Svenskarna - ett underlägset folk

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Du väljer att helt bortse ifrån något som miljoner och åter miljoner människor värderar allra högst när de väljer litteratur: är boken underhållande? Varken Dan Brown eller Stieg Larsson har troligen haft några andra ambitioner med sina böcker än att de ska underhålla läsarna. Vad är det för fel med det?
Underhållande? Du menar att det finns folk som läser böcker som de INTE tycker är underhållande? Av vilket skäl läser de skönlitteratur?

Nedanstående text ej specifikt riktad till NyTeknik.

Helt sagolikt detta. En massa människor som i princip inte läser uttalar sig om litteratur. Analfabeter, kanaljer! :arsele

Blev du provocerad nu, din lille obildade stackare? :)

Nu vänta jag bara på att forumets öldrickare skall starta en tråd om vin och hävda att det bara är fisförnämt att tycka att en flaska bra barolo är godare än valfri bag-in-box för 195 kr. Det kan vara en lämplig uppgift för trådstartaren - i hans idoga strävan att upphöja sin egen underlägsenhet till norm :)
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nu har jag läst hela tråden. Fy fan vad ni är inskränkta. Hoho, det är lyteskomik på riktigt hög nivå :D

Påminner om kompisen som gick över Mårtenstorget i Lund en sen kväll och där träffade på Bosse Böss från Södra Sandby, eller nåt; "Aer du aen saun jauvel som laeser bucker sau skau du hau pau käften!" :D
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
"En boks värde hänger framför allt samman med vissa egenskaper. Böcker i skinnband kan t.ex. vara till ovärderlig nytta när man slipar rakknivar. Tunna häften däremot passar utmärkt när man behöver palla under ett ben på ett vingligt bord. Ett lexikon är förträffligt för att försätta en inbrottstjuv ur stridbart skick och en atlas kan användas som ersättning för krossade fönsterrutor."


Mark Twain (1835-1910)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det finns ju en anledning till varflr Fylking skriker "-Äntligen" när det skall delas ut pris..

Och som någon sade här ovanför "Skitlitteratur av värsta sort" om en bok som, i princip, hela bokläsarsverige älskar är bara helt underbar att se. Människan måste sitta med i svenska akademien. :rolleyes:

Alla dessa "förståsigpåare" gör mig spyfärdig..

Haha, hela "Bokläsarsverige"! Vilka uttryck ni svänger er med. Att jag vågar såga den enda boken ni läst! Fy på mig!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Påminner om kompisen som gick över Mårtenstorget i Lund en sen kväll och där träffade på Bosse Böss från Södra Sandby, eller nåt; "Aer du aen saun jauvel som laeser bucker sau skau du hau pau käften!" :D

Haha, valfri Sandby-bo... :D

OffT: Vi hade en replokal där (i Södra Sandby) i Ungdomens Hus eller vafan det heter för en massa år sen. Studiefrämjandet stod för PA-system och vi hade våra stärkare och trummor där nere (till ett värde av ~50 000 kr). Nyår då, mellan 2001 och 2002 måste det ha varit, så skulle barnbarnen till hon som var föreståndare för Ungdomens Hus ha fest hemma och ville ha en vettig stereo. De bröt sig in i vår replokal - vi hade givetvis satt lås på den - och lämnade hela stället olåst i över en vecka. Sen blev hon skitsur på oss för att vi hade bytt lås - helt enligt avtalet. Så vi polisanmälde och sen flyttade vi... De är inte kloka därute i obygden... :dummer
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det är väl samma ambition som Basshunter och Per Gessle har, och det är väl inget fel med den ambitionen, deras musik slösar jag dock inte mer tid på än jag måste.
Du drar likhetstecken mellan underhållning och låg kvalitet. Jag förstår inte varför.

