Svenskarna - ett underlägset folk

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Säg en bra film då?

Tja, i vilken ände ska jag börja? Hets kanske? Fanny och Alexander? Smultronstället? Sällskapsresan? Sånger från andra våningen? Elvira Madigan? Mitt liv som Hund? Det Sjunde inseglet? Mannen på Taket? En Kärlekshistoria? Kvarteret Korpen?
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
(lägg märke till viss oseriöshet...)

:mad:



profilepic5961_6.gif
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad svensk film lider av mer än något annat är brist på trovärdiga skådespelare.

Om man börjar med att se Sunes sommar med barnen har man väldigt svårt att ta Peter Haber som Coq Rouge eller hårdkokt snut sen...

Man väntar bara på att han ska skjuta hål i en gummibåt av misstag när han ska utrota avskum...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag är på gång dit och även andra stora klassiker. Det har jag varit i många år. Nåt tips om var man ska börja?
Pär Lagerkvists tidigare nämda 'Dvärgen' ligger högt på listan och den kommer jag nog börja på när min bok om 1200-talets Sverige är slutläst. ;)

Fogelströms "Mina Drömmars Stad"....en oerhörd bok! Sen är det bara att fortsätta med de andra i "Stad"-serien...
Söderbergs "Doktor Glas"
Mobergs "Utvandrarna"
Martinssons "Vägen till Klockrike"
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ja, men vi slapp iallafall dubbningen. Tänk om tex Bruce Willis röst utgjorts av Tomas Bolme, eller Bert-Åke Varg. :gnissla

Minns vilket liv det blev (tack och lov) när de dubbade Simpsons på svenska.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Du borde läsa riktiga författare eftersom du har smak att lyssna på riktig musik. Janne G:s böcker säljs från lastpallar på Åhlens, litteraturens motsvarighet till Radio Rix.

Strindberg, Harry Martinsson, Per Anders Fogelström, Hjalmar Söderberg, Hjalmar Bergman, JOLO, Stig Dagerman, Pär Lagerkvist, Vilhelm Moberg, Ivar LO Johansson.....osvosvosv

Svensk litteratur är av världsklass, därom råda intet tvivel.



Ja, om man enbart ser skiten. Sverige har en fantastisk filmskatt, om man orkar gå utanför topplistan och Beck-filmerna.

Jag tror Markus problem är att många av Sveriges stora författare kommer ifrån arbetarklassen. Det gör det väldigt knivigt att hitta "lämplig" litteratur.
Men ett boktips i nästan samma stil som Dvärgen kan väl jag haspla ur mig med när ändå alla andra håller på och briljerar. Det är Dumskallarnas sammansvärjning, en av de roligaste böckerna jag har läst tror jag.

Jag är på gång dit och även andra stora klassiker. Det har jag varit i många år. Nåt tips om var man ska börja?
Pär Lagerkvists tidigare nämda 'Dvärgen' ligger högt på listan och den kommer jag nog börja på när min bok om 1200-talets Sverige är slutläst. ;)
Expressen har haft en bilaga på tisdagar i form av en utvald skitbra bok, kolla om den fortfarande säljs på tisdagar.
Det är ju lättare att börja med något om man har den i handen direkt när man kommer hem.
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Har länge velat läsa Inferno av August Strindberg. Fast den verkar vara slutsåld överallt.

Edit: Såg att den fanns i pocket hos Adlibris nu, fast då kan den lika gärna vara slut för nåt sånt ska jag inte ha.
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Röde Orm av Frans G Bengtsson... Jag törs säga att den boken är bland de absolut bästa jag har läst i hela mitt liv.

Men annars så håller jag faktiskt med trådstartaren helt och hållet. Stieg Larsson är helt klart överskattad. Som Guillo sa... Att dö är tydligen det bästa sättet som författare att lansera sig på... Stieg Larssons böcker hade inte uppmärksammats ett dugg om människan inte hade dött.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Svenskt författarskap i ett nötskal. Min personliga uppfattning. Har nog inte läst en enda svenskskriven bok (frånsett faktaböcker) sen jag la ifrån mig Arn - Tempelriddaren 10 sidor från slutet. Jag är fortfarande inte nyfiken på hur det slutar.

Strindberg ffs. Den karln hade humor.


Edit: Det nya riket kan du börja med.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Det är ju inte direkt ovanligt att kultureliten vänder sig mot böcker som den stora allmänheten läser. Det är helt enkelt inte okej att tycka om såna böcker. Nej, det ska vara djup, svärta och smärta för att en bok ska vara bra.

Vad kultur-wannabes som Markus, Chris Ash mfl inte tänker på är att de här böckerna är lättlästa och får en hel del att fortsätta med läsningen. Så småningom kanske de får upp ögonen för era kära författare så hur kan dessa böcker vara något dåligt?

Ta bara Da Vinci koden som kom för ett par år sedan. Säkert inget som kultureliten gillade men den fick en jäkla massa folk att faktiskt läsa en bok.

