver.
Distinktionen ligger inte i vilken ras utan det är hur dom beter sig som avgör.
Det är skillnad på en frisk hund som av någon anledning anser sig vara trängd eller får en knäpp och utdelar ett hugg och en hund som attackerar och hugger dat och därefter rycker och sliter och vägrar släppa innan man bänder loss den. Det är där distinktionen ligger som jag skrev i mitt förra inlägg.
Pitbull och Amstaff är tyvärr överrepresenterade vad gäller denna typ av attacker.
Attacker där en labrador, golden, schäfer eller någon annan av de vanligare hundraserna attackerar, hugger sig fast, rycker och sliter och vägrar släppa innan någon ingriper är extremt ovanliga. I fråga om Amstaff och pitbull så är den typen av attacker nästan vanligare än de gånger som den bara delar ut ett hugg och sen är det bra.

Det är rasrelaterat. Annars skulle det vara spritt lika över alla raser. Att sedan en stor del av detta beror på dålig påverkan gör inte det att det plötsligt blir icke rasrelaterat. Jag är personligen ganska övertygad om att dom raserna har gener som gör att dom är extra benägna att utveckla den typen av beteenden vilket gör att de ställer högre krav på sin ägare.

Jag menar fortfarande inte att det är något fel på raserna men benägenheten i kombination med att "dåliga" ägare dras till dom gör att dom blir överrepresenterade i fråga om våldsamma attacker från hundar.

Du måste läsa med en liten aning välvilja. Att jag använder benämningen "kamphundsraser" betyder inte att jag klassar hunden i sig som kamphund. Det är bara ett kortare sätt att skriva Amstaff och pitbull. Dom flesta vet vad man menar.

Fel, att en hund biter sej fast är inte rasrelaterat!
Alla hundar gör det, men man tränar hundar med att tex lossa på kommando.
jag har själv sätt när man kör skydd med rottis och schäfer och dom är tränade på att bita sej fast och hänga där tills du ger kommando att släppa.
O andra sidan kan en oupfostrad jack russel hänga i en fotboll tills du släpper, det kallas "kamp" jag tränar ofta det med mina hundar.
Tar ett kampbälte och leker med hunden hunden ska förstå att det är lek och kunna släppa på komando.

Att hundar naffsar och biter till är en försvars mekanism för att visa typ, här har du inget att göra, men någon låsningsmekanism finns inte i någons hund käke.
Tror inte det finns på något djur.

Du skrev (Attacker där en labrador, golden, schäfer eller någon annan av de vanligare hundraserna attackerar, hugger sig fast, rycker och sliter och vägrar släppa innan någon ingriper är extremt ovanliga. I fråga om Amstaff och pitbull så är den typen av attacker nästan vanligare än de gånger som den bara delar ut ett hugg och sen är det bra)

Detta är en instinkt som återigen tränas bort vid valp ålder precis som med jakthundar som har liknande betende.

Vissa hundförare har inte "orken" eller lust att aktivera eller träna med sina hundar, och en oaktiverad soffpotatis kan hitta på vad som helst.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Så om man sammanfattar det är det ett ägarproblem och inte nå rasproblem. Kamphund har inget med rasen och göra utan hur en hund beter sig mot andra hundar och människor.

Därför är det helt onödigt och meningslöst att förbjuda vissa raser för oftast är det blandraser som ställer till med problem, inte för att de är blandraser, utan mindre bra ägare har lättare att komma över en blandras än en rasren hund med en stamtavla där de som avlar ser till att hundarna hamnar hos seriösa ägare (oftast)

Och en sak till, vilka är vi människor att bestämma vissa rasers öde? Bara för vi männsikor beter oss som skit ska då en hel ras tas bort från denna värld? Som att sopa det under mattan, det kommer alltid nya ihopmixade raser som ersätter de hundar som ni vill ska förbjudas, så länge de uppfyller de krav dessa dåliga hundägare har.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Din kompis är en bra hundägare? :D
Bända loss käkarna :D :yoparty
Dåligt uppfostrad hund? JA!

