Bygga eget mc-släp?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Varför släp? Förutom tillgång till material då. Bygg packväskehållare i stället.
Jag kan fixa bild så du får en schysst idee hur det kan se ut.
På en bandit kan du definitivt slänga på 3* 45-50 liter packväskor
dvs 150 liters packning förutom tankväska och 2 flak pilsner på passagerarplatsen(samt 4 manna lättviktstält). Funkar att hålla 140 från Paris, jag kom ju hem så. Räkna inte med dagsetapper på mer än 80 mil, sen blir skallen mosig.
 
Last edited:

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
joo men frågan är var man ska sätta kitebrädan? jag vill ta bågen till playan. MEN jag har kommit på en bättre lösning som jag ska snickra ihop; jag ska montera typ som en tidningshållare bak på MCn som håller brädan vertikalt BAKOM hela cykeln. Har man kanten i linje med nosen borde det inte vara för olagligt heller, vet nån om man kan be om "extra" regplåt för såna här konstruktioner. I guess not...

Varför släp? Förutom tillgång till material då. Bygg packväskehållare i stället.
Jag kan fixa bild så du får en schysst idee hur det kan se ut.
På en bandit kan du definitivt slänga på 3* 45-50 liter packväskor
dvs 150 liters packning förutom tankväska och 2 flak pilsner på passagerarplatsen(samt 4 manna lättviktstält). Funkar att hålla 140 från Paris, jag kom ju hem så. Räkna inte med dagsetapper på mer än 80 mil, sen blir skallen mosig.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
joo men frågan är var man ska sätta kitebrädan? jag vill ta bågen till playan. MEN jag har kommit på en bättre lösning som jag ska snickra ihop; jag ska montera typ som en tidningshållare bak på MCn som håller brädan vertikalt BAKOM hela cykeln. Har man kanten i linje med nosen borde det inte vara för olagligt heller, vet nån om man kan be om "extra" regplåt för såna här konstruktioner. I guess not...

Ny regplåt e bara att beställa på VV... kostar väl 60 spänn lr nåt..
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag byggde ett eget släp i slutet av 80-/början 90-talet. Det rullade inte då speciellt mycket släp efter hojar då. Dom enda hojarna som var godkända för att dra släp då var Guldvingarna...och det på dispens.

Någon hålfastighetslära via böcker hade jag inte. Jag resolut tog den på den värsta tjälskottsvägen och testade om allt höll. Med släpet studsande efter mig åkte jag fram och tillbaka på vägen i flera veckor och förstärkte allt eftersom.

Jag körde utan ljus o skyltar. Allt för att skylla på att det var en rullande topbox utifall poliserna skulle ta mig.
Körde med den under ett antal år, ända tills dom tog mig en vacker dag. Precis lämnat min hemstad för en liten semestertrip med ungarna, när jag ser en polismc stå på andra sidan vägen kontrollerande en bilist med dålig förtöjning på takräcket. Bråttom fick han när han såg mig passera. Fick lite böter och en uppmaning om att köra hem den.
Under åren jag körde, så hade inte polisen på vägarna riktigt koll på vad som gällde. Jag kände då en polis som jobbade i Luleå och han berättade att dom hade nu bestämt sig att stoppa min framfärd för gott....och så blev det alltså.

Ett par år gick och plötsligt släpptes allt. Nu gick det helt plöstsligt att regga in släp bakom vad som helst.
Mitt problem var att jag hade inga papper på bygget, inga ljus samt inte minst....min dragkrok var ett ledat spindelled från en Saab. dessutom satt den fastmonterad på sidan av hojen.

En massa kvitton på diverse tillbehör fick införskaffas. Kulhandskar, lampor, mm mm mm(för att få ett ursprungsintyg), vägning, montering av en riktig Saab dragkrok, modifierad och denna gång fastmonterad på sidan av sidovagnen.

Massor av administration hos besiktnigen. Besiktningen gick helt okej, tills dom upptäckte min stötdämpning, dvs det fanns ingen alls. Jag hade under åren kört med lågt däckstryck och det funkade alldeles utmärkt. Regler var regler, det var bara att åka hem och tillverka.
Bakaxeln(från nåt riktigt gammalt släp och sen delad i två bitar) satt rejält fastsvetsad. Rondell, kofot och några hål i pannan så var den lös. Fick tillverka leder för att bakaxeln skulle kunna röra sig. Ett par mc-dämpare monterades, men visade sig vara alldeles för hårda. En moppe fick istället sätta livet till.

Tillbaka på besiktningen vädjade jag till besiktningsmannen att nu godkänna fjädringen. Motiveringen var att jag hade alldeles tillräckligt med skador i ansiktet.
Kärran godkändes och besiktningsmannen tackade mig för en lärorik besiktning.

Släpet fick sen en regplåt. Av regplåten framkommer det att den är av fabrikat "Saarela", har chassinummer vs01(mina initialer) samt är av årsmodell 1995.
Ekipaget har jag än idag kvar. http://www.saarela.se/guzzi.html
Reglerna har under åren ändrats i princip varje år. Idag får man tex inte(vid regbes) montera dragkroken på sidovagnen, utan den måste sitta på hojen.

