Mc-id

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Gullspång
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
En liten fråga till alla som kan det här... Jag har bytt hoj till årets säsong så hur gör jag nu med id kortet?.. Ska jag fylla i en likadan lapp och skicka in?:rolleyes:
 

IronMike

Guest
Ok, nu till frågan..vart får alla sina mc-id-card-objekt ifrån?

Är det plockade gathojjar eller någon junk-yard i tyskland med stulna hojjar på kontinenten med fifflade nummer? Eller från svenska skrotar?

Jag fattar inte, var kommer alla fina mc-id-card hojjar ifrån som prompt inte kan reggas på gata här, men som är jättevälkomna på bana?

Förklara gärna...

Förklara gärna med motivation varför inga stulna hojjar förekommer på bana :tungan :rolleyes:

-mkt nyfiken, eftersom jag själv letat ban-objekt, men aldrig hittat annat än att bli erbjuden hojjar hit å dit utan nycklar eller som ev kan fixas mc-card till. Men jag har aldrig hittat någon komplett skrotad ny båge, som kan användas på bana..om man inte vill lägga ner mer pengar än vad en ny kostar.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
En liten fråga till alla som kan det här... Jag har bytt hoj till årets säsong så hur gör jag nu med id kortet?.. Ska jag fylla i en likadan lapp och skicka in?:rolleyes:

Japp, skicka in en ny lapp och skriv ditt nuvarande kortnummer på och att du vill föra över en ny hoj på kortet.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ok, nu till frågan..vart får alla sina mc-id-card-objekt ifrån?

Är det plockade gathojjar eller någon junk-yard i tyskland med stulna hojjar på kontinenten med fifflade nummer? Eller från svenska skrotar?

Jag fattar inte, var kommer alla fina mc-id-card hojjar ifrån som prompt inte kan reggas på gata här, men som är jättevälkomna på bana?

Förklara gärna...

Förklara gärna med motivation varför inga stulna hojjar förekommer på bana :tungan :rolleyes:

-mkt nyfiken, eftersom jag själv letat ban-objekt, men aldrig hittat annat än att bli erbjuden hojjar hit å dit utan nycklar eller som ev kan fixas mc-card till. Men jag har aldrig hittat någon komplett skrotad ny båge, som kan användas på bana..om man inte vill lägga ner mer pengar än vad en ny kostar.

Man köper av handlare som i sin tur köpt av försäkringsbolag. Vet flera som köpt hoj så, då är ramnumret kryssat så den inte går att regga. Andra köper krockade hojar från tyskland, eller annat valfritt land, eller tom köper en ny hoj som man tar in utan att regga och slipper därmed momsen om man gör rätt. Då har man ingen identitet som duger för att regga, men det krävs inte för att få mc-id-card. Det räcker att du kan visa ett kvitto på var du köpt den om nån skulle fråga om det. Sen finns alltid alternativet att bygga sin hoj av reservdelar, har själv gjort så 3 gånger. Samma där, om man använder en reservdelsram som går att köpa av generalagenten så finns där inget ramnummer på den, då stansar man in sitt eget ramnummer utan att det är olagligt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Samma där, om man använder en reservdelsram som går att köpa av generalagenten så finns där inget ramnummer på den, då stansar man in sitt eget ramnummer utan att det är olagligt.
Stansar in sitt eget? :va Jag är lite spekulant på en hoj som har en ram köpt som reservdel, dvs blankt nummer. Måste jag knacka in tex 666 på den för att kunna ta ut mc-idcard, eller kan jag lämna det blankt?

Jag såg på ansökan att man ska fylla i transpondernummer också. Måste man köpa en transponder först alltså? Jag har fått för mig att man kan hyra såna på plats? Det är ju en del utgifter ändå första året, och vem vet hur kul man tycker att det är att komma sist varje gång = inte så kul att köpa saker man kanske inte behöver :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Stansar in sitt eget? :va Jag är lite spekulant på en hoj som har en ram köpt som reservdel, dvs blankt nummer. Måste jag knacka in tex 666 på den för att kunna ta ut mc-idcard, eller kan jag lämna det blankt?

