Robe´s KTM 525 projekt/hjälptråd.

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Då var det dags för ett nytt motardbygge pga hojstöld. Tänkte dela med mig av arbetets gång i denna tråd med bilder, kommentarer och givetvis massor av frågor till er med mer erfarenhet av denna hoj!
Självklart tar jag emot all slags beröm/kritik och tips! Så dela mer er så mycket som möjligt!

De planer jag har för stunden är följande:

-Helsystem. Vet ej vilket, tycker om designen på Akropovic men har inte koll på vad som finns mer på marknaden...
-Total demontering av hojen för rengöring/smörjning och om nödvändigt, diverse lagerbyten. Detta kommer ske i vinter.

Färgtema:
-Vit plast
-Svart tank
-Svarta motardfälgar
-Blåmetallic detaljer (ram etc, pulverlackat). Ska ha samma färg som bromsoket.

Dessa planer kommer att prioriteras lite olika pga min studentekonomi. :rolleyes: Börjar nog med lacken eftersom det är smidigast när ja ändå ska riva hela rasket i vinter. Sen investerar jag i helsystem o plast till sommaren!!

Nu lite bilder!

Jag åkte först till Västerås och plockade upp Mattias (Supermoppe) som gjorde mig sällskap ner till Höör. Vi tog inte med något släp, vi hoppades att hojen skulle gå in i bilen... frågan var bara hur mycket vi skulle behövs skruva ner den...
IMG_4167.jpg


Vi hittade Höör! Där mötte vi upp Tobbe som jag skulle köpa ett motardkit av innan vi skulle åka o kolla på hojen.
IMG_4211.jpg


Inget snack om saken, de va sjyssta grejer! Bara att slå till.
DSC04389.jpg


Efter att vi slängt in hjulen i bilen så åkte vi 10 min bort för att kolla på KTM´n. Den verkade oxå sjysst, så vi slog till. Den såg så där förföriskt vacker ut... :tungan
IMG_4215.jpg


Plockade av framgaffeln för att få in den i skuffen.
IMG_4219.jpg


Sen var det bara att hiva in den! Så sjukt skönt att slippa släp :)
IMG_4223.jpg


Tog ett par bilder när ja skruvat ihop hojen igen!
DSC04397.jpg

DSC04400.jpg




Mer bilder/filmer utlovas under arbetets gång!

/Robe
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
ser bra ut! är sugen på att slänga upp en tråd jag med. men jag tror jag håller mig tills hojen är färdig o slänger upp en hel tråd =)

sen tycker jag du skall skaffa ett annat rör än akrapovic =) för att bryta trenden så att säga :yoparty Det skall bli väldigt spännade o se hur färgtemat på hojen blir IRL

sen kan du ju alltid säga hur du upplever 525:an gentemot 450in.. :tummenupp då jag står i valet att byta upp mig
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
som sagt. du är rolig robin:D lasta moppe i en v70 är bra skit:)

blir nog bra när de e klart:tummenupp
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Dags för premiärturen efter tre dagar av ägande! (Vet att det tog alldeles för lång tid) :)

Körde lite asfalt, grus och skogsvägar. Hojen går riktigt bra, skön motorgång och bra klös!

Hade varit ute och kört i en halvtimme/ 40 min när jag kommer på en raksträcka och det smäller till. Fattar direkt att det är kedjan som gått av! Som tur är lindar den sig inte runt bakhjulet så jag kunde göra en vettig inbromsning utan bakhjulslåsning. Stänger av hojen och hoppar av för att se hur stora skadorna blivit... Får en jävla ångest när jag ser hur motoroljan forsar ut från motorn och det bildas en stor pöl på marken! :huvet :huvet
DSC04402.jpg

DSC04410.jpg


Min första tanke är att kedjan slagit sönder motorkåpan och vevaxeln (eftersom oljan rann därifrån). Men när jag kollade närmare så såg jag att motorn var hel, oljan rann ut från vevaxeln.
Det som hänt var att skruven som håller i framdrevet lossnat och efter ett tag lossnade framdrevet helt med följd att kedjan slets itu och att bussningen som ligger bakom drevet mot vevaxellagret ramlade bort och därför rann oljan ut. Så helt plötsligt var det inte så många kronor att reparera hojen för, men ett problem kvarstod: Hur fan skulle jag ta mig hem??

