Honda XR650R

tazmania

Medlem
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Mjölby
Hoj
KTM 690SMC 2011
jo nu var jag och tittade.. sido kåpan är ju upp kapad det var bara jag som tänkte lite galet:dummer
så nu tänkte jag inhandla trimkrökar och kanske ett kn filter till sidan och sen bänka, så får man se vart man landar..:banana

om man byter filter innanför sidokåpan till et kn filter blir det någon skillnad med det..eller ska man ha skumgummi filtret kvar???
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
jo nu var jag och tittade.. sido kåpan är ju upp kapad det var bara jag som tänkte lite galet:dummer
så nu tänkte jag inhandla trimkrökar och kanske ett kn filter till sidan och sen bänka, så får man se vart man landar..:banana

om man byter filter innanför sidokåpan till et kn filter blir det någon skillnad med det..eller ska man ha skumgummi filtret kvar???

Bort med skumgummi skiten och flamskyddsplåten o mecka i KN filtret så blir det fint
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Bort med skumgummi skiten och flamskyddsplåten o mecka i KN filtret så blir det fint

Ja, helt plötsligt kan hör man insugningsljudet :yoparty

Stod bredvid hojen och testade gassvaret. Jag röck till och undrade vad det var som slet tag i mitt byxben. Tydligen stod jag lite för nära min uppborrade sidokåpa och helt plötsligt var byxorna på väg in luftburken :D
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hur mycket skillnad gör ett kn? Håller på att övertala mig själv att köpa ett.. :näsblod
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Tm 40

Då har man fått på förgasaren och den startade och verkade gå kanon efter skoterleden. Vela prova den innan jag skickade iväg orginalet. Ska titta vad det sitter för munstycken när det är varmare än 9 minus ute.

Kommer att köra hojen orginal så när som med uppborrad ljuddämpare i bak, hur bör jag bestycka förgasaren då?

Borde Boost veta

Förgasaren var lite kortare än orginal men jag tror det blev tätt vid luftburken, ska titta på det med startgas sedan.

Hur har ni andra gjort vid luftburken som har en Tm40?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Då har man fått på förgasaren och den startade och verkade gå kanon efter skoterleden. Vela prova den innan jag skickade iväg orginalet. Ska titta vad det sitter för munstycken när det är varmare än 9 minus ute.

Kommer att köra hojen orginal så när som med uppborrad ljuddämpare i bak, hur bör jag bestycka förgasaren då?

Borde Boost veta

Förgasaren var lite kortare än orginal men jag tror det blev tätt vid luftburken, ska titta på det med startgas sedan.

Hur har ni andra gjort vid luftburken som har en Tm40?


Yes ..

Bestyckning helt oppet system och oppen sidokapa ..m 150 i hogfart ca 27 i lagfart och nalen lite hur som hellst,,utga fran mitten. Axpumpen ska sla till omedelbart vid minsta lilla gaspadrag. justera mangden sprut tills du ar nojd med svaret..
Skulle tro att aven du kan aka med 150..DVS 1,5mm munstycke!! Borra hellst sjalv med 1,5mm borr,,Inte alls noga med hur rakt ,,bara pillsnerborra :D

For problemet med kopta munstycken ar att 150 inte alltid ar 1,5mm ..150 kopt kan bara vara bara 1,2mm:gnissla

Forgasaren forlangs i bakkant med rundbockad 0,8mm vanlig plat . Vik den runt bakkant gasare och svetsa/hardlod ihop skarven limma sedan pa detta ror pa gasaren for gott . Da ska du med lite vold kunna tranga in forlangninen i gummit . Varm gummit med varmluftspistol sa gar det lattare.

Us konverterad dator :D
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Tror förgasaren är tät men är det att rekomendera en förlängning för att vara på den säkra sidan
 

Bifogat

  • DSC03450.jpg
    DSC03450.jpg
    51.6 KB · Visningar: 136
  • DSC03451.jpg
    DSC03451.jpg
    44.7 KB · Visningar: 140

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Har precis köpt en beggad TM40, var den knepig att få dit? hur gjorde du med gaswirarna?

Mvh
Micke

Det är inte min på bilderna men det ser lika ut. Jag bytte till mig min mot orginalförgasaren så vi bytte gasvajrar också. Var inga problem vid luftburken, trädde in den från vänstersidan mot cylindern först sedan så tog jag en skruvmejsel mot luftburksgummit sedan var den på plats.