Jag såg på ansökan att man ska fylla i transpondernummer också. Måste man köpa en transponder först alltså? Jag har fått för mig att man kan hyra såna på plats? Det är ju en del utgifter ändå första året, och vem vet hur kul man tycker att det är att komma sist varje gång = inte så kul att köpa saker man kanske inte behöver :)

Man ska ha ett nummer på ramen, det är hojens identitet.
Transpondernummer fyller man bara i om man har en egen transponder, det finns att hyra om man kör sin första säsong.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man ska ha ett nummer på ramen, det är hojens identitet.
Jo, men om det är blankt? Vad ska jag knacka in istället? Kan/får jag göra det själv?

Transpondernummer fyller man bara i om man har en egen transponder, det finns att hyra om man kör sin första säsong.
Strålande! :tummenupp Eller kostar det också en förmögenhet? Vars hyr man dom? I depån vid varje race, eller på något annat sätt?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jo, men om det är blankt? Vad ska jag knacka in istället? Kan/får jag göra det själv?


Strålande! :tummenupp Eller kostar det också en förmögenhet? Vars hyr man dom? I depån vid varje race, eller på något annat sätt?

1. Ja, ta valfritt nummer men inte ett som liknar ett originalnummer.
2. Finns att hyra i depå för en mindre summa.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Strålande! :tummenupp Eller kostar det också en förmögenhet? Vars hyr man dom? I depån vid varje race, eller på något annat sätt?

brukar gå på ca 4-500kr. Bättre att köpa, nya går på ca 3000 och det brukar finnas begagnade för ca 2500:-
Du tjänar alltså på att köpa om du ska köra mer än en tävling.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
1. Ja, ta valfritt nummer men inte ett som liknar ett originalnummer.
2. Finns att hyra i depå för en mindre summa.
Tack å bock! :)
Fan, tävla är inte bara att köra fort, man ska vara tidernas ekonom, byrokrat å samordnare/koordinator också :va

brukar gå på ca 4-500kr. Bättre att köpa, nya går på ca 3000 och det brukar finnas begagnade för ca 2500:-
Du tjänar alltså på att köpa om du ska köra mer än en tävling.
Du har en poäng där! :) Fast hur vet man vilken man ska ha då? Är alla kompatibla med alla? :va
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tack å bock! :)
Fan, tävla är inte bara att köra fort, man ska vara tidernas ekonom, byrokrat å samordnare/koordinator också :va


Du har en poäng där! :) Fast hur vet man vilken man ska ha då? Är alla kompatibla med alla? :va

För roadracing finns det endast en modell, AMB Tran260x, den finns dock i två varianter. En som man laddar mellan användningarna och en som monteras med strömförsörjning från hojen. Har den senare varianten själv och det är perfekt, man glömmer aldrig att ladda den då.
 

Smagatusk

Guest
För roadracing finns det endast en modell, AMB Tran260x, den finns dock i två varianter. En som man laddar mellan användningarna och en som monteras med strömförsörjning från hojen. Har den senare varianten själv och det är perfekt, man glömmer aldrig att ladda den då.

Lyfter tråden lite här...

När du skriver att det bara finns en modell, är det efter ditt tycke eller finns det bara en?

Skulle en sån här fungera, t ex?


http://www.blocket.se/skaraborg/Transpondrar_22864480.htm?ca=23_3&w=3
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lyfter tråden lite här...

När du skriver att det bara finns en modell, är det efter ditt tycke eller finns det bara en?

Skulle en sån här fungera, t ex?


http://www.blocket.se/skaraborg/Transpondrar_22864480.htm?ca=23_3&w=3
Det beror på vilken modell det är för den måste klara passage i tillräckligt hög fart, de som används inom cross tex klarar inte RR av den anledningen, framgår inte av den annonsen.
Tror även siffran i modellnumret är den hastighet som transponderna klarar av - dvs 260 km/h för de som används inom RR.
 

Smagatusk

Guest
Det beror på vilken modell det är för den måste klara passage i tillräckligt hög fart, de som används inom cross tex klarar inte RR av den anledningen, framgår inte av den annonsen.
Tror även siffran i modellnumret är den hastighet som transponderna klarar av - dvs 260 km/h för de som används inom RR.

Tack!

Ska kolla med honom på en gång.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top