Honda XR650R

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Hej på er

Några av er kanske tycker jag är lite konstig nu men jag ska byta hoj nu i veckan från min Husa fs650 -05 till en xr650 sm -04 :) Anledningen är att jag börjar blir väldigt trött på att ständigt skruva... Visst husan är en underbar maskin men man får ju se det för vad det är liksom :tungan Prestandan i en xr räcker definitivt åt mig så jag tror inte att jag kommer ändra mig.

Dessutom så sparar jag pengar på det :) (hoppas jag iaf)

Jag återkommer med reflektioner av den nya hojen!

/mvh Anders

Välkommen :tummenupp

Husa -05 ska väll fungera ganska bra? Jag hade själv en -03:a med SEM system och en Italiensk förgasare. Det var ett h...vete att starta den, så jag tröttnade och sålde.

Jag håller med dig om att Husan är en underbar hoj med bra pulver. När det gäller XR:n, så tycker jag att den funkar alldeles utmärkt. Inte bäst på något särskilt område, men helt ok i de flesta fallen. Effekten räcker nog till, men chassit är otroligt mjukt original.

Lycka till med den nya hojen.
 

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Välkommen :tummenupp

Husa -05 ska väll fungera ganska bra? Jag hade själv en -03:a med SEM system och en Italiensk förgasare. Det var ett h...vete att starta den, så jag tröttnade och sålde.

Jag håller med dig om att Husan är en underbar hoj med bra pulver. När det gäller XR:n, så tycker jag att den funkar alldeles utmärkt. Inte bäst på något särskilt område, men helt ok i de flesta fallen. Effekten räcker nog till, men chassit är otroligt mjukt original.

Lycka till med den nya hojen.

Tack så mycket. Jadå husan fungerar bra, än så länge, men den är ju dyr i drift som sagt. Min är ganska lättstartad som tur är :tungan Jag har kört en xr i en timme ungefär o tyckte att det var en trevlig hoj. Håller med dig om att chassit är lite mjukt, men det kan jag leva med. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack så mycket. Jadå husan fungerar bra, än så länge, men den är ju dyr i drift som sagt. Min är ganska lättstartad som tur är :tungan Jag har kört en xr i en timme ungefär o tyckte att det var en trevlig hoj. Håller med dig om att chassit är lite mjukt, men det kan jag leva med. :)

Bästa kompromiss mellan xr o husaberg är helt klart ktm 660. Går klart bäst rakt ur lådan. Bra hållbarhet,bättre dyr förgasare, bättre krökar standard,Billiga reservdelar, bättre körställning.. Vibrerar dock en del
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nu har jag råkat ut för en lite olycka och behöver därför lite delar :näsblod

Det jag behöver ha är höger kylarvinge samt dekalen (original) som ska sitta där.

Var hittar man detta billigast? Eller det blir till att bita i det sura äpplet och köpa från honda-handlaren som säkert är mycket dyrare?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Om du köper prylarna som den här gubben har kvar så kanske han blir på så glatt humör så att han bjussar på höger kylarvinge??!!
Har hört att det förekommer viss rea.:tummenupp

http://www.blocket.se/vi/14213308.htm?ca=16_s

Mvh Christer
Tack, men det har löst sig. :)



Nu har jag en annan fråga! :hihi

Kollade alldeles nyss ventilerna. Alla såg bra ut utom som hade lite lite mellanrum. Så det fixade jag och allt var frid å fröjd.

När jag sedan skulle starta den så märkte jag att det klicket som är när man tar runt kicken sakta för att hitta rätt läge innan man sparkar till var borta. Tänkte inte så mycket på detta. Men när jag sedan startar motorn klickar det som satan hela tiden.

Pratade lite med Solid_snake :tummenupp och han trodde det var autodekompen som hade hängt sig. Kan det vara så och var sitter denna?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack, men det har löst sig. :)



Nu har jag en annan fråga! :hihi

Kollade alldeles nyss ventilerna. Alla såg bra ut utom som hade lite lite mellanrum. Så det fixade jag och allt var frid å fröjd.

När jag sedan skulle starta den så märkte jag att det klicket som är när man tar runt kicken sakta för att hitta rätt läge innan man sparkar till var borta. Tänkte inte så mycket på detta. Men när jag sedan startar motorn klickar det som satan hela tiden.

Pratade lite med Solid_snake :tummenupp och han trodde det var autodekompen som hade hängt sig. Kan det vara så och var sitter denna?

Du har ställt ventilerna i ett läge då aoutodekompen är utslagen dvs att du har tokmycket spel på en ventil... vad som händer är att när man ska hitta t-läget så far man och drar motorn framåt o bakåt tills man hittar toppläge... Detta kan gå ibland.... Men OBS!! Varning!! do not!! Dra aldrig motorn bakåt vid sökning av toppläge!! Om man missar det så dra vidare i rotationsrikningen till man hittar topp igen. vad som händer om man backar motorn är att dekompen på kamen slår ut ibland och när man då ställer ventilerna så blir det tokmycket spel..

ställ om:tummenupp
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
har börjat leta efter helsystem så jag tänkte kolla vad ni kör med.
beggat youshimura eller nytt big gun ligger ju nästan lika i pris är youshit värt pengarna (3500) eller är big.gun ett bättre köp strax över 4000 sprillans nytt,lutar åt big-gun tycker jag själv
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
har börjat leta efter helsystem så jag tänkte kolla vad ni kör med.
beggat youshimura eller nytt big gun ligger ju nästan lika i pris är youshit värt pengarna (3500) eller är big.gun ett bättre köp strax över 4000 sprillans nytt,lutar åt big-gun tycker jag själv

