Svenskarna - ett underlägset folk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inte nog med att vi tittar på Idol, Tre Kronor och Let's Dance, vi hyllar den sämsta tänkbara litteraturen också. Jag har nyligen genomlidit den förmodligen sämsta bok som någonsin skrivits, den heter Män som hatar kvinnor och är skriven av en lyckligtvis död tönt som hette Stieg Larsson.

Ingen behöver försöka förklara varför den tycker de här barnböckerna som får Dean Koontz författarskap att verka återhållsamt, utan istället ska jag förklara varför det här var värsta tänkbara litterära skit, jag kör i punktform eftersom den som behöver en lista och inte begripit hur dåligt det är lär behöva en pedagogisk presentation, jag gör mitt bästa:

  • Författarens uppenbara önskan att vara huvudpersonen i boken, likheterna att vara chefredaktör för en skittidning och samtidigt gammal och ful är slående, samtidigt förstår alla att ingen med Stiegs briller får ligga lika lätt som huvudpersonen som jag redan glömt vad han hette
  • Den extremt överdrivna beskrivningen av den där feministen Lisbeth som någon typ av övernaturlig datahacker med språkkunskaper utöver det vanliga, självklart bra slagskämpekunskaper, ett psyke som är starkare än någon annan AFA-fittas och dessutom kombineras allt detta med en oerhört lyckosam karriär, en omyndigförklaring för att hon är så efterbliven och som grädde på moset: lite supertuffa tatueringar. Precis en sådan människa som man bara önksar ska ramla ner framför tunnelbanan när man ser henne på Medborgarplatsen på sommaren
  • Författarens vedervärdiga propaganda och uppvigling mot alla som står till höger om KPML(r), hur många gånger kallade han oliktänkande för "stollar" i boken? Efter tionde gången önksade jag att man satt med Stabilo övertrykningspenna och kladdade i boken. Han påtalade även ett tiotal gånger vad han, författaren själv alltså, tycker om finansmarknaden som han gjort någon typ av halvhjärtat försök att förstå och hans i slutet brinnande tal där han på något förvirrat sätt hävdar att börsen och aktiemarknaden inte har något med företagen de spekulerar i att göra
  • De oerhörda överdrifterna, den här punkten kanske inte den som för tillfället läser boken läsa, vad var de bra för? Finns det någon typ av lista innehållandes nazism, säkerhetsföretag, pedofili, våldtäkt, sadism, styckmord, ekonomisk brottslighet, jugoslavisk maffia, colombiansk drogkartell att ladda ner och som man kan komponera sin roman med? Skall man verkligen använda alla ingredienser?

Som bonus då, alla jäkla puckskallar som försökt övertyga en om att boken visst är bra och att man borde läsa den? Varför gjorde ni så? Och han på planet som när jag läste sista kapitlet sade att "Läser du första? De blir ju bara bättre och bättre de där", vad fan ville han? Borde jag boxat ner honom istället för att sagt "Mm-hmm" samtidigt som jag tänkte att "de kan ju inte bli sämre i alla fall".

Jag ska aldrig mer läsa en deckare av en svensk författare tror jag. Inte av en kommunistisk i alla fall.

Återupplivar härmed ett tidigare uttjatat uttryck som nu passar särdeles väl:


fy fan
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Svenskt författarskap i ett nötskal. Min personliga uppfattning. Har nog inte läst en enda svenskskriven bok (frånsett faktaböcker) sen jag la ifrån mig Arn - Tempelriddaren 10 sidor från slutet. Jag är fortfarande inte nyfiken på hur det slutar.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Utan att ge mig in i politisk polemik med markus (eftersom vi ändå är lika socialliberala båda två) så kan jag rekomendera den svenska boken "odjuret" med tanke på den dagsaktuella Rödeby-rättegången. :)
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ha ha, ja just den där jävla Stieg vet jag inget om förutom att han ju är rökt och således inte lär skriva fler böcker.
Men generellt så flyr jag allt var "modelitteratur" heter som pesten. Har inte läst många av Guillous böcker just därför. Man blir alltid knäckt när de höjts till skyarna av en enig kritikerkår och varenda jävel ligger på stranden och läser samma böcker. Sedan är de sällan något speciellt likväl.

Man blir porös av att följa i litteraturens "modenycker". Just därför håller jag på med ett helt politiskt inkorrekt alster som jag i värsta fall får trycka upp i egen regi :D

Där kommer incidenten med paddfötterna att figurera, som jag skrev om här i somras innan tråden med hast och frenesi censurerades härifrån. Den var kanske för verklighetsfrämmande :gnissla
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Det där lät ju tråkigt, men då ska du få ett tips av mig istället. Nämligen Dvärgen av Pär Lagerkvist. En studie i ondska och dessutom full med oneliners.

Vad sägs om: "Fullständigt vild av upphetsning stod jag där och betraktade mitt verk, hur jag mejade ner detta vedervärdiga släkte som inte förtjänar något annat än att utrotas. Må de brinna i helvetets eld! Jag kände mig som Satan själv."

...eller: "Jag vill se henne brinna i helvetets eld med benen utspärrade och lågorna slickande hennes vämjeliga sköte. Jag hatar hennes lastbara leverne."
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ha ha, verkar vara en snubbe med ett vulkaniskt inre.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
markus skrev:
blabla klippåklistra

Se till att du ändrar teckensnittet till det du använder i övrig text när du klipper och klistrar, då ser det tom. ut som att du själv skrivit det. Om sen språkbruket också är det som du normalt brukar använda så blir det ännu mer trovärdigt.
För övrigt gillade jag Stieg Larssons böcker, trots mitt borgerliga levene :tummenupp
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Skulle vara kul att se vad du anser om Åke Dauns "Svensk mentalitet".