Har haft min staffe sen han var ca 2år totalt oupfostrad var han! Kunde inte ett skit!
paret som hade honom innan hade haft honom som soffpotatis! dom hade inte ens kastat pinne med honom!

Sen gick matte bort i cancer och husse tänkte avliva albin, men han hamnade hoss en av dom bästa kennlarna i sverige som räddade honom, han gick flera utställningar och vann 3 och kom som sämst tvåa.

Sen efter dom hade haft han en sommar så köpte jag honom för att kennelägarna såg att han inte var lycklig som kennelhund.

Jag klev in i rollen som ägare och började träna.
Jag fick tillochmed träna honom så att han inte skulle äta andra hundars skit!
Något som man fixar väldigt lätt när han är valp.
Just då sa albin ifrån med ett morrande och visade tänderna.
Första nanosekunden blev jag rädd! jag blev chockad, i nästa sekund så slet jag upp hundfan i naksikinnet och kasta honom på rygg och skällde ut honom tills han skakade som ett asplöv.
Sen efter det så har han aldrig mer testar mig.

Hundar attakerar hundar, så enkelt är det.
Du kan få dom finaste hanhundarna att funka hur bra som helst, men sätt en löptik imellan dom två så kommer dom slåss tills den andra lägger sej.

Sen är en tex amstaff en naturlig kämpe med hög smärtgräns.

Nej. Jag hävdar inte att min kompis på något sätt är en ultimat hundägare. Han har många tillkortakommanden. Han har dock haft ett antal andra hundar som han haft väldigt bra fason på.

Att en hund kan testa husse eller matte är inget konstigt. Att två hanar ryker ihop om man stoppar dit en löptik är heller inget konstigt. Att en hund ställer till med betydligt större skada än nödvändigt vid en skärmytsling är ett problem. Jag har själv varit med om att ta bort hundar som uppvisat sådana tendenser. För det är inte särskilt önskvärt om man ska tävla i hundspann att ha hundar som skadar varandra i onödan.

Med min definition är inte din hund någon kamphund eftersom du säger att den inte uppvisar det beteendet. Skillnaden ligger i om en hund slutar när den andra ger sig och om du säger att din hund gör det så har den inte något onaturligt aggresivt beteende.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ta fram statistik på incidenter som skett med renrasiga individer, Pitbull eller AmStaff!

Kommersialiserad produktionsavel på blandraser utan genetiskt kunnande är på intet sätt att jämföra med en viss ras. De incidenter vi talar har alltid funnits, raserna har varierat men ägarpacket har alltid varit detsamma. Frågan är vilka raser pundarpacket anser vara "heftigt".

Ja. Visst hänger det samman med vilka raser pundarpacket tycker är häftigt. Just för närvarande är det dock så att dom två raserna eller blandningar med dessa raser är överrepresenterade i den typ av "våldsamma" attacker och dom är populära bland pundarpacket. Detta gör att det faktiskt är i viss mån rasrelaterat även om det primärt kanske inte beror på rasen i sig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fel, att en hund biter sej fast är inte rasrelaterat!
Alla hundar gör det, men man tränar hundar med att tex lossa på kommando.
jag har själv sätt när man kör skydd med rottis och schäfer och dom är tränade på att bita sej fast och hänga där tills du ger kommando att släppa.
O andra sidan kan en oupfostrad jack russel hänga i en fotboll tills du släpper, det kallas "kamp" jag tränar ofta det med mina hundar.
Tar ett kampbälte och leker med hunden hunden ska förstå att det är lek och kunna släppa på komando.

Att hundar naffsar och biter till är en försvars mekanism för att visa typ, här har du inget att göra, men någon låsningsmekanism finns inte i någons hund käke.
Tror inte det finns på något djur.

