Honda XR650R

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
45 kw anger Honda på en ostrypt. Tror de ger ca 34-38kw på bakhjulet ostrypt eller 39-43kw på veven.

Sedan verkar det variera vad som står i reg-handlingen. Jag har sett lite olika 10Kw & 14kw, vet inte huruvida det finns någon märkt med "std" effekten i reg-handlingen.

/Christer
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
45 kw anger Honda på en ostrypt. Tror de ger ca 34-38kw på bakhjulet ostrypt eller 39-43kw på veven.

Sedan verkar det variera vad som står i reg-handlingen. Jag har sett lite olika 10Kw & 14kw, vet inte huruvida det finns någon märkt med "std" effekten i reg-handlingen.

/Christer


Det är ju mindre bra håller på att leta hoj till min bror som han ska övningsköra på och köra upp med men då måste man ha 40kw som minst och står det 10 14kw så går det ju inte.. :(
 

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Norr
Hoj
Honda XR 650 -01
Problem...

Har hållit på med förgasaren på min xr, bytt till 68 185 samt monterat KN filter + hål i kåpan.
Har funkat bra efteråt när jag kört (kanske 4-5mil). Idag när jag höll på köra så dog den bara, trodde först på soppatorsk så var o tanka, gick i 6L...
Den startar och går på full choke, stänger jag av den så dör den direkt och vägrar gå igång förrän jag använder choken igen. Hjälp någon! Kan det vara skit i förgasaren, lågfarten?

Snabba svar uppskattas, har uppkörning nästa vecka!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Problem...

Har hållit på med förgasaren på min xr, bytt till 68 185 samt monterat KN filter + hål i kåpan.
Har funkat bra efteråt när jag kört (kanske 4-5mil). Idag när jag höll på köra så dog den bara, trodde först på soppatorsk så var o tanka, gick i 6L...
Den startar och går på full choke, stänger jag av den så dör den direkt och vägrar gå igång förrän jag använder choken igen. Hjälp någon! Kan det vara skit i förgasaren, lågfarten?

Snabba svar uppskattas, har uppkörning nästa vecka!

Kan vara lågfarten som skitat igen .

Men det är inte helt ovanligt att muttern som låser emelitionsröret släpper/gängar upp sig efter munstyckesbyte och då kan även hela emélitonsröret gänga upp sig. Och det i sin tur gör att själva nålmunstycket lossnar delvist eller helt.

Eller så har flotören blivit skada vid skruvning så den kan hänga upp sig. Ta lös och kolla att allt sitter ok och flotören ser rak ut i alla vinklar.
 

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Norr
Hoj
Honda XR 650 -01
Kan vara lågfarten som skitat igen .

Men det är inte helt ovanligt att muttern som låser emelitionsröret släpper/gängar upp sig efter munstyckesbyte och då kan även hela emélitonsröret gänga upp sig. Och det i sin tur gör att själva nålmunstycket lossnar delvist eller helt.

Eller så har flotören blivit skada vid skruvning så den kan hänga upp sig. Ta lös och kolla att allt sitter ok och flotören ser rak ut i alla vinklar.

Mycket riktigt som du skrev. Det hade fastnat skit i lågfarten. Rengjort och blåst ur munstyckena = problemet är ur världen.

Dock så har ett nytt uppstått idag. Skulle ta och bränna lite gummi stillaståendes, första gången gick bra, när jag sedan skulle göra det lite senare går det inte alls. Slutar med att när jag nu kopplar och lägger i ettans växel så hoppar växeln i och motorn dör, motorstopp, som att kopplingen inte tar som den ska???
Har försökt ett gäng gånger och har faktiskt ett par gånger fått rull på däcken men när jag sedan stannar och ska iväg igen så är det som tidigare, motorstopp...

Har kollat vajern och testat spänna kopplingen utan resultat. Vad kan det då vara? Tänkte imorgon ta och öppna upp och kolla lamellerna, antar att jag är illa tvungen att ändå öppna upp i slutändan, känns lagom surt nu när det bara är några få veckor kvar av sässongen (innan vintersäsongen)....

Tips och råd ang. vad som kan vara problemet uppskattas!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mycket riktigt som du skrev. Det hade fastnat skit i lågfarten. Rengjort och blåst ur munstyckena = problemet är ur världen.

