Vad händer med SP-klassen 2008?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tror som sagt att SP inte kommer att dö ut. Däremot tror jag inte intresset för klassen kommer att öka förän om 2 - 3 år.

Hoppas du har rätt, men jag är osäker på om arrangörerna har tålamod i 2-3 år. Ekonomiskt är det katastrof att ha med SP i vilket arrangemang det än gäller.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Låt oss säga att det är 13 sp anmälda,rent ekenomiskt...vad ska du ta istället

För att undvika missförstånd, jag tycker inte att klassen ska strykas, men om det inte blir större startfält blir det dålig ekonomi för arrangören. Blir det dålig ekonomi för arrangören försvinner en av anledningarna att arrangera tävling. Jag tycker SP är en lockande klass att köra, men det drabbar klassen hårdare än det drabbar arrangören när man gör tysta protester, som på sista racet. Man behöver ju inte ta nån annan klass för att man stryker SP, man kan ju ge mer bantid till övriga klasser.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Svemo (eller arrangörerna?) bör stiga in och släppa på reglerna och göra sitt för att få till att den nedåtgående trenden stannar av. SP är redan borta ur SM, så låt alla få köra där som känner för det. Låt klassen bli en rolig budgetklass igen för A-förare oxå.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Man behöver ju inte ta nån annan klass för att man stryker SP, man kan ju ge mer bantid till övriga klasser.

Så hænger din matematik da slet ikke sammen !... Hvordan skulle det lige give bedre økonomi for arrangørene ?

Og, med hensyn til mer kørtid til andre klasser, så var der jo både BoTT og SP på banen sidste gang, hvilket ikke gavanledning til problemer
 

hååkan1

#99# south coast racing
Gick med
8 Jun 2005
Ort
sjöbo
Hoj
2 Gammel Gixxer
Svemo (eller arrangörerna?) bör stiga in och släppa på reglerna och göra sitt för att få till att den nedåtgående trenden stannar av. SP är redan borta ur SM, så låt alla få köra där som känner för det. Låt klassen bli en rolig budgetklass igen för A-förare oxå.

Är det klart hur många sp race det blir nästa år? Har tänkt börja köra men känns bra om man får veta innan man köper en hoj.....
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Jag tippar på att vi blir kvar hos erf ett år till och då blir det 6-7 race plus 2 b race på sviestad
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Så hænger din matematik da slet ikke sammen !... Hvordan skulle det lige give bedre økonomi for arrangørene ?

Og, med hensyn til mer kørtid til andre klasser, så var der jo både BoTT og SP på banen sidste gang, hvilket ikke gavanledning til problemer

Har inte sagt att det var ett problem. Lägger man mer körtid på de andra klasserna kan man motivera högre startavgifter. Mer körtid till de andra klasserna är inget jag förespråkar, men man behöver inte vara ingenjör för att förstå att det inte funkar att ha en klass med 7 hojar på banan.
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Det där är ett problem till... folk vet inte vad som går att köra för allting ändras från år till år. suck
Man kanske skulle byta hoj i sp mot fri hoj och ha en support klass till erf där bara föranmälda får köra alltså man kan inte dubblera i R600/R1000 och i denna klass

fortfarande med standard grejer.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Man kanske skulle byta hoj i sp mot fri hoj och ha en support klass till erf där bara föranmälda får köra alltså man kan inte dubblera i R600/R1000 och i denna klass

fortfarande med standard grejer.

