Honda XR650R

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Hur bra funkar Xr:en utan luftburk och med ett öppet filter istället? Det är med tm40. Och om man ska byta till steg 1 eller 2 kam, ska man då ta hänsyn till vad det öppna filtret gör med effektkurvan? Tänker såhär: om ett öppet filter skulle ge lite mer på toppen, är det då lämpligt med en steg 1 kam för lite mer vrid?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur bra funkar Xr:en utan luftburk och med ett öppet filter istället? Det är med tm40. Och om man ska byta till steg 1 eller 2 kam, ska man då ta hänsyn till vad det öppna filtret gör med effektkurvan? Tänker såhär: om ett öppet filter skulle ge lite mer på toppen, är det då lämpligt med en steg 1 kam för lite mer vrid?

Man ska alltid köra öppen luftburk dvs borra flera hål i den eller några stora man kan inte överdriva. I med ett twinnair eller i värsta fall KN filter. OBs KN filter släpper igenom sand/skräp så sätt helst inte i det twinnair duger. Med steg 1 kam är de bara dunka i utan kolvmodd men med steg 2 som jag absolut rek så måste man kolla att ventilerna inte ta i kolven. Med org kolv snuddar dem kolven så man kan få ras!!!!!!!!!!! Med wiseco högkompkolv brukar de vara mer urtag för ventiler men kolla ändå med modellera. Jag rek köpa högkompskolv. Öppen luftburk har man till alla moddar de är inte förrens man bygger en roadracingmotor med ännu vassare kam som man kortar insugslängden med direktfilter på förgasare.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Man ska alltid köra öppen luftburk dvs borra flera hål i den eller några stora man kan inte överdriva. I med ett twinnair eller i värsta fall KN filter. OBs KN filter släpper igenom sand/skräp så sätt helst inte i det twinnair duger. Med steg 1 kam är de bara dunka i utan kolvmodd men med steg 2 som jag absolut rek så måste man kolla att ventilerna inte ta i kolven. Med org kolv snuddar dem kolven så man kan få ras!!!!!!!!!!! Med wiseco högkompkolv brukar de vara mer urtag för ventiler men kolla ändå med modellera. Jag rek köpa högkompskolv. Öppen luftburk har man till alla moddar de är inte förrens man bygger en roadracingmotor med ännu vassare kam som man kortar insugslängden med direktfilter på förgasare.
Dåligt beskrivet av mig, jag har redan hål i kåpan såklart! Jag syftade på öppet filter direkt på förgasaren. Anledningen är att jag ev tänkte byta hela bakramen i framtiden.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dåligt beskrivet av mig, jag har redan hål i kåpan såklart! Jag syftade på öppet filter direkt på förgasaren. Anledningen är att jag ev tänkte byta hela bakramen i framtiden.

Ok jag förstår. Jag har exprimenterat enormt mycket med olika länder på insuget. Luftburken i sig har ingen inverkan på motorgången den tar endast bort ljud och leder in luft den minst dyngiga vägen. De är längden från baksidan på förgasaren till där de utvidgar sig markant inne i luftburk som är "tuninglängd" du kan med andra ord sätta dit ett löst filter utan luftburk och få samma register som med luftburk. Men då måste slangen/röret från baksida förgasare va lika lång som gummibälgen är org från förgasare till luftburk. Med org kam och de slöa Hotcams 1 och 2 så är org tuninglängd helt perfekt. Men du kan ändra registret genom att förlänga några cm för bättre botten eller tvärtom de är bara kul att testa. Om du sätter dit löst filter köp största volym som går dit i ramen för enstånkor är känsliga på trånga luftfilter de stjäl enorm effekt om de har liten filteryta!
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Ok jag förstår. Jag har exprimenterat enormt mycket med olika länder på insuget. Luftburken i sig har ingen inverkan på motorgången den tar endast bort ljud och leder in luft den minst dyngiga vägen. De är längden från baksidan på förgasaren till där de utvidgar sig markant inne i luftburk som är "tuninglängd" du kan med andra ord sätta dit ett löst filter utan luftburk och få samma register som med luftburk. Men då måste slangen/röret från baksida förgasare va lika lång som gummibälgen är org från förgasare till luftburk. Med org kam och de slöa Hotcams 1 och 2 så är org tuninglängd helt perfekt. Men du kan ändra registret genom att förlänga några cm för bättre botten eller tvärtom de är bara kul att testa. Om du sätter dit löst filter köp största volym som går dit i ramen för enstånkor är känsliga på trånga luftfilter de stjäl enorm effekt om de har liten filteryta!
Tack för kanon svar som vanligt!
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Söker 17” gärna med 320 skiva och okflyttare , ingen som funderar på att sälja ?
Vad är skäligt pris på fälgar talon/excel i bruksskick ?
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Vill minnas att dom brukar ligga på runt 7000 kr begagnade, Ibland dyrare om det är nya däck o sånt.. Inte billigt men många som vill ha. Jag har till min som jag inte använder men har inga planer på att sälja tyvärr, intressset att sätta på dom kan ju komma tillbaka. :tungan..
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja dom verkar onekligen ligga högre än ktmfälgar , får se om snåltarmen svarvar till dom behr/krmfälgar jag har , blev erbjuden ett par talon/excel för 5” rostiga ekrar/ bruksskick inga skivor osv och däck från tidigt 00-tal och då kan det nog vara värt lägga ner lite tid :)
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Boost: hade inte du en 5” fälg på din Xr? Undrar för jag vet inte om jag ska köpa 4.5” eller 5”.. någon annan som vet om 5” går? Har idag 4.25 med 160 däck och det är tight, men 160 borde väl funka även med en bredare fälg. Kedja kan man ju byta till en utan o-ringar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost: hade inte du en 5” fälg på din Xr? Undrar för jag vet inte om jag ska köpa 4.5” eller 5”.. någon annan som vet om 5” går? Har idag 4.25 med 160 däck och det är tight, men 160 borde väl funka även med en bredare fälg. Kedja kan man ju byta till en utan o-ringar.