Säjer inte mer , men orkar du läsa den är jag duktigt nyfiken på reaktionen. Bland allt du kläcker här lyckades du förvåna mej ordentligt i den där "Barn, eller inte?"-tråden.
 

sandstream

Guest
markus skrev:
Precis en sådan människa som man bara önksar ska ramla ner framför tunnelbanan när man ser henne på Medborgarplatsen på sommaren... ...Efter tionde gången önksade jag att man satt med Stabilo....
Han kunde iaf stava den där Stieg ;)

Har lyssnat på alla tre böckerna och tyckte de var riktigt bra! :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Se till att du ändrar teckensnittet till det du använder i övrig text när du klipper och klistrar, då ser det tom. ut som att du själv skrivit det. Om sen språkbruket också är det som du normalt brukar använda så blir det ännu mer trovärdigt.
För övrigt gillade jag Stieg Larssons böcker, trots mitt borgerliga levene :tummenupp

Du får ta upp med Swedie att när man använder punktformsfunktionen så byts teckensnittet, din utomordentligt värdelösa litteratursmak får du ta upp med någon annan din kretin. :D

Han kunde iaf stava den där Stieg ;)

Har lyssnat på alla tre böckerna och tyckte de var riktigt bra! :)

Jag blir exalterad, ok? :mad:
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skulle vara kul att se vad du anser om Åke Dauns "Svensk mentalitet".

Säjer inte mer , men orkar du läsa den är jag duktigt nyfiken på reaktionen. Bland allt du kläcker här lyckades du förvåna mej ordentligt i den där "Barn, eller inte?"-tråden.

Åke Down, låter som ett punkband. :lol
Barntråden, vad jag gjorde jag där nu då? :confused: Det var där några bimbosar var lacka, det vet jag. :banana

Det där är applicerbart på svenska filmer med.

Fy fan.

Ja det är riktigt, typ de där med Sven Wollter och Johanna Sällström där det verkligen inte kan vara vanliga, trovärdiga, hederliga, svenska mord utan det ska vara något tönteri om sekter som dränker spädbarn. :rofl

Eller Livvakterna eller Tredje Vågen, eller, eller, eller, det finns ju ingen ände på skiten.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Svenskt författarskap i ett nötskal. Min personliga uppfattning. Har nog inte läst en enda svenskskriven bok (frånsett faktaböcker) sen jag la ifrån mig Arn - Tempelriddaren 10 sidor från slutet. Jag är fortfarande inte nyfiken på hur det slutar.

Du borde läsa riktiga författare eftersom du har smak att lyssna på riktig musik. Janne G:s böcker säljs från lastpallar på Åhlens, litteraturens motsvarighet till Radio Rix.

Strindberg, Harry Martinsson, Per Anders Fogelström, Hjalmar Söderberg, Hjalmar Bergman, JOLO, Stig Dagerman, Pär Lagerkvist, Vilhelm Moberg, Ivar LO Johansson.....osvosvosv

Svensk litteratur är av världsklass, därom råda intet tvivel.

Det där är applicerbart på svenska filmer med.

Fy fan.

Ja, om man enbart ser skiten. Sverige har en fantastisk filmskatt, om man orkar gå utanför topplistan och Beck-filmerna.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Du borde läsa riktiga författare eftersom du har smak att lyssna på riktig musik. Janne G:s böcker säljs från lastpallar på Åhlens, litteraturens motsvarighet till Radio Rix.

Strindberg, Harry Martinsson, Per Anders Fogelström, Hjalmar Söderberg, Hjalmar Bergman, JOLO, Stig Dagerman, Pär Lagerkvist, Vilhelm Moberg, Ivar LO Johansson.....osvosvosv

Svensk litteratur är av världsklass, därom råda intet tvivel.



Ja, om man enbart ser skiten. Sverige har en fantastisk filmskatt, om man orkar gå utanför topplistan och Beck-filmerna.
Säg en bra film då?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Du borde läsa riktiga författare eftersom du har smak att lyssna på riktig musik. Janne G:s böcker säljs från lastpallar på Åhlens, litteraturens motsvarighet till Radio Rix.

Strindberg, Harry Martinsson, Per Anders Fogelström, Hjalmar Söderberg, Hjalmar Bergman, JOLO, Stig Dagerman, Pär Lagerkvist, Vilhelm Moberg, Ivar LO Johansson.....osvosvosv

Svensk litteratur är av världsklass, därom råda intet tvivel.

Jag är på gång dit och även andra stora klassiker. Det har jag varit i många år. Nåt tips om var man ska börja?
Pär Lagerkvists tidigare nämda 'Dvärgen' ligger högt på listan och den kommer jag nog börja på när min bok om 1200-talets Sverige är slutläst. ;)
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Minns när man pluggade media för en massa år sedan. Då tvingades vi se "Smultronstället" den var så deprimerande att man hela tiden upptogs av frågan om vilken kaliber man skulle välja för att börna av sig roten efter filmens slut. :mad:
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu har ju jag inte läst hela tråden, men japp, ni är hopplösa allihop.

(lägg märke till viss oseriöshet...)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top