:confused:
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Jag bara tänker högt.....att köra en fyrtaktare är lättare rent underhållsmässigt,men att ge sig på 600/1000 kan va lite för snabbt kanske (jag har dålig koll på farten)och man kanske vill vara kvar hos ERF gänget.
Alltså en support klass till erf och bara till erf
 

MC Doktorn

Guest
Jag bara tänker högt.....att köra en fyrtaktare är lättare rent underhållsmässigt,men att ge sig på 600/1000 kan va lite för snabbt kanske (jag har dålig koll på farten)och man kanske vill vara kvar hos ERF gänget.
Alltså en support klass till erf och bara till erf

Då kan man lika gärna öka bantiden för befintliga ERF team.:)

Den stora fråga som ni SP förare bör engagera er åt är att motivera andra att delta.
Hur förklarar man att 20 anmälda medan bara 2 förare kör alla rejs.
Min tolkning är att racingen i sp kanske inte är tillräckligt tät och intressant ?

Mvh / M
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Det där är ett problem till... folk vet inte vad som går att köra för allting ändras från år till år. suck

Men, nu er det jo meldt ud på erf.nu (eller var det www.svemo.se ?? ) att SP kør som supportklasse til ERF igne til næste år....

Præcis som det er meldt ud at der ikke er noget der hedder A & B licens
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Det va kanske inte en färdig tänkt tanke.........20 anmälda och bara 2??vilka då och ser du det??
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Den här tysta protesten tror jag inte att det var många som utförde.
För mig handlar det mer om att det lovades riktigt kallt väder och hade ingen lust att ligga och frysa i en skåpbil i några dagar.
Dessutom när det lovas knappt några plusgrader så blir inte greppet det bästa och jag ville inte chansa att krascha och förstöra både hoj och kropp.

Jag hoppas på fler deltagare. Oavsett A eller B-förare. Så länge det blir mer förare en ett tiotal. Förhoppningsvis så har arrangörerna lite mer tålamod så att klassen inte läggs ner.
Köra rookie 600.. hmm. ja varför inte.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Det va kanske inte en färdig tänkt tanke.........20 anmälda och bara 2??vilka då och ser du det??

Om du kollar på resutatlistan på ERF.NU så ser du där att det varit totalt 20 st som deltagit under året samt att det endast är två st som kört samtliga tävlingar.

Den här tysta protesten tror jag inte att det var många som utförde.
För mig handlar det mer om att det lovades riktigt kallt väder och hade ingen lust att ligga och frysa i en skåpbil i några dagar.
Dessutom när det lovas knappt några plusgrader så blir inte greppet det bästa och jag ville inte chansa att krascha och förstöra både hoj och kropp.

Jag hoppas på fler deltagare. Oavsett A eller B-förare. Så länge det blir mer förare en ett tiotal. Förhoppningsvis så har arrangörerna lite mer tålamod så att klassen inte läggs ner.
Köra rookie 600.. hmm. ja varför inte.


Det jag menade med "Tyst protest" var att det på grund av att den tävlingen låg så sent på året innebar att man gav fan i att chansa och åka ber på grund av att det kunde bli kallt som satan att köra.
Precis så som du beskrivit det ovan.

Risk för minusgrader och dylika komplikationer uppstår ju inte om tävlingen inte går så sent.
 
Last edited:

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Om du kollar på resutatlistan på ERF.NU så ser du där att det varit totalt 20 st som deltagit under året samt att det endast är två st som kört samtliga tävlingar.




Det jag menade med "Tyst protest" var att det på grund av att den tävlingen låg så sent på året innebar att man gav fan i att chansa och åka ber på grund av att det kunde bli kallt som satan att köra.
Precis så som du beskrivit det ovan.

Risk för minusgrader och dylika komplikationer uppstår ju inte om tävlingen inte går så sent.



Hade gärna kört om jag kunnat, var ju ganska spännande när bakhjulet låstes på 5'ans växel i slutet på rakan, brukar vanligtvis låsa upp lite på 2'ans, eventuellt 3'ans på den hojjen.. Tyvärr höll det ju inte mer än två kurvor innan det var färdigsladdat:huvet
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Sas det inte på mötet att A och B licenser skall tas bort?
I så fall blir väl klassen öppen för alla. Nu vill vi se folkstorm eftersom alla har klagat på att klassen har dött på grund av att A-förarna inte fick köra i år.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top