Vad händer med SP-klassen 2008?

MC Doktorn

Guest
Säsongen 2007 såg ut att bli ett prövoår för SP klassen iom att man tog bort A förarna trots att man tog in 650cc 4-takt 2 cylindrar.
Resultatet som jag uppfattade det hela så avtog totala deltagarintresset det där med 650cc vart ingen hit direkt.

What`s up 2008??
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
first

släpp in a förarna så blir det en hit, en folk-klass
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Det har under året varit 20 förare som har kört i SP vilket är sex stycken färre än deltagarna i 125R samt även sex stycken färren än 250R.
Så så illa är det inte för klassen.

Att det skulle bli många nya fyrtaktare var det nog ingen som trodde då det inte finns någon större anledning att lägga ut 50-60 tkr på en hoj när du kan köpa en tvåtaktare för mindre än hälften men som är minst lika konkurenskraftig om inte till o med bättre.

Inför nästa år gissar jag på att det kommer att tilkomma en del förare då det under senare delen av säsongen dök upp ett gäng nya förmågor som gillade klassen och racingen.

Att få in fyrtaktarna i klassen kommer nog att ta tid. Dels för att utbudet på dom "raceklara" inte är stort samt att de Aprilia RS 250 som fortfarande rullar inte är helt slutkörda.

Tror nästa år kommer att genomföras i ungefär samma skala som det här året även om det tillåts A-förare i klassen. Tror det tar minst ett år eller två innan klassen börjar växa igen och då med A-förare tillåtna samt eventuellt några ny varianter på hojar.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Tyvärr så har vi inte haft 20 deltagande samtidigt på någon tävling.
Jag hoppas på mer folk nästa år iallafall. Att stå på en halvtom grid är inte jättekul. Jag vill att folk ska fajtas och rejsa mot varandra. Det är ju då det är kul. Mer folk, förhoppningsvis så öppnar de upp klassen för både A och B-förare
 

MC Doktorn

Guest
Inför nästa år gissar jag på att det kommer att tilkomma en del förare då det under senare delen av säsongen dök upp ett gäng nya förmågor som gillade klassen och racingen.

Att få in fyrtaktarna i klassen kommer nog att ta tid. Dels för att utbudet på dom "raceklara" inte är stort samt att de Aprilia RS 250 som fortfarande rullar inte är helt slutkörda.

Tror nästa år kommer att genomföras i ungefär samma skala som det här året även om det tillåts A-förare i klassen. Tror det tar minst ett år eller två innan klassen börjar växa igen och då med A-förare tillåtna samt eventuellt några ny varianter på hojar.

Men faktum är att som mest har 16 st deltagit (gelleråsen R6)och som minst 7(anderstorpR9) startande, ett snitt på drygt 10 st.

Det såg inte kul ut på senaste racet med endast 7 startande.

BOTT har ju haft betydligt fler som deltagit (som mest 17 och som minst 13 st)

Det ligger mycket i det du säger och klassen är riktigt bra med låga kostnader och mycket racing för pengarna.Perfekt klass att börja i, märkligt att fler inte börjar :va
 

MC Doktorn

Guest
Tyvärr så har vi inte haft 20 deltagande samtidigt på någon tävling.
Jag hoppas på mer folk nästa år iallafall. Att stå på en halvtom grid är inte jättekul. Jag vill att folk ska fajtas och rejsa mot varandra. Det är ju då det är kul. Mer folk, förhoppningsvis så öppnar de upp klassen för både A och B-förare

Det vore j..ligt synd om klassen dog ut. Men det ser oroväckande ut tycker jag.

Man kanske borde ställa upp med R1 an och koppla bort 2 cyllar.
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
BOTT har ju haft betydligt fler som deltagit (som mest 17 och som minst 13 st)

Liten korreksjon, BoTT hadde som mest over 20 deltager på 1. løpet på A.torp, samt på Gelleråsen og Knutstorp:yoparty
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Att öppna för A förare gör att det kanske kommer till några stycken och så får man hoppas på några nya,men det har också slutat några stycken så det kanske går jämt upp.
För dom som kör 125 jnr och ska flytta "upp" så blir det lite svårt om dom inte har nån polare som kör i BOTT NEC REC för att kunna ta sig till tävling,det kanske är lättare om brorsan kör R600 R1000 eftersom dom kör samma helg.
Sen tror jag att om man inte sett eller kört en sp hoj och vet att det går att åka fort så väljer alla testosteron stinna tonåringar nån hoj som har fler pållar än hela hovstallet,det är mera (macho)
Jag har många historier om dom som kommer till GR med hela kompis skaran villt på hejandes,köpt skrapade knäpuckar,ny R6a,akra pipor,power kommander och så åker man om dom med rsen lätt och dom fattar inte varför(jag har ju mer power) och dom är så sugna på rr men bara på R6 eller får det vara.