Japp de va minst 5 tums fälg från en Honda CBR 600. De går att kränga på allt från 150-160 breda däck ev bredare? Jag kör ibland så smala däck som 150 på KTM 990 som har minst 5 tums fälg de funkar bra men fälgkanten blir väldigt oskyddad då.
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Hej söker sänkningskit ca 30-40mm bak till xr 650. Ebay och xronly hade inget för tillfället. Endast ett för 2700kr vilket är ungefär dubbla priset mot vad jag tycker det är värt. Har ni nån bra sida? Mvh
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Såg nu även att geometrin påverkas enligt vissa så fjädringen blir mjukare av sådana ingrepp. Sabbar körbarheten. Inte säker om det stämmer, nån. Som har erfarenhet av det?
Finns ju alternativet att shimsa stötdämparen. Så den inte slår ut fullt.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Min är invändigt sänkt med 2 distanser på 1cm var. Den blev dock lite låg för mig, så jag får plocka bort en av distanserna. Efter lite justering av häng osv blev den riktigt styv och bra för Motard.
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Okej. Vad innebar dessa 2cm i total sänkning av sitthöjden? Är ute efter ca 40mm
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har ett bra tips till Xr 650r org förgasaren. Plugga aircut valve de har jag pratat om i många år men aldrig gjort det åt någon annan. Problemet när man läser om denna modd är att alla pluggar på olika ställen med blandat resultat de går plugga på 4-5 olika sätt viket strular till det på forum så läs inga usa forum om detta för då blir ni knäpp,,de blev jag ivf. Men nu har jag garanterat den bästa metoden och rätt bestyckningstips för modden.

Jag gjorde nyss den modden åt en forumsmedlem här och de blev tydligen en hit så nu funkar skitgasaren riktigt bra otroligt nog. Problemet med denna aircut valve är att den stryper och släpper på olika mängd luft ner till lågfartsmunstycket. Den ska strypa luftmängden vid gasavslag från högre varvtal för att få bort avgassmällar typ feta på och för att snabbt sänka motorvarvet den ska släppa på mer luft när man slår på gas och på tomg samt jämn gas. Men detta system funkar dåligt och gör bestyckning extremt svår på xr 600 och xr650r nx 650 xr650l samt alla hojar med aircut valve lider av oregelbunden tomg och stupningar på gas samt de blir ojämn motorbroms. Värst är nog tomgången som aldrig ligger på samma varv när man släpper gasen de rusar och har sig.
På bilden nedan syns locket för ventilen (glöm den röda ringen) Skruva loss de locket fippla loss membranet och plugga/plasta igen lufthålet i själva luckan och viktigast plugga ett litet hål klocka 7 nere bakom membranet på själva gasaren. Jag har tyvärr inga bilder på min pluggning men jag slog in en kopparnit i hålet klockan 7 de funkar med liten skruv också och epoxylimmade igen luckans hål sedan är de klart. Man kan såklart limma igen hålet klock 7 men jag ville att man kunde återställa gasaren om de bleb dåligt resultat. Membranet och fjädern skruvas tillbaka som vanligt då är de klart. Man bör gå ner i lågfartsbestyckning till 65s" för med pluggning försvinner en av två luftkanaler ner till detta lågfartsmunstycke så maskinen går lite fetare överlag. Den bestyckningen är mot öppen sidokåpa öppen ljuddämpare alt slipon. Enligt forumsmedlemmen gick den bäst 1,5 varv utskruvad bränsleskruv men den justerar man till de blir finast tomg. Jag satt i 190 i högfart och trottelnålen i mitteclipset som kan va viktigt för att slippa avgassmällar. Hursom så vart de tydligen bra för klimatet just nu ivf. 190 munstycket är inget måste för moddens skull men de ger bra bottensvar/gassvar och passar för vinter ja även sommar för den som har råd med soppaförbrukningen då. Han rapporterade stabil tomg inga avgassmällar vid avslag och inge rusande tomg vid gassläpp. Får man avgassmällar vid avslag testar man justera ut bränsleskruven mer om tomgången tillåter det utan att sura alt höj trottelnål lite.
De kan ev funka med 68s också som sitter i de flesta gasare men då bör man nog skruva in bränsleskruven till helt stängd eller lite öppen som utg läge.
Om någon känner sig osäker på modden kan ni skicka hit gasaren för pluggning och ombestyckning .
Bilden till vänster inv membranhus är inte från en 650 jag tror de är en 600a. Men de är samma typ av funktion.Jag hittade ingen bild på en 650r invändig.
 

Bifogat

  • xr 600 kehin airvalve.jpg
    xr 600 kehin airvalve.jpg
    55.7 KB · Visningar: 82
  • imageproxy.jpg
    imageproxy.jpg
    232.3 KB · Visningar: 61
Last edited:

Exid

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha xt600e 2000. Snart Honda xr650r
Hej,

Jobbigt problem.
När hojjen är kall eller varm fungerar kopplingen som den ska. Men mitt imellan kall och varm så frikopplar den inte. Problem vid varje rödljus....
Så tänkte byta olja och se om det blir bättre. Vad kör ni på för olja till grisen?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top