Vinterns modifieringar! 1195 cc, större turbo mm. mm.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vart också lite fundersam på squish, talade med Marklund om detta och han mena på att det funkar "lika bra eller bättre utan". Om jag inte minns fetfel så tog de bort (svarvade kolv) squishplanet på Busaknotorna som de skulle våldsamladda. Om nu det stämmer så jag inte vart kraftfullt berusad, borde det betyda att du kan glatt öka på med spacer och få dit busastakarna.

Kort fråga, ditt plenum snickra du själv va? Trattar, vart, vem fick du tag på dem?

Tjo!

Hmm, där ser man. Jag måste mäta upp kompressionsförhållandet på något sätt. Någon som vet ett bra sätt? Vet inte om jag har råd med Busastakar. Jag tror inte att CSN vill sponsra :D

Nja, jag gjorde ritning efter Brinks plenum, och Heliac svetsade. Men jag kör utan trattar! Funkar fint ändå.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Svingen du har lämnat för tillverkning, hur funkar det med att låta förstärkningen (gissar jag) som sitter på ovansidan inte gå ut till ändarna?Menar krafterna överförs väl till "ovanbyggnaden", om de sen skickas ner mitt i svingen hur håller den för det? Samma om du har hjulet längst bak bör man väl krafter som först kan tas upp av förstärkningen en bit in på den?

Eller är jag ute och cyklar?

(skickar med en AutoCladd skiss på hur jag typ menar, rött där jag hade satt stängerna/förstärkningarna).
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    74.3 KB · Visningar: 173

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Svingen du har lämnat för tillverkning, hur funkar det med att låta förstärkningen (gissar jag) som sitter på ovansidan inte gå ut till ändarna?Menar krafterna överförs väl till "ovanbyggnaden", om de sen skickas ner mitt i svingen hur håller den för det? Samma om du har hjulet längst bak bör man väl krafter som först kan tas upp av förstärkningen en bit in på den?

Eller är jag ute och cyklar?

(skickar med en AutoCladd skiss på hur jag typ menar, rött där jag hade satt stängerna/förstärkningarna).

Jo, sådär kan man ju ha det. Men jag vill inte det :tungan Det hade hållt utan förstärkningsbågen också. De där förlängarna sitter instuckna en bra bit och svetsade på baksidan av svingrören. Dessutom kommer förstärkningsbitar på insidan också. Så det är inga problem med hållfastheten. Tur att jag läst materiallära, hållfasthetslära och FEM nyligen, annars hade det varit svårare att räkna på det... :D
Har jag bågen hela vägen bak så ser det inte så snyggt ut heller... Det blir "för mycket" sving vid hjulaxeln då om jag har hjulet längst fram. Ser konstigt ut. De förstärkningarna du har ritat i svingens framkant kan jag inte heller ha, där är väldigt trångt där på min hoj så de får inte plats.
Jämför med en JMC-sving till 1100R. Bild nedan.
 

Bifogat

  • JMC.JPG
    JMC.JPG
    30.5 KB · Visningar: 146

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jo, sådär kan man ju ha det. Men jag vill inte det :tungan Det hade hållt utan förstärkningsbågen också. De där förlängarna sitter instuckna en bra bit och svetsade på baksidan av svingrören. Dessutom kommer förstärkningsbitar på insidan också. Så det är inga problem med hållfastheten. Tur att jag läst materiallära, hållfasthetslära och FEM nyligen, annars hade det varit svårare att räkna på det... :D
Har jag bågen hela vägen bak så ser det inte så snyggt ut heller... Det blir "för mycket" sving vid hjulaxeln då om jag har hjulet längst fram. Ser konstigt ut. De förstärkningarna du har ritat i svingens framkant kan jag inte heller ha, där är väldigt trångt där på min hoj så de får inte plats.
Jämför med en JMC-sving till 1100R. Bild nedan.

Hoppas du får till svingen du själv ritat.
Finns inte mycket som slår känslan av att ha gjort doningarna själv !:tummenupp
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Sving

Svingen du har lämnat för tillverkning, hur funkar det med att låta förstärkningen (gissar jag) som sitter på ovansidan inte gå ut till ändarna?Menar krafterna överförs väl till "ovanbyggnaden", om de sen skickas ner mitt i svingen hur håller den för det? Samma om du har hjulet längst bak bör man väl krafter som först kan tas upp av förstärkningen en bit in på den?

Eller är jag ute och cyklar?

(skickar med en AutoCladd skiss på hur jag typ menar, rött där jag hade satt stängerna/förstärkningarna).

