Honda XR650R

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Funderar på en Mikuni TM40, Värt att lägga dom pengarna på en gammal XR? :confused: Kanske till o med nån som har att sälja?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Funderar på en Mikuni TM40, Värt att lägga dom pengarna på en gammal XR? :confused: Kanske till o med nån som har att sälja?

Nej de är inte värt besväret om du gör modden jag beskrev i långt inlägg på förra sidan. Om du gör den modden funkar den skitbra,,bra gassvar och den går ner stabilt på tomg till skillnad från helt omoddad som är hopplöst rusande och stupig.
En tm 40 eller hsr 42mm alt Kehin fcr crossförgasare funkar bra när man väl ställt in dem perfekt men de är inte helt enkelt. De kräver rätt stor vana av att bestycka och ställa in accpumpar för att funka bra och man måste bygga om en hel del för att få dit gaswajrar. De är många som satt tillbaka org fuggen just för att de inte dugit till att ställa in den rätt.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Ja dom verkar onekligen ligga högre än ktmfälgar , får se om snåltarmen svarvar till dom behr/krmfälgar jag har , blev erbjuden ett par talon/excel för 5” rostiga ekrar/ bruksskick inga skivor osv och däck från tidigt 00-tal och då kan det nog vara värt lägga ner lite tid :)
Har du hittat motardfälgar eller letar du än? Jag har ett par att sälja.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är i valet och kvalet om grisen ska få vandra vidare och bytas mot nåt lättare skogsanpassat och en radfyra/v4 men du har pm
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
IMG_20190811_143804_resized_20190811_024558295.jpg eker.jpg


Sålde min Gris igår så tänkte göra mig av med Motardfälgarna och lite andra tillbehör om nån är intresserad här kanske.
Som syns på en av bilderna så saknas en eker, jag har kört så utan problem men kanske bör sättas dit.
Däcken är inte så bra, bak bör bytas och fram är inte olagligt men ganska gammalt.

Finns även kortare Kedja så man slipper kapa kedjan till offroad fälgarna, Motardskärm, (dammig på bild) Bromsoksadapter, "distanser" till fälgarna och nya Handtagsskydd med metallstomme.

ALLT säljes för 5500kr

Finns i varberg.. PM vid intresse.
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Hej igen!Blev med en Legend igår igen :yoparty Sålde min förra för 15 år sedan,men nu trillade man dit igen :tungan

Denna sitter det ett FMF helsystem på,och enl min hörsel så låter det inte mycket värre än original,men den ska bes snart tänkte jag,och då är frågan om någon här har bes med ett dyligt system på?Chansa eller byta till originalrör och dämpare...?
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Hej igen!Blev med en Legend igår igen :yoparty Sålde min förra för 15 år sedan,men nu trillade man dit igen :tungan

Denna sitter det ett FMF helsystem på,och enl min hörsel så låter det inte mycket värre än original,men den ska bes snart tänkte jag,och då är frågan om någon här har bes med ett dyligt system på?Chansa eller byta till originalrör och dämpare...?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Hej igen!Blev med en Legend igår igen :yoparty Sålde min förra för 15 år sedan,men nu trillade man dit igen :tungan

Denna sitter det ett FMF helsystem på,och enl min hörsel så låter det inte mycket värre än original,men den ska bes snart tänkte jag,och då är frågan om någon här har bes med ett dyligt system på?Chansa eller byta till originalrör och dämpare...?

På min gris sitter det ett Acra helsystem utan db-killer som låter högst manligt!
:Bugar
Har besiktigat med det helsystemet varje gång och får alltid tummen upp från SBP om att det är ett gött ljud i moppen...
:tummenupp





Passar på att göra en blänkare om att ovannämnd cykel är till salu. Kanske fler som läser i denna tråd än på Annons-sidorna
https://www.sporthoj.com/annonser/id/8658
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
På min gris sitter det ett Acra helsystem utan db-killer som låter högst manligt!
:Bugar
Har besiktigat med det helsystemet varje gång och får alltid tummen upp från SBP om att det är ett gött ljud i moppen...
:tummenupp





Passar på att göra en blänkare om att ovannämnd cykel är till salu. Kanske fler som läser i denna tråd än på Annons-sidorna
https://www.sporthoj.com/annonser/id/8658

