Honda XR650R

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Tänkte klämma in en fråga eller två, jag har en xr 600 -87 med dubbla förgasare och öppnad sidokåpa och slipon,. vad bör jag åka med för bestyckning??
2.Kan man få tag på nytt effektsystem till en sån här gammal härk eller är det begagnat marknaden som gäller?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Visst jag skulle själv vilja haft ett Biggun men det fanns inget lämpligt att köpa när jag letade det känns rent spontant som att det och Akrat skulle hänga med fint vid lite mera vildare trimning Högkompkolv, vass axel, etc!!
Siffrorna kanske är låga men är det samma förutsättningar för alla rören så kvittar det ju!

Men om man ska värdera kurvorna i testet så vetefan om inte Biggun hojen skulle loosa ett acctest mot övriga pga tappet igenom registret, plockar man på mera prylar kommer det nog mera till sin rätt.:tummenupp Biggun systemet är klart snyggast iallafall!!!

Mvh Christer

Om det är samma bestyckning för alla så har det stor betydelse!! Då visar helt plötsligt det sämsta systemet bästa siffrorna pga sitt dåliga flöde. Big gunnet borde inte ha tappat så där mycket i mellanreg, förmodligen gick den för snålt där. Mitt system är helt värdelöst utan nogran inbestyckning och bortagen sidokåpa endast kn filter.. Det var ju någon snubbe här på forumet för ngr år sedan som körde med big-g och edelblock gasare och den verkade blivit bra inställd i bänk den gav 58-59hk det är rimligt med big-g

Tänkte klämma in en fråga eller två, jag har en xr 600 -87 med dubbla förgasare och öppnad sidokåpa och slipon,. vad bör jag åka med för bestyckning??
2.Kan man få tag på nytt effektsystem till en sån här gammal härk eller är det begagnat marknaden som gäller?

Så länge du kör med org kam i denna där så ska du inte byta krökarna .Bestyckning?? Det är nog 17år sedan jag körde med min så minnet kan vara grummligt , men med fullflödesavgas så var det nog 125 på vänster gasare 130-135 på höger.. men gå som regel upp 10% till att börja m
Krökar från nyare xr600 passar nog rakt av.
 
Last edited:

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Så länge du kör med org kam i denna där så ska du inte byta krökarna .Bestyckning?? Det är nog 17år sedan jag körde med min så minnet kan vara grummligt , men med fullflödesavgas så var det nog 125 på vänster gasare 130-135 på höger.. men gå som regel upp 10% till att börja m
Krökar från nyare xr600 passar nog rakt av.

Ok, men om jag kör med orginalkrökar och "effektdämp" ska jag ligga kvar på orginalbestyckningen då? och ska jag öppna upp luftburken då?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok, men om jag kör med orginalkrökar och "effektdämp" ska jag ligga kvar på orginalbestyckningen då? och ska jag öppna upp luftburken då?

Ja öppnad burk så mycket som du tillåter pga utsende.. Om du har råd så finns ett kn filter till denna. Nä du måste upp i bestyckning från org. Hur stora sitter i nu?
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Ja öppnad burk så mycket som du tillåter pga utsende.. Om du har råd så finns ett kn filter till denna. Nä du måste upp i bestyckning från org. Hur stora sitter i nu?

Minnet är inte på topp men jag tror det satt 122 eller 125:eek:r i varje, vad sitter orginal? :)
Var får man tag på det kn filtret? Vad ligger det på i pris?
Du skrev tidigare att jag behövde byta kam för att få upp effekten med helsystem., finns det fortfarande kammar att få tag i? och i så fall var?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Minnet är inte på topp men jag tror det satt 122 eller 125:eek:r i varje, vad sitter orginal? :)
Var får man tag på det kn filtret? Vad ligger det på i pris?
Du skrev tidigare att jag behövde byta kam för att få upp effekten med helsystem., finns det fortfarande kammar att få tag i? och i så fall var?

Jag tror det var orginal 122 125 så sätt i 125 där 122 satt och 130 där 125 sitter .Förut kunde man köpa av Ingenjörsfirma ÅKE JONSSON du kan ju prova ringa dit 0141-91485. Men jag skulle (tro) att det passar från nyare xr600 så en hot cam skulle sitta fint kn filter kan du köpa av lockners bil o mc för 600-800kr? det filtret passar skitbra i burken!! men det kan du kosta på när du trimmat mer. Frågan är om du får tag på en hotcam i sverige.. kolla även in bergos i tyskland dom kan nog svara på om det passar från nyare 600or
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jofrab säljer Hotcam drygt 2 papp tror jag! Annars kan man väl lämna iväg kamen för omslip det ska finnas en firma på skövde-slätten fd Sangbergs racing leta på google eller soe.se så hittar du nog.

Btw vart bor du Sämsgård västkusten står det bara!?