Har inte följt speciellt mycket vad som gäller släp på hoj idag, men några reg.plåtar och besiktningar på släpet har inte förekommit under många år. Vad jag förstår, så är alla hojar godkända för att dra släp. Däremot är problemet att det finns inga godkända drag till dom. Mig veterligen så är det bara vingen som har ett godkänt sådant.

Sorry för min släplivshistoria!

guzzib.jpg
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
planerna på hållaren ser ut så här: brädan går med "kortsidan" ner mot vägen och kanten i färdriktningen. sen klämmer jag fast brädan mellan två järnramar mha muttrar och fäster ramarna i cykeln vid punkterna ungefär, har inte löst det än... sen vet jag inte riktigt hur ajabaja det är med tanke på att baklyset täcks lite, kanske blir tvungen att lägga ett extra på hållaren. Har ändå ett här i krokarna...
 

Bifogat

  • suzuki_bandit650_s_zoom.jpg
    suzuki_bandit650_s_zoom.jpg
    79.2 KB · Visningar: 262
  • hållare.JPG
    hållare.JPG
    27 KB · Visningar: 239

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
menar du så här?
 

Bifogat

  • suzuki_bandit650_s_zoom.jpg
    suzuki_bandit650_s_zoom.jpg
    76.3 KB · Visningar: 202

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Hur lång är brädan? Känns som att du får en hyffsad vingeffekt om du monterar den som jag tror du menar....

typ såhär.

den är jävligt kort, bara 120 cm. för att få med den på hojen lättare.

det blir ju knepigt med sidvindarna då, kanske bättre att sätta med plattan rätt upp mot fartvinden eftersom det hela ändå ligger i lä bakom mej och hojen.
 

Bifogat

  • brada.JPG
    brada.JPG
    15.1 KB · Visningar: 164

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
typ såhär.

den är jävligt kort, bara 120 cm. för att få med den på hojen lättare.

det blir ju knepigt med sidvindarna då, kanske bättre att sätta med plattan rätt upp mot fartvinden eftersom det hela ändå ligger i lä bakom mej och hojen.



Har du den exakt så som bilden visar så kommer du få problem när du kör över gup och liknande.
Dessutom blir det svårt o åka på bakhjulet:rolleyes:

Min lösning tror jag är den som ger dig minst problem.
Men som sagt de e vad jag tror
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
OH NO! Inga wheelies, damn! men då sätter jag nog det hela på andra sidan så den slipper samsas med ljuddämparna. Har hört om en karl här i omådet som kör med någon sån liknande konstruktion.

Gott om tid dock när man är lite för mjuk för surfing nu. Brr.

Har du den exakt så som bilden visar så kommer du få problem när du kör över gup och liknande.
Dessutom blir det svårt o åka på bakhjulet:rolleyes:

Min lösning tror jag är den som ger dig minst problem.
Men som sagt de e vad jag tror
 

manneman

Guest
Lyfter en gammal tråd eftersom jag har lite funderingar...(I vanlig ordning)

Vad är det för hastighet som gäller med ett släp som sitter med en bygel på svingen och i det fallet kan klassas som en fast draganordning och framförallt måste den besiktigas?

Kopplingen sitter ju egentligen på släpet och inte på hojen?

Gäller ekipaget på bilden.

152.jpg
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Du kan ha en öppen vagn om du föredrar det,jag har all packning och en ljudanläggning med DVD skärmar och annat i min.
Angående fjädring så ska den inte vara för hård då blir den okörbar. Jag har torsionfjädring på min vagn.

Angående draget så finns det inte något godkänt drag att köpa till lite sportigare hojar.
Jag är den enda i Sverige som lyckats få igenom 4hojar med egentillverkade drag till sporthojar.
En Biltemakula duger inte alls,men på JULA finns en som är godkänd.Men sedan tillkommer det material som man ska använda.

Hållfasthetsuträkning.Räkna ut C och D värde.

Dessa uträkningar ska ska godkännas av en yrkesman som är certifierad att göra hållfasthetsberäkningar.
Låter byråkratiskt men det är inte så svårt men det kostar en liten slant.

Det gäller ju att grejorna håler,är inte speciellt roligt om man skulle tappa vagnen när man är ute och åker.

Jag körde obesiktat i 3 år innan jag kom på hur man skulle göra för att få det godkänt.

Vem är certifierad för att göra hållf-beräkningar på draganordningar?
 

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Hunneberga
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Lyfter vi igen då jag har exakt samma fråga som manne.

Är dock inne på att själv bygga släpet. Behöver jag då tillverkningsskyltar o id nummer ?

Läser jag lagen så ska alla delar som är till kopplingsanordningen och som sitter
Fast på hojen reg bes men då alla rörliga och inget lämnas kvar på hojen när man drar
Ur sprinten genom hjulaxlen. Så borde jag inte behöva bes något alls ?

Info om släpet som jag tänkt "kopiera" finns här:
http://www.moto-mule.com/index.html
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top