:) Ja va fan,de låter ju rätt gött,sånt måste man ju delge övriga trafikanter ;-) Tror jag provar att åka in som den står :yoparty
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Någon som har en original bromsskiva fram liggandes?
Min gick inte igenom besiktningen med mitt stora brembo-ok, och eftersom jag har bytt till crf gaffel så kan jag inte använda adaptern jag har liggandes till originalgaffeln. Tror därför det blir lättast att sätta på crf original oket och sätta på en liten original bromsskiva. Är därför i stort behov av en originalskiva! Skick spelar ingen roll!
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jag har en aluminiumtank till salu från BL-Italia, tanken gör att du kan använda crf kylarvingar istället vilket ger en modernare look. Komplett med kran och fästen. PM vid intresse.
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
För att återknyta till min undran ang döneröret på min,så gick det galant hos bilprovningen :yoparty Förr i tiden :3freak så mätte de alltid ljudet,görs inte detta längre?Skönt att slippa iofs :Bugar
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Slänger ut en blänkare om att jag avser avveckla min synnerligen ovanliga XR650R Dallara supermotard 2005. Spenderade ett par år att leta efter mycket välbevarat exemplar för att behålla till eftervärlden. Men jag kan helt enkelt inte förmå mig att slita på den, så den samlar bara damm medans andra hojar är de som används och skruvas på. Nu tar sidovagnhojar mm upp massa plats och jag inser att jag kanske bör släppa ambitionen att leka konservator.

* ~250 mil
* Marzocchi motard-gaffel + krona
* Excel-fälg bak
* Mikuni TM40
* FMF header
* Yoshimura dämpare
* K&N luftfilter
* Brembo-ok fram + Braking-skiva
* Bromspump fram Performance Technology Italy
* Pro Taper styre
* Polisport framlykta
* Handtagsskydd
* Ramskydd
* Bakdämpare ombyggd och annan fjäder
* Kraschpuckar fram/bak
* Diverse plast, originaldelar mm

Ska bemöda mig styra upp ordentlig annons och pimpade bilder senare i år eller till våren, när jag bestämt mig för hur mycket pengar jag vill gå back på den... Besiktigad tom december. Behöver nya vätskor mm då den inte körts sedan 2017 (utöver av Bilprovningen vid besiktning 2018).

Stod som utställningshoj i en monter i Italien i många år innan den importerades.

I synnerligen fint skick och sannolikt den XR med minst mil på i Sverige?

Detta är en hoj för den som förstår och uppskattar vad det är.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jag har ett 17” motardhjul bak till salu. 17x4,25. Guldigt talon nav och polerad excel fälgbana. Komplett med distanser, bromsskiva och ett begagnat 44t drev. Däcket är slitet och behöver bytas. Jag kan kränga av däcket om så önskas. Pm vid intresse.
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Hej,

Tänkte göra min första service på den Honda XR650R -03 som jag köpte för mindre än 1år sedan.
Har precis bytt olja+filter utan problem, men när jag skulle kontrollera ventilspel och öppnande statorkåpan så möts jag av massor av rost.
Någon som råkat ut för detta? Antar att vatten tagit sig in någonstans.

Hojen är i övrigt i väldigt fint skick och har gått ca 800mil, så lite trist att upptäcka detta.

Frågan är hur jag ska angripa detta, några tips? Går det att undvika att blästra vore det bra.

Jag överväger att byta ut stator och alla el-komponenter som hör till, har sneglat på detta kit från Rickystator redan innan och nu känns det som att det inte är så mycket att fundera över längre.
https://www.rickystator.com/product/...harging-system
Någon som vet om detta kit går att få tag på i Europa el UK?

Som sagt, alla förslag på hur jag ska fixa detta är välkomna.

/Martin
 

Bifogat

  • 20210314_213721.jpg
    20210314_213721.jpg
    772.6 KB · Visningar: 19
  • 20210314_213849.jpg
    20210314_213849.jpg
    1.1 MB · Visningar: 19
  • 20210314_213903.jpg
    20210314_213903.jpg
    545.7 KB · Visningar: 19

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Som sagt, alla förslag på hur jag ska fixa detta är välkomna.
Om generatorn fungerar finns det ju inget att åtgärda annat än att se till att det inte längre kan läcka in vatten. På min Firebird t.ex. som har en hermetiskt försluten tändfördelare kan man montera en vacumslang från insuget (mellan topplock och spjällhus) till innandömet som ventilerar bort eventuell fukt.
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Om generatorn fungerar finns det ju inget att åtgärda annat än att se till att det inte längre kan läcka in vatten. På min Firebird t.ex. som har en hermetiskt försluten tändfördelare kan man montera en vacumslang från insuget (mellan topplock och spjällhus) till innandömet som ventilerar bort eventuell fukt.
Yes, den funkar.
Kommer nog försöka ta bort så mycket rost som möjligt och sen montera ihop ordentligt.

Det får bli nästa vinters projekt att ev uppgradera.



Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top