ZX10R-tråden

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Har precis köpt en Zx10r -08 som är helt orginal bortsett från slipon.

Tycker om hojen som fan men är lite besviken över den ”obefintliga” kraften i låg och mellanregister. Påminner om att köra 600cc fast på steroider när man når lite
Högre varv.

Tjejens gixxer k9 känns minst tre gånger rappare i mellan registret.

Tänkte testa dreva om den, vad rekommenderas om man vill ha den lite explosivare?

Andra tips för att få den lite vassare mottages också, har dock ingen lust att lägga 15-20k på PC och helsystem.

Visst, den är rätt tam i botten, jag bytte till ett kugg mindre framdrev direkt utan att ens provköra med originaldrevning men generellt gör det rätt stor skillnad, jag kör enbart bana. Dock skjuter den ju på rätt bra från mellan och uppåt.
Vad gäller decat på zx10r 08-10 så sitter kattarna i grenröret. Byter du "linkpipe" gör du med andra ord ingen decat. För övrigt har jag ett eftermarknadsgrenrör noname/kina utan katt'ar liggandes.
 

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Nacka
Hoj
KTM 660 SMC -05
Ska testa dreva ner en kugg fram helt klart. kör mest gata så jag har mer nytta av mellankrut än ketchupeffekt även om det är sjukt kul när den brakar lös på dom högre varven.


vad vill du ha för ditt grenrör? sen om någon annan har en pc5 eller Bazzzaz liggandes och skräpar så är jag intresserad.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Ska testa dreva ner en kugg fram helt klart. kör mest gata så jag har mer nytta av mellankrut än ketchupeffekt även om det är sjukt kul när den brakar lös på dom högre varven.


vad vill du ha för ditt grenrör? sen om någon annan har en pc5 eller Bazzzaz liggandes och skräpar så är jag intresserad.

Jag skickade precis ett pm till dig.
 

le_man

Medlem
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 600F -97 -Banhoj...trasig..fan..ingen motor nån?, KTM SXC 625, Kawasaki ZX10 R
Hej,

Vet nån av nån tillverkare som gör enkel slipon till ZX10R-06?
Har original nu (dubbla) men vill gärna ha bara en dämpare så den blir smäckrare bak..

Mvh: Lars
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer

komodo

alkis
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia Tuono-18
Har lite grejer till 08-10 som ligger och skräpar då d vart en marksyning i sommras

org ljuddämpare
ersättningsrör för mellan_dämpare, tror d är yoshimura
streetfighterkrona med slang,kopplingsvire, styre etc etc
bakdrev-renthal alu 45 tagg 20mil
org skjuts-kuts oanvänd
org kåpglas-oanvänd
 

Zx10r09

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2020
Ort
Ystad
Hoj
Zx10r
Hej har en Zx10r från 2009 med pc5 och Yoshi helsystem.. är det verkligen så att jag måste köpa en o2 optimizer? Eller kan man få bort felkoden genom ECU flash? Mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej har en Zx10r från 2009 med pc5 och Yoshi helsystem.. är det verkligen så att jag måste köpa en o2 optimizer? Eller kan man få bort felkoden genom ECU flash? Mvh

Måste och måste....
Att köpa en O2-eliminator är den enkla lösningen.
Men O2-eliminator är enbart
ett motstånd på en kontakt
(samma kontakttyp som sitter på O2-sensorn/lambdasensorn)
Hur stort ska motståndet vara ?

Här anges för en Toyota att det ska vara 11-16 Ohm vid 20 grader, 22 - 32 Ohm vid 800grader
Så jag hade börjat med ett 27 Ohms motstånd 1/2W

Här på sid 17-65 och 17-66 står det att spänningen mellan sensor trådarna när motorn är varm(?)
https://www.manualslib.com/download/1503853/Kawasaki-Ninja-Zx-10r.html #
ska vara 0,8Volt'
så har man rätt motstånd så blir det 0,8 Volt mellan
Digital Meter (+) ? R (sensor BK) lead
Digital Meter (–) ? BK (sensor GY) lead

Så det är bara placera lagom motstånd mellan (+) R (sensor BK) lead
Digital Meter (–) ? BK (sensor GY) lead så det blir 0,8 Volt och problemet löst.

Har du inte mycket fritid och gillar och meka så hade jag köpt en O2 eliminator (motstånd med kontakt) som passar att bara trycka i den kontakt i kabelsystemet som O2-sensorn ska anslutas till.

# Ladda ner pdf funkade inte för mig. Däremot så gick det komma till 17-65 , 66 i webbläsaren.
 
Last edited:

Zx10r09

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2020
Ort
Ystad
Hoj
Zx10r
Måste och måste....
Att köpa en O2-eliminator är den enkla lösningen.
Men vad det är är enbart ett motstånd på en kontakten (samma kontakttyp som sitter på O2-sensorn)
Hur stort ska motståndet vara ?

Här anges för en Toyota att det ska vara 11-16 Ohm vid 20 grader, 22 - 32 Ohm vid 800grader
Så jag hade börjat med ett 27 Ohms motstånd 1/2W

Här på sid 17-65 och 17-66 står det att spänningen mellan sensor trådarna när motorn är varm(?)
https://www.manualslib.com/download/1503853/Kawasaki-Ninja-Zx-10r.html #
ska vara 0,8Volt'
så har man rätt motstånd så blir det 0,8 Volt mellan
Digital Meter (+) ? R (sensor BK) lead
Digital Meter (–) ? BK (sensor GY) lead

Så det är bara placera lagom motstånd mellan (+) R (sensor BK) lead
Digital Meter (–) ? BK (sensor GY) lead så det blir 0,8Volt och problemet löst.

Har du inte mycket fritid och gillar och meka så hade jag köpt en O2 eliminator (motstånd med kontakt) som passar att bara trycka i den kontakt i kabelsystemet som O2-sensorn ska anslutas till.

# Ladda ner pdf funkade inte för mig. Däremot så gick det komma till 17-65 , 66 i webbläsaren.

Tack! Förstår ändå inte helt 100%... dynojet säljer denna : https://www.mcweb.se/for-din-hoj/kaw...imizers-zx-10r
För 2k.. sen hittade jag denna på eBay inte alls för samma pengar eller ens likadan men ska fungera på samma sätt?

https://www.ebay.co.uk/itm/Kawasaki...-Sensor-Eliminator-Complete-Kit-/142304027848
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Njae , Optemizern sitter i serie med lambdan som måste sitta kvar. det funkar faktiskt ganska bra

Nuförtiden kan man ju låta stänga av lambdan via Flash , Mappning göres dock absolut bäst med Pc5
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan gratulera dig till att en expert, Andersson turbo svarat.
På enklare hojar som jag sett kan lambda sensorn kopplas bort och ersättas med ett litet motstånd på en kontakt.
Så är det tydligen inte på ZX10R.
Bara att betala Power Commander + O2-sensor optimizer (eller flashning av ECUn) + bänkning för fin mjuk gasrespons.
 

Zx10r09

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2020
Ort
Ystad
Hoj
Zx10r
Tack för grymma svar. Känns oftast som alla bara ska skämta på internet nu för tiden.

Så då är min plan. Då jag redan har pc5 med mappning lämnar jag in den för ecu flash för att ta bort strypningar och stänga av lamdasensorn.. då kommer den gå jämt och sluta ge mig felkod?

En sista fråga. Han som kan flasha frågade om jag ville ha in min bränslemap i ECU. Är det inte bättre att ha kvar pc5 och låta den styra bränslet?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top