Dock så har ett nytt uppstått idag. Skulle ta och bränna lite gummi stillaståendes, första gången gick bra, när jag sedan skulle göra det lite senare går det inte alls. Slutar med att när jag nu kopplar och lägger i ettans växel så hoppar växeln i och motorn dör, motorstopp, som att kopplingen inte tar som den ska???
Har försökt ett gäng gånger och har faktiskt ett par gånger fått rull på däcken men när jag sedan stannar och ska iväg igen så är det som tidigare, motorstopp...

Har kollat vajern och testat spänna kopplingen utan resultat. Vad kan det då vara? Tänkte imorgon ta och öppna upp och kolla lamellerna, antar att jag är illa tvungen att ändå öppna upp i slutändan, känns lagom surt nu när det bara är några få veckor kvar av sässongen (innan vintersäsongen)....

Tips och råd ang. vad som kan vara problemet uppskattas!


Bra med fuggen men dyrbart fel i kopplingen:tummenupp:gnissla

Kopplingen har förmodligen slirat under burningen så i VÄRSTA FALL har stålmellanskivorna som sitter mellan lammellskivorna slagit sig vågiga. Då får man problemet ej frikopplat riktigt och huggande koppling när man ska smyga iväg.

Börja med att ta lös alla lammeller och kolla läget...med mycket svintur kan endast ett lammellbyte räcka eller rengöring. Men förmodligen kommer du se att mellanskivorna är blonerade och då är det kört. Om dom inte är blonerade så lägg dom på en glasskiva för att se om dem är skeva.

Om du haft en 00 motor skulle jag sakt att bussningen för lammellkorgen skurit för den var felande från fabrik. Tror inte någ 01 har denna felande bussning men om lammellerna ser bra ut kolla då om korgen går lätt på bussningen för säkerhets skull !

Om stålskivorna måste bytas kan man köpa trimmskivor = Lättare aluskivor. Jag TROR vissa cr 250 0 500 årg passar . Jag har monterat dessa i en xr650 för många år sedan med rappare uppvarv som resultat .

Jag kan varmt rek lättning av svänghjul + aluskivor i korgen. Men OBS aluskivor slits ut fortare!! Men vem bryr sig om man får en rappare motor:D
 

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Norr
Hoj
Honda XR 650 -01
Bra med fuggen men dyrbart fel i kopplingen:tummenupp:gnissla

Kopplingen har förmodligen slirat under burningen så i VÄRSTA FALL har stålmellanskivorna som sitter mellan lammellskivorna slagit sig vågiga. Då får man problemet ej frikopplat riktigt och huggande koppling när man ska smyga iväg.

Börja med att ta lös alla lammeller och kolla läget...med mycket svintur kan endast ett lammellbyte räcka eller rengöring. Men förmodligen kommer du se att mellanskivorna är blonerade och då är det kört. Om dom inte är blonerade så lägg dom på en glasskiva för att se om dem är skeva.

Om du haft en 00 motor skulle jag sakt att bussningen för lammellkorgen skurit för den var felande från fabrik. Tror inte någ 01 har denna felande bussning men om lammellerna ser bra ut kolla då om korgen går lätt på bussningen för säkerhets skull !

Om stålskivorna måste bytas kan man köpa trimmskivor = Lättare aluskivor. Jag TROR vissa cr 250 0 500 årg passar . Jag har monterat dessa i en xr650 för många år sedan med rappare uppvarv som resultat .

Jag kan varmt rek lättning av svänghjul + aluskivor i korgen. Men OBS aluskivor slits ut fortare!! Men vem bryr sig om man får en rappare motor:D

Har idag öppnat upp och tittat efter hur det ser ut. Lameller samt stålskivor ser bra ut.

Det enda jag kan tänka mig just nu är bussningen som ligger mot lagret lite längre in. Märke det när jag skulle demontera, var tvungen att knacka ut den från "the hub" (vet inte vad det heter på svenska). Om jag förstått rätt, äldre xr modellers fabrikationsfel?
Kollat lite på bilder och verkar som att jag har gamla modellen med dem 2 smörjhålen i den nerfasade delen. Den går lätt runt på axeln men den gick inte att snurra på inuti "hub:en". Har tittat närmare på bussningen och ser ut som att den skrurit fast lite, man ser spår både på bussningen och inuti "the hub".

Kan det vara detta som orsakat mitt bekymmer?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har idag öppnat upp och tittat efter hur det ser ut. Lameller samt stålskivor ser bra ut.

