Hojj för grusbus?

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Har tittat efter en hoj att leka med på grus

Funderar på en yamaha Xt660 R

Eller en Ktm 640 Adventure..

Någon med erfarenheter av dessa hojjar??
Ktmen är juh superhög till mina 170 cm :(

Finns det några andra bra val?
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
En Africa twin is the shit!!!
av dom 2 du nämnde så är ktm:en roligare men xt:n 7 reser bättre kvalitetsmässigt.

//Mcbudet
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Många gillar ju Xr650r när det gäler gruskörning.
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Jag är 170 och kör LC4 och EXC... inga problem! Var inte orolig för det... Man lär sig snabbt!

PS, Köp en lc4 625 det är en sådan du skall ha!
 

Bifogat

  • Snö.jpg
    Snö.jpg
    115.1 KB · Visningar: 168
Last edited:

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Trafikljus? Stanna?:confused:


Nix inga som helst problem... Såhär är det; en grushoj kommer göra underverk för din förmåga att hantera hojar.
Den som är rädd för att köra en hög hoj har för få timmar/grussladdar i kroppen. Köp en KTM och ta ut den i en grusgropp! Detta kommer garanterat märkas även när du kör Trajjan.
/ Davve
 

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Jag tycker förövrigt att alla mcförare borde köra lite grus då och då... Då skulle man nog slippa se folk som ramlar på parkeringar och liknande.
 

MC Doktorn

Guest
XT660 tung som ett sänke runt 180 tankad.

En XR650 är ett bra köp LC4:an är också bra grejer på rätt sida om 50K.
 
Last edited:

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
aha oki ska se va de blir för hojj nu till våren ja yamahan väger juh lite få man bara bort de där plåtburkarma så kan man spara en 9 kilo ca å sätta dit ett 2-1 system..+ att man får juh 5 års garanti de e väl bra me yamman men de väger ändå in på ca 170 pannor..

Honda Xr 650 ligger nog ganska närmast till hands med ser bara sådär lagom fulsnygg ut:tungan + att man kan modda om den till en afrika räser :D


Kan man ha passagerare på Hondan?
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
GSXR 1100 . Ta bort alla kåpor och stänkskärmar, lägg till turbo och offroad däck. Så har du något att bita i! :D :yoparty
 
Last edited:

Pettsonstreck

Knallkork
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Luleå
Hoj
BMW G650 Xchallenge -07
Bmws xchallenge fungerar klockrent på grus, och desutom är den riktigt kul att köra på asfalt också. Det finns fotpinnar och handtag att köpa till om du skulle vara sugen att ta med dig någon på en utflykt och den är reggad för att få ha passagerare.

Den enda "nackdelen" med den är väl att den är ganska hög, men det finns en lägre sadel att köpa till om man inte riktigt når ner till marken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite klent med vrid i offroadsmällorna tycker jag. HD Tjejster är det enda rätta på grusväg! :hej
 

Bifogat

  • sladdbild.JPG
    sladdbild.JPG
    95 KB · Visningar: 241

maxx

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
zx6rr
Har en xt660r. Använder den både som grus- och pendlarhoj. Ska man bara grusbusa finns det bättre men den är allround. Med rätt däck går det att köra ganska fort på grus. När det blir bökigare terräng märks vikten.

Den är i stort sett vibrationsfri. 5 års garanti, billig, komfortabel, kvalitet är andra positiva saker.
 

Mindtwist

Inte så ny...
Gick med
10 Dec 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
Buell XB9R Firebolt -03
Har haft KTM 625 SXC och är 1,72.....inga problem alls, kanonhoj på grus. Kanske inte så rolig på asfalt men det är ju som sagt inte det den är byggd för heller:tummenupp
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Oki
Hur ligger service intervallerna på ktm? De sura är sen ovesmotor kånkade så har ja ingen ktm dealer i närheten bmw g650x verkar vara en härlig maskin men åxo dyr i inköp + lite för liten tank

Kommer ju mest att köra på grusvägar och traktorvägar å lite överallt:)
Hondan verka vara en kul maskin
Hur är service intervallen?
Är den som xt660 bara å köra utan att justera en massa efter varje körning?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
KTM 625 SXC -04 har jag sen ett år tillbaka.
Går som fan, verkar funka bra (inget enda strul på 14 månader) vibrerar mer än Honda XR650.

Serviceintervaller kan du strunta i, alla grushojar går hårt i skitig miljö och måste servas kontinuerligt. Min KTM har 500 mil mellan servicarna, men i praktiken måste man se över den lite då och då. Samma sak med de XR650, XR600, Suzuki DR600 och DR650 jag haft. Alla kräver underhåll för att funka.

XT660 har väl 1000mil på pappret, men jag skulle aldrig köra så länge utan att byta olja eller se över maskinen.
Oavsett vad det står i boken lär man väl rengöra luftfilter o.s.v. efter en dag i grusgropen, knappast något man gör med 1000-milsintervall.

Köp min vettja så kan jag köpa en 690 istället.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top