Viktigt Läs Detta!

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Eller så kommer min gamling, som både är tränad i kamp och även testad för det eftersom hon tävlar BHP bland annat! (och är väktarhund)

Konstigt att hon inte kallas kamphund???
 

Bifogat

  • mirra.JPG
    mirra.JPG
    39.7 KB · Visningar: 95

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Mycket fina hundar de där schäfrarna, tråkigt att många av utställningshundarna är förstörda.
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Inskickat av SW
hahaha mellow .. snacka själv om att inte ha några belägg... vad i helvete tror du dig veta om mig.. och det du tror är jävligt tokigt för jag bor inte i nån liten lägenhet... och vad för skitsnack om läst i nyheterna.. kokar det inte i dig när du läser om våldtäktsmän eller måste nån våldta din morsa för att du ska få nåt imot våldtäktsmän?...

Jag ber om ursäkt för mina antaganden om dig, kanske lite dumt sagt, men faktum kvarstår att jag tycker inte att man ska bilda sig en uppfattning genom tidningsskriverier och rykten.
Och vidare då om man nu skulle göra som du vill, förbjuda vissa raser, så kommer inte problemet att försvinna utan det man får är en massa blandraser istället. Problemet med oregistrerade hundar kan vara svårt att få bukt med även med ett förbud.
Inför istället ett hund körkort för alla hundar och en årlig besiktning hos en veterinär som med bilen. Fine om det kostar en slant det kan det ju vara värt (sen kan ju polisen få omhänderta alla oreggade hundar istället för vissa raser).
Och sen så måste jag bara kommentera ditt inlägg om väldtäktsmän, självklart blir jag äcklad av idioter som våldtar kvinnor men det betyder inte att jag går runt och tror att var och varannan människa är en våldtäktsman.

Självklart får du tycka och tänka precis som du vill och jag kan förstå att folk vill få bukt med problemet men jag tror inte att ett förbud är lösningen.

Det finns väl några länder som har förbjudit kamphundar, Norge om jag inte minns fel, måste kolla upp hur det gick för dom....
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Eller så kommer min gamling, som både är tränad i kamp och även testad för det eftersom hon tävlar BHP bland annat! (och är väktarhund)

Konstigt att hon inte kallas kamphund???

Vad är BHP för nåt?? Fin vovve :D:D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kamphundar är enl. många en Pitbull.. Antalet renrasiga Pitbulls i sverige är om jag minns riktigt ca 200 st. Tämligen osannolikt att 200 individer skulle kunna orsaka så mkt liv.

AmStaffT. i sin tur har en helt annan genetisk bas. Exteriören må vara densamma, men de är sedan länge avlade för helt andra ändamål så att kalla dem kamphundar är bara rakt av fel.

Problemhunden är blandraserna. Och problemet ligger inte i rasen utan hos ägarna. Det reella problemet är att vissa raser drar till sig ett visst klientel. Under 70-tale var det schäfrar, nu är det amstaff/pitbull-blandingar, 90-talet ägnades åt att avla sönder Rottweilers (hejja Hallandsåsen).

Hela den här debatten är meningslös. Det finns inget rasproblem, det är ett ägarproblem. Det vore annars detsamma som att säga att Syrianer är mer våldsbenägna än Islänningar för att statistiken säger det.. När sanningen är att Syrianer i högre omfattning växer upp i, och lever i "hårdare" områden där vålds föds ur miljöaspekten. (Om Syrianer slåss mer 'än Islänngar har jag ingen aning, men det är skit samma).

Ta tag i en debatt som behandlar problemet istället för symptomet!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det var väl ett djäkla pajkastande fram och tillbaka.
Personligen tycker jag att kamphundar ska vara förbjudna.
Jag tycker dessutom att vissa individer borde förbjudas att inneha hund.
Innan någon börjar kasta paj på mig med så läs min definition av kamphund.
En del här hävdar att man inte kan säga att en hund är aggressiv bara för att det är en så kallad kamphund. Personligen hävdar jag att det kan man visst. Det är det som är definitionen på en kamphund hos gemene man. Det är en hund som har stor kampvilja och kan fås att gå till attack mot en annan hund utan att det egentligen finns någon anledning.
Normalt sett skall två hundar kunna lösa en konflikt dem emellan. Typ ifråga om dominans, revis eller något annat. Detta skall kunna ske utan några allvarligare skador. Mina föräldrar har haft kennel under hela min uppväxt och dom har haft alla hundar tillsammans och visst har dom haft sina uppgörelser om mat och dominans men det är ytterst sällan det har uppstått några skador.

Jag har en bekant som har en Amstaff som enligt hans egen uppgift inte går att ha lös därför att den attackerar andra hundar och när den gör det så sliter den sönder den andra hunden så mycket som möjligt genom att ta tag och sedan slita och vägra att släppa. Det enda sättet att få loss den är att ha en brytpinne och bända loss käkarna.

Det är enligt min definition en kamphund. Eller i vart fall en hund med kamphundslynne. Det är inget naturligt sätt för en hund att bete sig. Sådana hundar borde vara förbjudna.

