Honda CRF 450

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Dags att starta en dedikerad CRF450-tråd :) Här kan vi samla frågor, tips och idéer som rör CRF450, både motard, cross och enduro.

Köpte min för en vecka sedan med motardkitt, crosskitt och isdäck. Men har inte kört något med den än, skulle vilja byta kolv, ventiler och lager först..


Italienska HM:s hemsida, mycket ögongodis där :D
http://www.hmmoto.it/ita/default.asp

**EDIT**
Lär ju lägga till en bild på hojen också, det här är bilden från annonsen då jag köpte den..
 

Bifogat

  • honda crf 450.jpg
    honda crf 450.jpg
    65.4 KB · Visningar: 2,030
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Såg att dom har en riktigt smidig styrdämpare på -08:ans CRF450 motard. Upplever ni hojen som orolig när ni kör den som motard?
 

Bifogat

  • crf450 motard styrdämpare.jpg
    crf450 motard styrdämpare.jpg
    103 KB · Visningar: 1,137

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Tror inte dem kommer med ngn crf 450 motard faktiskt, det enda dem har på sin hemsida är endurovarianten och den är bara enduroreggad. Borde så fall vara med där när alla andra -08:eek:r är det.. Vad jag vet så är den senaste dem hade en -05:a...
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Bygger motarden på endurons eller på crossens motor och tändning? Om det skulle vara endurons (vilket jag tror) går det isf att modifiera motor och tändning så man får samma effekt och register som crossen?
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Bygger motarden på endurons eller på crossens motor och tändning? Om det skulle vara endurons (vilket jag tror) går det isf att modifiera motor och tändning så man får samma effekt och register som crossen?

troligen får du byta kam och sätta på sx tändningen... eller byta cdibox till ngt värre
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Den finns ju helt klart som motard, modifierad av HM precis som tidigare år. Men Honda Sverige har nog tyvärr valt att inte ta in den. Går kanske att köpa en ny från Italien?
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
vet inte det faktiskt, men man MÅSTE byta ljuddämparen, fixa till luftboxen och bestycka om. Får man förvisso på de flesta hojar men på crf:en blir bara det stor skillnad mot orginal.

Den finns ju helt klart som motard, modifierad av HM precis som tidigare år. Men Honda Sverige har nog tyvärr valt att inte ta in den. Går kanske att köpa en ny från Italien?

Enda chansen är nog att importera en själv, har inte sett en enda -06-08 i vårt avlånga land. Tror inte handlarna var så sugna att få hem fler, priset låg runt 95000:- på -05:eek:rna så de var inte lättsålda precis. Har oxå för mig att det var problem med garantier osv då säljarna hävdade att det var tävlingshojar (men enligt Honda så skulle det vara 5-års garanti på lv-reggade hojar från dem) och att detta gjort att beslutet blivit att inte ta hem dem. Så tror jag det ligger till men kan ha fel ....
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Bygger motarden på endurons eller på crossens motor och tändning? Om det skulle vara endurons (vilket jag tror) går det isf att modifiera motor och tändning så man får samma effekt och register som crossen?

Till och med -04 är den byggd på crossmodellen, sen byggdes den på 450x dvs enduron.

Såg att dom har en riktigt smidig styrdämpare på -08:ans CRF450 motard. Upplever ni hojen som orolig när ni kör den som motard?

Nä, inte direkt, visst, styrfladder finns det om du slår ner lite okontrollerat men inget du inte räddar. Fladdrar en del om du vid hårda påslag och lätt framhjul passerar en asfaltskarv eller liknande, men det är bara att hålla i så reder det ut sig. Kör min med gaffeln så högt i kronorna det går.
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
vet inte det faktiskt, men man MÅSTE byta ljuddämparen, fixa till luftboxen och bestycka om. Får man förvisso på de flesta hojar men på crf:en blir bara det stor skillnad mot orginal.

Nått märke som är bättre än något annat när det gäller slipon/helsystem till just crf:en? Har ju crossljuddämparen men den var inte monterad vid köpet och visade sig vara helt tom när jag öppnade den, så den ska packas om..

Vad gör man åt luftboxen? Är K&N filter kanske ett bra alternativ? Funkar väll iofs inte så bra om man ska köra cross med den också, lär bli igensatt direkt.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har man crossljuddämparen så behövs kanske inget slipon, men endurodämparen stryper enligt uppgifter jag hört och sett på olika håll 8-10 hk ungefär och det är mkt. När jag hade min -05:a så fixade återförsäljaren just luftboxen, bestyckning och slipon. Har faktiskt kvar beskrivningen på just det med luftboxen om ngn skulle vilja ha det så kan säkert skanna och maila som pdf i så fall.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ja, har du lust att göra det så vore det kalas. Lite mer effekt är aldrig fel :)
Har hört att den godkända ljuddämparen som sitter på motarden också tar bort runt 8hk, så den blir inte långvarig. Crossljudämparen är så sliten o ful så det är mest därför jag funderar på att köpa nån annan.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Är också sugen på att byta dämpare på min.
PMa gärna skissen på luftburken!:tummenupp
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top