Underhållande? Du menar att det finns folk som läser böcker som de INTE tycker är underhållande? Av vilket skäl läser de skönlitteratur?
Har läst Coetze och Imre Kertész relativt nyligen och inte fan är deras böcker underhållande, som Stieg Larsson eller Håkan Nesser. Man skulle hellre kalla dem för gripande. Tror nog att du förstår.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Har läst Coetze och Imre Kertész relativt nyligen och inte fan är deras böcker underhållande, som Stieg Larsson eller Håkan Nesser. Man skulle hellre kalla dem för gripande. Tror nog att du förstår.
Nope, det förstår jag faktiskt inte. Det hänger här på ordet "underhållande". Coetze har jag läst en del av och de var helt ok. Bra underhållning helt enkelt. Kertesz "Mannen utan öde" var extremt underhållande. Läsning i absolut världsklass. Visst man garvar inte som man kan göra när man läser Bukowski. Men likväl underhållande.

Jag läser just nu en bok som heter "Alarm i Atlanvallen" av Bertil Stjernfelt. Han var kustartillerist och militärhistoriker och cyklade längs normanides stränder 1949. Sen skrev han den här boken. Av förklarliga skäl uppehåller han sig mest vid det tyska kustartilleriet - materiel, befästningar, skjutsektorer och såna saker. Det finns säkert människor som inte tycker att sånt är särskilt udnerhållande. Men det skiter jag i. Jag läser den för att den roar mig.

Om du sen tycker att deckare är underhållande så läs du så många du vill. Jag gillar inte genren. Deckare tråkar och tröttar ut mig. Jolo däremot, han gillade deckare. Han läste mycket mer än jag någonsin kommer att göra och han skrev själv många sjukt bra böcker. Jag misstänker lite att han gillade dem bara för att han var en såndär skitnödig jävla kulturnisse som ville framstå som lite märkvärdig. Det är nämligen något jag noterat hos läsare av deckare, de tycker att det är lite fint och förnämt att läsa deckare. På ett ärligt, rättframt och folkligt sätt. Och vad kan vara finare än det?

Sen tycker jag också att alla skall betänka att detta är en forum om och för sporthojar. Det är därför bättre att ni skriver om hojar ni inte kört än om böcker ni inte läst. Ok? :D
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Haha, hela "Bokläsarsverige"! Vilka uttryck ni svänger er med. Att jag vågar såga den enda boken ni läst! Fy på mig!

Mja.. En relativt enad både läsar och kritiker-kår är ju relativt överens om att det är underhållande böcker. Men det är klart.. Bokläsarsverige finns ju inte med i svenska akademiens ordlista så du kanske inte befattar dig med sådant dekadent svensson-snack. Jag är ledsen om jag inte uttryckte mig fint nog.

Lite typiskt är det ju också att du sätter dig över "oss" vanliga dödliga genom antagandet att du, såklart, läser fler böcker än vad "vi" gör.

Om sanningen skall fram så är jag inte direkt imponerad av Larssons triologi heller. Men jag skulle aldrig försöka mig på att såga den vid fotknölarna och sägga att det är skitlitteratur när det är som värst då uppenbart är att 95% av dem som läser den finner den underhållande.

Man frågar sig ju då raskt om det är de 5% eller de 95% som är ute och cyklar.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
...jag skrev att många författare skriver med ambitionen att underhålla?
Tvivlar extremt starkt på att det där är regeln. De skriver böcker för att sälja. Det är en annan sak. Man gör inte film för att underhålla folk, man gör det för att dra biobesökare hyra ut DVD osv. Dra in stålar helt enkelt. Bokbranschen fungerar som vilken annan bransch som helst. Samma drivkrafter. Man tar fram en produkt och sen marknadsför man den i hopp om att många köper.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Hon var bäst på allt men helt efterbliven. Hon var heller inte rädd för någon, trots att hon vägde 32kg och var 1.48m lång, hon slog lätt ner folk med häftiga sparkar om jag minns rätt. Höll hon inte på med boxning och sådant kill-grejer? Mc så klart, tatuering, kriminell, överintelligent, världens bästa detektiv vid 12 års ålder osv osv. Tror jag gick igenom detta tidigare. :va

Vad gäller storyn så var den inte platt och tråkig utan extremt överdriven, det där med snubben som hade egen sado-corner och samtidigt var koncernchef för ett enormt bolag är så töntigt/otroligt att man baxnar. Som exempel. För fler exempel: se början av tråden, har för mig att jag rabblade upp i princip allt dumt jag hittade.

