Honda XR650R

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
hjälp

Nu behöver jag hjälp med en så tråkig sak som ett liiitet jäävla oljeläkage. sedan första oljebytet jag gjorde på min xr (då med endast 450 mil på mätaren och tidigare servad på verkstad) så har jag ett irriterande läkage vid oljefiltret. Jag har bytt packningen, honda handlaren tyckte det var lustigt att jag skulle ha en ny packning där då han aldrig sålt en sådan tidigare. Ok, funderingen lyder: packningen sitter ju så att säga innanför skruvarna och om den är ny var kommer då oljan ifrån ? är det hål rakt in i motorn från skruvhålen eller?? ja ja någon som har skruvat isär en sån här motor mer ån jag vet säkert vad detta beror på.

/M
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu behöver jag hjälp med en så tråkig sak som ett liiitet jäävla oljeläkage. sedan första oljebytet jag gjorde på min xr (då med endast 450 mil på mätaren och tidigare servad på verkstad) så har jag ett irriterande läkage vid oljefiltret. Jag har bytt packningen, honda handlaren tyckte det var lustigt att jag skulle ha en ny packning där då han aldrig sålt en sådan tidigare. Ok, funderingen lyder: packningen sitter ju så att säga innanför skruvarna och om den är ny var kommer då oljan ifrån ? är det hål rakt in i motorn från skruvhålen eller?? ja ja någon som har skruvat isär en sån här motor mer ån jag vet säkert vad detta beror på.

/M

Vart oringspackningen sönderklämmd. Du kan ju ha pillsnermonterat oringspackningen (den nya) Fick du oringen/packningen att ligga i spåret bra?

Du måste vara den enda i hela världen som fått den att läka:D
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Vart oringspackningen sönderklämmd. Du kan ju ha pillsnermonterat oringspackningen (den nya) Fick du oringen/packningen att ligga i spåret bra?

Du måste vara den enda i hela världen som fått den att läka:D


ja det är troligen en konst att få det att läcka där men det finns ju ingenting en händig karl inte klarar av, skämt å sido...original packningen hade inga synliga skador och den nya packningen var jag extra noga med när jag monterade därför blir man ju extra grinig när det fortfarande läcker. Men hur är det egentligen med skruvhålen är det en botten i dom eller går dom rätt in så att säga för om det är botten i dom så måste det ju vara packningen/locket som spökar ?


Krokodilen jag har ingen bild av just det men om man drar med pekfingret precis under nedersta skruven till oljefilterkåpan så blir man kladdig, då vet du nog vart jag menar
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
ja det är troligen en konst att få det att läcka där men det finns ju ingenting en händig karl inte klarar av, skämt å sido...original packningen hade inga synliga skador och den nya packningen var jag extra noga med när jag monterade därför blir man ju extra grinig när det fortfarande läcker. Men hur är det egentligen med skruvhålen är det en botten i dom eller går dom rätt in så att säga för om det är botten i dom så måste det ju vara packningen/locket som spökar ?


Krokodilen jag har ingen bild av just det men om man drar med pekfingret precis under nedersta skruven till oljefilterkåpan så blir man kladdig, då vet du nog vart jag menar

Skrämselsenarium....Fabriken har borrat för långt nästan igenom säger vi..Och när du har bytt olja så har det runnit in olja i det bulthålet och när du dragit åt bulten har oljan komprimerat söner/hål in till motor:skrämd Du får ta något litet vast föremål och trycka in i bulthålet närmast läckan och se om det finns någon botten....Om det otroliga senarium skulle vara så är det lätt fixat med JB Weld men då måste du lös med sidokåpan:gnissla
OBS man ska alltid se upp med att få in olja i bulthål Om det händer i toppen ex och man drar åt bulten enligt spec så när motorn blir varm kan oljan expandera sönder gängor!! Det blir som en hydralkolv
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Usch o fy, får hoppas att det inte är så men då vet jag iallafall att om allt är som det ska så ska det inte vara genomgående hål där. har ju som sagt nyss bytt olja o det är ju ett kladdande i sej så jag väntar med att kolla tills nästa oljebyte. Ska även passa på och lägga filterkåpan på en planskiva o se så att inte den har fått en smäll.
/M
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Se till att dra Oljefilterkåpan ifrån mitten och utåt. Fick byta mina skruvar till den kåpan då tidigare ägare hade våldsdragit dom och några gick sonika av när jag drog dom med momentnyckeln. Fick ochså byta Oringen som sitter där då den gamla var sönderpressad
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
tog bort nedersta skruven och konstaterade att där är det en botten iallafall, ska låta den stå över natten och se om det har slutat.
/M
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Oljebyten...?

Har en XR650 som jag BARA använder på grus/skog, dvs ingen motardkörning what-so-ever...
Misstänker att jag kör på tok för täta oljebyten (nåja, tätare än vad som är behövligt åtminstone) - byter någonstans mellan 100 o 150 mil.

När byter NI andra XR- ägare olje+filter i era grisar...??
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har en XR650 som jag BARA använder på grus/skog, dvs ingen motardkörning what-so-ever...
Misstänker att jag kör på tok för täta oljebyten (nåja, tätare än vad som är behövligt åtminstone) - byter någonstans mellan 100 o 150 mil.

