Honda CRF 450

Person

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Laholm
Hoj
ktm 625 smc
Verkar vara en ganska jobbig process bara för att strypa den.. Någon aning om varför?
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Har precis köpt mig en CRF450 -07. Vet någon om fälgar från nått annat märke passar utan större beskymmer? Har tänkt skaffa motardfäljar till den framöver och passar det från nått annat märke är det ju lite lättare att hitta fälgar.
 

Clyde

Bygg om golfbanor till crossbanor...
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Sweden
Hoj
Honda CRF 450
Tjena,
Har själv bytt till Svarta Excel fälgar 19" & 21"+ röda Talon nav till min 08:a. har haft dessa på min 06 & 07. Fungerar perfekt. Kolla med Forsells motor så hjälper de dig. Jag köpte mina av dem.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Vad kör ni med för däck i motardutförande? Har svårt att hitta några vettiga med 160 bredd.... Pilot sport är mina favoriter men finns ju inte i den storleken.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Tjena,
Har själv bytt till Svarta Excel fälgar 19" & 21"+ röda Talon nav till min 08:a. har haft dessa på min 06 & 07. Fungerar perfekt. Kolla med Forsells motor så hjälper de dig. Jag köpte mina av dem.
Tror du missuppfatta mig lite. Undrade om tex hjulen från Yamaha/Suzuki, Kawwa mm passa på Hondan utan större beskymmer.

Har sett många som bytt ut org crossfälgarna till tex Talon/exel hjul. Är orginal hjulen dåliga?
 

T.P.O.D

Y Town Wheelors
Gick med
31 Oct 2005
Ort
ystad
Hoj
Husa 650, 05, Z750 ,08
Verkar vara en ganska jobbig process bara för att strypa den.. Någon aning om varför?

Han ströp den och fick papper från bänkningen och allt men ,men honda godkände inte den som mellanklass hoj, vet ej mer tyvär
 

comp1337

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Skriv stadens namn.
Hoj
KTM 990 SM -08
Hondas (HM´s) supermotard är ju byggd på CRF 450X´n. Passar "vanliga" 450X´s slip-on på supermotarderna då? Eller där är nån ändring just för det är en supermotard?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Den passar rakt av, vad jag vet... Föjer ju med crossljuddämpare till crosskittet och det är samma som till X:en vad jag kan se. Låter som satan, så ska du köra gata med den rekommenderar jag att leta upp nått lite tystare. Gör stor skillnad på effekten dock :tummenupp
 

comp1337

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Skriv stadens namn.
Hoj
KTM 990 SM -08
Den passar rakt av, vad jag vet... Föjer ju med crossljuddämpare till crosskittet och det är samma som till X:en vad jag kan se. Låter som satan, så ska du köra gata med den rekommenderar jag att leta upp nått lite tystare. Gör stor skillnad på effekten dock :tummenupp

Yes, det är ju gata jag kör. Så satt jag och kollade lite på att importera (eller beg.), för det verkar man tjäna en hel del slantar på. Men lite tråkigt om man beställer ett som passar till 450X.... men inte 450X supermotard:huvet
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Utklipp från Thumpertalk angående avgassystem och slip-on till CRF450:

Exhaust:

02: head pipe the same as 03, muffler wont fit later models

03-04: The mounting points on the engine and subframe are the same,but you have to use either the entire 03 system or the entire 04 system,the head pipe is shorter on the 04 than the 03 and the mid pipe is longer on the 04 than the 03

05-06: fit with small massage

07: ?

Håller man bara koll på det där så ska det väll passa, motarden är ju cross i grunden så kan inte tänka mig att det skiljer däremellan...
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Det är dags att byta kolv i hojen och jag tänkte passa på att byta andra slitagedelar på en gång så den är fräsch inför säsongen.

