Pickup-besatt.

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Här var det lugnt och stilla.
Hur vet vem vilken växellåda som sitter i en gammal F250 IDI 7.3, årsmodell 1991 tror jag? Måste man krypa under för att se det eller finns det andra möjligheter?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här var det lugnt och stilla.

Tja, jag har kört Pickis i en himla massa år, men jag ser det inte som ett speciellt intresse, utan mer bara ett faktum.

Nästa bil blir kanske inte en Pickis, utan någon annan bil med fyrhjulsdrift istället.
Jag har sammantaget behövt flaket typ fem gånger, och då hade jag kunnat lösa det med en släpvagn istället.

Förutom min tunga sten som jag alltid har på flaket för att den ska bli miljöklassad så klart.

tungsten.jpg
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Nu svär jag kanske i kyrkan, men finns det inga små nya pickuper? Typ vw caddy?
El camino har alltid stått på önskelistan, men skulle behövt en pendlarvänlig pickis just nu.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu svär jag kanske i kyrkan, men finns det inga små nya pickuper? Typ vw caddy?
El camino har alltid stått på önskelistan, men skulle behövt en pendlarvänlig pickis just nu.

Skoda? Fiat strada? Däremot så brukar de inte vara mycket billigare i drift än en tvåhjulsdriven "riktig" pickup, typ hilux.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Skoda? Fiat strada? Däremot så brukar de inte vara mycket billigare i drift än en tvåhjulsdriven "riktig" pickup, typ hilux.

Finns det en skoda pickup som inte är bortrostad? Fiat hade väl bara massa problem.
Det jag undrar, finns det ingen som tillverkar små pickisar idag?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finns det en skoda pickup som inte är bortrostad? Fiat hade väl bara massa problem.
Det jag undrar, finns det ingen som tillverkar små pickisar idag?

Dacia logan kanske finns kvar och kangoo åtminstone för något år sedan. Eller finns den bara som el idag?

Men som sagt, en tvåhjulsdriven hilux / dmax eller tom ranger hade nog varit ett bra mycket bättre val, skillnaden i sopoaförbrukning mot en 2l caddy är i det närmaste försumbar.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Undrade detsamma häromdagen, iofs har det väl inte varit någon vidare ruljans där på ett bra tag.

Kanske flaxade iväg likt din avatar? :va

Med nyinhandlad pickis igen vart jag smått besviken att se att forumet var nere
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Efter mer än trettio år med olika pickisar får det räcka. Hade hoppats att besiktningen skulle lösa det, men den jäkeln gick igenom. Så nu gäller det att hitta nån dumskalle som kan betala för den. När jag lagt av med externa grävjobb, räcker det med rejsbussen + en personbil + några motorcyklar.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Nu svär jag kanske i kyrkan, men finns det inga små nya pickuper? Typ vw caddy?
El camino har alltid stått på önskelistan, men skulle behövt en pendlarvänlig pickis just nu.

Huruvida de tillverkas eller vet jag inte, men tror inte denna biltyp plockas in till Sverige längre.
Och enligt ryktena är detta pga att Skatteverket kräver sikt emellan hytt och flak för fulla avdrag.
Dessa har inte det, och då kan man ju lika gärna köpa ett skåp... så marknaden försvann.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ni som kör stora pickups. Hur gör ni när ni ska parkera inne i staden? Måste ni ofta åka omvägar för att hitta parkeringsplats till trucken?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ni som kör stora pickups. Hur gör ni när ni ska parkera inne i staden? Måste ni ofta åka omvägar för att hitta parkeringsplats till trucken?

Man snäddar helt enkelt uppåt trottoaren lite vagt och ser van ut.
Till på köpet brukar de svänga på hjulen rätt bra så man kommer in i de flesta fickor en lite större audi gör när den ställer hjulen ordentligt på tvären.
Lucka i bakrutan är den officiella in & utgången när det är trångt.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ni som kör stora pickups. Hur gör ni när ni ska parkera inne i staden? Måste ni ofta åka omvägar för att hitta parkeringsplats till trucken?

Nu har ju inte jag en fullsize men väl en cheva s10 med 4x4. Efter ett av snöfallen förra vintern var jag in till Luleå och skulle fickparkera. Fans en endaste plats ledig. Pga det var en 1.5meter snöhög på den platsen. Jag parkerade på/i högen. Nemas problemas.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har gått och blivit lite kär i kommande Hyundai Santa Cruz :)

Verkar än så länge endast vara tänkt för den nordamerikanska marknaden, men med lite tur så kommer den hit också. Eller så kanske man vågar sig på att importera en?

hyundai_santa_cruz.jpeg

"Santa Cruz kommer med två olika motorer som baseras på samma fyrcylindriga 2,5-litersmaskin. Antingen utan överladdning med 193 hästkrafter och 244 newtonmeter eller en med turbo som levererar 279 hästkrafter och 420 newtonmeter. Den tidigare är utrustad med en åttaväxlad automatlåda medan den starkare motorn har fått en åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Oavsett motoralternativ har Santa Cruz fyrhjulsdrift som standard. Standardmonterat är även säkerhetsutrustning som autobroms med fotgängar och cyklist-avkänning, samt körfältsassistans och trötthetsvarnare. Som tillval finns ytterligare funktioner som adaptiv farthållare, döda vinkel-varnare och 360-graders backkamera.

Nya Hyundai Santa Cruz kommer att tillverkas i fabriken i Montgomery, Alabama, och försäljning drar igång under sommaren. Om den aktuell för den europeiska marknaden är i nuläget oklart.
"


*EDIT* Passar på att eventuellt svära lite i kyrkan men... hade faktiskt inte haft något emot att se den som hybrid med kapacitet för 3-5 mil på eldrift.

Speciellt med tanke på att den är baserad på deras Tucson som finns som Hybrid och Plug-in Hybrid...

 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vart tog pickis.life vägen?
Borde fortfarande gå att komma in där. Forumet ligger uppe. Jag har inte haft tid att underhålla det och även sålt Blåfården. Det är så mycket jobbiga botar och skit som reggar sig och då måste man in och knacka kod vilket jag inte kan och polaren som gjort inte har all tid i världen med. Tider förändras, samhällen kollapsar och man jobbar i skrivande stund på en exit plan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top