hur fixar man rockabilly/raggar frisyr?

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Tjenna, har lite funderingar på vad man ska göra av allt sitt hår (börjar bli lite för långt) och tänkte testa "Rockabilly bakåtslick" eller va det kallas då jag klär mig åt de hållet. Har lite frågor om ämnet:

Så hur långt ska håret vara?

Vad är det för hårpomada/Brylkräm man ska ha, o hur använder man det?

Någon som har bra bilder man kan visa för frisören som exempel?

Känns som enormt fel forum att skriva på, men det finns säkert några gamla raggare här tänker ja. :)

Tack på förhand.
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
ingen...
brylcreme/brylkräm är det som alla raggare använder, sen är det bara å kamma bakåt så det får lämplig höjd :)
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
http://www.sivletto.com/

Har kompisar som använder så'nt där gunk, alltså riktig pomada/vax, och du bör veta att det är extremt svårt att tvätta ur med vanligt shampoo, diskmedel brukar dock funka. Har även hört folk som använder så'nt där handrengöringsmedel man använder när man varit i garaget och mekat.
:yoparty
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Ska du bara ha ett wax du kan forma håret med hur som helst och sedan få tvätta ur det med diskmedel kan du likabra köpa Daxwax för 49 spänn i många butiker, dock ofta inte hos frisörer för dom hatar det.

Ska du ha ett wax/gele som du kan forma håret med hur som helst men kunna tvätta ur med vatten, köp grön D:fi.

Vet inte hur många olika wax, gele mm det finns på marknaden som är ren skit. D:fi´s wax är helt klart det bästa jag provat iaf, vattenlösligt också.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
D:fi´s wax är helt klart det bästa jag provat iaf, vattenlösligt också.
D:fi är för flickor. :fakta

Och ja, finns massor med wax och liknande som är rent skräp. Dessutom är det ju snudd på omöjligt att läsa sig till hur "hårt" waxet är. Alla tillverkare kör med sin egen märkning och det brukar ungefär sträcka sig från "mega strong" till "explosive strength".

Men en riktig man kör med motorolja i håret. :tungan
 

Dark_Messenger

Guest
Det värsta jag har provat när det gäller stabilitet i håret är Dax Wax. En klassiker som finns i de flesta butiker, kostar nästan inget heller. En varning dock! Skiten är MYCKET svår att tvätta ur. Behövs nästan syra för att få bort det.

Fördelen!? Håret sitter som du har format det. Tvätta håret först bara och låt det nästan torka helt. Gnugga o värm vaxet mellan händerna och applicera. Tuppkam eller turkbakåtslick eller vad du nu vil ha. No problem!:yoparty
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Fått mycke vax tips nu, men jag undrar varför alla skriver om vax när det är hårpomada/Brylkräm jag letar efter, vax ger väl inte samma glans/fettglans som brylkräm?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det värsta jag har provat när det gäller stabilitet i håret är Dax Wax. En klassiker som finns i de flesta butiker, kostar nästan inget heller. En varning dock! Skiten är MYCKET svår att tvätta ur.

Den finns vattenlösligt dax vax som är nästan lika bra som den röda burken.. minns bara inte om det var den blå eller den lila burken..

Fått mycke vax tips nu, men jag undrar varför alla skriver om vax när det är hårpomada/Brylkräm jag letar efter, vax ger väl inte samma glans/fettglans som brylkräm?

Jodå, tror det är Dax Vax i blå burk som ger glans... "Wet look" men ändå vax-faktor.
 
Last edited:

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
Fått mycke vax tips nu, men jag undrar varför alla skriver om vax när det är hårpomada/Brylkräm jag letar efter, vax ger väl inte samma glans/fettglans som brylkräm?
Ta dig till tokholm, sök dig till det östra hörnet av Södermalm, gå ned för en livsfarlig spiraltrappa och öppna dörren in till Sivletto. Jänkarfrisörer och ALLT du behöver. Trevligt ställe att ta en kopp java på också. Det du söker finns annars i deras webshop, ring och fråga personalen om du inte orkar åka dit.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
En varning dock! Skiten är MYCKET svår att tvätta ur. Behövs nästan syra för att få bort det.

En frisör jag brukade besöka hade alltid en flaska specialshampo redo för alla vaxgrabbar som trillade in.. Det var helt enkelt tre fjärdedelar schampoo och en fjärdedel Yes diskmedel! :tummenupp
Det är näöstan ett måste när man kör med Dax.
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
En frisör jag brukade besöka hade alltid en flaska specialshampo redo för alla vaxgrabbar som trillade in.. Det var helt enkelt tre fjärdedelar schampoo och en fjärdedel Yes diskmedel! :tummenupp
Det är näöstan ett måste när man kör med Dax.
Nu smetade jag väl senast in Daxvax i femman, men var det inte 70% petroleum i den där geggan?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nu smetade jag väl senast in Daxvax i femman, men var det inte 70% petroleum i den där geggan?

Inte en susning men jag vet att någon sa något om "motorolja" i Dax vax men sen vet man inte hur mycket som är "råttan i pizzan"-skrönor...
 

Dark_Messenger

Guest
En frisör jag brukade besöka hade alltid en flaska specialshampo redo för alla vaxgrabbar som trillade in.. Det var helt enkelt tre fjärdedelar schampoo och en fjärdedel Yes diskmedel! :tummenupp
Det är näöstan ett måste när man kör med Dax.

Måste säga att tanken på att hälla yes i håret inte lockar ett dugg. Men why not give it a shot nästa gång!?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top