räkna ut reaktionssträcka, bromssträcka, osv

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
fick 0,212 s på spelet på andra omgången. någon annan som provat?

Jag duckade för 5 skott i första omgången....det sjätte tappade jag koncentrationen på. (0,342)

Tider mellan 0,265 - 0,205

Vad gäller reaktionstid på MC så sällar jag mig till kören som säger 1 sekunds reaktionstid. Det handlar om att upptäcka fara och de facto börja bromsa.

Jämförelser i tidningar bygger på statiska prov, flera i rad under gynnsamma förhållanden. INGEN kan övertyga mig att en MC-förare på allmän väg, normal körning, bromsar snabbare än likvärdig normal förare, i normal bil på samma väg....bilisten behöver ju bara trampa så hårt det går.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Det är nog liite snabbt :näsblod

Testade en "reaktionstestare" där man ska trycka på en knapp när en lampa tänds. Och det var aldrig under 0.2-0.3. Trots att man var beredd.
Din reaktionstid är exceptionellt dålig.
Jag testade också en reaktionstestare. På ungefär 10 försök fick jag samtliga resultat mellan 0,10 och 0,13 sekunder.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nej. Då blir du snabbt en sämre förare.

He he,trodde det var tvärt om!

Men så är man ju långsam oxå.

Får väl plugga öronen med mina wlurar och kolla mess(eller sminket i spegeln)blir väl snabbt en bättre förare då.


Henrik
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
He he,trodde det var tvärt om!

Men så är man ju långsam oxå.

Får väl plugga öronen med mina wlurar och kolla mess(eller sminket i spegeln)blir väl snabbt en bättre förare då.


Henrik

Nope. Men du kan ju fundera en stund på varför du blir en sämre förare i första fallet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo,funderat men...upplys mig vilket av följande som gör mig till en sämre förare av att höja blicken och ha 2 fingrar på bromsen och faktiskt vara uppmärksam på vad som sker runt om mig?

Ärligt,vill veta vad jag skall förändra då jag tänkt leva ett tag till.

Henrik
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jo,funderat men...upplys mig vilket av följande som gör mig till en sämre förare av att höja blicken och ha 2 fingrar på bromsen och faktiskt vara uppmärksam på vad som sker runt om mig?

Ärligt,vill veta vad jag skall förändra då jag tänkt leva ett tag till.

Henrik


Det är helt enkelt omöjligt att vara fokuserad och beredd hela tiden, du kommer bara att spänna dig och tappa orken efter ett tag. Trixet är att kunna köra avslappnat när det går men "känna i ryggraden" eller kunna avläsa farliga situationer som kan uppstå innan de har dykt upp, typ extra vaksam vid korsningar, risk för vänstersvängande bilister m.m.

Antal körda mil ger erfarenhet - "känna i ryggraden", 2 fingrar på bromsen där eventuella farliga situationer kan uppstå och sunt förnuft innan gashantaget vrids på är en bra start.
 

-Freddy-

Guest
Det är ju pinsamt att det finns mc förare som tror att dom har en reaktionstid under 1 sek. Först skall man upptäcka faran sen besluta sig om dom skall bromsa,väja eller gasa, på mindre en 1 sek.

Jag tror att jag har det i vissa situationer, och i vissa inte.

Om vi människor skulle vara inkompitabla med att fatta snabba beslut så skulle det vara svårt att boxas, när beslut om fotförflyttningar, kroppsrörelser, blockeringar och slag ska tas gång på gång under en match... SNABBT!

Ja, du kan dra paraleller till rätt många idrotter och sporter, endast ett ex.

Saker som är intränade under en lång period gör att man reagerar snabbare pga mindre och mer välslipade alternativ. Sen om det är undermedvetet eller inte låter jag vara osagt. Och sist så är det ju rätt beroende på situation till situation. Finns ju som inte nåt generellt heller.

Säger varken bu eller bä, men så tänker jag..
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Det är helt enkelt omöjligt att vara fokuserad och beredd hela tiden, du kommer bara att spänna dig och tappa orken efter ett tag. Trixet är att kunna köra avslappnat när det går men "känna i ryggraden" eller kunna avläsa farliga situationer som kan uppstå innan de har dykt upp, typ extra vaksam vid korsningar, risk för vänstersvängande bilister m.m.

Antal körda mil ger erfarenhet - "känna i ryggraden", 2 fingrar på bromsen där eventuella farliga situationer kan uppstå och sunt förnuft innan gashantaget vrids på är en bra start.

:tummenupp :fakta

Det fanns t.o.m. tidigare en teorifråga på detta, vet inte om den finns kvar. Frågan löd ungefär "vilket är bästa sättet att köra bil" med svarsalternativen ungefär:
"(a) vara helskärpt med bromsberedskap hela tiden"
"(b) Ha 2.0 promille i blodet"
"(c) Köra avslappnat men fokusera och vara beredd i speciellt riskfyllda situationer"

(Antagligen var (b) inte förmulerad så, men det var ofta ett alternativ som var helt uteslutet som man kan sortera bort direkt.)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är helt enkelt omöjligt att vara fokuserad och beredd hela tiden, du kommer bara att spänna dig och tappa orken efter ett tag. Trixet är att kunna köra avslappnat när det går men "känna i ryggraden" eller kunna avläsa farliga situationer som kan uppstå innan de har dykt upp, typ extra vaksam vid korsningar, risk för vänstersvängande bilister m.m.

Antal körda mil ger erfarenhet - "känna i ryggraden", 2 fingrar på bromsen där eventuella farliga situationer kan uppstå och sunt förnuft innan gashantaget vrids på är en bra start.

Vad jag menar med att vara fokuserad och beredd är just det du på ett väldigt tydligt sätt beskrev.
Vad jag menar är motsatsen till fokuserad och beredd är att åka bil och kolla mess eller tidningen eller liknande och ha uppsikten riktad på närmaste fordon framför(på sin höjd).

Menade inte att leta faror med extra skärpt sinne och sitta spänd med bromsberedskap,endast att lägga uppmärksamheten på det man håller på med.

2 fingrar på bromsen har blivit just en sådan sak för mig,har dom alltid där och tänker inte på det mer än när det ska bromsas.

Henrik
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
:tummenupp :fakta

Det fanns t.o.m. tidigare en teorifråga på detta, vet inte om den finns kvar. Frågan löd ungefär "vilket är bästa sättet att köra bil" med svarsalternativen ungefär:
"(a) vara helskärpt med bromsberedskap hela tiden"
"(b) Ha 2.0 promille i blodet"
"(c) Köra avslappnat men fokusera och vara beredd i speciellt riskfyllda situationer"

(Antagligen var (b) inte förmulerad så, men det var ofta ett alternativ som var helt uteslutet som man kan sortera bort direkt.)

Hehe, en polare skrev mc-teorin i våras och hade då fått en fråga som löd ungefär så här:

Du ska ut och köra och har kvällen innan druckit en del alkohol. Hur gör du?

A: Räknar ut ungefär hur lång tid jag måste vänta innan jag kan köra.
B: Bastar och dricker en massa kaffe innan jag kör. :D
C: Avstår helt från att köra
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top