Honda XR650R

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lättat svänghjul

Nu har jag verkligen lättat svänghjulet till 650ien orginal väger det1866g nu efter kraftigt svarvande/svetsande och borrande så är det nere i 1184g = 684g lättare:tummenupp Men jag är inte riktigt klar än jag ska borra några hål till och ev slipa bort en kant till ,som kan väga uppimot 100g men jag väntar med det tills jag provkört först för att se om det är värt det för det är ett jäkla jobb,,Bilder kommer om någon dag så ni förstår.. För att få det så här toklätt så krävs att man först svetsar fast centrum inifrån och sedan kan man svarva bort hela det fastnitade äkligt tunga skivstångsvikten på utsidan,,, MEN OBS!! När man svetsar i närheten av magneter så får man se upp med värme och strömm som kan ta död på magneter, jag drog en bult igenom ett av hålen nära centrum för att få nära till jord!! Och testade magneterna först med en tyngd för att få en referens före & efter svetning/svarvning Inga probbs vart inte ett skit svagare. Kylningen under svarvningen var klatrigast det krävs att man har en stor kompressor som kan leverera stora mängder luft för kylningen, man får helt enkelt ta det lungt och stå och tokblåsa hela tiden:gnissla sen måste ju skiten balanceras & det är klatrigt!! jag ska tillverka en specialstålaxel med ett lager på som passar i centrum så det går att balla det:tummenupp förhoppningstvis kan det testas i helgen på en xr raport kommer:tummenupp Husabergarens rapphet är inte lång borta nu.He He
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Nu har jag verkligen lättat svänghjulet till 650ien orginal väger det1866g nu efter kraftigt svarvande/svetsande och borrande så är det nere i 1184g = 684g lättare:tummenupp Men jag är inte riktigt klar än jag ska borra några hål till och ev slipa bort en kant till ,som kan väga uppimot 100g men jag väntar med det tills jag provkört först för att se om det är värt det för det är ett jäkla jobb,,Bilder kommer om någon dag så ni förstår.. För att få det så här toklätt så krävs att man först svetsar fast centrum inifrån och sedan kan man svarva bort hela det fastnitade äkligt tunga skivstångsvikten på utsidan,,, MEN OBS!! När man svetsar i närheten av magneter så får man se upp med värme och strömm som kan ta död på magneter, jag drog en bult igenom ett av hålen nära centrum för att få nära till jord!! Och testade magneterna först med en tyngd för att få en referens före & efter svetning/svarvning Inga probbs vart inte ett skit svagare. Kylningen under svarvningen var klatrigast det krävs att man har en stor kompressor som kan leverera stora mängder luft för kylningen, man får helt enkelt ta det lungt och stå och tokblåsa hela tiden:gnissla sen måste ju skiten balanceras & det är klatrigt!! jag ska tillverka en specialstålaxel med ett lager på som passar i centrum så det går att balla det:tummenupp förhoppningstvis kan det testas i helgen på en xr raport kommer:tummenupp Husabergarens rapphet är inte lång borta nu.He He

Det där ska bli mycket intressant. Ser fram emot en rapport efter provkörningen. Lite rappare skulle vara kul, bara den inte blir allt för orolig.

Ut och kör nu :yoparty
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Hade samma problem som du efter samma procedur. Det läckte ut väldigt lite - lagom så det fuktade lite på blocket under ett par körningar. Efter det försvann problemet och min noja med det. Vet inte om det kan berott på att jag oljade in o-ringen FÖR bra när jag mekade ihop det.

/Niclas


Ja bara för att jag skrev i några forum så har hon hållit tätt i två dar nu, får väl se om det fortsätter så när man börjar köra lite i vårdagarna. Väntar med att beställa nytt lock i allafall.

Tack för erbjudandet krokodilen, tyvärr så har jag lite för mycket bra att ha saker redan i mitt garage annars kanske jag hade slått till :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det där ska bli mycket intressant. Ser fram emot en rapport efter provkörningen. Lite rappare skulle vara kul, bara den inte blir allt för orolig.

Ut och kör nu :yoparty

Jag hoppas att den blir lik ktm 660 i rappheten, men får gärna bli lik Husabrg, Enda nackdelen ja känner när man kör huvaberg , Är vid längre landsvägstransporter då blir det lite jobbigt att hålla jämn fart blir gärna ryckigt, allra hellst på småpottig grusväg ,,men det uppvägs av kulhetsfacktorn och lättheten att ta upp den på slangen
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
har hittat en uppsättning extrafälgar till salu 18 o 21 tum,vad är rimligt o betala för en uppsättning som är i bruksskick?har tröttnat på vintern o tänkte köpa på mig en uppsättning till för o slippa kränga däck varje helg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast


WP fjädring fram/bak. Mmm kommer det från en KTM eller vad?

