Svenskarna - ett underlägset folk

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Henning är även han första klasens kommunist/humanist, är han inte?
Men Brown, om man verkligen inte gillade Da Vinci Koden, finns det ngt vettigt ändå eller är allt samma?

Jag har annars ett bra lästips på en ganska återhållsam författare i deckargenren som jag läst två böcker av: Peter Spiegelmann

Vettigt vet jag inte men mer spännande än gråtrista Mankell i alla fall. Om Mankell vet jag direkt inget om i övrigt.

ex.

Änglar och demoner

"...flera hundra sidor av ruggig spänning." Värnamo Nyheter

"Bildat, inspirerande, konspirerande, konfunderande ... Njut av Brown, Bernini, Rom, och en sjuhelvetes intrig."Göteborgs-Tidningen"

http://www.adlibris.se/searchresult...e=dan+brown&title=dan+brown&fromproduct=False


Peter kanske är bättre än Mankell(bara läst en eller två böcker av Mankell dock).
 
Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Blivande republiken Sverige
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Strindberg ffs. Den karln hade humor.


Edit: Det nya riket kan du börja med.

Tillika den enda bok av Strindberg vilken jag uppskattade. Övrigt jag läst av karln, har dock inte läst hela hans produktion, inklusive Röda Rummet tillhör nog det mest överskattade jag genomlidit.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Änglar och demoner

"...flera hundra sidor av ruggig spänning." Värnamo Nyheter

"Bildat, inspirerande, konspirerande, konfunderande ... Njut av Brown, Bernini, Rom, och en sjuhelvetes intrig."Göteborgs-Tidningen"

Ja, men kolla in recensionerna på Män som hatar kvinnor, det där säger ju så klart ingenting. Varenda pocket har ju hittat någon landsortstidning som mot ett presentkort på Akademibokhandeln säger att det är "omöjligt att lägga ifrån sig" (Katrineholmsposten) eller "en riktigt spännande bok" (Autist idag).

Jag skrev en läsarrecension på Män som hatar kvinnor som den ovan ungefär men i kortare version på www.stieglarsson.info men jag tror inte de publicerar den. :gnissla
 

sandstream

Guest
Alltså, du har ju missat målet helt. Jag är topplisteläsare i högsta grad, det är den här specifika boken jag vänder mig mot. Det enda som är fånigare än skildringen av Lisbeth Salanders övernaturliga väsen är fåntrattar som på bästa besserwisser-vis rabblar litteratur som ingen orkar bry sig om. Det är exakt samma personer som tycker dålig musik är bra, som byter musiksmak när favoritbandet äntligen blir tillräckligt bra för att få släppa skiva osv.
Vad skönt, jag trodde du hade börjat glida över mot det där lill-gamla hållet där man gillar alltifrån förr i tiden och aldrig drar sig för att se ner på Svensson som inte förstår att uppskatta gamla klassiska verk :tummenupp

Lisbeths personlighet utvecklas betydligt mer i de två kommande böckerna och man kan förstå varför hon blev som hon blev.

Har du läst någon av de böckerna/författarna jag radade upp? Det finns i allra högsta grad lättlästa böcker såväl som humor och lättsinne bland dem. En hel del av dem läste jag redan på högstadiet/gymnasiet och hade stor behållning av dem redan då. Det är en vanlig förutfattad mening att klassisk litteratur är svårläst och tung, så behöver alls inte vara fallet. Åtminstone inte om man besitter normal läsförståelse.
Jag har faktiskt aldrig läst någon av de böcker/författare du radade upp, det jag hört om dem har avskräckt ;)

Under högstadiet och gymnasiet hade jag fullt upp med att röka, dricka sprit och jaga brudar. Eftersom jag inte är direkt lill-gammal har jag svårt att se att jag skulle haft något utbyte av böckerna du nämner i 15-års åldern.
Jag invänder vidare inte speciellt mycket mot att tex Dan Brown får folk att läsa böcker, det i sig är väl inget dåligt. Däremot är hans böcker skitlitteratur av värsta sort.
Kan du beskriva lite mer exakt vad som är fel i hans skrivande?
Eller är det skitlitteratur just för att den skitnödiga kultureliten sällan gillar böcker som fler än 10 personer läst?
Nobelpriset i litteratur är ju en orgie i att hitta den mest obskyra författaren som finns bara för att Horace och hans kollegor ska kunna glänsa.