Det är bara att korta av orginalvajrarna och löda dit nya nipplar vid förgasaren.

Här har du en länk med bilder på vajrarna http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=722449&page=2

Fick även kapa bort detta
 

Bifogat

  • DSC03446_-_Kopi.jpg
    DSC03446_-_Kopi.jpg
    45.2 KB · Visningar: 137
Last edited:

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
OK :)
Jag fick vajrar med till min... Försöker få dit ett slags helsystem också och gick nog en liten omväg för att få dit det... Originalet går ju på högersidan av cylindern sen ner framför motorn. Det hembygge jag har köpt delar sig bakom cylindern och Y(?)-röret gick fanimig inte att få igenom ramen bakåt. Plockade bort hela bakramen med luftburk och allt, sen stötdämparen, sen förgasare och insugsgummit. Gick lik förbannat inte att vinkla in det.

Sen kom jag på att om man petade in det från vänstersidan så hade det räckt om man hade demonterat förgasaren för att få dit det :)

En jävla tur att det är så stora bitar i XR-legot...

Nu återstår bara att få det att sitta på plats mot cylindern, finlir är inte min grej men man lär sig nåt nytt varje dag :)

Mvh
Micke
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Jo .jag har forsokt hjalpa denna kille sa langt jag orkat , men jag tror inte han kommer lyckas. For jag har fatt forklara vanliga grunder for turbomatning. Och kan man inte ens det ska man inye forsoka sig pa stonkamatning! Det var lange sedan jag horde av honnom sa endera studerar han pa turbomatning, eller har gett upp, eller sprangt motorn :D
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Är det bara jag som åker med Edelbrock fugge?? Den passade rakt av kan jag informera om.

Btw: Jag har arbetsbänken full med trim till Xr650r funderar på att sälja,,, om budet är bra vill säga. Ska ev lägga allt krut på mitt Cr500AF bygge istället.

Bigbore cylinder 683cc inkl 102,4mm 11-1 Wiseco kolv helt nytt.
Hotcam steg 2 helt ny.
Portat topplock med nya ventiler (arbetet utfört av E. Cox på Topplocksverkstan.se)
Yoshimura helsystem
Edelbrock accpump-förgasare med 3 nålar och dubbelvajer.
Twinairfilter inkl grövre nät.
Öppnad västerkåpa.

Mvh Christer
 

fredrik1

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
XR650R/900SL/FXDWG
Är det bara jag som åker med Edelbrock fugge?? Den passade rakt av kan jag informera om.

Btw: Jag har arbetsbänken full med trim till Xr650r funderar på att sälja,,, om budet är bra vill säga. Ska ev lägga allt krut på mitt Cr500AF bygge istället.

Bigbore cylinder 683cc inkl 102,4mm 11-1 Wiseco kolv helt nytt.
Hotcam steg 2 helt ny.
Portat topplock med nya ventiler (arbetet utfört av E. Cox på Topplocksverkstan.se)
Yoshimura helsystem
Edelbrock accpump-förgasare med 3 nålar och dubbelvajer.
Twinairfilter inkl grövre nät.
Öppnad västerkåpa.

Mvh Christer

Du har mail... Mvh, //Fredrik
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Hojtur

Kunde inte hålla mig längre. Vela prova hur hojen gick men nya förgasaren så jag åkte till Ahlsell och köpte skruv för blodiga 91:- för 500st. Drog i dom på eftermiddagen och åkte lite packade skotervägar och skoterspår och det funkade kanon. Sedan blev det lite plogade vägar och då kunde man inte hålla sig så det blev några bakhjulsrepor på trean, sedan var det slut på skruv i mitten på bakdäcket. Var svinkul med vinteråka så det får bli dubbdäck till nästa säsong.

Hojen går kanon med nya förgasaren förmodligen bara lite finlir till sommaren. Den är lite seg ner på tomgången inte extremt men tvekar lite vad ska man ändra då? OBS vajrarna går tillbaka kanon.

Sedan om man står på tomgång och snärtar till på gasen så kurkar den men lägger inte av.



Lite bilder.

20090223074.jpg



20090223072.jpg


20090223071.jpg


20090223069.jpg


20090223068.jpg


20090223067.jpg
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
JossaXr

Hojen går kanon med nya förgasaren förmodligen bara lite finlir till sommaren. Den är lite seg ner på tomgången inte extremt men tvekar lite vad ska man ändra då? OBS vajrarna går tillbaka kanon.




större lågfart så går motorn ner fortare i varv
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top