Du skrev (Attacker där en labrador, golden, schäfer eller någon annan av de vanligare hundraserna attackerar, hugger sig fast, rycker och sliter och vägrar släppa innan någon ingriper är extremt ovanliga. I fråga om Amstaff och pitbull så är den typen av attacker nästan vanligare än de gånger som den bara delar ut ett hugg och sen är det bra)

Detta är en instinkt som återigen tränas bort vid valp ålder precis som med jakthundar som har liknande betende.

Vissa hundförare har inte "orken" eller lust att aktivera eller träna med sina hundar, och en oaktiverad soffpotatis kan hitta på vad som helst.

Att alla hundar biter sig fast och vägrar släppa utan istället sliter för att dra sönder så mycket som möjligt är inte sant. Ingen av dom hundar som jag eller någon i min familj har någonsin gjort det och vi har aldrig lagt ned en endaste minut på att träna bort något sådant. Ingen av dom har helt enkelt visat några sådana tendenser.

Att exempelvis polisens hundar hänger kvar är för att man specifikt tränar dom till den. Dom gör inte så utan att man tränat dom till det.

Beteendet att bita fast, slita och hänga kvar är inte något som hundar använder vid dispyter om rang eller revir mellan hundar. Det är ett beteende som används vid jakt på byte i syfte att få bytet att tappa balansen eller sakta ner såpass att det går att få ned bytet på marken för att ta död på.
En hund ska normalt sett inte vara inriktad på att döda en annan hund utan vidare. Det är och förblir ett onormalt beteende. Hundar rangordnar sig. Det är ett beteende som är nedärvt ifrån vargen. Skulle vargen haft beteendet att försöka döda alla andra så skulle dom mycket snabbt ha utrotat sig själva utan hjälp från jagande människor.

Jag vänder mig fortfarande inte mot rasen. Det jag menar är att dom raserna som av det stora flertalet betraktas som kamphundar är överrepresenterade i den typ av våldsamma attacker som jag pratar om.
Beter sig inte din hund som en "kamphund" så är den inte en kamphund.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Att alla hundar biter sig fast och vägrar släppa utan istället sliter för att dra sönder så mycket som möjligt är inte sant. Ingen av dom hundar som jag eller någon i min familj har någonsin gjort det och vi har aldrig lagt ned en endaste minut på att träna bort något sådant. Ingen av dom har helt enkelt visat några sådana tendenser.

Att exempelvis polisens hundar hänger kvar är för att man specifikt tränar dom till den. Dom gör inte så utan att man tränat dom till det.

Beteendet att bita fast, slita och hänga kvar är inte något som hundar använder vid dispyter om rang eller revir mellan hundar. Det är ett beteende som används vid jakt på byte i syfte att få bytet att tappa balansen eller sakta ner såpass att det går att få ned bytet på marken för att ta död på.
En hund ska normalt sett inte vara inriktad på att döda en annan hund utan vidare. Det är och förblir ett onormalt beteende. Hundar rangordnar sig. Det är ett beteende som är nedärvt ifrån vargen. Skulle vargen haft beteendet att försöka döda alla andra så skulle dom mycket snabbt ha utrotat sig själva utan hjälp från jagande människor.

Jag vänder mig fortfarande inte mot rasen. Det jag menar är att dom raserna som av det stora flertalet betraktas som kamphundar är överrepresenterade i den typ av våldsamma attacker som jag pratar om.
Beter sig inte din hund som en "kamphund" så är den inte en kamphund.

Du upprepade väldigt mkt av det jag skrev men men.

Vargarna lever som flockdjur, och många hundar är husdjur det är väl skillnaden.
Men rang beteendet kommer man aldrig ifrån med en hund, den ska alltid veta att den är längst i rang.

Jag vet inte vad du har haft för hundar så jag ska inte yttra mig men som jag skrev så finns väl instinkten i just vissa raser att bita sej fast i både gott och ont men jag har aldrig sett någon av dessa hundar du nämner slita sönder så mkt dom kan därimot har jag sett dom jagar efter strupen precis som vissa vilddjur.
Det gör tom mina hundar när dom busar, fast på skoj.