Nä, är det något jag har svårt för så är det folk som kategoriskt ser ner på verk bara för att de ligger på topplistorna.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad skönt, jag trodde du hade börjat glida över mot det där lill-gamla hållet där man gillar alltifrån förr i tiden och aldrig drar sig för att se ner på Svensson som inte förstå att uppskatta gamla klassiska verk :tummenupp

Lisbeths personlighet utvecklas betydligt mer i de två kommande böckerna och man kan förstå varför hon blev som hon blev.

Har du sett Tillsammans? Det är den enda film som stenkastaren Moddysson gjort som är värd att se, om du gjort det så kanske du minns barnet som tvingas bo med hippisarna som förklarar för sin glasögonpolare hur hippisar är, det är så träffsäkert att det inte är sant, ungefär:

"alltså alla här tycker att så här dålig musik typ är bra och om någon har typ jättefula kläder så säger alla att det är snygga kläder"


:rofl

Precis så är det. :D

Finns en annan skön scen på samma tema när en hippitjej spelar skitdålig och äcklig proggmusik för en normal brud som kontrar med Ted Gärdestad och så säger båda att den andras musik är jättedålig. :lol

Men i alla fall, du skriver att man kommer förstå hur Lisbeth blivit som hon är, och visst, men förklara för mig då hur man kan ta hennes karkatär på allvar? För mig får du gärna spojla båda nästa böcker för jag kommer ALDRIG läsa dem ändå. Hur får man en personlighet som rymmer t..ex. utomordentliga språkkunskaper OCH avsaknad av ens grundskoleutbildning? Hur är det möjligt? Och hur blir man som halvknarkad tjugoåring utan utbildning eller ens vänner den absolut bästa detektiven på en av sveriges största säkerhetsfirmor? Jag tror inte den där döda uppviglaren kan övertyga mig hur mycket han än försöker, blev hon beamad av ett UFO och fick hela KTH's, HHS' och SU's begåvning inprogrammerad i ett jete-hemlitt flashminne på femhundramiljarder gigabyte eller vad har hänt som gjort henne till den mest osannolika karaktären som någonsin porträtterats i en icke sci-fi bok?

Eller är det skitlitteratur just för att den skitnödiga kultureliten sällan gillar böcker som fler än 10 personer läst?
Nobelpriset i litteratur är ju en orgie i att hitta den mest obskyra författaren som finns bara för att Horace och hans kollegor ska kunna glänsa.

Nä, är det något jag har svårt för så är det folk som kategoriskt ser ner på verk bara för att de ligger på topplistorna.

Helt rätt, precis så är det. En riktig hårdrockare t.ex, han upprepar ofta att Metallica var bra innan Black Album släpptes, vilket sammanträffande att det är den som sålde bäst. :rolleyes: Att den då är sämst är ju intressant som attan faktiskt. :)

Black Sabbath var bra tills Ozzy gjorde töntig dokumentär på MTV, då blev det för folkligt, usch.

Man kan se fenoment bland mc-förare också, de flesta begriper att 600cc är segare än 1000cc för 99% av förarna, men det finns en stor kategori människor som envist hävdar att 600cc är mycket bättre. :lol

Det är samma typ av människor, till och med samma människor skulle jag tro.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
det där säger ju så klart ingenting. Varenda pocket har ju hittat någon landsortstidning som mot ett presentkort på Akademibokhandeln säger att det är "omöjligt att lägga ifrån sig" (Katrineholmsposten) eller "en riktigt spännande bok" (Autist idag).

jo det är klart, sen tycker folk om olika saker.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Som av en slump såg jag att nämnda bok står i mig bokhylla. Dock har jag inte läst den och inte heller minns jag vem jag fått den av. Kanske ska låta den stå trots att Jo Nesbos Rödhake just tog slut.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nä, är det något jag har svårt för så är det folk som kategoriskt ser ner på verk bara för att de ligger på topplistorna.

