Pickup-besatt.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Hittade en dodge Ram med första cumminskarossen tro det eller ej. Har bjudit på den.

Inte hittat någon F-serie ford dock.

La te lite i mitt inlägg på förra sidan... På den svenska sidan ja hittat finns dock ingen bild å de ska va en -91a men enligt bilder på google fanns iaf f-150 me både äldre å nyare kaross? Hittade inte ens Dodgen du hittat :tungan
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Leta reda på en Tamiya King Blackfoot istället, tror det är rätt kaross. vill du ha mer skalaenligt så finns det flera 1:10 och 1:12 chassin att köpa

Negative. Jag vill ha en fånigt liten leksak. Jag har ju en riktig också så det ska bara vara något att pilla med bredvid datorn när jag väntar på svar på något forum.

Har nu köpt en Losi Micro Crawler med det lite längre chassit på ebay samt en kaross som verkar passa perfa.

Den här killen har köpt en likadan modell som jag ska slakta för karossen...

http://www.scale4x4rc.org/forums/showthread.php?t=44198

prylar e kul!:banana

http://www.youtube.com/watch?v=WFDWlfUiruA&feature=player_embedded#at=21
 
Last edited:

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Ort
Norröver
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Teo, när kommer historian och alla bilder om inköpet av Dodgen? :) *väntar snällt på finbilder av storbilarna* :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Hej pickisvänner jag står lite och väger mellan Chevrolet 2500 duramax alternativt Dodge ram 1500 Cummins.
Ja vilken ska man välja (svagheter vanliga problem)

När man är igång och frågar, går det att regga om en C-kortare till B.
Frugan blir lite medgörligare om hon får köra bilen lagligt.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Hej pickisvänner jag står lite och väger mellan Chevrolet 2500 duramax alternativt Dodge ram 1500 Cummins.
Ja vilken ska man välja (svagheter vanliga problem)

När man är igång och frågar, går det att regga om en C-kortare till B.
Frugan blir lite medgörligare om hon får köra bilen lagligt.

Dodge eller cheva är mest en fråga om tycke och smak, upp till 06 hade dodge strul med bränslepumparna. Tidiga duramax hade krångel med spridarna. Chevas allison automat är bättre än dodges om man kör med orginal effekt. Ska man trimma så får man ändå förstärka lådan.

Att ändra C till B är inte så enkelt, leta upp en B-korts bil direkt är mitt tips.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Dodge eller cheva är mest en fråga om tycke och smak, upp till 06 hade dodge strul med bränslepumparna. Tidiga duramax hade krångel med spridarna. Chevas allison automat är bättre än dodges om man kör med orginal effekt. Ska man trimma så får man ändå förstärka lådan.

Att Allison är bättre är väl en sanning med modifikation... Den enda Allisonlådan jag kört kändes som sopor.
Att cummins haft problem med alla pumpar från 88-06 var mer än jag visste. 12-ventilaren kom både med radpump från Bosch samt en kranspump. 24-ventilaren fick en annan pump i slutet på 90-talet.
Den senare pumpen däremot har jag hört lite skit från men efter den har det kommit nya pumpar.

Har en polare med 12-v och kranspump som gått lååångt och hoppar igång snabbare än något annat jag upplevt samt en polare med 24-v en nyare pump. Håller båda under uppsikt... :)

GM´s 6.2:a däremot hade däremot samma pump som tidiga Navistar 6,9/7,3-orna vilken var kanon tills den gav upp efter ca 20.000 mil.

Duramaxen har inte samma traktor/långtradarkänsla som Cumminsen. Klart kortare slaglängd och varvar mer. Lite som en bensin/dieselhybrid. Har dock för liten erfarenhet om den för att kunna uttala mig ordentligt. Skulle gärna provköra Duramax lite mer.

Att ändra C till B är inte så enkelt, leta upp en B-korts bil direkt är mitt tips.