Jag ska köra nästa år iallafall,även om det bara blir jag.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jag ska köra nästa år iallafall,även om det bara blir jag.

Det blir inte bara dig... Jeg stiller også til start. Som en af de nye, så kan jeg ikke forstå hvorfor fler inte kommer til start i klassen. Der finns så mange RS'er i Sverige og de skulle jo gerne bruges til race ???

Men, jeg tror også det er lettere med en R6 (även om de bara ser bakhjul på RS'en), men hoppas att fler vill få øjne på SP klassen.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Men faktum är att som mest har 16 st deltagit (gelleråsen R6)och som minst 7(anderstorpR9) startande, ett snitt på drygt 10 st.

Det såg inte kul ut på senaste racet med endast 7 startande.

BOTT har ju haft betydligt fler som deltagit (som mest 17 och som minst 13 st)

Det ligger mycket i det du säger och klassen är riktigt bra med låga kostnader och mycket racing för pengarna.Perfekt klass att börja i, märkligt att fler inte börjar :va

Anledningen till bottennoteringen på 7 förare till start i sista racet kan nog förklaras med att det racet låg sent på säsongen och många inte tyckte det var värt att chansa och åka dit ifall det skulle ha blivit riktigt kallt och jävligt.

Det var iaf våran anledning.

Man kan ju inte jämföra SP med BoTT

Att öppna för A förare gör att det kanske kommer till några stycken och så får man hoppas på några nya,men det har också slutat några stycken så det kanske går jämt upp.
För dom som kör 125 jnr och ska flytta "upp" så blir det lite svårt om dom inte har nån polare som kör i BOTT NEC REC för att kunna ta sig till tävling,det kanske är lättare om brorsan kör R600 R1000 eftersom dom kör samma helg.
Sen tror jag att om man inte sett eller kört en sp hoj och vet att det går att åka fort så väljer alla testosteron stinna tonåringar nån hoj som har fler pållar än hela hovstallet,det är mera (macho)
Jag har många historier om dom som kommer till GR med hela kompis skaran villt på hejandes,köpt skrapade knäpuckar,ny R6a,akra pipor,power kommander och så åker man om dom med rsen lätt och dom fattar inte varför(jag har ju mer power) och dom är så sugna på rr men bara på R6 eller får det vara.

Jag ska köra nästa år iallafall,även om det bara blir jag.

Tror du har helt rätt.
De flesta anser att det inte är manligt nog att köra SP.

Men ensam blir du inte. Dubbelbitcharna kör även nästa år! :yoparty
 
Last edited:

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Man kan ju inte jämföra SP med BoTT

Hvorfor ikke ?? Hvorfor kan man ikke jämföra SP med BoTT ?? Det er begge "marginal" klasser

Jeg syntes helt ærlig at det var tyndt at der kun var 7 til start.
Skal man bare stille til start om man kan vinde mesterskabet ???
Om klassen skal overleve, så må vi da selv gøre noget for det....
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
idé

kanske släppa in hojar som eg inte kvalar i reglementet, fast är av rätt typ av modell.
typ en lite ombyggd nc30 eller en trimmad rs250, de får ju köra utom tävlan och/eller mot varandra i en liten cup inom klassen..
kan ju ge nån mer deltagare.

återigen, folk-klass, och det här skulle ju kunna tilltala de som nyligen nämdes här ovan, "klassen är inte cool" tänkarna..
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Hvorfor ikke ?? Hvorfor kan man ikke jämföra SP med BoTT ?? Det er begge "marginal" klasser

Jeg syntes helt ærlig at det var tyndt at der kun var 7 til start.
Skal man bare stille til start om man kan vinde mesterskabet ???
Om klassen skal overleve, så må vi da selv gøre noget for det....

Vad det gäller antalet startande i sista racet så kan man väl också kalla det för en tyst protest mot av att lägga ett race så sent på året.

SP är en intesgsklass med än så länge inte allt för hög snittålder.
BoTT är en klass där snittåldern är högre och de som kör (enligt min åsikt) inte verkar ha några högre ambitioner till att gå vidare och köra i andra klasser. BoTT består idag till största delen av äldre män som är älskar sina twinmaskiner.
En sådan klass är mycket bra tycker jag men den kommer aldrig att bli en klass för folk som vill testa på racing. Det är den aldeles för dyr för.