Hej! Min sving är original -88r 1100 med frästa förlängare, utan förstärkningsbågar vi släppte bara in dom 10 mm i svingen & sen svetsade,det verkar hålla alldeles utmärkt på min prostreetbike med 270 nm på slangen.lycka till./wachen
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
hur mycket "mervikt" blir det med en JMC tex mot en original?
man bör ju beakta att det är ofjädrad vikt.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Idag har jag varit i garaget en sväng. Blocket är uppslipat med borrmaskin och roterande fil från Biltema, så nu passar Banditraden :) Precis som förra gången jag slipade upp ett sådant här block med en Biltemaborrmaskin så dog borrmaskinen halvvägs. Fick sticka iväg och låna en ordentlig borrmaskin för att få klart resten. Men den roterande filen från Biltema gjorde iallafall sitt jobb! :tummenupp Hålen i blocket var 82 mm och fodernas ytterdiameter är 86 mm om jag minns rätt. Mycket slipande blev det.
Jag lånade ett motorstativ av VR-8, tackar för det :tummenupp Det underlättar väldigt mycket... nu slipper jag välta runt motorn på golvet.
Jag slängde även ihop halva motorn när jag ändå höll på, så nu är vev och växellåda i, och blockhalvorna är ihop igen. Stakarna är också återmonterade och tre av Hayabusakolvarna sitter på plats. Ska bara hitta den sista kolven också :rolleyes: När den är hittad ska den på, och likaså dragstänger, cylinderrad och topp. Sen är det dags att tajma kammarna. Inte mycket kvar nu ju :D Snart är nog motorn i ramen igen, och grenröret ska moddas för att passa den nya turbon. Sen är det inte heller klart... mycket mer som ska fixas, men det hinner jag nog med innan säsongen drar igång.
Bilder nedan. Den slipade ytan blev kanske inte den bästa (pga. handhållen borrmaskin), men det skiter jag i. Det funkar och det syns inte.
Högen med spån blev ganska stor :) Nu blir jag mycket snabbare eftersom jag lättat min motor med några hekto :fakta
 

Bifogat

  • 17 (Medium).JPG
    17 (Medium).JPG
    72.7 KB · Visningar: 125
  • 18 (Medium).JPG
    18 (Medium).JPG
    67.2 KB · Visningar: 117
  • 19 (Medium).JPG
    19 (Medium).JPG
    70.3 KB · Visningar: 117
  • 23 (Medium).JPG
    23 (Medium).JPG
    45.8 KB · Visningar: 247
  • 26 (Medium).JPG
    26 (Medium).JPG
    73.7 KB · Visningar: 208

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Idag har jag varit i garaget en sväng. Blocket är uppslipat med borrmaskin och roterande fil från Biltema, så nu passar Banditraden :) Precis som förra gången jag slipade upp ett sådant här block med en Biltemaborrmaskin så dog borrmaskinen halvvägs. Fick sticka iväg och låna en ordentlig borrmaskin för att få klart resten. Men den roterande filen från Biltema gjorde iallafall sitt jobb! :tummenupp Hålen i blocket var 82 mm och fodernas ytterdiameter är 86 mm om jag minns rätt. Mycket slipande blev det.

hur ser kanten på blocket mot cylinderfoten ut på en bandit, är den lika tunn som du fick den på din eller har man "fetat" på blocket??
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hoppas du får till svingen du själv ritat.
Finns inte mycket som slår känslan av att ha gjort doningarna själv !:tummenupp

Den blir nog mycket fin :) Det går långsamt men säkert, om någon månad eller två är det kanske dags! Känns mycket bra att ha gjort grejor själv istället för att köpa färdigt och bulta på :tummenupp

Hej! Min sving är original -88r 1100 med frästa förlängare, utan förstärkningsbågar vi släppte bara in dom 10 mm i svingen & sen svetsade,det verkar hålla alldeles utmärkt på min prostreetbike med 270 nm på slangen.lycka till./wachen

Gött, där fick jag hållbarheten bekräftad :tummenupp

hur mycket "mervikt" blir det med en JMC tex mot en original?
man bör ju beakta att det är ofjädrad vikt.

Hmmm, ingen aning...

hur ser kanten på blocket mot cylinderfoten ut på en bandit, är den lika tunn som du fick den på din eller har man "fetat" på blocket??

Ingen aning där heller! Vilka frågor du kommer med... :D
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
:D
Hmmm, ingen aning...

