TT600R Byggtråd

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Din sving är klar, du kommer tydligen få slipa en del slälv men det kanske är lika bra så du får det som du vill inför lack.
Ska försöka hämta den i helgen om jag mår bättre.:sjuk
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Din sving är klar, du kommer tydligen få slipa en del slälv men det kanske är lika bra så du får det som du vill inför lack.
Ska försöka hämta den i helgen om jag mår bättre.:sjuk

Tack som faen för din heroiska insats och finfina kontakter som fixade svingen för kanelbullepengar:tummenupp :tummenupp :tummenupp
I helgen bär det av till garaget för att slipa rent och sedan blir det blästring och pulverlack:)
Glömde ju meddela när du var här att våra toppar nu är nummer 2 i kön hos Doktorn så dem blir nog klara till nästa helg eller så som utlovat!
Du hämtade sving, så då kan ju jag hämta våra lock.

Oooooooo jagvillhaminagrejjerfrånKedoNUUUUU!
Är så satans sugen på att splitta motorn och kolla igenom samt lacka om den så ni anar inte! 96mm borr, mer komp, mer flås genom locket, större och bättre gasare och 38mm krök och en trimkamm skall bli riktigt sketkul att testa senare i sommar:yoparty
Någon som har goda erfarenheter av någon anna än Webcams?
Kanske ni vet av någon som svetsar/slipar om kammar i sverige till vettig kostnad?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack som faen för din heroiska insats och finfina kontakter som fixade svingen för kanelbullepengar:tummenupp :tummenupp :tummenupp
I helgen bär det av till garaget för att slipa rent och sedan blir det blästring och pulverlack:)
Glömde ju meddela när du var här att våra toppar nu är nummer 2 i kön hos Doktorn så dem blir nog klara till nästa helg eller så som utlovat!
Du hämtade sving, så då kan ju jag hämta våra lock.

Oooooooo jagvillhaminagrejjerfrånKedoNUUUUU!
Är så satans sugen på att splitta motorn och kolla igenom samt lacka om den så ni anar inte! 96mm borr, mer komp, mer flås genom locket, större och bättre gasare och 38mm krök och en trimkamm skall bli riktigt sketkul att testa senare i sommar:yoparty
Någon som har goda erfarenheter av någon anna än Webcams?
Kanske ni vet av någon som svetsar/slipar om kammar i sverige till vettig kostnad?

megacyckle har funnits till yamaha enstonkor i hundra år. och white bross,eller wihte brothers eller vad dom nu heter?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Ok. Får kolla med dem. Enem skulle ha 20papp för ett par opel räserkammar när jag kollade med dem för en sisådär tio år sedan. -Hoppas dem är billigare nu:)

Megacycle ja, dem ska jag leta upp!
Webcams verkar heeelt ok men att skicka kammen dit for modd känns sisådär...även om priset inte går att klaga på.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Finns det inte Hotcam till denna ??

Btw vad får du pröjsa för p-lackeringen?? Ska lämna båda pakethållarna och frontbågen fotplattor med mera till min Atv så det kan vara bra att kollla vad det kostar.:tummenupp

Mvh Christer
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Fick veta att fakturan för blästring/pulverlack av ram/oljetank vart ca 2000:- och jag antar att det var exkl moms men vet ej då jag inte sett fakturan själv.

Det blir till att blästra svingen själv. -Blir för dyrt annars.
Måste plocka isär motorn/blocket så man kanske hinner med att rensa/blästra och maska dem bitarna också...och kolla på hus...och serva volvon ...och inte glömma svingen...och...:gnissla
 
Last edited:

Naj

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Har ingen för tillfälligt
Hej funderar igen !!!
Vart får jag tag i större mustycken till min Yamaha 600 TT E Belgarda (1996)
utan att betala ihjäl mig.

Hur mycket ger det att öppna upp luftburken ?
Jag har ju satt dit större tank så jag vill kompensera min vikt ökning
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Det enda ställe jag har sett munstycken är på Kedo i tyskland.
Personligen skulle jag bara köpa ett standard tuning kit med packningar och nålar. Nu när jag har rivit en del i maskinen min så är jag ganska tveksam till att det hjälper med att endast såga upp locket på luftburken.
Köp en trimkrök och dynojet förgasarkit också så blir det nog mycket bättre med tanke på hur restriktiv kröken verkar vara original. (har en själv)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej funderar igen !!!
Vart får jag tag i större mustycken till min Yamaha 600 TT E Belgarda (1996)
utan att betala ihjäl mig.