Jag har läst både Da Vinci-koden och Änglar och Demoner och båda två är intressanta. Men inte ur ett litterärt perspektiv, de är halvtaskigt skrivna, plumpt och fördomsfullt - författarens 1800-talskvinnobild lyser ju igenom rätt tydligt. Men handlingarna tycker jag - som konspirationsälskare - är riktigt bra.

Helt rätt, precis så är det. En riktig hårdrockare t.ex, han upprepar ofta att Metallica var bra innan Black Album släpptes, vilket sammanträffande att det är den som sålde bäst. :rolleyes: Att den då är sämst är ju intressant som attan faktiskt. :)

Den är absolut inte sämst, allt de släppt efteråt är sämre! :mattias

Nä, faktum är att jag gillar den svarta plattan - men redan där börjar förfallet. Hetfield börjar sjunga, tappar hela aggressiviteten i sången och låtarna blir fördummade för att passa radions kvalgräns på 3,5 minut. Jag är inget jättefan av Metallica men Black Album och bakåt är acceptabelt. Efter det är det enstaka låtar som är bra.

Black Sabbath var bra tills Ozzy gjorde töntig dokumentär på MTV, då blev det för folkligt, usch.

Black Sabbath kommer alltid att vara bra. Ozzy slutade i Sabbath 1978 - det är i år 30 år sen - och för min del kom alla deras intressanta skivor efter att han slutade - Mob Rules och Tyr t.ex.

Men fenomenet du förespråkar stämmer i många fall, dock ser jag precis varför. I fallet Metallica gjorde de helt enkelt inte bra musik för att passa deras gamla fans, de blev då bittra och arga.
Band som t.ex. Paradise Lost som fram t.o.m. Draconian Times (1995) var ett intressant band med bra musik och bra idéer. Med One Second (1997) bytte de till en 'mjukare' inriktning och forsatte som ett mer experimentiellt elektronikaband och blev totalt ointressant för mig. Det handlar inte om att vara elitistisk, det är bara så att musiken inte tilltalar en - och i fallet Metallica så drabbade det så många fans, inte bara en liten skara utan verkligen många.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Helt rätt, precis så är det. En riktig hårdrockare t.ex, han upprepar ofta att Metallica var bra innan Black Album släpptes, vilket sammanträffande att det är den som sålde bäst. :rolleyes: Att den då är sämst är ju intressant som attan faktiskt. :)

Försäljningssiffror har absolut ingenting med kvalitet att göra. Det torde stå uppenbart för vem som helst som kikar lite närmare på de band som sålt mest genom tiderna, det är en salig blandning av riktigt bra och innovativa artister (Som tex The Beatles, Pink Floyd, Queen och Led Zeppelin) och rent tondött avskräde (Ace of Base är det mest klockrena exemplet, eller 95% av radioskvalet).

Den stora skillnaden mellan riktig genuin kvalitetsmusik och massproducerat lättsmält skräp är inte försäljningssiffrorna, det är att efter snart 40 år sedan starten och snart 30 sedan dödsdagen säljer fortfarande Led Zeppelin enorma mängder plattor, Ace of Base är det ingen jävel som kommer ihåg redan nu.

Detta kan appliceras på litteratur och film eller vad som helst.

Fast visst är Black Album en riktigt riktigt bra platta. Men Sabbath var bäst med Dio.....:)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Kan du beskriva lite mer exakt vad som är fel i hans skrivande?
Eller är det skitlitteratur just för att den skitnödiga kultureliten sällan gillar böcker som fler än 10 personer läst?

Fel och fel, det är språkbehandling och intriger som i en barn/ungdomsbok eller ett filmmanus till en modern "häftig" actionrulle. Dessutom är ju stora delar rena plagiat, vilket man iofs får komma undan med om man gör det bra.

Vill du läsa en riktigt bra bok i samma genre som kanske kan få upp dina ögon för skillnaden mellan skit och kvalitet. Läs "Focaults Pendel" av Umberto Eco. Brown har till stora delar plankat denna bok rakt av, men hans begåvning räcker enbart till att få fram en mycket blek kopia.

Dessutom försöker inte Eco tuta i sina läsare att det han skriver är sant.

Under högstadiet och gymnasiet hade jag fullt upp med att röka, dricka sprit och jaga brudar. Eftersom jag inte är direkt lill-gammal har jag svårt att se att jag skulle haft något utbyte av böckerna du nämner i 15-års åldern.