Men JMC swingen är väl lättare än original eller är det bara hållfastheten man är ute efter där?
klart den ser ju läckare ut om inte annat.
vad skall du använda för material i ditt bygge:va

tänkte på det där med blocket också, att det är så svår att få den där "riktiga" känslan för vad grejorna håller för när man bombar på sedan. Sprickor i blocket är ju inget man eftersträvar direkt. alla som plockat isär en GSX maskin vet ju hur stabil en blockhalva är i händerna och då tänker jag att om kanten tas ur så minskar ju också stabiliteten i blocket. Men som sagt det handlar kanske om att jag är känslig och inte att materialet håller:D
ja det lär vi ju märka nu om inte annat eller hur:D
hur mycket kant har du ungefär?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
:D

Men JMC swingen är väl lättare än original eller är det bara hållfastheten man är ute efter där?
klart den ser ju läckare ut om inte annat.
vad skall du använda för material i ditt bygge:va

tänkte på det där med blocket också, att det är så svår att få den där "riktiga" känslan för vad grejorna håller för när man bombar på sedan. Sprickor i blocket är ju inget man eftersträvar direkt. alla som plockat isär en GSX maskin vet ju hur stabil en blockhalva är i händerna och då tänker jag att om kanten tas ur så minskar ju också stabiliteten i blocket. Men som sagt det handlar kanske om att jag är känslig och inte att materialet håller:D
ja det lär vi ju märka nu om inte annat eller hur:D
hur mycket kant har du ungefär?
Jag tror inte att JMC:n är lättare än original. Men det är mycket styvare iallafall. Jag har kollat på både tjockväggiga alurör och tunnväggiga rostfria och det funkar vilket som. Ingen större viktskillnad heller. Nackdelen med att bygga i aluminium är att den kvaliteten som byggaren vill ha måste köpas i minst 1000 kg :rolleyes: Och då blir det ju inte den kvaliteten... menmen, vi får se vad det blir!
Angående blocket så vet jag inte hur mycket det pallar, men eftersom det fungerar för så många andra så tänkte jag att då funkar det säkert för mig också! Finns nog inte många som kör PSB eller liknande med gammelgixxers som inte har monterat borrad 1127- eller Banditrad och Busakolvar, så det har gjorts många gånger förr och körts hårt :) Där plockas det ju ut 400+ hk med över 2 bar i ladd, så på gata med kanske 1,5 bar så borde det inte vara någon fara. Men det märker vi! :tummenupp Det är nog du som är lite känslig :D

Jag kan mäta kanten ikväll, ska till garaget om en stund.

Ingen som har en Hayabusakolv i bra skick över? Kanske ligger en i gömmorna? Hojta till isåfall! Min bortslarvade kolv kommer nog inte fram igen... Måste ha tag på en!
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Ingen som har en Hayabusakolv i bra skick över? Kanske ligger en i gömmorna? Hojta till isåfall! Min bortslarvade kolv kommer nog inte fram igen... Måste ha tag på en!

ok, väntar med spänning! ......tror jag såg din katt leka med en på någon bild där, kanske ska lyssna med honom/henne om den inte dyker upp :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Av bilden att döma ser hojen ut att ha fått ordentligt med sås, raka ur skorstenen med spade? :D

Men det spikar ju inte i alla fall :tummenupp

Behöver raden inte mer styrsel runt blocket, dvs behöver du inte plasta/motsv för att det ska stabilisera?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ok, väntar med spänning! ......tror jag såg din katt leka med en på någon bild där, kanske ska lyssna med honom/henne om den inte dyker upp :D

Hehe, nja, det var vovven som snodde kolven. Men den tog jag tillbaka! Den kolven sitter redan monterad. Men hon kanske fick tag på en till... har aldrig sett en hund som varit så duktig på att hitta grejor på konstiga ställen och gömma undan dem igen på ännu konstigare ställen.


Av bilden att döma ser hojen ut att ha fått ordentligt med sås, raka ur skorstenen med spade? :D

Men det spikar ju inte i alla fall :tummenupp

Behöver raden inte mer styrsel runt blocket, dvs behöver du inte plasta/motsv för att det ska stabilisera?

De kolvarna som sitter monterade nu har jag inte kört med. De har suttit på en hyfsat original Hayabusa. Men jag snålar inte med såsen jag heller! Under 11:1 i AF kör jag med :rolleyes: Kylning och motståndskraft mot spikningar är bra :D Effektmässigt tappar man ju lite på att fläska på med soppan för mycket, men några hästar hit eller dit är egentligen skit samma på en turbohoj.
Min hoj börjar inte spika (så man hör det...) förrän runt 1,8-1,9 bar eller vad det nu blev när slangen till wastegaten sprack.