Hur mycket ger det att öppna upp luftburken ?
Jag har ju satt dit större tank så jag vill kompensera min vikt ökning

En hel del!! 2-4hk med kn!! om man får till bestyckningen som är stensvårt med en vacumfugge?? Såga inte upp något stort hål!! endast 50mm runt hål om du nu inte orkar mixtra med fjädertrycket på vacumgasaren. Munstycken finns ju på järnboa!! allt 0-60mm,,,, vanliga borra kör jag med gämmt!! Den där ska inte bestyckas upp så mycket och endast på en förgasare den som inte är vacum!! vänster fugge!! Låt oss säga att det är 125 då kan man borra 1,3 borr först och ev seda 1,4. Råkar man borra för stort så är de bara att löda igen och borra om:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Då har man varit i garaget och gjort klart svingen för blästring och pulverlack samt påtat runt lite i motorn. Jag har inte splitta blocket då jag vill ha mer info om vilken väg man skall gå först.

Synd att skiten inte gick in helt i mitt blästerskåp....då hade lacken blivit billigare:rolleyes: Jaja, reparationerna(många) blev bra i alla fall.
Innan någon undrar om jag var full när jag fixade infästningen så kan jag meddela att den är koncentrisk från fabrik:tummenupp
CIMG1382.jpg

CIMG1393.jpg

CIMG1373.jpg

CIMG1389.jpg


Här var en skön överraskning! Jag var övertygad om att svänghjulet skulle vara bultat OCH pressat men inte då:) Väck med det och kamdrivningen så jag kan vända på skrotet! Om jag svetsar fast navet i magnethjulet så kan jag svarva bort en hutlöst stor bit! Om man nu vågar sig på sådant får jag nog väck 85% av själva svänghjulets vikt då jag kan ta av den innanför nitarna ni ser på bilden. Undrar just hur det blir att köra med 1 Kilo lättare svänghjul och borttagen balansaxel:va
CIMG1397.jpg

CIMG1399.jpg


Rolex?? Inte riktigt men förhoppningsvis skall den gå som en klocka när allt sitter ihop igen. -Om än liiite snabbare
CIMG1406.jpg


Och så till tråkigheterna då. Har man firma och river ner en motor för genomgång kan man bara inte missa det här. Det var det första jag såg.
Ok att det är en bula men det ända som gör att den har hållit tätt är färgen utanpå kåpan:gnissla E&D mc kommer inte få jobba med mina grejjer framöver. En sak till att svetsa, slipa och blästra innan lack. Jag vet inte vad ni andra säger, men jag är lite bekymrad över att svetsa en gjuten alu kåpa. -Blir det inte spänningar i den??
CIMG1417.jpg

CIMG1416.jpg


Det ska bli högst intressant om jag kommer hitta mer galenskap inne i blocket nu när jag hittat kraftiga sviter efter kedjeras, nötskador på sving, eventuellt något glapp kolvbult efter 65körda mil samt sprickan i kåpan:huvet

Egentligen ska jag bara vara glad då sådant som ovan är anledningen till att jag aldrig har förtroende för begade saker som jag inte gått igenom.
Och att hitta alla felen är ju klart mycket trevligare än att göra det när man går av vägen och slår sig på grund av dem! -Fan vilken bra och fin cykel man kommer ha när allt är klart:tummenupp
Förmodligen Sveriges dyraste TTR men det är ju självförvållat.

Nu måste jag bara köpa hus långt bort och skaffa mig en Blackbird, ZX-9 eller Thunderace att nöta "highway" med:yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
svänghjulet ser ju på pricken likt ut xr650. så det är bara att svarva bort allt du ser:tummenupp Jag har nog bara 2mm kvar på ytterkant och ca 3mm på gaveln!! Ja du kan nog få 1kilo:) Svetsningen av kåpan (bucklan kan bli svårt om det är blandning av magnesium och alu:gnissla Får du bara rätt på någon snubbe som har rätt tråd till tiggen så ska det gå ev kan du prova lite med vanlig mig aluminiumtråd men troligast går inte det. Annars är jb weld (stålplast) skitbra clas ohlssons 100kr 24 timmars bara att fylla igen gropen och slipa till klart:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Boost3:
Jag tänkte snacka med en lokal finmekanisk verkstad om dem kan fräsa bort allt material ur svänghjulet i form av en stjärna med dalarna mellan nitarna alternativt svetsa centrumet i navet, svarva av hela skiten och borra ur nitarna och sedan svetsa sidan mot veven också.
På den sistnämnda radikala vägen är nog ett kilo rimligt.
Innan jag glömmer det kan jag meddela att axialspelet på staken är .55mm samt att lilländan glappar mer upp/ner än vad den gör framåt/bakåt så den måste nog bussas.

