Vajerräcken stoppas i England!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Och det där borde användas för att se till att vi i Sverige kan få tyngd bakom oss för att få bort sådana vajerräcken helt. SMC har ju lyckats med att få nya typer av räcken att utvecklas som inte har stora gap mellan stolparna. Men det finns fortfarande många vajerräcken som redan är på plats som är livsfarliga att råka nudda om man är motorcyklist.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Detta låter ju trots allt lovande. Kan nu bara dem svenska myndigheterna lyssna på detta så kanske vi är på G! :)
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag är otroligt kluven - uppskattar det mer och mer med bil. Jag körde drygt 300 mil under jul och nyår och tycker att det känns jäkligt mycket tryggare med räckena när man kör bil. Jag körde i många timmar i regn&mörker och snö&mörker. Bara det är jobbigt men förut var det alltid några idioter som ska köra om där det "inte går" med fet risk för krock.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Han som klövs, som det står om i artikeln, undrar om han hade mått så himla mycket bättre av att fronta med en bil? Å hur hade dom i bilen mått?
Hur många motorcyklister i Sverige har skadats av ett vajerräcke? Eller ännu precisare, hur många motorcyklister i Sverige har vurpat, och fått värre skador av räcket, än han/hon hade fått av att glida in i mötande körbana?
Däremot ser man ofta hur räcket har tagit emot bilar, dvs en olycka med kanske dödlig utgång har ersatts av lite nya stolpar och en tilltufsad bil.
Tänk om jag hade mött honom, på hojen, och istället för att vajerräcket tog honom hade han frontat mig!
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Här har vi en härlig snubbe (vilken värld lever dom i?) som kommenterar artikeln:

"Farliga hojar
Då motorcyklar uppenbarligen är så farliga att färdas på kanske man helt enkelt ska förbjuda dom!? Henrik"
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag är otroligt kluven - uppskattar det mer och mer med bil.

Funktionen du är ute efter är det ingen som protesterar mot. Men den kan likväl uppnås med räcken utformade på ett säkrare sätt för mcister.

I vanlig ordning gick Vägverket på den billigaste lösningen (vajrar och oskyddade T-stolpar), och därmed farligaste för oss motorcyklister :fakta
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag är otroligt kluven - uppskattar det mer och mer med bil. Jag körde drygt 300 mil under jul och nyår och tycker att det känns jäkligt mycket tryggare med räckena när man kör bil. Jag körde i många timmar i regn&mörker och snö&mörker. Bara det är jobbigt men förut var det alltid några idioter som ska köra om där det "inte går" med fet risk för krock.
Det är inte att räckenas grundprincip är dålig eller kritiseras, dom är skitbra och gör sitt jobb att hålla bilar på sin sida. Dom är bara extremt dåligt genomtänkta vad gäller säkerhet för annat än 4-hjuligt. När väl motorcyklisten hamnar i dessa räcken så dör eller lemlästas han.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag har hängt här så länge så jag har koll på allt det här med utformning osv. Ingen enkel fråga direkt.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Hur många i Sverige har blivit strimlade av vajerräcken???

Känns bra tryggt när man kör bil iaf!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är för vajerräcken. Kan man bara få stolparna rundare så är Jag 100% för. I nu läget är de designade att riva ur innanmätet ur folk... Håll er i från räckena i stället. Finns ingen anledning att åka in i ett räcke med motorcyckel på motorvägar om man inte vinglar på bakhjulet och då är det inte vägräckets fel utan en själv som bär ansvaret.

Folk som somnar vid ratten är jevvligt illa och bara bra om dessa kan hållas på sin sida. Sjukt mycket fler oskyldiga kan drabbas av en bil som kommer över på fel körbana om det är mycket traffik än om en sketen hoj vinglar omkull.

Det är inte att räckenas grundprincip är dålig eller kritiseras, dom är skitbra och gör sitt jobb att hålla bilar på sin sida. Dom är bara extremt dåligt genomtänkta vad gäller säkerhet för annat än 4-hjuligt. När väl motorcyklisten hamnar i dessa räcken så dör eller lemlästas han.

Håller men, men då är Jag för utvecklande av bättre stolpar som inte har kvar vasst gjutskägg i ställer för att ta bort dom. Går det att komma på en bättre lösning så tycker Jag det är viktigt att det satsas på det i stället för att vänta tills alla vägar har dagens verion för att sedan försöka förmå vv att byta...
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
har lite svårt o förstå hur man ska vurpa med mc på en väg med vajerräcka,(har det hänt) med mindra typ bakbromsen låser sej eller man kör som en idiot o i det fallet får man skylla sej själv. vi kan inte bygga vägarna idiotsäkra vägarna byggs för att vära säkra vid max tillåten hastighet . jag känner absolut inget obehag på dessa vägar, tvärtom tyckar jag det känns trykt att veta att man inte kan få möte av någon dåre i bil som bara måste köra om.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Han som klövs, som det står om i artikeln, undrar om han hade mått så himla mycket bättre av att fronta med en bil? Å hur hade dom i bilen mått?
Hur många motorcyklister i Sverige har skadats av ett vajerräcke? Eller ännu precisare, hur många motorcyklister i Sverige har vurpat, och fått värre skador av räcket, än han/hon hade fått av att glida in i mötande körbana?
Däremot ser man ofta hur räcket har tagit emot bilar, dvs en olycka med kanske dödlig utgång har ersatts av lite nya stolpar och en tilltufsad bil.
Tänk om jag hade mött honom, på hojen, och istället för att vajerräcket tog honom hade han frontat mig!