Ska du inte nämna att du åt,sov och sket också?
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ingen som nämnt "Piraten" ännu... Den karln kunde skriva roliga historier - "Bock i örtagård", "Bokhandlaren som slutade bada" och "Bombi Bitt och jag" t.ex.
 

jens__E

Mjao!
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Hedesunda
Hoj
X-JELL
Jag önskar faktiskt att Tre Kronor gick i repris, det är en sådan serie som är så dålig att den blir bra. Typ som musik som är så dålig att den blir bra, Bob Hund t.ex.

Tacka vet jag Rederiet! Där hade du äkta svensk underhållning! :tummenupp

Och angående den där boken du skrev om; Den går ju att stå ut å läsa. Men inte faaaan är den så bra som alla säger! Jag har blivit tjatad hur länge som helst av både min pappa och diverse annat dumt folk(jag kallar dom dumma för dom gillar just Stieg Larsson och Let's Dance:mad: ) att den där boken är såååå himla bra. Det skulle vara den bästa boken dom någonsin hade läst osv osv..
Så jag stod ut å läste den. Å inte fan i helvete var den så bra!
Fy fan! :mad:
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
har aldrig läst Stieg Larsson, men Peter Englund och Olov Svedelid är lätt läsbara.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Svenskt författarskap i ett nötskal. Min personliga uppfattning. Har nog inte läst en enda svenskskriven bok (frånsett faktaböcker) sen jag la ifrån mig Arn - Tempelriddaren 10 sidor från slutet. Jag är fortfarande inte nyfiken på hur det slutar.
Läser sällan böcker skrivna av svenska författare, oavset genger.

När jag läser en bok, vill jag slippa ifrån verkligheten lite, och det behöver inte va fantasy ( då jag fåkar hata det). Jag syftar mer på att Svenska författare är precis som vanliga svenska folket, de tror de har nått viktigt att säga, men icke. De vet precis det som du och jag vet, men inte säger. Jag blir bara trött och irriterad när det blir så! Jag vill ha tankar och åsikter, från personer som inte lever samma svensson liv som du och jag. Nån som har nått att berätta om som inte sker här hemma. Nått som får mig att undra, hur gick det här till? Varför är det så? Vad menar författaren, egentligen?

Så nej, Svensk litteratur, Bortset från Astrid Lindgren kan likaväl gå i tunnan, vad mig beträffar.


Eftersom nu "Let´s Dance" verkar vara ett allmänt hatobjekt här inne, så får jag nog säga att jag finner det ganska roande. Mestadels för att jag gillar pardans, jag är inget proffs, dansar inte speciellt mycket själv, men jag tycker att det är kul att se människor dansa, och röra på sig. Sen att dem är kändisar :va jag kände inte igen mer än 3-4 av dem så det är väl skit samma. För mig kunde det lika gärna vart vem som helst. Sen panelen är väl precis som i alla andra "tävlingsprogram" kass. Sen gillar jag att kika på klänningarna, smyckena och uppsättningarna för att få inspiration.

men har ni sett han med det halmgula håret och de sotiga tunna raka ögonbrynen... ja skarattade så ja kissa på mig när de filmade honom :D
 
Last edited:

sandstream

Guest
Men i alla fall, du skriver att man kommer förstå hur Lisbeth blivit som hon är, och visst, men förklara för mig då hur man kan ta hennes karkatär på allvar? För mig får du gärna spojla båda nästa böcker för jag kommer ALDRIG läsa dem ändå. Hur får man en personlighet som rymmer t..ex. utomordentliga språkkunskaper OCH avsaknad av ens grundskoleutbildning? Hur är det möjligt? Och hur blir man som halvknarkad tjugoåring utan utbildning eller ens vänner den absolut bästa detektiven på en av sveriges största säkerhetsfirmor?
Okej, här kommer en spoiler i vit text så den inte syns så mycket:
Lisbeths pappa misshandlar hennes mamma gång på gång, till slut så svårt att hon får bestående hjärnskador. Lisbeth försöker döda sina pappa genom att hälla bensin på honom och tända på. Han överlever och Lisbeth hamnar på mentalsjukhus eftersom hon känner till hans riktiga identitet. Pappan är rysk storspion och en inre krets inom Säpo skyddar honom och därför måste Lisbeth bort. På mentalsjukhuset blir hon förnedrad av en läkare som håller henne bunden och isolerad. Det diskuteras i böckerna att Lisbeth troligen lider av Aspergers syndrom vilket förklarar hennes sociala handikapp kopplat till autismen. Som så många andra med den sjukdomen är hon extremt bra på vissa saker, i detta fall datorer som gör henne till en känd hacker med kontakter över hela världen som i sin tur gör att hon kan få fram info om nästan vem som helst genom att hacka deras datorer.