har hittat en uppsättning extrafälgar till salu 18 o 21 tum,vad är rimligt o betala för en uppsättning som är i bruksskick?har tröttnat på vintern o tänkte köpa på mig en uppsättning till för o slippa kränga däck varje helg


Om det m drev/skiva så ligger det väl på ca 6000:- annars 4000-5000:-
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Testat sväng

Nu har jag nyss testat svänghjulet (Det lättade) Tyvär bara i garage pga is/salt äckel på vägen.. Har skrivit en del och några bilder på sm trimmtråden sid 35,
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
elschema till grisen någon ?

får inte diodblinkersen att funka trots lastoberoende relä ,någon som trycker på ett elschema o kan scanna upp ett här ?
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jag hade en extra uppsättning gaffel och dämpare som jag har låtit Springzz bygga om till motard. Det blev lite skilnad mot en åtskruvad endurofjädring :eek:

Nu har jag äntligen varit ute och testat den nya fjädringen och den känns mycket bra. Tyvärr så var det lite blött ute, men vi får väll se om det inte blir lite bättre väder till helgen. Hyndan blev ju lite lägre efter moddningen, så nu blir det till att kapa stödet :D
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Xr

Tjena jag är eventuellt på G att köpa en 650R och fråger proffsen är 650R lika skottsäker som 600R.Om den har gått ca 2000 mil är det nt som brukar rasa låda/motor osv allt är ju beroende på hur den är servad osv menar mest om det inns ngt vanligt som rasar eller om det är honda kvalitet rakt igenom:tummenupp
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Tjena jag är eventuellt på G att köpa en 650R och fråger proffsen är 650R lika skottsäker som 600R.Om den har gått ca 2000 mil är det nt som brukar rasa låda/motor osv allt är ju beroende på hur den är servad osv menar mest om det inns ngt vanligt som rasar eller om det är honda kvalitet rakt igenom:tummenupp

Dom är tydligen MYCKET pålitliga,2000mil är nog ingen fara så länge den är sevad som den ska.

Finns 2 "fel" eller vad man ska kalla det för:
1. Kopplingslagret (förmodligen bytt) på årsmodellerna 00-02.
2. Om den gått på (riktigt) höga varv kan vevstakslagret vara dåligt,tydligen mera vanligt på motardombyggda XR.
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Skottsäker

Ja angående hållbarheten så verkar den grymt bra på den vattenkylda 650n e ju bra att ha jämn kylning hela tiden.
Min har gått över 1000 mil (-03 uttagen -04) och den både ser ut och luktar som ny :tummenupp.
Man ska byta olja vid 100mil men jag byter vid 200 mil intervall, inga problem.

Har haft isär hela chassit och skruvat på stötdämparna för att göra den mer gatinriktad och det var riktigt fräsht överallt vad gäller lager o sånt.
Motorn startar alltid på 1 - 3 kicken, låter fint och käkar inte nån vidare olja.
Fan jag borde ta ut lite lön från honda så som jag gör reklam....

Jag kan höra av mig med 2000mils redovisningen i höst:D för jag tänker iallafall behålla min :)
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
ja det är troligen en konst att få det att läcka där men det finns ju ingenting en händig karl inte klarar av, skämt å sido...original packningen hade inga synliga skador och den nya packningen var jag extra noga med när jag monterade därför blir man ju extra grinig när det fortfarande läcker. Men hur är det egentligen med skruvhålen är det en botten i dom eller går dom rätt in så att säga för om det är botten i dom så måste det ju vara packningen/locket som spökar ?




En liten uppföljning....En stor applåd till Beviks mc som efter ett telefonsamtal skickar en ny kåpa inklusive packning och säger prova om det blir bra nu, annars får vi gå vidare. Det Kallar jag bra service.

Monterade dom nya delarna idag så nu är det väl bara och vänta ett par dar o se om lyckan håller i sej.

/M
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
ja det är troligen en konst att få det att läcka där men det finns ju ingenting en händig karl inte klarar av, skämt å sido...original packningen hade inga synliga skador och den nya packningen var jag extra noga med när jag monterade därför blir man ju extra grinig när det fortfarande läcker. Men hur är det egentligen med skruvhålen är det en botten i dom eller går dom rätt in så att säga för om det är botten i dom så måste det ju vara packningen/locket som spökar ?




En liten uppföljning....En stor applåd till Beviks mc som efter ett telefonsamtal skickar en ny kåpa inklusive packning och säger prova om det blir bra nu, annars får vi gå vidare. Det Kallar jag bra service.

Monterade dom nya delarna idag så nu är det väl bara och vänta ett par dar o se om lyckan håller i sej.

/M

Och inte fan gjorde den det, i morse så var det kladdigt igen. Fråga till ni (boost) som skruvat mycke på era motorer, är det svårt att ta bort motorkåpan som oljepumpen mm sitter i ??

/M
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top