Plasta och hålla på tror jag inte riktigt på i detta sammanhanget. Man kan ju få det att betta hyfsat i aluminium, men vanlig epoxy släpper gärna efter ett tag ändå när det rör sig, och enbart epoxy bidrar inte med någon vidare stabilitetsökning heller. Är inte så sugen på att vira in motorn i kolfiber heller :D Men jag har kollat på några stripphojar som har upptagna block på diverse dragraceevents, och jag tror inte jag har sett någon som stagat upp blocket. Finns ju folk som kör med 1403 cc på gammelgixxers. Jaja, jag kommer att köra så här iallafall. Det ska nog fungera! Gör det inte det så märker vi nog det. Det är ju inget extrembygge så det ska nog gå bra :)

Ingen som har en Hayabusakolv över?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ah, såg nu att kolvarna kommer från en använd maskin..
Hur blev det nu? Knuffar du vidare ett år till med orginalstakar eller blir det annat?

"det är inget extrembygge" :näsblod Näe, inte idag, men för 10år sen :tungan

Troligen har du helt rätt, det man inte vet har man sällan ont av och rasar det så finns det fler motorer! Hrm, varför slarva bort en kolv ? :7peta Om nu jycken är inblandad får du ta fram spaden och gräva i gräsmattan intill :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ah, såg nu att kolvarna kommer från en använd maskin..
Hur blev det nu? Knuffar du vidare ett år till med orginalstakar eller blir det annat?

"det är inget extrembygge" :näsblod Näe, inte idag, men för 10år sen :tungan

Troligen har du helt rätt, det man inte vet har man sällan ont av och rasar det så finns det fler motorer! Hrm, varför slarva bort en kolv ? :7peta Om nu jycken är inblandad får du ta fram spaden och gräva i gräsmattan intill :tummenupp
Får bli originalstakarna en stund till, studentekonomin är väldigt ansträngd... Hehe, nä, alla har väl 300+ hästar nuförtiden? :näsblod
Jag tror bestämt att blocket håller. Iallafall där :D Vi får slå vad om en tia. Mer har jag inte råd med :D
Hon har kanske grävt ner den... har inte tänkt på det... Nä, men det är egentligen inte jag som slarvat bort den. Det är han som jag fått kolvarna av. Han hittade inte den sista kolven, och kan ha sålt (eller skickat med) den tillsammans med en massa andra Hayabusaprylar. Så jag måste fixa en ny! Jippiii...
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
han har en poäng där med extrembygge kontra ålder........

men du vem tänker man på när man talar busa.....jo peter, snacka med honom (anderssonsturbo) han måste ju ha någon liggandes någonstan.
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Alltid riskabelt att slipa bort för mycket gods vid "vårtorna" som dragstängerna sitter i.Har sabbat ett block som var uppfräst när en dragstång hade nypit rejält vid demontering.Tog en rörtång på mitten o vips hade jag dragstång o en bit block i näven.Så efter det brukar jag sätta i würtz insatsgänga i dragstångshålen INNAN jag fräser blocket.Bara ett tips,gick bra i 10 år innan,men d va fan så tråkigt när d väl hände.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
han har en poäng där med extrembygge kontra ålder........

men du vem tänker man på när man talar busa.....jo peter, snacka med honom (anderssonsturbo) han måste ju ha någon liggandes någonstan.

Jag har PM:at honom, hoppas det kom fram. Jag håller tummarna för att han har en kolv liggandes...

Alltid riskabelt att slipa bort för mycket gods vid "vårtorna" som dragstängerna sitter i.Har sabbat ett block som var uppfräst när en dragstång hade nypit rejält vid demontering.Tog en rörtång på mitten o vips hade jag dragstång o en bit block i näven.Så efter det brukar jag sätta i würtz insatsgänga i dragstångshålen INNAN jag fräser blocket.Bara ett tips,gick bra i 10 år innan,men d va fan så tråkigt när d väl hände.

Hmmm, det är ju mindre bra om en bit av blocket följer med :gnissla Skulle kanske ta och sätta i helicoil nästa gång, men när jag skruvade isär allt så kunde jag nästan gänga upp dragstängerna med handkraft utan verktyg, så de sitter inte så hemskt. Inte än iallafall :) men de har ändå suttit där i 3 år. Men tackar för tipset, ska nog ordna det sen. Känns inte som detta är sista gången jag öppnar min motor :rolleyes:
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jag har PM:at honom, hoppas det kom fram. Jag håller tummarna för att han har en kolv liggandes...



Hmmm, det är ju mindre bra om en bit av blocket följer med :gnissla Skulle kanske ta och sätta i helicoil nästa gång, men när jag skruvade isär allt så kunde jag nästan gänga upp dragstängerna med handkraft utan verktyg, så de sitter inte så hemskt. Inte än iallafall :) men de har ändå suttit där i 3 år. Men tackar för tipset, ska nog ordna det sen. Känns inte som detta är sista gången jag öppnar min motor :rolleyes:
Sätt INTE i helicoil,den tar bort för mycket gods.Skaffa insatsgängan från würth istället,tar extremt lite plats o har ej heller problemet med att vilja följa med upp när man gängar lös nåt.:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top