Helt rätt, precis så är det. En riktig hårdrockare t.ex, han upprepar ofta att Metallica var bra innan Black Album släpptes, vilket sammanträffande att det är den som sålde bäst. :rolleyes: Att den då är sämst är ju intressant som attan faktiskt. :)

Black Sabbath var bra tills Ozzy gjorde töntig dokumentär på MTV, då blev det för folkligt, usch.

Man kan se fenoment bland mc-förare också, de flesta begriper att 600cc är segare än 1000cc för 99% av förarna, men det finns en stor kategori människor som envist hävdar att 600cc är mycket bättre. :lol

Det är samma typ av människor, till och med samma människor skulle jag tro.
Exakt! De vill helt enkelt inte gilla det som är populärt just för att det är populärt. De föredrog Betamax före VHS, Alfa-Romeo före Volvo, Ducati före japanskt, tvåtakt före fyrtakt osv!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
...Da Vinci koden...inget som kultureliten gillade...
Såklart inte.

Något mycket roligt som hände var att min sambos pappa som är en ganska seriös typ med höga kulturella krav berättade om en helt otrolig bok som han hade börjat läsa. Han beskrev intrigen och blev alldeles upphetsad under tiden. Han var helt såld. Sedan visade sig att de litteraturkritiker som är accepterade i de fina salongerna sågade boken vid fotknölarna. Jag frågade några veckor senare vad han ansåg om boken, nu när den var utläst. Då lät det helt annorlunda. Upphetsningen var som bortblåst. Han beskrev den i svala ordalag och hade tyckt att den på grund av ett uselt slut föll avsevärt totalt sett. Det var dråpligt hur han hade låtit sig "duperas" av den medryckande handlingen för att sedan få veta att den inte hade godkänts av rätt människor och då ändrat ståndpunkt om den.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Såklart inte.

Något mycket roligt som hände var att min sambos pappa som är en ganska seriös typ med höga kulturella krav berättade om en helt otrolig bok som han hade börjat läsa. Han beskrev intrigen och blev alldeles upphetsad under tiden. Han var helt såld. Sedan visade sig att de litteraturkritiker som är accepterade i de fina salongerna sågade boken vid fotknölarna. Jag frågade några veckor senare vad han ansåg om boken, nu när den var utläst. Då lät det helt annorlunda. Upphetsningen var som bortblåst. Han beskrev den i svala ordalag och hade tyckt att den på grund av ett uselt slut föll avsevärt totalt sett. Det var dråpligt hur han hade låtit sig "duperas" av den medryckande handlingen för att sedan få veta att den inte hade godkänts av rätt människor och då ändrat ståndpunkt om den.

Det finns ju en anledning till varflr Fylking skriker "-Äntligen" när det skall delas ut pris..

Och som någon sade här ovanför "Skitlitteratur av värsta sort" om en bok som, i princip, hela bokläsarsverige älskar är bara helt underbar att se. Människan måste sitta med i svenska akademien. :rolleyes:

Alla dessa "förståsigpåare" gör mig spyfärdig..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har faktiskt aldrig läst Mankell, det jag hört om honom har avskräckt.

Det är inte så illa, inget mästerverk men bättre än mycket nyproducerad svensk deckarlitteratur. Sämst i den kategorin är helt klart Läckberg maken till uddlöst hastverk får man leta efter.
 

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Skövde
Hoj
zx10r -08
pärs böcker e riktigt bra men jag blev till en början nästan tvingad att läsa dem pga släktskap :gnissla samt att hans dikter är helt underbara....

min bästa bok är "en ryslig historia" av tom sharp .... helt underbar mörk humor som man aldrig kan få nog av! sry for OT
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top