MEN, det finns annat som måste fixas också. Kåpan tänker jag försöka hitta en begad precis som statorkåpan och den vänstra blockhalvan som fått spö av kedjeraset. En annan balansaxel måste jag skaffa också, varför ser ni nedan:mad:
Detta är garanterat första gången jag sett en hemsvetsad/"lagad" axel med kilspår och rundhet fixad med kapklinga. Sen att man använt två bitar avklippt bladmått för att det skall passa är bara för mycket.
Visst, saker går sönder och jag har fått veta att balansaxelras är vanligt på XT/TT men kom igen....en amöba hade klarat av att laga det bättre.

Jag lyckades i alla fall riva isär härket helt idag. Förresten, -hur får jag ur veven ur den vänstra lagringen? Jag hittar ingen låsning men den verkar sitta
tämligen bestämt.

CIMG1450.jpg

CIMG1453.jpg

CIMG1451.jpg

Vad gillar ni axelshimsen modeell bladmått?!
Som tur är har jag inte sett några märken på veven samt att blocket är helt så vev och balansaxel verkar inte ha krockat. Man får vara glad åt det lilla:tummenupp
Så här ser en TT600R motor ut inuti! Drev och allt i lådan verkar friskt.
Jag är dock lite förvånad över hur pass "inkört" allt ser ut, men med tanke på min körstil så borde kanske inte förvåningen vara så stor....
CIMG1475.jpg

CIMG1487.jpg

CIMG1488.jpg

CIMG1489.jpg


Som vanligt gäller att jag har fler bilder och skickar gladeligen detaljbilder till någon som behöver! Det är nog ganska omöjligt att komma ihåg hur allt sitter på minne om man inte har rutin på dessa motorer för det är bra mycket mer plock än jag hade kunnat gissa.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Svetsad.....bladmått:va Det var de värsta jag har hört talas om!! Är balanceaxeln förstörd? jag förstår inte riktigt vart dom satt shimsen? Törs du prova att ta bort balacen helt? Det vore tacksamt om du tordes så vi andra ev kan göra det. Du får 100 spänn av alla som följer tråden om du törs:D
Få lös veven ur blocket.... Om du har en vanlig spis/ungn så lägg in hela skiten där i 30min på runt 100grader då brukar det rammla lös, eller prova först med att blåsa med varmluftspistol/gasol runt lagret. När du sedan monterar ihop andvänd spis och frysmetoden för att få i vevn och alla andra lager.
För att sätta ihop motorn så MÅSTE man ha en verkstashandbok hur än bra mekaniker man än är!! kostar ju bara 300kr. Helt klart ska du svetsa fast centrumet och svarva bort vikten ta även lite till på gotset & tokborra hål:tummenupp . Tipps när det svetsas, jordklämman har jag ju redan nämmt. men när man svetsar runt centrum så svetsa i kors utan avbrott DVS fyra fästpunkter som tar upp halva svetsjobbet, Kyl sedan av!! Svetsa sedan dom fyra återstående spalterna även dom utan avbrott KYL fort! Då slår den sig inte:tummenupp
 

Naj

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Har ingen för tillfälligt
Denna tråd blir bara bättre och bättre ju fler bilder det kommer.

Leve mekarkungen
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Svetsad.....bladmått:va Det var de värsta jag har hört talas om!! Är balanceaxeln förstörd? jag förstår inte riktigt vart dom satt shimsen? Törs du prova att ta bort balacen helt? Det vore tacksamt om du tordes så vi andra ev kan göra det. Du får 100 spänn av alla som följer tråden om du törs:D
Få lös veven ur blocket.... Om du har en vanlig spis/ungn så lägg in hela skiten där i 30min på runt 100grader då brukar det rammla lös, eller prova först med att blåsa med varmluftspistol/gasol runt lagret. När du sedan monterar ihop andvänd spis och frysmetoden för att få i vevn och alla andra lager.
För att sätta ihop motorn så MÅSTE man ha en verkstashandbok hur än bra mekaniker man än är!! kostar ju bara 300kr. Helt klart ska du svetsa fast centrumet och svarva bort vikten ta även lite till på gotset & tokborra hål:tummenupp . Tipps när det svetsas, jordklämman har jag ju redan nämmt. men när man svetsar runt centrum så svetsa i kors utan avbrott DVS fyra fästpunkter som tar upp halva svetsjobbet, Kyl sedan av!! Svetsa sedan dom fyra återstående spalterna även dom utan avbrott KYL fort! Då slår den sig inte:tummenupp