Helt klart!
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Att Allison är bättre är väl en sanning med modifikation... Den enda Allisonlådan jag kört kändes som sopor.
Att cummins haft problem med alla pumpar från 88-06 var mer än jag visste. 12-ventilaren kom både med radpump från Bosch samt en kranspump. 24-ventilaren fick en annan pump i slutet på 90-talet.
Den senare pumpen däremot har jag hört lite skit från men efter den har det kommit nya pumpar.

Har en polare med 12-v och kranspump som gått lååångt och hoppar igång snabbare än något annat jag upplevt samt en polare med 24-v en nyare pump. Håller båda under uppsikt... :)
GM´s 6.2:a däremot hade däremot samma pump som tidiga Navistar 6,9/7,3-orna vilken var kanon tills den gav upp efter ca 20.000 mil.

Duramaxen har inte samma traktor/långtradarkänsla som Cumminsen. Klart kortare slaglängd och varvar mer. Lite som en bensin/dieselhybrid. Har dock för liten erfarenhet om den för att kunna uttala mig ordentligt. Skulle gärna provköra Duramax lite mer.



Helt klart!

Skulle kanske skrivit matarpump inte bränslepump, det gäller först och främst åren 98 till 04.
Eftersom det frågades om dodge diesel och cheva duramax så antog jag att dodgarna skulle var från ungefär 02 och framåt och där har dodge haft strul med beänslepumparna om man får tro dom som pysslar med dodge. Allison lådorna är adaptiva så har den blivit van vid att köras på ett visst vis så tar det ett tag tills den ändrar sig.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Idag var en bra dag att åka pickup :snökaos
:yoparty

Bushido, går din bil som den ska nu eller?
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Att ändra C till B är inte så enkelt, leta upp en B-korts bil direkt är mitt tips.

Vad är svårt menar du?:va Jag tog bort reflexskyltarna på min förra cheva och körde in till besikningen och betalade typ 700kr för omreg. 20min senare var den både kontrollbesiktad och B-reggad.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Vad är svårt menar du?:va Jag tog bort reflexskyltarna på min förra cheva och körde in till besikningen och betalade typ 700kr för omreg. 20min senare var den både kontrollbesiktad och B-reggad.

Hur gammal/ny är den?

Jag frågade sbp om en cheva duramax -03 och dom visste inte om det skulle gå förrän jag hade beställt alla intyg om bromsar buller m.m. och kört in den för en besiktning.

Intygen skulle gå på ungefär 7000kr och det var jag inte så sugen att chansa på, då köper jag hellre trisslotter!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Idag var en bra dag att åka pickup :snökaos
:yoparty

Bushido, går din bil som den ska nu eller?

När ska vi ha vårens första truckfest? Vi kan väl trucka till någon ort med bra countryvägar och sen gå ut på lokala krogen, dricka öl och snacka drivaxlar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hej pickisvänner jag står lite och väger mellan Chevrolet 2500 duramax alternativt Dodge ram 1500 Cummins.
Ja vilken ska man välja (svagheter vanliga problem)

När man är igång och frågar, går det att regga om en C-kortare till B.
Frugan blir lite medgörligare om hon får köra bilen lagligt.

Den lilla erfarenhet jag har i ämnet, så känns chevan mer som en låtsasbil - Ser ut som en truck, men försöker kännas som en personbil.
Dodgen är truck rakt igenom.
Främst är cumminsmotorn en riktig traktormotor, medan duramaxen är en väluppfostrad japan (isuzu).
Dodge FTW!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Den lilla erfarenhet jag har i ämnet, så känns chevan mer som en låtsasbil - Ser ut som en truck, men försöker kännas som en personbil.
Dodgen är truck rakt igenom.
Främst är cumminsmotorn en riktig traktormotor, medan duramaxen är en väluppfostrad japan (isuzu).
Dodge FTW!

Lite så känns det. Duramaxen kan nog vara trevlig att leva med i vardagligt bruk då den är lite besinifierad. Dock får man varken ha chaps eller hatt på sig i en sådan.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top