Big Gun ska tydlingen ge mycket effekt, men lika mycket ljud också :gnissla
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Big Gun ska tydlingen ge mycket effekt, men lika mycket ljud också :gnissla

misstänker att det är högt ljud ,verkar ha mycket grövre krökar än youshi-systemet ,youshimura brukar inte va tysta heller direkt.
monterat abp krökarna än? hur var passformen?
har det som ett allternativ också eftersom jag har några dämpare från radfyror liggandes om jag orkar fixa mellanröret
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Du har ställt ventilerna i ett läge då aoutodekompen är utslagen dvs att du har tokmycket spel på en ventil... vad som händer är att när man ska hitta t-läget så far man och drar motorn framåt o bakåt tills man hittar toppläge... Detta kan gå ibland.... Men OBS!! Varning!! do not!! Dra aldrig motorn bakåt vid sökning av toppläge!! Om man missar det så dra vidare i rotationsrikningen till man hittar topp igen. vad som händer om man backar motorn är att dekompen på kamen slår ut ibland och när man då ställer ventilerna så blir det tokmycket spel..

ställ om:tummenupp
Tackar!

Det är nog det som har blivit fel. Var just den högra avgasventilen vi justerade och jag har läst att det är den autodekompen styr.

Tack för hjälpen! :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
har börjat leta efter helsystem så jag tänkte kolla vad ni kör med.
beggat youshimura eller nytt big gun ligger ju nästan lika i pris är youshit värt pengarna (3500) eller är big.gun ett bättre köp strax över 4000 sprillans nytt,lutar åt big-gun tycker jag själv

Om du vill ha det bästa på marknaden ska du försöka få ta på Remus racing!! Det är ett dubbelt titansystem hela skiten sitter på en sida cyckeln ska vist ge bra pulver hela registret... kan tänkas ha utgått såg ett till salu i England på någon firma?? för typ 500 pund nytt. Big gun ser mycket bra ut man kan nå högre siffror än akra med det!! Så jäkla högt låter det inte:tummenupp
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Om du vill ha det bästa på marknaden ska du försöka få ta på Remus racing!! Det är ett dubbelt titansystem hela skiten sitter på en sida cyckeln ska vist ge bra pulver hela registret... kan tänkas ha utgått såg ett till salu i England på någon firma?? för typ 500 pund nytt. Big gun ser mycket bra ut man kan nå högre siffror än akra med det!! Så jäkla högt låter det inte:tummenupp

ska kolla efter remus för skojs skull ,lutar åt ett big gun m tanke på priset får ett nytt big gun för beggat youshi-pris

ett sånt du menar? effektivt är de säkert men ingen snygg dragning på dämparna direkt
 

Bifogat

  • xr650r.jpg
    xr650r.jpg
    55.3 KB · Visningar: 502
  • Schollar.jpg
    Schollar.jpg
    27.5 KB · Visningar: 549
Last edited:

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Kan tilläga att Yoshit låter utv h-vete men det kan bero påatt förra ägaren stoppat burkan alldeles för hårt.
Lite grafik kanske,,, om det är gjort i en kallibrerad bänk eller inte kan vi ju fortsätta att diskutera i Supermoto trimtråden!

Mvh Christer
 

Bifogat

  • horsepower_xr3_114.jpg
    horsepower_xr3_114.jpg
    88.9 KB · Visningar: 519

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Då är ju originalsystemet jäkligt bra? Bara på dom sista 2000 varven det har ett litet underläge.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kan tilläga att Yoshit låter utv h-vete men det kan bero påatt förra ägaren stoppat burkan alldeles för hårt.
Lite grafik kanske,,, om det är gjort i en kallibrerad bänk eller inte kan vi ju fortsätta att diskutera i Supermoto trimtråden!

Mvh Christer

Trotts att det är gjort på kända firmor bytyder det sällan att dom gjort det riktigt! dvs det där är för låga siffror dom har fuskat med insuget. Förmodligen är det kört med för lite hål i sidokåpan och ej kn filter! Skulle sidokåpan avlägsnat eller toköppnats + knfilter o riktigt inbestyckat så skulle man se minst se 5hk + Orginalkrökarna hänger inte med lika bra på sådana modifieringar ,dom kan ej leverera så mycket mer även om man öppnar upp!
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
misstänker att det är högt ljud ,verkar ha mycket grövre krökar än youshi-systemet ,youshimura brukar inte va tysta heller direkt.
monterat abp krökarna än? hur var passformen?
har det som ett allternativ också eftersom jag har några dämpare från radfyror liggandes om jag orkar fixa mellanröret

Har tyvärr inte fått hem krökarna än. Jag kommer med en redogörelse så fort dom är hemma.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Trotts att det är gjort på kända firmor bytyder det sällan att dom gjort det riktigt! dvs det där är för låga siffror dom har fuskat med insuget. Förmodligen är det kört med för lite hål i sidokåpan och ej kn filter! Skulle sidokåpan avlägsnat eller toköppnats + knfilter o riktigt inbestyckat så skulle man se minst se 5hk + Orginalkrökarna hänger inte med lika bra på sådana modifieringar ,dom kan ej leverera så mycket mer även om man öppnar upp!

Visst jag skulle själv vilja haft ett Biggun men det fanns inget lämpligt att köpa när jag letade det känns rent spontant som att det och Akrat skulle hänga med fint vid lite mera vildare trimning Högkompkolv, vass axel, etc!!
Siffrorna kanske är låga men är det samma förutsättningar för alla rören så kvittar det ju!

Men om man ska värdera kurvorna i testet så vetefan om inte Biggun hojen skulle loosa ett acctest mot övriga pga tappet igenom registret, plockar man på mera prylar kommer det nog mera till sin rätt.:tummenupp Biggun systemet är klart snyggast iallafall!!!

Mvh Christer
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top