Alla hundar är ju olika.
Men min medning är att jag har helldre en hund som aldrig någonsin skulle röra en människa än en hund som kan bita mot småbarn så fort den blir provocerad.

Jag har träffat knäppa hundar av väldigt olika raser, men det är en jag var väldigt rädd för och det var en schäfer som hade blivigt dåligt uppfostrad.
Den var renrasig.
Sen har jag träffat en amstaff/pitbull blanding som jag inte litade på.
Men alla dom hundarna har varit dåligt uppfostrade.

Vi människor har ju forgivt alla hundarna som finns idag och det är dags att vi tar vårt jävla ansvar.
Kolla bara hur många fina schäfrar som är felavlade!
Kolla utställnings folket som avlivar valparna då dom inte ser ut som dom ska.
Kolla på hobbykennlar som spottar ut blandrashundar och som skiter i vad som händer med hunden.
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
och det skulle vara nåt fel på blandrashundar??

Det finns väl inga direkta fel(?) i blandras hundar i sig, det enda jag personligen tycker om just blandras hundar är att man inte riktigt vet vad man får i slutändan när man blandar 2 helt olika typer av hund.
Nu finns det ju iof ganska "vanliga" blandraser som tex. shabrador som har visat sig fungera bra, men jag tycker däremot att folk som planerar att göra nya blandraser är idioter, tjuvparning kan man inte göra något åt, men att planera en "ny" ras gillar jag inte, kan ju bli hur fel som helst.

Min åsikt bara...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du upprepade väldigt mkt av det jag skrev men men.

Vargarna lever som flockdjur, och många hundar är husdjur det är väl skillnaden.
Men rang beteendet kommer man aldrig ifrån med en hund, den ska alltid veta att den är längst i rang.

Jag vet inte vad du har haft för hundar så jag ska inte yttra mig men som jag skrev så finns väl instinkten i just vissa raser att bita sej fast i både gott och ont men jag har aldrig sett någon av dessa hundar du nämner slita sönder så mkt dom kan därimot har jag sett dom jagar efter strupen precis som vissa vilddjur.
Det gör tom mina hundar när dom busar, fast på skoj.

Alla hundar är ju olika.
Men min medning är att jag har helldre en hund som aldrig någonsin skulle röra en människa än en hund som kan bita mot småbarn så fort den blir provocerad.

Jag har träffat knäppa hundar av väldigt olika raser, men det är en jag var väldigt rädd för och det var en schäfer som hade blivigt dåligt uppfostrad.
Den var renrasig.
Sen har jag träffat en amstaff/pitbull blanding som jag inte litade på.
Men alla dom hundarna har varit dåligt uppfostrade.

Vi människor har ju forgivt alla hundarna som finns idag och det är dags att vi tar vårt jävla ansvar.
Kolla bara hur många fina schäfrar som är felavlade!
Kolla utställnings folket som avlivar valparna då dom inte ser ut som dom ska.
Kolla på hobbykennlar som spottar ut blandrashundar och som skiter i vad som händer med hunden.

Jag håller helt och fullt med dig om att det finns "ouppfostrade" hundar av de flesta raser. Även bland raser som generellt sett betraktas som "snälla hundar". Så visst är det så att problemet inte är isolerat till enstaka raser. Tyvärr är det så att amstaff/pitbull verkar dra till sig "dåliga ägare" och det ger dom raserna/blandningarna ett dåligt rykte på grund av att dom blir överrepresenterade.
Det är egentligen inte någon stor skillnad mellan vargens flock och hunden och dess människofamilj. Som ägare av en hund blir man dess flock. Det gäller dock att se till att den vet att den är lägst i rang och det ska inte vara någon tveksamhet i den frågan. Annars har man problem oavsett ras. Det är bara lite olika lätt med olika raser att uppnå detta.

En hund som hugger efter småbarn så fort den blir provocerad skulle inte jag ha kvar. Eller i vart fall se till att inga barn någonsin kommer i närheten av den. Alldeles oavsett vad det var för ras. Dock ska den ju ha rätten att säga ifrån om någon blir alldeles för jobbig. Under förutsättning att det sker på att juste sätt.
Det finns djäkligt många oseriösa uppfödare och ägare av många raser och det är synd.