Problemet ligger således inte i rasen i sig utan är en kombination av anlag och uppfostran. Tyvärr är det ofta "fel" individer som dras till dom raserna och det gör att dom får sämre rykte.
Dom hundar som jag sett som betett sig på ett sådant sätt att jag tyckt att man borde avliva dom fort innan dom ställer till med något har nästan uteslutande varit Pitbull, Amstaff eller liknande. Att raserna får dåligt rykte beror på en stor andel oseriösa uppfödare och ägare. Vill du inte bli förknippad med det så ha inte en sådan hund. Tyvärr. Sånt är livet.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
det är inte olagligt i sverige, dock i Norge.. Däremot är Pitbull integodkänd enl. SKK

Ja, jag ska sluta skriva saker när jag just gått upp, de blir bara helt fel :huvet

Jag menade att pitbull är den ras som inte är en godkänd ras av SKK som du sa...
De e inte förbud mot "kamphundar".

Fler människor blir bitna av golden retrievers medans fler får allvarliga skador av pitbull, amstaff osv.
Fysiken på hundarna är ju helt enkelt olika o därför blir konsekvenserna värre när en staffe väl biter.

Det var väl ett djäkla pajkastande fram och tillbaka.
Personligen tycker jag att kamphundar ska vara förbjudna.
Jag tycker dessutom att vissa individer borde förbjudas att inneha hund.
Innan någon börjar kasta paj på mig med så läs min definition av kamphund.
En del här hävdar att man inte kan säga att en hund är aggressiv bara för att det är en så kallad kamphund. Personligen hävdar jag att det kan man visst. Det är det som är definitionen på en kamphund hos gemene man. Det är en hund som har stor kampvilja och kan fås att gå till attack mot en annan hund utan att det egentligen finns någon anledning.
Normalt sett skall två hundar kunna lösa en konflikt dem emellan. Typ ifråga om dominans, revis eller något annat. Detta skall kunna ske utan några allvarligare skador. Mina föräldrar har haft kennel under hela min uppväxt och dom har haft alla hundar tillsammans och visst har dom haft sina uppgörelser om mat och dominans men det är ytterst sällan det har uppstått några skador.

Jag har en bekant som har en Amstaff som enligt hans egen uppgift inte går att ha lös därför att den attackerar andra hundar och när den gör det så sliter den sönder den andra hunden så mycket som möjligt genom att ta tag och sedan slita och vägra att släppa. Det enda sättet att få loss den är att ha en brytpinne och bända loss käkarna.

Det är enligt min definition en kamphund. Eller i vart fall en hund med kamphundslynne. Det är inget naturligt sätt för en hund att bete sig. Sådana hundar borde vara förbjudna.

Problemet ligger således inte i rasen i sig utan är en kombination av anlag och uppfostran. Tyvärr är det ofta "fel" individer som dras till dom raserna och det gör att dom får sämre rykte.
Dom hundar som jag sett som betett sig på ett sådant sätt att jag tyckt att man borde avliva dom fort innan dom ställer till med något har nästan uteslutande varit Pitbull, Amstaff eller liknande. Att raserna får dåligt rykte beror på en stor andel oseriösa uppfödare och ägare. Vill du inte bli förknippad med det så ha inte en sådan hund. Tyvärr. Sånt är livet.

Ser min lille schäfer farlig ut? näääh...
Biter han nån? ptja, det har hoppat fram helt okända barn o försökt skrämmas när vi gått förbi o han har bara stannat o kollat.
Kan vi gå förbi en annan hund utan att han blir helt galen? Nope.

Kamphund, yeee, han måste döda dem :mad:
Att dina föräldrar har haft en kennel med hundar som är uppfödda med varandra o därför går ihop med varandra säger ingenting.
Två hanhundar är smått omöjligt att få att gå ihop om de inte är uppväxta med varandra, det har inget med kamphundstjaffs att göra, de bara är så.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Personligen tycker jag att kamphundar ska vara förbjudna.

Det är fortfarande inte rasrelaterat i den mån att vi kan klassa dem som "kamphundar".

Jag har haft/haft nära kontakt med så att jag känner dem väl - Rotta, Jakt-Golden, Tollare, DSG, Pudel, Schäfer, Boxer och några till mindre nära.. Den ras med tveklöst mest kampvilja av dem är DSGn. Ingen jävel skulle komma på att kalla den kamphund.

Avgörandet är att människan tillskriver hundar massa egenskaper baserat på dess exteriör, detta skapar en ägarskara som i sin tur skapar "dåliga" hundar, samt att allmänheten är betydligt snabbare att döma ut "rasen", och inte individen. När en AmStaff biter så är det en "kamphund", när en Golden gör det är det "synd på en så söt hund, den var säkert sjuk"!

Bullshit! En hund med mkt driv kräver mer stimulens än en fetgolden. Skillnaden är att de som köper Tollare mer ofta vet vad de håller i kopplet än de som drömmer om en Rottis, vilket är roten till det onda!

/ Också uppvuxen i kennelfamilj
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, jag ska sluta skriva saker när jag just gått upp, de blir bara helt fel :huvet

Jag menade att pitbull är den ras som inte är en godkänd ras av SKK som du sa...
De e inte förbud mot "kamphundar".