Det enda jag kan tänka mig just nu är bussningen som ligger mot lagret lite längre in. Märke det när jag skulle demontera, var tvungen att knacka ut den från "the hub" (vet inte vad det heter på svenska). Om jag förstått rätt, äldre xr modellers fabrikationsfel?
Kollat lite på bilder och verkar som att jag har gamla modellen med dem 2 smörjhålen i den nerfasade delen. Den går lätt runt på axeln men den gick inte att snurra på inuti "hub:en". Har tittat närmare på bussningen och ser ut som att den skrurit fast lite, man ser spår både på bussningen och inuti "the hub".

Kan det vara detta som orsakat mitt bekymmer?


Jag mins tyvärr inte hur många hål den uppdat bussningen skulle ha. Men jag har svårt att tro en 01a har den felande sorten. Leta på forumet efter uppgifter om antal smörjhål så kan du lista ut vilken du har.

Om bussningen tjärvade lilla minsta vid löstagning är det troligt den som är boven oavset om du har den rätta vers.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Barnsjukdom fram till visst chassinummer på -00:eek:rna men den uppdaterade kan säkert knasa även på nyare. Ofta så händer detta på hojar som körs mycket med kopplingen dvs träna bakhjulåka mm.

22116-MBN-671 heter delen du ska ha på Honda OEM-språk:tummenupp

-00:eek:rnas kassa hette 22116-MBN-670.

/Christer
 

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Norr
Hoj
Honda XR 650 -01
Efter att ha jämfört mot bilder så har jag kommit fram till att jag har den gamla modellen av bussning. Har helt enkelt inte fått nog bra smörjning och har därav skurit fast lite lätt i huset.

Ny mutter samt bussning ska nu inhandlas. Någon som vet om någon svenska återförsäljare som säljer bussningen? Lockners? Kan man fortfarande få en ny på garanti pga. detta fabrikationsfel?

Tack för att tips och råd! Riktigt glädjande att det finns så mycket kunskap bara några klick bort!
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Uppstod inte problemet med kopplingen och bussningen när man stod med kopplingen intryckt under en längre tid?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Efter att ha jämfört mot bilder så har jag kommit fram till att jag har den gamla modellen av bussning. Har helt enkelt inte fått nog bra smörjning och har därav skurit fast lite lätt i huset.

Ny mutter samt bussning ska nu inhandlas. Någon som vet om någon svenska återförsäljare som säljer bussningen? Lockners? Kan man fortfarande få en ny på garanti pga. detta fabrikationsfel?

Tack för att tips och råd! Riktigt glädjande att det finns så mycket kunskap bara några klick bort!

OK det var som f-n att du har gammla bussningen. Jag tror faktist du skulle få en ny om du bara ringde några samtal till generalagenten. Jag lyckades få ut totalrenovering av hela motorn när kedjan gick av och spräckte blocket (men det var innom 5 år garantin) Nu bussning fick jag utan klater direkt (innom 5år)

Men det enda som skilljer Bussningarna åt är fler smörjhål så du skulle nog kunna slipa bort skärskaderna och borra dubbla antalet hål 4st tror jag den nya har.

För ny bussning är svindyr har jag för mig.

Bussningen slits mest vid intryckt koppling så undvik det i mesta möjlig mån,,,typ vid rödljud = stanna inte:D
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
22116-MBN-671 = 290:- på plats i Sverige och 93:- av handlare i US and A!

Jag har en ny 22116-MBN-671 på hyllan och den har även ett svarvat spår invändigt om jag inte minns helt fel.

Passa dig bara för den asiatiska varianten av 22116-MBN-671 den är säkert gjord i Kinastål!!:va :D

XR650Rのクラッチの不具合については、よく聞かされております。

cluch_color.jpg




/Christer
 
Last edited:

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Norr
Hoj
Honda XR 650 -01
Ifall att det inte är något annat än dessa extra smörjhål kan man ju faktiskt, som Boost säger, göra ett par nya själv istället för att kasta bort 300kr och några dagars vänta. Är ändå tvungen att putsa till huset lite, ska se om jag kan få tag på en svarv, då tar det ju inte många minuter.

Funderar nu på om jag kan återanvända muttern som håller fast allt, kanske går att använda provisoriskt nu i slutet på säsongen samt under vinterkörningen, dvs. fram tills nästa oljebyte som lär ske vid vårkanten, tills dess kan jag ju fixa en ny?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top