Jag blir exalterad, ok? :mad:
Då får du ta och lugna ner dig, vill inte se fler felstavningar från dig, som tex polett som stavas pollett :pannkyss
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är ju inte direkt ovanligt att kultureliten vänder sig mot böcker som den stora allmänheten läser. Det är helt enkelt inte okej att tycka om såna böcker. Nej, det ska vara djup, svärta och smärta för att en bok ska vara bra.

Vad kultur-wannabes som Markus, Chris Ash mfl inte tänker på är att de här böckerna är lättlästa och får en hel del att fortsätta med läsningen. Så småningom kanske de får upp ögonen för era kära författare så hur kan dessa böcker vara något dåligt?

Ta bara Da Vinci koden som kom för ett par år sedan. Säkert inget som kultureliten gillade men den fick en jäkla massa folk att faktiskt läsa en bok.

Då får du ta och lugna ner dig, vill inte se fler felstavningar från dig, som tex polett som stavas pollett :pannkyss

Alltså, du har ju missat målet helt. Jag är topplisteläsare i högsta grad, det är den här specifika boken jag vänder mig mot. Det enda som är fånigare än skildringen av Lisbeth Salanders övernaturliga väsen är fåntrattar som på bästa besserwisser-vis rabblar litteratur som ingen orkar bry sig om. Det är exakt samma personer som tycker dålig musik är bra, som byter musiksmak när favoritbandet äntligen blir tillräckligt bra för att få släppa skiva osv.

Just Dan Brown tycker jag inte var någon höjdare men väl Grisham, LeHane, Connelly och andra massupplageförfattare. Stieg Larssons första bok är dock särdeles värdelös, fullständigt och komplett urtöntig.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det är ju inte direkt ovanligt att kultureliten vänder sig mot böcker som den stora allmänheten läser. Det är helt enkelt inte okej att tycka om såna böcker. Nej, det ska vara djup, svärta och smärta för att en bok ska vara bra.

Vad kultur-wannabes som Markus, Chris Ash mfl inte tänker på är att de här böckerna är lättlästa och får en hel del att fortsätta med läsningen. Så småningom kanske de får upp ögonen för era kära författare så hur kan dessa böcker vara något dåligt?

Ta bara Da Vinci koden som kom för ett par år sedan. Säkert inget som kultureliten gillade men den fick en jäkla massa folk att faktiskt läsa en bok.

Då får du ta och lugna ner dig, vill inte se fler felstavningar från dig, som tex polett som stavas pollett :pannkyss

Har du läst någon av de böckerna/författarna jag radade upp? Det finns i allra högsta grad lättlästa böcker såväl som humor och lättsinne bland dem. En hel del av dem läste jag redan på högstadiet/gymnasiet och hade stor behållning av dem redan då. Det är en vanlig förutfattad mening att klassisk litteratur är svårläst och tung, så behöver alls inte vara fallet. Åtminstone inte om man besitter normal läsförståelse.

Jag invänder vidare inte speciellt mycket mot att tex Dan Brown får folk att läsa böcker, det i sig är väl inget dåligt. Däremot är hans böcker skitlitteratur av värsta sort.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Däremot är hans böcker skitlitteratur av värsta sort.

Jämför man Dan Brown och ex. Henning Mankell så är Brown bra mycket bättre, Mankells filmer kan man se men böckerna verkar väldigt dryga att läsa. Fast du kanske tycker att Mankell och Brown är lika illa.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alla :rolleyes:

Nä men vad vet du om kvalitén på populära program i andra länder?, visste du det kanske du helt plötsligt skulle vilja att Tre Kronor skulle sändas varje dag på TV :D

Jag önskar faktiskt att Tre Kronor gick i repris, det är en sådan serie som är så dålig att den blir bra. Typ som musik som är så dålig att den blir bra, Bob Hund t.ex.

Tre Kronor, gick det på fyran, det gjorde det va? Jag ska maila Tv4 nu. :D

Jämför man Dan Brown och ex. Henning Mankell så är Brown bra mycket bättre, Mankells filmer kan man se men böckerna verkar väldigt dryga att läsa. Fast du kanske tycker att Mankell och Brown är lika illa.

Henning är även han första klasens kommunist/humanist, är han inte?
Men Brown, om man verkligen inte gillade Da Vinci Koden, finns det ngt vettigt ändå eller är allt samma?

Jag har annars ett bra lästips på en ganska återhållsam författare i deckargenren som jag läst två böcker av: Peter Spiegelmann

Igår köpte jag ngt av en isländsk dude, det är risky men har hört att han inte heller överdriver så jävligt som den där Stieg.

Jag tänkte idag igen på hur dålig den där Män som hatar kvinnor är, missade en grej till:

Självklart kör Lisbeth Salander MC :rofl
Det enda som saknadess hade varit om hon hade ReTTa med tUrbO som hon kunde wheeeeeela med också. :lol
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jämför man Dan Brown och ex. Henning Mankell så är Brown bra mycket bättre, Mankells filmer kan man se men böckerna verkar väldigt dryga att läsa. Fast du kanske tycker att Mankell och Brown är lika illa.

Jag har faktiskt aldrig läst Mankell, det jag hört om honom har avskräckt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top