Ringde Mattias som erbjöd sig att komma o bogsera hem mig. Efter 1.5h var han framme med sin DT125... kändes rätt pinsamt att sitta på en avstängd 525a i 80 knyck bogserande av en 125cc 2-taktare :D Men va skönt det var att få komma hem, började bli riktigt kall av att stå där ut i skogen! Tack Mattias, riktigt sjysst att åka 7 mil enkel resa i december! :yoparty

Så här såg det ut... Splinsen klarade sig utan minsta lilla skada! Skönt!!
DSC04403.jpg


Bort med lite skydd.
DSC04435.jpg


Rengjorde hojen lite.
DSC04438.jpg


15 kugg framdrev, ny skruv o bricka och nya O-ringar till locken till oljefiltren (passade på att byta oljefilter och olja när jag ändå var där och rotade).
DSC04430.jpg


Allt monterat igen.
DSC04441.jpg




Nu ska det bara monteras en ny kedja och ett nytt bakdrev :)

/Robin
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
ser bra ut! är sugen på att slänga upp en tråd jag med. men jag tror jag håller mig tills hojen är färdig o slänger upp en hel tråd =)

sen tycker jag du skall skaffa ett annat rör än akrapovic =) för att bryta trenden så att säga :yoparty Det skall bli väldigt spännade o se hur färgtemat på hojen blir IRL

sen kan du ju alltid säga hur du upplever 525:an gentemot 450in.. :tummenupp då jag står i valet att byta upp mig

Jo det är ju ganska vanligt, men fan så snyggt :D Men jag ska googla lite på olika system o se vad som känns bra. Gillar utseendet på detta system, är det ett FMF eller?? Tycker mig skymta loggan lite...

Greg_brown.jpg




Som du såg i min post precis efter din så har jag knappt hunnit prova hojen än. Så jag kan inte jämföra WR´n med 525an än, men kommer att posta så fort ja har skaffat mig en värdig uppfattning :)

som sagt. du är rolig robin:D lasta moppe i en v70 är bra skit:)

blir nog bra när de e klart:tummenupp

Haha jaa ingenting är omöjligt! Var dock lite rädd att viskulle bli dåsiga av bensinångor men det klarade vi oss utan.

/Robe
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dags för premiärturen efter tre dagar av ägande! (Vet att det tog alldeles för lång tid) :)

Körde lite asfalt, grus och skogsvägar. Hojen går riktigt bra, skön motorgång och bra klös!

Hade varit ute och kört i en halvtimme/ 40 min när jag kommer på en raksträcka och det smäller till. Fattar direkt att det är kedjan som gått av! Som tur är lindar den sig inte runt bakhjulet så jag kunde göra en vettig inbromsning utan bakhjulslåsning. Stänger av hojen och hoppar av för att se hur stora skadorna blivit... Får en jävla ångest när jag ser hur motoroljan forsar ut från motorn och det bildas en stor pöl på marken! :huvet :huvet

Min första tanke är att kedjan slagit sönder motorkåpan och vevaxeln (eftersom oljan rann därifrån). Men när jag kollade närmare så såg jag att motorn var hel, oljan rann ut från vevaxeln.
Det som hänt var att skruven som håller i framdrevet lossnat och efter ett tag lossnade framdrevet helt med följd att kedjan slets itu och att bussningen som ligger bakom drevet mot vevaxellagret ramlade bort och därför rann oljan ut. Så helt plötsligt var det inte så många kronor att reparera hojen för, men ett problem kvarstod: Hur fan skulle jag ta mig hem??

Ringde Mattias som erbjöd sig att komma o bogsera hem mig. Efter 1.5h var han framme med sin DT125... kändes rätt pinsamt att sitta på en avstängd 525a i 80 knyck bogserande av en 125cc 2-taktare :D Men va skönt det var att få komma hem, började bli riktigt kall av att stå där ut i skogen! Tack Mattias, riktigt sjysst att åka 7 mil enkel resa i december! :yoparty

Så här såg det ut... Splinsen klarade sig utan minsta lilla skada! Skönt!!


Bort med lite skydd.

Rengjorde hojen lite.


15 kugg framdrev, ny skruv o bricka och nya O-ringar till locken till oljefiltren (passade på att byta oljefilter och olja när jag ändå var där och rotade).


Allt monterat igen.



Nu ska det bara monteras en ny kedja och ett nytt bakdrev :)

/Robin
Är det ingen annan låsning på drevskruven annat än loctite?

/J
 
Last edited:

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Jo det är ju ganska vanligt, men fan så snyggt :D Men jag ska googla lite på olika system o se vad som känns bra. Gillar utseendet på detta system, är det ett FMF eller?? Tycker mig skymta loggan lite...


Som du såg i min post precis efter din så har jag knappt hunnit prova hojen än. Så jag kan inte jämföra WR´n med 525an än, men kommer att posta så fort ja har skaffat mig en värdig uppfattning :)

/Robe


precis, något sånt rör skall du ha! något med en lite mindre ljuddämpare :tummenupp Det ser ut att vara ett av FMF:s lite värre rör :yoparty

Precis, återkom med lite utförligare rapport när du kännt efter =) :tummenupp
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Jo det är ju ganska vanligt, men fan så snyggt :D Men jag ska googla lite på olika system o se vad som känns bra. Gillar utseendet på detta system, är det ett FMF eller?? Tycker mig skymta loggan lite...