Vad gäller rädslan så skrev jag ju att hon lider av Asperger.
Och om du läser tvåan i serien så kommer du se att hon tränat boxning under en längre tid.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur kom min tråd att bli en kommunikationskanal för överviktiga jugoslaver i medelåldern? :confused:
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nope, det förstår jag faktiskt inte. Det hänger här på ordet "underhållande". Coetze har jag läst en del av och de var helt ok. Bra underhållning helt enkelt. Kertesz "Mannen utan öde" var extremt underhållande. Läsning i absolut världsklass. Visst man garvar inte som man kan göra när man läser Bukowski. Men likväl underhållande.
Du kallar förstås Mannen utan öde för underhållande så mycket du vill. Frågan är hur många som delar din definition av ordet. "It is av very entertaining book you´ve written Mr Kertesz.".
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Underhållande är det iaf att se en skara skitiga hojåkare försöka passa in i de fina salongerna genom att läsa dammiga böcker med fina titlar, som enkelt kan läggas på minnet för senare upprapning i ett försök att imponera på sin "obildade" omgivning...

Mer underhållande är iofs gruppen "fjuniga fjortisar" som på samma sätt försöker ge sken av lifserfarenhet och bildning som de på intet sätt må ha erhållit genom en halffärdig universitetsutbildning...

Undehållande tråd Mackan! Du lyckas ofta locka fram nötternas sämsta sidor.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Underhållande är det iaf att se en skara skitiga hojåkare försöka passa in i de fina salongerna genom att läsa dammiga böcker med fina titlar, som enkelt kan läggas på minnet för senare upprapning i ett försök att imponera på sin "obildade" omgivning...

Mer underhållande är iofs gruppen "fjuniga fjortisar" som på samma sätt försöker ge sken av lifserfarenhet och bildning som de på intet sätt må ha erhållit genom en halffärdig universitetsutbildning...

Undehållande tråd Mackan! Du lyckas ofta locka fram nötternas sämsta sidor.


Hahaha!!! klockrent!! :D
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Underhållande är det iaf att se en skara skitiga hojåkare försöka passa in i de fina salongerna genom att läsa dammiga böcker med fina titlar, som enkelt kan läggas på minnet för senare upprapning i ett försök att imponera på sin "obildade" omgivning...

Mer underhållande är iofs gruppen "fjuniga fjortisar" som på samma sätt försöker ge sken av lifserfarenhet och bildning som de på intet sätt må ha erhållit genom en halffärdig universitetsutbildning...

Undehållande tråd Mackan! Du lyckas ofta locka fram nötternas sämsta sidor.
Vad är "skitiga hojåkare"?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Underhållande är det iaf att se en skara skitiga hojåkare försöka passa in i de fina salongerna genom att läsa dammiga böcker med fina titlar, som enkelt kan läggas på minnet för senare upprapning i ett försök att imponera på sin "obildade" omgivning...


Glöm inte deras höga bildningsgrad heller. :rofl


Undehållande tråd Mackan! Du lyckas ofta locka fram nötternas sämsta sidor.

I aim to please. :)

Vad är "skitiga hojåkare"?

Det vet du väl? En sådan som kan mecka, som bor i tält runt en motorstadion när det finns hotell inom köravstånd, som blandar hojåka med yrkesliv mm.

Du vet, jag vet att du vet. :)
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Underhållande är det iaf att se en skara skitiga hojåkare försöka passa in i de fina salongerna genom att läsa dammiga böcker med fina titlar, som enkelt kan läggas på minnet för senare upprapning i ett försök att imponera på sin "obildade" omgivning...

Mer underhållande är iofs gruppen "fjuniga fjortisar" som på samma sätt försöker ge sken av lifserfarenhet och bildning som de på intet sätt må ha erhållit genom en halffärdig universitetsutbildning...

Undehållande tråd Mackan! Du lyckas ofta locka fram nötternas sämsta sidor.

Mja.. Mer pinsamt än något annat tycker jag. Speciellt "förståsigpåarna" som försöker vara förmer än vanligt folk. För att påskina detta, då man inte har någonting eget att komma med, idiotförklarar man andra för att se bättre ut själv.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top