Har du en Amstaff eller Pitbull och den uppvisar normala beteenden och du har kontroll på den och den är uppfostrad så är det fine by me. Den är då inte heller någon kamphund enligt min mening. Har du en schäfer som attackerar allt och alla runtomkring närhelst den får chansen så ska den bort.

Jag vänder mig som sagt inte mot raserna i sig utan mot företeelsen kamphundar i den betydelsen hundar som går till attack så fort dom får chansen på ett för hundar osunt sätt.

Tyvärr är det väl så att det enklaste sättet som man från samhällets sida har att komma tillrätta med problemet är att förbjuda de raser som är överrepresenterade när det egentligen kanske är just dom hundarnas ägare man borde förbjuda. Man kan ju från samhällets sida inte veta på förhand om en hund är farlig innan den attackerat ett barn. En puckad ägare kanske ignorerar signalerna eller ännu värre uppmuntrar dom istället för att göra något åt det.

Jag vänder mig med andra ord inte mot dig och din hund. Du verkar ju faktiskt ha koll på den. Jag vänder mig mot ägare och hundar där hunden faktiskt är aggressiv. Och vissa raser är överrepresenterade i det fallet vilket gör att dom svartmålas i massmedia.

Sen är det ju en skillnad på hur stor skada en hund kan ställa till med. En aggressiv tax är ju bara att stampa på om den attackerar vilket är lite svårare med en fullstor hund.

Alla hundraser och hundar ställer olika höga kvar på sin husse eller matte i olika avseenden. Det verkar många hundägare ha missat. För det är ju ett faktum att hunden (eftersom den härstammar från vargen) faktiskt i grunden är konstruerad för att jaga och döda byte. Det gör att om en fullstor hund får för sig att döda så har man som människa ingen chans. Även om det är en söt labrador. Det verkar många ha missat. Att en amstaff eller pitbull ställer lite högre krav på sin ägare ökar tyvärr risken för att det ska slå fel. På samma sätt som en slädhund/polarhund ställer högre krav på sin ägare än en labrador.
Många ägare av pitbull eller amstaff uppfyller inte dom högre kraven och då går det ibland fel.
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
varför skulel det bli några fel.. dom ända hundar som inte har några speciella för rasen sjukdomar är ju blandisar.. för blandar du en schäfer med en labbe så komemr labbens bra gener slå ut det som är dåligt i schäfern och vice versa... djur har bättre dna än oss

Okej?
Vad är det som säger att minus och minus blir plus? Visst, hundar har kanske en "bättre" genpool en människan men det betyder inte att sjukdomarna tar ut varandra, man kan lika gärna sitta med en fruktansvärt sjuk hund som har lyckats få båda för raserna typiska sjukdomar, för att inte tala om dom fysiska defekterna som kan framträda om man blandar två väldigt fysiskt olika hundar.

Glömde säga: Visst så säger statistiken att blandisar är friskare, men det är ju ingen garanti för att just den varianten av två hundar blir det...
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
sen föder inte en tik 1 valp utan fler än så. vi säger av 9st valpar kanske en lyckas få de bättre generna. vad får resten? och öven om 1 får bra gener både psykist och fysiskt kanske den hamnar hos nån pundare som ändå förstör hunden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Okej?
Vad är det som säger att minus och minus blir plus? Visst, hundar har kanske en "bättre" genpool en människan men det betyder inte att sjukdomarna tar ut varandra, man kan lika gärna sitta med en fruktansvärt sjuk hund som har lyckats få båda för raserna typiska sjukdomar, för att inte tala om dom fysiska defekterna som kan framträda om man blandar två väldigt fysiskt olika hundar.

Glömde säga: Visst så säger statistiken att blandisar är friskare, men det är ju ingen garanti för att just den varianten av två hundar blir det...