Har nyligen köpt CRF:en och har därför ingen aning om hur den skötts under åren, vad rekommenderar ni att jag byter för grejer i den? Finns det nån färdig sats med lager osv? Har hört att ventilerna har en tendens att slitas på CRF:en, är det något som jag bör byta när den ändå är isär? Hojen är en -03:a som gått strax över 400mil enligt mätaren, kan ju dock vara mer.... omöjligt att veta eftersom cykeldatorn inte direkt är svår att ställa om.

Har en polare som lovat hjälpa mig med detta, men eftersom han inte bor här skulle jag vilja ha allting hemma när han kommer så man förhoppningsvis kunde få det avklarat på en helg.

Så vad ska jag byta för grejer tycker ni och har ni tips på vart man handlar till bra priser så är det välkommet :tummenupp Hade tänkt handla från USA men har blivit avskräckt av alla skatter o avgifter som tillkommer.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hittade en Prox kolvsats inkl kolvbult, ringar och knaster för 1549:- på blomsmx.com, är det ett bra köp? Eller ska man hellre köpa Hondas orginalkolv? Lär ju kosta bra mkt kan jag tänka mig...

Visst är det så att -04:ans kolv passar i -03:an och att man får lite bättre komp om man köper en sådan istället? Har för mig att jag har läst det nånstans.
 

Mick

CashMoneyBrotherhood
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stortorp
Hoj
Suzuki Gsxr 750, Husaberg Fe 450 och en Ciao
Har en Crf 450 -05 som är SJUKT svårstartad!!

Ny kolv sitter i..
Nyställda ventiler..
Nybytt munstycke enligt rek..
Nytt stift..

Nån som har fler tips man kan kika på?

Mvh Micke
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Har en Crf 450 -05 som är SJUKT svårstartad!!

Ny kolv sitter i..
Nyställda ventiler..
Nybytt munstycke enligt rek..
Nytt stift..

Nån som har fler tips man kan kika på?

Mvh Micke

Eftersom du bytt munstycke antar jag att du gjort ren förgasaren, annars gör det.Kolla så att kam och vev står rätt i förhållande till varandra. Kolla även spelet på autodekompen, lätt att glömma att det också ska justeras när man justerat ventilerna.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kom igen nu, måste väll finnas nån som vet ungefär vad man brukar få byta vid första stora renoveringen av en CRF motor? Skulle behöva få en uppfattning om vad det kan tänkas kosta nämligen..
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hittade en Prox kolvsats inkl kolvbult, ringar och knaster för 1549:- på blomsmx.com, är det ett bra köp? Eller ska man hellre köpa Hondas orginalkolv? Lär ju kosta bra mkt kan jag tänka mig...

Visst är det så att -04:ans kolv passar i -03:an och att man får lite bättre komp om man köper en sådan istället? Har för mig att jag har läst det nånstans.

Honda orginal kolvsats kostar oxå dom pengarna. Billigt till Honda :tummenupp
Men vet inget om proxkolven så jag vet inte vad som är bäst.

Toppen skulle jag inte renovera om det inte behövdes. Dvs. är ventilspel bra o icke omshimsat (nyligen). Hålla regelbunden koll på det bara.

Nästa grej är ju vev o ramlager. Men det är ju ganska beroende på hur & hur länge den gått. Dyrt o renovera då man helst byter hela veven då inte hela vänster ramlager går byta. (Finns trådar i mekforumet som berör detta närmare)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tack för hjälpen! Vet inte riktigt hur långt den gått, skulle lika gärna kunna vara 600mil som 400... Känns ju säkrast att byta så mkt som möjligt, men det blir dyrt. Ska kolla vad en vev med tillbehör kostar.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Du bör ju iallafall gå upp ett nr på huvudmunstycket.
Går den kass ppå tomgången är det inte fel att gå upp ett (till 48) även på lågfarten.
I vissa fall kan det räcka med att vrida ut blandskruven ett halvvarv eller liknadne för att få tomgången ok.

Bäst är ju att köra fullt sen tvärdöda och kolla stiftets färg.

Lycka till.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top