Fler människor blir bitna av golden retrievers medans fler får allvarliga skador av pitbull, amstaff osv.
Fysiken på hundarna är ju helt enkelt olika o därför blir konsekvenserna värre när en staffe väl biter.



Ser min lille schäfer farlig ut? näääh...
Biter han nån? ptja, det har hoppat fram helt okända barn o försökt skrämmas när vi gått förbi o han har bara stannat o kollat.
Kan vi gå förbi en annan hund utan att han blir helt galen? Nope.

Kamphund, yeee, han måste döda dem :mad:
Att dina föräldrar har haft en kennel med hundar som är uppfödda med varandra o därför går ihop med varandra säger ingenting.
Två hanhundar är smått omöjligt att få att gå ihop om de inte är uppväxta med varandra, det har inget med kamphundstjaffs att göra, de bara är så.

Javisst. Dyker det upp en annan hund av samma kön så vill dom flesta hundar rangordna sig. Om det i det läget rör sig om normala hundar så kommer dom att först mäta sig utan att det "smäller". Kan dom inte avgöra vem som är starkast så blir det gruff och om en hund ger sig så slutar den andra genast.
I ett sådant fall uppstår oftast inga allvarliga skador på hundarna. Det kan bli något jack men för det mesta blir det mest bara lite blött i pälsen eftersom det för det mesta går ut på att mäta sin styrka. Inte kolla hur mycket dom kan tugga sönder varandra.
Det är där distinktionen ligger. inte egentligen i ras.
En hund som du måste bända loss för att få den att släppa eftersom den inte slutar även om den andra hunden ger upp och som rycker och sliter när den fått grepp ställer till med väldigt mycket skada och det är det som jag anser är en kamphund.
De så kallade kamphundsraserna är dock överrepresenterade för denna typ av attacker vilket ger dessa raser det dåliga ryktet. Låt vara att det till viss del beror på ägaren. Det är ändå ett faktum att dom är överrepresenterade. Det är skillnad på ett snabbt hugg som i och för sig ställer till med stor skada och att försöka slita sönder någon.
De flesta hundägare tar bort (läs avlivar) sin hund om den visar sig ha sådana icke önskvärda aggressiva egenskaper och dom inte kan tygla det. Medan många som innehar så kallade kamphundar inte gör det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är fortfarande inte rasrelaterat i den mån att vi kan klassa dem som "kamphundar".

Jag har haft/haft nära kontakt med så att jag känner dem väl - Rotta, Jakt-Golden, Tollare, DSG, Pudel, Schäfer, Boxer och några till mindre nära.. Den ras med tveklöst mest kampvilja av dem är DSGn. Ingen jävel skulle komma på att kalla den kamphund.

Avgörandet är att människan tillskriver hundar massa egenskaper baserat på dess exteriör, detta skapar en ägarskara som i sin tur skapar "dåliga" hundar, samt att allmänheten är betydligt snabbare att döma ut "rasen", och inte individen. När en AmStaff biter så är det en "kamphund", när en Golden gör det är det "synd på en så söt hund, den var säkert sjuk"!

Bullshit! En hund med mkt driv kräver mer stimulens än en fetgolden. Skillnaden är att de som köper Tollare mer ofta vet vad de håller i kopplet än de som drömmer om en Rottis, vilket är roten till det onda!

/ Också uppvuxen i kennelfamilj

Jag tror nästan att du inte läser vad jag skriver.
Distinktionen ligger inte i vilken ras utan det är hur dom beter sig som avgör.
Det är skillnad på en frisk hund som av någon anledning anser sig vara trängd eller får en knäpp och utdelar ett hugg och en hund som attackerar och hugger dat och därefter rycker och sliter och vägrar släppa innan man bänder loss den. Det är där distinktionen ligger som jag skrev i mitt förra inlägg.
Pitbull och Amstaff är tyvärr överrepresenterade vad gäller denna typ av attacker.
Attacker där en labrador, golden, schäfer eller någon annan av de vanligare hundraserna attackerar, hugger sig fast, rycker och sliter och vägrar släppa innan någon ingriper är extremt ovanliga. I fråga om Amstaff och pitbull så är den typen av attacker nästan vanligare än de gånger som den bara delar ut ett hugg och sen är det bra.

Det är rasrelaterat. Annars skulle det vara spritt lika över alla raser. Att sedan en stor del av detta beror på dålig påverkan gör inte det att det plötsligt blir icke rasrelaterat. Jag är personligen ganska övertygad om att dom raserna har gener som gör att dom är extra benägna att utveckla den typen av beteenden vilket gör att de ställer högre krav på sin ägare.

Jag menar fortfarande inte att det är något fel på raserna men benägenheten i kombination med att "dåliga" ägare dras till dom gör att dom blir överrepresenterade i fråga om våldsamma attacker från hundar.

Du måste läsa med en liten aning välvilja. Att jag använder benämningen "kamphundsraser" betyder inte att jag klassar hunden i sig som kamphund. Det är bara ett kortare sätt att skriva Amstaff och pitbull. Dom flesta vet vad man menar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top