Nej. Men det är ju statistiken man kan titta på.
Faktum är att de flesta genetiska defekter som många av våra hårt framavlade renrasiga hundar bär på är recessiva. Dvs att för att dom ska få defekten krävs att dom får genen både från mor och far. Väljer man att ta mor och far från olika raser sjunker sannolikheten drastiskt för att detta skall inträffa. Under förutsättning att man inte lyckas hitta en annan ras som har samma genetiska defekter. Som exempelvis att man tar ras A och ras B som båda har stora problem med höftledsfel.

Blandraser är generellt sett friskare än renrasiga hundar av de raser som man blandat med.
Dock finns det ju som i allt annat i livet inga garantier. Du vet ju inte exakt vad du får eftersom det ju är en blandning och man inte på förhand kan avgöra vilka av generna som kommer att avgöra utseende, lynne och fysisk friskhet på hunden.
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Nej. Men det är ju statistiken man kan titta på.
Faktum är att de flesta genetiska defekter som många av våra hårt framavlade renrasiga hundar bär på är recessiva. Dvs att för att dom ska få defekten krävs att dom får genen både från mor och far. Väljer man att ta mor och far från olika raser sjunker sannolikheten drastiskt för att detta skall inträffa. Under förutsättning att man inte lyckas hitta en annan ras som har samma genetiska defekter. Som exempelvis att man tar ras A och ras B som båda har stora problem med höftledsfel.

Blandraser är generellt sett friskare än renrasiga hundar av de raser som man blandat med.
Dock finns det ju som i allt annat i livet inga garantier. Du vet ju inte exakt vad du får eftersom det ju är en blandning och man inte på förhand kan avgöra vilka av generna som kommer att avgöra utseende, lynne och fysisk friskhet på hunden.

Tack, du sa det jag ville få fram! :tummenupp
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jag håller helt och fullt med dig om att det finns "ouppfostrade" hundar av de flesta raser. Även bland raser som generellt sett betraktas som "snälla hundar". Så visst är det så att problemet inte är isolerat till enstaka raser. Tyvärr är det så att amstaff/pitbull verkar dra till sig "dåliga ägare" och det ger dom raserna/blandningarna ett dåligt rykte på grund av att dom blir överrepresenterade.
Det är egentligen inte någon stor skillnad mellan vargens flock och hunden och dess människofamilj. Som ägare av en hund blir man dess flock. Det gäller dock att se till att den vet att den är lägst i rang och det ska inte vara någon tveksamhet i den frågan. Annars har man problem oavsett ras. Det är bara lite olika lätt med olika raser att uppnå detta.

En hund som hugger efter småbarn så fort den blir provocerad skulle inte jag ha kvar. Eller i vart fall se till att inga barn någonsin kommer i närheten av den. Alldeles oavsett vad det var för ras. Dock ska den ju ha rätten att säga ifrån om någon blir alldeles för jobbig. Under förutsättning att det sker på att juste sätt.
Det finns djäkligt många oseriösa uppfödare och ägare av många raser och det är synd.

Har du en Amstaff eller Pitbull och den uppvisar normala beteenden och du har kontroll på den och den är uppfostrad så är det fine by me. Den är då inte heller någon kamphund enligt min mening. Har du en schäfer som attackerar allt och alla runtomkring närhelst den får chansen så ska den bort.

Jag vänder mig som sagt inte mot raserna i sig utan mot företeelsen kamphundar i den betydelsen hundar som går till attack så fort dom får chansen på ett för hundar osunt sätt.

Tyvärr är det väl så att det enklaste sättet som man från samhällets sida har att komma tillrätta med problemet är att förbjuda de raser som är överrepresenterade när det egentligen kanske är just dom hundarnas ägare man borde förbjuda. Man kan ju från samhällets sida inte veta på förhand om en hund är farlig innan den attackerat ett barn. En puckad ägare kanske ignorerar signalerna eller ännu värre uppmuntrar dom istället för att göra något åt det.

