ZX10R-tråden

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ok, tack! Nu känner jag mig lugnare:)
Nja, -98-99 var väl inga skottsäkra lådor. På min -98:a rasa den två gånger.:näsblod

Om du kolla statistiken på verkstäderna så är det nog inte många lådor som gått på gen 2 av ZX9:an. På gen 1 (94-97) så var det lite problem med porer i toppgjutningen, läckande toppackning, vattenpumpsras och utsliten glidplatta för kedjan (ovanpå svingen). Gen 1 hade en stenkrossväxellåda som slet mycket skor men lådorna höll:) Gen 2 har vad jag vet inte några speciella typfel men jag kan ju ha fel. I ditt fall kan det ju vara ett problem som inte fixades ordentligt efter första raset...för det är väl inte så att du kör en massa på bakhjulet?:tungan :)

Jämfört med Gen 1 av R1:an och dess växellådsproblem så har ju Kawa inga som helst bekymmer...:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej igen jag undrarde bara var du skaffade spacer´n till bakändan

Du lyfter upp hojen, monterar lös stötdämparen och på den övre gängade stången sätter du på antingen en 5-6mm bricka eller som i mitt fall, två stycken 3mm brickor som du hittar i vilken järnhandel som helst. Sen monterar du tillbaka grejerna och känner att du plötsligt måste klättra upp på hojen.
Sadelhöjden höjs ju 6mm gånger utväxlingen på stötdämparen, 2,5 gång tror jag det är på 10:an men jag kan ha fel. 15mm alltså, vilket är ganska mycket. Jag har dessutom höjt framgaffeln i kronorna med 5mm (sänkt framdelen alltså) vilket gör att hojen "står på nosen".
Jag har sällan eller aldrig problem med styrfladder så för mej funkar det kanon men om man kör med lite "tuffare" gaskontroll än vad jag gör så kan hojen bli lite "nervig". Kör med mjuka på- och avslag så funkar det bra och hojen svänger på en femöring:tummenupp
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Gixxern jag körde hade visserligen orginalpipor på så det är möjligt att jag luras av ljudet (körde den bara några kilometer) men 10:an har råare mellanregister. Det känns i hela kroppen när du vrider på rullen, inga direkta vibrationer men det känns som att hojen grymtar och frustar mer än vad gixxern gör. Svårt att beskriva som du märker haha. Kort sagt så har 10:an starkare mellanregister, iaf enligt mig.

EDIT: Och i inlägget ovan så fick du infon jag saknade!

Du glömmer att gixxern, förutom orginalpipor, även hade katalysatorn monterad. När jag tog bort den så fanns det plötsligt ett mellanregister :)

Du får fixa en ny ninja så får vi ha våran snoppmätartävling igen :D
 
Last edited:

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
hej hej, jag funderar på att köpa en zx10r från 06. har nu en zx9r från 99.
fördelar nackdelar med 10:an jämfört med 9:an??
försäkringen är lugn, skulle bara betala 11800 för helförsäkring och det är inte så mycket mer än för 9:an så den fronten är avklarad.
 

Nicotin

Guest
Du glömmer att gixxern, förutom orginalpipor, även hade katalysatorn monterad. När jag tog bort den så fanns det plötsligt ett mellanregister :)

Du får fixa en ny ninja så får vi ha våran snoppmätartävling igen :D


hahaha snoppmätartävling..:D
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Du glömmer att gixxern, förutom orginalpipor, även hade katalysatorn monterad. När jag tog bort den så fanns det plötsligt ett mellanregister :)

Du får fixa en ny ninja så får vi ha våran snoppmätartävling igen :D

Trött gammelgixxer :hihi.

Vi får väl se vad det blir för hoj till våren men mäta snopp kan vi ju göra hur som helst, låter kul :).

hej hej, jag funderar på att köpa en zx10r från 06. har nu en zx9r från 99.
fördelar nackdelar med 10:an jämfört med 9:an??
försäkringen är lugn, skulle bara betala 11800 för helförsäkring och det är inte så mycket mer än för 9:an så den fronten är avklarad.

Nu vet inte jag hur du väljer att hantera din hoj men zx10:an är snabbare :tummenupp.

Skämt åsido så har jag svårt att se nackdelarna för 10:an då skillnaden mellan hojarna är som natt och dag. Jag personligen kan inte se någon fördel med 9:an förutom att den då troligtvis är mer bekväm att köra, i övrigt så kan 10:an allt din hoj kan men lite till och lite bättre.
 
Last edited:

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Trött gammelgixxer :hihi.

Vi får väl se vad det blir för hoj till våren men mäta snopp kan vi ju göra hur som helst, låter kul :).



Nu vet inte jag hur du väljer att hantera din hoj men zx10:an är snabbare :tummenupp.

Skämt åsido så har jag svårt att se nackdelarna för 10:an då skillnaden mellan hojarna är som natt och dag. Jag personligen kan inte se någon fördel med 9:an förutom att den då troligtvis är mer bekväm att köra, i övrigt så kan 10:an allt din hoj kan men lite till och lite bättre.


jag kör inte snällt iallafall, de är till för att köras hårt :yoparty
har kört en 10:a innan och det som var den stora skillnaden var väl just körställningen och storleken. 9:an är rätt stor faktiskt, hehe.
är den dyrare att underhålla än 9:an?

sen så står jag och velar på utseendet också, jag tycker min är jättefin men det är den 10:an också, motivlackad. *dreggel*
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
hej hej, jag funderar på att köpa en zx10r från 06. har nu en zx9r från 99.
fördelar nackdelar med 10:an jämfört med 9:an??
försäkringen är lugn, skulle bara betala 11800 för helförsäkring och det är inte så mycket mer än för 9:an så den fronten är avklarad.

Ja.. alltså 10an kommer du uppfatta som ungefär dubbelt så snabb :) Det skiljer verkligen riktigt mycket. + att 10an känns mycket nyare, lättare och bättre på alla sätt. Så om du har pengarna och är sugen på att byta kan jag inte tänka mig att du skulle kunna bli besviken :tummenupp
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Den där motivlacken går ju bra ihop med hojen i övrigt som ser ut som en val :hihi.

Hade inte gett mer än 75k för en hoj med dom milen, oavsett lack.
Hoppas du hittar nåt bra iaf som du blir nöjd med. Själv går jag och trummar på telefonen stup i kvarten för att ringa banken och fixa pengar till en 08:a :).
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Dricker inte fjollan öl kan han behålla hojen..bahh...:D :D :arsele :pannkyss

haha va elak du va nu! han dricker inte alkohol överhuvudtaget, jättebra, alltid en fyllechaffis till mig :tuttar
dessutom får inte du köpa hojen, den är MIN!!!!!!! :D :D

Den där motivlacken går ju bra ihop med hojen i övrigt som ser ut som en val :hihi.

Hade inte gett mer än 75k för en hoj med dom milen, oavsett lack.
Hoppas du hittar nåt bra iaf som du blir nöjd med. Själv går jag och trummar på telefonen stup i kvarten för att ringa banken och fixa pengar till en 08:a :).

jag vet att den har gått långt men den är bra servad och vet mycket om hojen, har kört sidan om den sedan den införskaffades nästan.
vaddå ser ut som en val :va
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
jag vet att den har gått långt men den är bra servad och vet mycket om hojen, har kört sidan om den sedan den införskaffades nästan.
vaddå ser ut som en val :va

Ja då är det väl bara till att slå till då.

Val = bullig, rund och tjock.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top