Helt rätt, även om det inte är speciellt bra att damma in i räcket med hoj så är jag helt övertygad om att räcket räddar fler liv än vad det tar. Det gäller även mc då vi räddas från att fronta med mötande.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
har lite svårt o förstå hur man ska vurpa med mc på en väg med vajerräcka,(har det hänt) med mindra typ bakbromsen låser sej eller man kör som en idiot o i det fallet får man skylla sej själv. vi kan inte bygga vägarna idiotsäkra vägarna byggs för att vära säkra vid max tillåten hastighet . jag känner absolut inget obehag på dessa vägar, tvärtom tyckar jag det känns trykt att veta att man inte kan få möte av någon dåre i bil som bara måste köra om.


Har en kompis i köping som lyckades köra på en ljuddämpare som hade ramlat loss från en bil, han lyckades ej se den på grund av att det låg en bil framför, en annan kompis låg bakanför och såg det hela, hojen stutsade upp ca 2 dm från vägen och roterade i sidleds som tur va så kom han undan med blotta förskräkelsen och med två trasiga fälgar.....det hade kunnat gå mycket väre, nu kan man ju fråga sig varför bilisten inte åkte tillbaka och hämtade upp sin ljuddämpare.

Vajerräkena underlättar ju inte vändningen och åka tillbaka och sen stana för att plocka upp ett föremål tyvär.



Men helt rätt många personer förstår inte att man inte ska köra om i kurvor, krön eller om lastbilar när det fyker snö eller dylikt.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
jävligt tråkigt med din kompis men är det inte så att han möjligtvis inte höll tillräckligt avstånd till bilen framför.har själv krossad en framfälg då jag körde på en stor sten jag inte så, vet jag lå aldelles för nära bilen framför så detta kan jag inte skylla på varken han som tappade stenen, vägen,bilen framför, bara mej själv. jag forsvarar INTE vv men vi måste tänke på att dom byggar vägarna efter lagens regler ang hastighet avstånd osv overskrider vi dessa regler fungarar inte vägen o säkerheten runt omkring dessa. att man sen på vv kan tänka lite o göra stolperna typ ovala istället för dom balkjärn man använder i dag är för mycket begärd med den tanke verksamhet dom liggar inne med
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Som flera nämnt är det inte barriären mellan körbanorna i sig som är problemet. Det är deras utformning. Om de 2-3 vajrarna kunde ersättas med något som liknar "hönsnät" eller ännu hellre RIKTIGA räcken så skulle oskyddade trafikanter antagligen inte trassla in sig och riskera att slå i stolparna lika hårt.

Jag vurpade i somras och gled in i ett vägräcke (ett sånt som är 20-25 cm högt och av metall), hade det varit enbart tunna vajrar hade jag nog inte klarat mig alls lika bra.
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Jag gillar inte de här 2+1 vägarna. Det brukar alltid bli Formel-1 race när 2 filen börjar och alla skall köra om. Det är med än en gång man sett en bil som kraschat i vajern när filerna går ihop till en. Om man kan ge sig f-n på att bilen först i kön som höll 80 vid enkelfil skall höja farten till 90 när dubbelfilen börjar och höja omkörningsfarten löjligt hög. Satsa några kr till och bredda vägen till 2+2 istället. Då kan alla (de flesta) hålla sitt tempo.

Ja vajerräcken räddar liv och Vägverket lade ner miljoner på att testa vajerräckena för att se resultatet för bil och lastbil men har inte ens funderat på vad som händer med en motorcyklist som kanar in i räcket. Kör den in i räcket är det troligt att föraren tippar över i motsatt körbana och då förhindras ju inte mötesolyckorna, som ju var meningen.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
jävligt tråkigt med din kompis men är det inte så att han möjligtvis inte höll tillräckligt avstånd till bilen framför.har själv krossad en framfälg då jag körde på en stor sten jag inte så, vet jag lå aldelles för nära bilen framför så detta kan jag inte skylla på varken han som tappade stenen, vägen,bilen framför, bara mej själv. jag forsvarar INTE vv men vi måste tänke på att dom byggar vägarna efter lagens regler ang hastighet avstånd osv overskrider vi dessa regler fungarar inte vägen o säkerheten runt omkring dessa. att man sen på vv kan tänka lite o göra stolperna typ ovala istället för dom balkjärn man använder i dag är för mycket begärd med den tanke verksamhet dom liggar inne med

Men vad är det som du har så svårt att förstå? Att det faktiskt är möjligt att vurpa med motorcykel även om man inte kör på bakhjulet eller i 300 knyck? Det kallas OLYCKOR och kan bero på en mängd olyckliga faktorer. Allt ifrån att man kör på något hinder, bromsar på sig på en blöt eller hal vägbana, att något skit hoppar upp på vägen och man måste väja eller vfsh. Med ditt resonemang tror man nästan du arbetar hos Vägverket.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top