Jag vänder mig med andra ord inte mot dig och din hund. Du verkar ju faktiskt ha koll på den. Jag vänder mig mot ägare och hundar där hunden faktiskt är aggressiv. Och vissa raser är överrepresenterade i det fallet vilket gör att dom svartmålas i massmedia.

Sen är det ju en skillnad på hur stor skada en hund kan ställa till med. En aggressiv tax är ju bara att stampa på om den attackerar vilket är lite svårare med en fullstor hund.

Alla hundraser och hundar ställer olika höga kvar på sin husse eller matte i olika avseenden. Det verkar många hundägare ha missat. För det är ju ett faktum att hunden (eftersom den härstammar från vargen) faktiskt i grunden är konstruerad för att jaga och döda byte. Det gör att om en fullstor hund får för sig att döda så har man som människa ingen chans. Även om det är en söt labrador. Det verkar många ha missat. Att en amstaff eller pitbull ställer lite högre krav på sin ägare ökar tyvärr risken för att det ska slå fel. På samma sätt som en slädhund/polarhund ställer högre krav på sin ägare än en labrador.
Många ägare av pitbull eller amstaff uppfyller inte dom högre kraven och då går det ibland fel.

Hehe man kan tro att du skriver av min text med vissa förändringar, men visst du och jag ligger på samma våglängd typ.
och jag vet att du inte menar att min hund är någon mördare. :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
sen föder inte en tik 1 valp utan fler än så. vi säger av 9st valpar kanske en lyckas få de bättre generna. vad får resten? och öven om 1 får bra gener både psykist och fysiskt kanske den hamnar hos nån pundare som ändå förstör hunden.

Nu tycker jag du var lite väl pessimistisk.
Dom har faktiskt börjat ta såpass bra betalt även för blandrashundarna numera att inte alla pundare har råd. Dessutom tror jag att oddsen är lite bättre än 1:9 att den får hyfsade gener om inte föräldrarna är fullständiga genetiska sopstationer.
Men man vet som sagt aldrig säkert vilka gener som kommer att ta överhanden även om oddsen nog inte är lika dåliga som du flamebaitar.:tungan
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hehe man kan tro att du skriver av min text med vissa förändringar, men visst du och jag ligger på samma våglängd typ.
och jag vet att du inte menar att min hund är någon mördare. :tummenupp

Ja. Ungefär. Jag gillar snälla och trevliga hundar.
Jag har lite svårt för kompisens hund dock. Inte för att den egentligen visat några tendenser mot människor. Snarare det faktum att kompisen berättat att den biter sig fast och sliter sönder fantastiskt mycket om det händer något gör att jag får lite kalla kårar av den. Jag vill inte att mitt ben ska vara i närheten om det skulle slå slint i huvet på den hunden. Jag tycker att han borde lämna ifrån sig den till någon som kan hantera en sådan hund eller ta bort den. För just den hunden betraktar jag som farlig med den mentalitet den har nu. Jag skulle heller aldrig låta den träffa någon av föräldrarnas hundar.

Så man kan nog säga att jag i stora drag håller med dig även om det säkert finns nyansskillnader i våra åsikter. :)
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Ja. Ungefär. Jag gillar snälla och trevliga hundar.
Jag har lite svårt för kompisens hund dock. Inte för att den egentligen visat några tendenser mot människor. Snarare det faktum att kompisen berättat att den biter sig fast och sliter sönder fantastiskt mycket om det händer något gör att jag får lite kalla kårar av den. Jag vill inte att mitt ben ska vara i närheten om det skulle slå slint i huvet på den hunden. Jag tycker att han borde lämna ifrån sig den till någon som kan hantera en sådan hund eller ta bort den. För just den hunden betraktar jag som farlig med den mentalitet den har nu. Jag skulle heller aldrig låta den träffa någon av föräldrarnas hundar.

Så man kan nog säga att jag i stora drag håller med dig även om det säkert finns nyansskillnader i våra åsikter. :)

Din kompis borde gå lite kurser med sin hund.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top