Mvh Christer
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Minnet är inte på topp men jag tror det satt 122 eller 125:eek:r i varje, vad sitter orginal? :)
Var får man tag på det kn filtret? Vad ligger det på i pris?
Du skrev tidigare att jag behövde byta kam för att få upp effekten med helsystem., finns det fortfarande kammar att få tag i? och i så fall var?

En rolig ågärd utan att byta kam är att borra den max till ca 638 tro jag det vart? 11-1 kolv eller om det går att få tag i 12-1 eller så planar du även 1mm på 11-1 kolven, då blir det skitbra för då rammlar kamen bakot som medför bättre högvarvsregister som denna maskin saknar!! Har aldrig kört någon maskin som haft värre bottom end!! ramen sprack och vre sig:tummenupp
Om du orkar kan du endast prova att vrida kamen...slipa upp hålen i kamdrevet några mm vrid sedan kamen bakot rotasionriktningen ca 4grader, har du orginalkolv så är det ingen fara det slår inte i!! Om loppet är frächt kan du ju snika med 11-1 kolv och vrida kamen endast, (då bör du kolla med modellera) det blir du nog rätt nöjd med!! Go Figure:D
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Jofrab säljer Hotcam drygt 2 papp tror jag! Annars kan man väl lämna iväg kamen för omslip det ska finnas en firma på skövde-slätten fd Sangbergs racing leta på google eller soe.se så hittar du nog.

Btw vart bor du Sämsgård västkusten står det bara!?

Mvh Christer

Jäklar nu har ni gett mig mycke att fundera på!, :tummenupp

jag bor vid stenungsund men har faktiskt stuga 2 mil ifrån åmål vid ånimskog finns mycket rolig skog där:yoparty
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Om du orkar kan du endast prova att vrida kamen...slipa upp hålen i kamdrevet några mm vrid sedan kamen bakot rotasionriktningen ca 4grader, har du orginalkolv så är det ingen fara det slår inte i!! Om loppet är frächt kan du ju snika med 11-1 kolv och vrida kamen endast, (då bör du kolla med modellera) det blir du nog rätt nöjd med!! Go Figure:D

Det låter ju som en bra börgan:) , ska detta kombineras med en portad topp eller "helt" orginal?
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Vi håller till på Ärran, Knarrbynsjön och på div småtjärn som fryser tidigt runt Fengersfors har inte åkt själv denna vinter men polarna var ute på 7cm innan det blev milt. Som mest har vi vart 11-12st på en gång och du är givet´vis välkommen att hänga på om det passar. Bara det blir frost några dygn så.
Pma över ditt mobilnr så kan jag sms:a tid och plats.

Vilken typ av dubb åker du på och vilken av dina hojar?


Btw Hur gick det med ditt komp problem på 600:an? Fick du fix på det?

Mvh Christer
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det låter ju som en bra börgan:) , ska detta kombineras med en portad topp eller "helt" orginal?

Om du kan porta själv ska du göra det. Helt klart är ju portning ett av det första man gör och det påverkar ju motorn minst negativt. Pma mig om olika snikportningar/pris för oldtimers:D
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Vi håller till på Ärran, Knarrbynsjön och på div småtjärn som fryser tidigt runt Fengersfors har inte åkt själv denna vinter men polarna var ute på 7cm innan det blev milt. Som mest har vi vart 11-12st på en gång och du är givet´vis välkommen att hänga på om det passar. Bara det blir frost några dygn så.
Pma över ditt mobilnr så kan jag sms:a tid och plats.

Vilken typ av dubb åker du på och vilken av dina hojar?


Btw Hur gick det med ditt komp problem på 600:an? Fick du fix på det?

Mvh Christer


Ja de hade vart skojj, jag åker endurodubb eller ska åka rättare sagt det är premiär för mig på isen i år. Vad åker du på?
Jag har inte satt på däcken än men tänkte göra det på yz:an, hur brukar man göra med crosshojjar åker man med cross drevning eller ska man dreva upp?
Var ligger Fengersfors i förhållande till Åmål?

xr:en hade hicon-tycon inställning på ventilerna, en stog t.ex öppen en hel del. Men nu startar den och går kanon, lite trött men den startar lätt å så.

Om du kan porta själv ska du göra det. Helt klart är ju portning ett av det första man gör och det påverkar ju motorn minst negativt. Pma mig om olika snikportningar/pris för oldtimers:D

Ja har ingen erfarenhet av portning tyvärr, så det kanske dyker upp ett pm framöver:tummenupp . men först får man väll göra den tråkiga biten med besiktning osv :tungan
 
Last edited:

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Finndubb har jag och ganska många andra men flera åker e-dubb. Och dreva bör du 2kugg fram eller 4-6 bak. Vi brukar göra ganska snabba banor runt 90-100Km/h i snittfart. Fengersfors ligger 2,5 mil sydväst om Åmål.

Mvh Christer
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top