När byter NI andra XR- ägare olje+filter i era grisar...??

Jag går efter hur hårt man kört vid vanlig huligankörning på asfalt och grusväg så går jag efter hur mycket oljemängd det är i motorn. Som Husaberg typ 1liter 150 mil.......Honda 650 300mil Helsyntet som gäller så kort wiscospann som möjligt typ sommar 20- 50 eller 15- 40
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Har en XR650 som jag BARA använder på grus/skog, dvs ingen motardkörning what-so-ever...
Misstänker att jag kör på tok för täta oljebyten (nåja, tätare än vad som är behövligt åtminstone) - byter någonstans mellan 100 o 150 mil.

När byter NI andra XR- ägare olje+filter i era grisar...??

Jag byter också vid 100-150 mil och jag kör blandat grus/asfalt kanske oftare än nödvändigt men det går ju åt så lite så det känns som det är värt besväret.

/M
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har en XR650 som jag BARA använder på grus/skog, dvs ingen motardkörning what-so-ever...
Misstänker att jag kör på tok för täta oljebyten (nåja, tätare än vad som är behövligt åtminstone) - byter någonstans mellan 100 o 150 mil.

När byter NI andra XR- ägare olje+filter i era grisar...??

byter med ungefär samma intervaller ,kör visserligen m stordunk så oljebytena blir inte så dyra 140-150 spänn m filter,skulle säkert kunna dra ut bytena till 200 250 mil utan nån fara .kör bara grus/is
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Ja, då var motardfjädringen monterad :tummenupp

Jag hade en extra uppsättning fjäderben och stötdämpare som jag har låtit byggas om till motard. Imorgon ska det ut och provköras :)
 

Bifogat

  • Springzz...jpg
    Springzz...jpg
    135.6 KB · Visningar: 214

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja, då var motardfjädringen monterad :tummenupp

Jag hade en extra uppsättning fjäderben och stötdämpare som jag har låtit byggas om till motard. Imorgon ska det ut och provköras :)

Låt oss höra utvärdering i morrn, kör lungt med min topp:D Snart blir det provkörning för mig med bara jag får tag på en stooor gasare 48-50mm!! Pma om ni vet av någon som ligger o skräpar....
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
jooorå så att nu har jag lämnat in min whipps hasplåt på svart eloxering, ska bli kul o se hur det blir :) man måste ju pyssla lite i vinter mörkret.

485 riksdaler kostar en ny kåpa över oljefiltret ska väl till o beställa en sån också om jag inte får bukt med det nedrans oljeläkaget.

/M
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jooorå så att nu har jag lämnat in min whipps hasplåt på svart eloxering, ska bli kul o se hur det blir :) man måste ju pyssla lite i vinter mörkret.

485 riksdaler kostar en ny kåpa över oljefiltret ska väl till o beställa en sån också om jag inte får bukt med det nedrans oljeläkaget.

/M

tror inte att någon lyckat få kåpan så vind/sned?? Eller syns det ?:va Du kan få köpa en av mig, Enda problemet är att jag har borrat hål i den:D
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
tror inte att någon lyckat få kåpan så vind/sned?? Eller syns det ?:va Du kan få köpa en av mig, Enda problemet är att jag har borrat hål i den:D

näe inte syns det nått inte, skulle vara om det var en dålig gjutning från fabrik isåfall, appropå det så ser ju kåpan som sitter "bakom" oljefilterkåpan välldigt konstig ut i gjutningen gör din också det? ( ja jag är väl lite kanske men det ska vara en fröjd för ögonen också :tummenupp )

Tack för erbjudandet men om du har borrat i den så läcker den väll ännu mer än den jag har :tummenupp däremot är jag ute efter ett gashandtag med vairar till min mikuni tm40 även det vill jag ha oborrat om du har nått :D

/M
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
näe inte syns det nått inte, skulle vara om det var en dålig gjutning från fabrik isåfall, appropå det så ser ju kåpan som sitter "bakom" oljefilterkåpan välldigt konstig ut i gjutningen gör din också det? ( ja jag är väl lite kanske men det ska vara en fröjd för ögonen också :tummenupp )

Tack för erbjudandet men om du har borrat i den så läcker den väll ännu mer än den jag har :tummenupp däremot är jag ute efter ett gashandtag med vairar till min mikuni tm40 även det vill jag ha oborrat om du har nått :D

/M
jag borrade hål där för att ta ut oljetryck till turbon:D
 

niches

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
XR650
Nu behöver jag hjälp med en så tråkig sak som ett liiitet jäävla oljeläkage. sedan första oljebytet jag gjorde på min xr (då med endast 450 mil på mätaren och tidigare servad på verkstad) så har jag ett irriterande läkage vid oljefiltret. Jag har bytt packningen,
/M

Hade samma problem som du efter samma procedur. Det läckte ut väldigt lite - lagom så det fuktade lite på blocket under ett par körningar. Efter det försvann problemet och min noja med det. Vet inte om det kan berott på att jag oljade in o-ringen FÖR bra när jag mekade ihop det.

/Niclas
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top