Greg_brown.jpg




Som du såg i min post precis efter din så har jag knappt hunnit prova hojen än. Så jag kan inte jämföra WR´n med 525an än, men kommer att posta så fort ja har skaffat mig en värdig uppfattning :)



Haha jaa ingenting är omöjligt! Var dock lite rädd att viskulle bli dåsiga av bensinångor men det klarade vi oss utan.

/Robe



äääh bara å öppna alla rutor å puttra vidare:yoparty
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Borra två små hål (0.8mm) i drevet och ett i bulten med tex en dremel o najja med vanlig ståltråd så slipper du det problemet i framtiden.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Har gjort precis som jösse säger på min 660,borrat ett litet hål igenom bulten och najjat den. Är ju tydligen inte helt ovanligt att dom lossnar.

Vevaxeln...drevaxeln ska det vara va?
 
Last edited:

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Härmapa om du ska vit plast å svart tank!:tungan :tungan
MIN 525:a!!!
garage.php

Hehe, kan nog komma att bli ganska lik din, dock kommer jag inte ha de där dekalerna. Fin hoj! (Har bilder på den sparad i min "525-inspirations-mapp" ;) )

Smart det där med najjtråden! Ska göra det omedelbums!!

Tackar!
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hah! Tror att alla har en "525-insprations mapp". Jag ville också ha vit plast på min, men det verkar vara rätt vanligt? Så jag köpte helsvart istället och pyntade det med ett vitt Snow-White kit. Men så här i efterhand vet jag inte om jag gillar looken. LOL
http://img.photobucket.com/albums/v411/Znigel/KTM/PICT0863.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v411/Znigel/KTM/PICT0866.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v411/Znigel/KTM/PICT0936.jpg
Hade varit snyggare med svart lampa och svarta handtagsskydd:)

Hehe, kan nog komma att bli ganska lik din, dock kommer jag inte ha de där dekalerna. Fin hoj! (Har bilder på den sparad i min "525-inspirations-mapp" ;) )

Smart det där med najjtråden! Ska göra det omedelbums!!

Tackar!

Hehe! de dekalerna har jag designat själv så de kan du inte hitta någonstans:tungan
 
Last edited:

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Rasorblade: lampan ska klart bytas ut mot en svart eller vit, glömde nämna det, men du ser säker att det är en 520 lampa, hela hojen var ju en 520 -02 från början, o som du vet så ser dom ju inte alls ut så där. Handtagsskydden stannar definitivt då det sitter LED blinkers inbyggt föratt slippa orginalklumparna.
 

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Hah! Tror att alla har en "525-insprations mapp". Jag ville också ha vit plast på min, men det verkar vara rätt vanligt? Så jag köpte helsvart istället och pyntade det med ett vitt Snow-White kit. Men så här i efterhand vet jag inte om jag gillar looken. LOL
http://img.photobucket.com/albums/v411/Znigel/KTM/PICT0863.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v411/Znigel/KTM/PICT0866.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v411/Znigel/KTM/PICT0936.jpg

Tycker det var jäkligt snyggt!! Bra jobbat att fått på ett -04, -05 plastkit! Trodde aldrig det var en -02a :)


Hehe! de dekalerna har jag designat själv så de kan du inte hitta någonstans:tungan

Coolt! Köpt plastark o klippt ut själv eller beställde du custom nånstans? Om du beställt dom så får du gärna berätta vart :)



Laddade hem PS nyss och provade lite teman. Kom fram till detta resultat... observera att mina skillz i ps är sämre än i paint ;)

Kom gärna med synpunkter och tips! Ska på med dekaler på vingarna åtminstone, vet ej vilka än, men svart/oranga dekaler skulle nog passa bäst...

Greg_brownorange_linjercopy-1.jpg


/Robin
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Jag personligen gillade inte din design, men tur att alla har olika smak. Go for it...

Lite ovanlig transkåpa i Sverige,kul!
 
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Coolt! Köpt plastark o klippt ut själv eller beställde du custom nånstans? Om du beställt dom så får du gärna berätta vart :)


Laddade hem PS nyss och provade lite teman. Kom fram till detta resultat... observera att mina skillz i ps är sämre än i paint ;)

Kom gärna med synpunkter och tips! Ska på med dekaler på vingarna åtminstone, vet ej vilka än, men svart/oranga dekaler skulle nog passa bäst...



/Robin

Har en polare som jobbar på reklamfirma som hjälpte mig med texten och huvet. Ska på lite KTMdekaler bara.
Jag hade en 660 med svart plast och vita ränder som du har "photoshoppat":D
 

Bifogat

  • 12.jpg
    12.jpg
    126.1 KB · Visningar: 500

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Sjysst! Hur gjorde du de vita ränderna? Bara smala remsor? Nån klarlack över?

/Robin
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top