Sen får du ursäkta min dåliga danska men jag tror inte jag riktigt förstår allt du skriver.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
kanske släppa in hojar som eg inte kvalar i reglementet, fast är av rätt typ av modell.
typ en lite ombyggd nc30 eller en trimmad rs250, de får ju köra utom tävlan och/eller mot varandra i en liten cup inom klassen..
kan ju ge nån mer deltagare.

återigen, folk-klass, och det här skulle ju kunna tilltala de som nyligen nämdes här ovan, "klassen är inte cool" tänkarna..

Jag tror oxå att man ska släppa det här med ett rent standardreglemente. Låt folk byta lite fjädringskomponenter och annat. Kör man med 5-20 år gamla hojar måste man ju få byta lite grejer. Det går ju inte alltid att hitta orginalgrejer gamla fyrtaktare.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Vad det gäller antalet startande i sista racet så kan man väl också kalla det för en tyst protest mot av att lägga ett race så sent på året.

Tja.. om det är en protest, så är jag inte helt sikker på att jeg forstår vafor der var rekordanmälde i REC och NEC ???

Om vi vil "protestere" så må vi ju göra som Alicia har gjort for os... skicka ett brev til Svemo.... Hoppas att vi får fria däck och a-förere...

Oh, well.... der är ingenting som hetar "A-förer" nästa år... (inte heller b-förer om ni skulle være i tvivl :D )
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Jag tror oxå att man ska släppa det här med ett rent standardreglemente. Låt folk byta lite fjädringskomponenter och annat. Kör man med 5-20 år gamla hojar måste man ju få byta lite grejer. Det går ju inte alltid att hitta orginalgrejer gamla fyrtaktare.

Tycker inte man ska frångå reglementet när det gäller den delen.
Är hojen 20 år och du inte får tag i nya delar kanske det är dax att antingen byta hoj eller börja köra Classic racing.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Tja.. om det är en protest, så är jag inte helt sikker på att jeg forstår vafor der var rekordanmälde i REC och NEC ???
Jag kör inte REC eller NEC så det kan jag inte svara på.
Däremot låg racet för sent på året för att jag skulle tycka att det var värt att lägga ut dom pengarna på att ta ledigt från jobbet för att köra drygt 50 mil enkel resa, betala startavgiften och sen upptäcka att det var skitväder och inte alls läge att köra RR, packa ihop allt igen och åka lika långt tillbaka. Det kunde ju lika gärna ha snöat. Sånt som man inte kan ha koll på i förväg.

Du bedömde att det var värt att ta den risken och jag gjorde bedömningen att det inte var värt det. Det är ju skönt att man fortfarande kan ha olika åsikter.Tror knappast att man skrotar hela klassen för att det endast kom sju till start när dom lagt ett race så sent på året.
Tror nog dom fattade vinken.
 

MC Doktorn

Guest
Anledningen till bottennoteringen på 7 förare till start i sista racet kan nog förklaras med att det racet låg sent på säsongen och många inte tyckte det var värt att chansa och åka dit ifall det skulle ha blivit riktigt kallt och jävligt.

Det var iaf våran anledning.

Man kan ju inte jämföra SP med BoTT



Tror du har helt rätt.
De flesta anser att det inte är manligt nog att köra SP.

Men ensam blir du inte. Dubbelbitcharna kör även nästa år! :yoparty

Fast antalet anmälda till ERF sviktade inte snarare tvärtom , min tolkning är att klassen inte är tillräckligt intressant och något måste göras annars kommer den försvinna.Hoppas jag har fel men ....
 
Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Fast antalet anmälda till ERF sviktade inte snarare tvärtom , min tolkning är att klassen inte är tillräckligt intressant och något måste göras annars kommer den försvinna.Hoppas jag har fel men ....

Men att ERF ökar är ju inte konstigt när det inte är så mycket körtid i sprintklasserna. Tror att ERF är atraktivt till stor del för att det är så mycket racing för en inte allt för dyr peng samt att man är ett team som jobbar tätt ihop. Inom sprintracingen är det många som åker runt själva.
Har själv gått tankarna på att köra ERF men för tillfället lutar det åt ytterligare en säsong i SP.

Tror som sagt att SP inte kommer att dö ut. Däremot tror jag inte intresset för klassen kommer att öka förän om 2 - 3 år.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top