Jaa om du kikar noga på bilden innan drevet till balansaxeln är borttagen så ser du att bladmåtten sitter där på var sin sida av axelhalvan med krysskilen som utgångspunkt. En bananhalva för varje axelhalva för att det inte ska tokglappa helt enkelt. Och JA....det är lika vedervärdigt puckat som det låter!

Visst fan törs jag ta bort balansaxeln, men då drevet måste finnas där för att kicken ska snurra veven blir det till att choppa av vikten på en annan axel alternativt tillverka en ny axel utan vikt vilket är dyrt.
Det enda jag har emot att stoppa i en axel med borttagen vikt på är att det är ett satans jobb att byta till en normal om plomberna trillar ur när man kör:D
Jag håller dock på att fråga runt bland alla jag stöter på med erfarenhet av dessa motorer. Hittills verkar det inte som att det skulle ge mer än vibrationer och mindre effekt och lagerslitage som följd vilket jag kan acceptera terorin i.
Mindre resonanser resulterar i bättre hållbarhet i metall samt mindre friktion.

Angående svänghjulet får jag se. Det lutar dock åt den vilda modellen samt att jag skall köpa ett begat att gå lös på så jag har ett fungerande om det skiter sig på något sätt. -Fegt, eller hur:D
OK. Varmluftspicka får det bli! Då vet jag i alla fall att det är pressade lager som jag misstänkte. Lustigt att det vänstra vevlagret inte var pressad på veven då!? Jaja, en verkstadshandbok skall köpas och den lär väl berätta en del.

Slappa:
Kul att du tycker det! Bilderna lär nog bli bra mycket roligare när det börjas monteras saker om någon vecka eller så. Får jag bara tillbaka svingen så påbörjas monteringen så sakterliga i vardagsrummet:tummenupp

Naj:
Jag vill inte bomba sönder tråden helt med bara en massa bilder på varje litet steg, men vill du så får du allihopa. PM'a mailadress eller rigga en ftp så fixar jag iväg dem.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Skruvade isär min TTR för att det är lite saker som behöver fixas. Vägde motorn och vågen visar 46 kg (enligt bild).
 

Bifogat

  • våg.jpg
    våg.jpg
    70.1 KB · Visningar: 198
  • TTR_motor.jpg
    TTR_motor.jpg
    89.8 KB · Visningar: 258

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Hahaha, förlåt om jag inspirerat dig till illdåd:D
46Kilo motor...var den så tung?

Jag ser att du har strippat ramen nästan helt bar och har plockat väck gaffeln och svingen. Jojo....det där du sa om att "det finns några grejjer att fixa" vet både du och jag hur det kommer sluta!
Jag ser totalfix framför mig med en massa onödiga färgbyten och bling-bling operationer för att bli lika tuff som min hoj kommer bli:D
Allt jag kan säga är Rock n' Roll!

Du har för övrigt PM.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Hahaha, förlåt om jag inspirerat dig till illdåd:D
46Kilo motor...var den så tung?

Jag ser att du har strippat ramen nästan helt bar och har plockat väck gaffeln och svingen. Jojo....det där du sa om att "det finns några grejjer att fixa" vet både du och jag hur det kommer sluta!
Jag ser totalfix framför mig med en massa onödiga färgbyten och bling-bling operationer för att bli lika tuff som min hoj kommer bli:D
Allt jag kan säga är Rock n' Roll!

Du har för övrigt PM.
Stryk ska du ha! :mad: :hihi

Har redan färgmoddat den första hojen jag hade... med det är ju så jobbigt för att man blir så försiktig om den. :va
 

Bifogat

  • xrblack.jpg
    xrblack.jpg
    36.3 KB · Visningar: 286
  • XR-1.jpg
    XR-1.jpg
    82.7 KB · Visningar: 337
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top