ZX10R-tråden

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Hade liknade fel på min 2006:a. På den var det tps givaren för sekundärspjällen som var trasig.
Prövade att ta bort sekundärspjällen och hojen gick rent, men vart lite brutalare vid påslag.

Tps sensorn fanns inte att beställa som reservdel så jag beställde en begagnad på ebay.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tjohej blev med ninja för drygt en vecka sedan. En 2004 då försäkringen låg "bäst till" på dessa maskiner. Mycket nöjd. Förstår inte riktigt vad allt fuzz om dåliga bromsar på den men det kanske är för att jag inte kännt av något bättre :) Justerbara fotpinnar och kuts beställda. I övrigt Leo Vince system, rensad bakdel i övrigt verkar den i gott skick. Polering står på menyn ikväll.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Tjohej blev med ninja för drygt en vecka sedan. En 2004 då försäkringen låg "bäst till" på dessa maskiner. Mycket nöjd. Förstår inte riktigt vad allt fuzz om dåliga bromsar på den men det kanske är för att jag inte kännt av något bättre :) Justerbara fotpinnar och kuts beställda. I övrigt Leo Vince system, rensad bakdel i övrigt verkar den i gott skick. Polering står på menyn ikväll.

Grattis till en sjukt rolig hoj bortsett från bromsarna! :yoparty

Om det sitter original bromsok, pump, bromsrör på den med lite halft kassa belägg så är hojen nåt av de sämsta i bromsväg skulle jag påstå efter att ha testat x antal riskokare. Såklart märks detta mest vid bankörning redan efter några varv när bromsarna blir varma. Hursomhelst så är det en super rolig hoj för vettiga pengar! Speciellt när man får ordning på bromsarna. Bytte allt i bromsväg på min och helt plötsligt kunde man bromsa med maskinen! :banana
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Grattis till en sjukt rolig hoj bortsett från bromsarna! :yoparty

Om det sitter original bromsok, pump, bromsrör på den med lite halft kassa belägg så är hojen nåt av de sämsta i bromsväg skulle jag påstå efter att ha testat x antal riskokare. Såklart märks detta mest vid bankörning redan efter några varv när bromsarna blir varma. Hursomhelst så är det en super rolig hoj för vettiga pengar! Speciellt när man får ordning på bromsarna. Bytte allt i bromsväg på min och helt plötsligt kunde man bromsa med maskinen! :banana

Tack!
Ok kanske visar sig i längden om bromsarna behöver uppgraderas. Finns många guider och en hel del grejer på begagnat marknaden så inte helt omöjligt det blir lite vintermek även med den här hojen :)
Den enda saken jag är orolig över med den här hojen är just att ramarna verkar spricka på dem. Är det någon kanske som har en bild över var sprickorna börjar uppstå och kanske ett hum om hur många på 100 som behöver fixas?

Vad för pump bytte du till förresten? Har hittat zx6r bromsok samt stålomspunna slangar men vet inte vilken pump som passar. Tips? :)
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Motorskydd och kolfiber samt att jag tror att jag har förhöjda clipon. Är det intressant?
 

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Nacka
Hoj
KTM 660 SMC -05
Har precis köpt en Zx10r -08 som är helt orginal bortsett från slipon.

Tycker om hojen som fan men är lite besviken över den ”obefintliga” kraften i låg och mellanregister. Påminner om att köra 600cc fast på steroider när man når lite
Högre varv.

Tjejens gixxer k9 känns minst tre gånger rappare i mellan registret.

Tänkte testa dreva om den, vad rekommenderas om man vill ha den lite explosivare?

Andra tips för att få den lite vassare mottages också, har dock ingen lust att lägga 15-20k på PC och helsystem.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har precis köpt en Zx10r -08 som är helt orginal bortsett från slipon.

Tycker om hojen som fan men är lite besviken över den ”obefintliga” kraften i låg och mellanregister. Påminner om att köra 600cc fast på steroider när man når lite
Högre varv.

Tjejens gixxer k9 känns minst tre gånger rappare i mellan registret.

Tänkte testa dreva om den, vad rekommenderas om man vill ha den lite explosivare?

Andra tips för att få den lite vassare mottages också, har dock ingen lust att lägga 15-20k på PC och helsystem.

Bara att gilla läget, det är så som det är och ligger i ZX10:ans natur. De har alltid satsat på en massa toppeffekt istället för mellanregister vilket ger bra siffror på pappret plus en Oh Shit" känsla när det drar iväg vilket uppskattas av många.
Vad de inte har fattat som Ducati, Suzuki och framförallt Honda har förstått är att lättkördheten och förmågan att snabbt komma ut ur en kurva är baserat på mellanregister. Detta ger dock inte samma rykte och heller inte samma uppmärksamhet från journalister som testar och skriver om hojarna.
Du kan dreva ner den, börja med en kugg fram så blir det ganska stor skillnad, nackdelen är att den blir surrigare i landsvägsfart såklart. Vill du ha större skillnad så är det decatrör/slipon eller helsystem och naturligtvis en Bazzaz eller PCV som gäller.
 

Bojjarn1

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Nacka
Hoj
KTM 660 SMC -05
Tack så mycket för infon, jag börjar med att sänka en kugg fram. Slipon har jag redan men kollade på decatrör och dom va ju rätt billiga. Behöver jag mappa hojen med ett sånt också eller gäller det bara med helsystem?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack så mycket för infon, jag börjar med att sänka en kugg fram. Slipon har jag redan men kollade på decatrör och dom va ju rätt billiga. Behöver jag mappa hojen med ett sånt också eller gäller det bara med helsystem?

Enda gången man inte behöver mappa är slip-on med db-killer...

Slip-on utan db-killer behöver mappas och decatrör blir samma sak som ett helsystem så det behöver definitivt mappning!
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Kolfiber skydden är kvar. Skicka mobilnr via meddelande till mig eller till min mobil om du vill ha bilder? Jag har tel 0705822193.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top