ZX10R-tråden

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Nystolt ägare av denna underbara maskin :D
Kunde inte hitta någon tråd som diskuterade 10an generelt sett så jag starta en :tungan

(PS finns det en liknande så ta bort denna snabbt och pma länk ännu snabbare ;) )
 

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Stavanger
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Bra tråd! :tummenupp
Jag är ute efter en 1000cc banhoj och har mest vart inne på suzuki men ser ju en del kawor också...
är det nåt å ha eller?

Vad är bra vad är dåligt?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det finns en sådan tråd någonstans. Silver är fortfarande den snabbaste färgen. Svart är tydligen långsammast. Orange tror jag inte finns på riktigt...
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Nej det finns ingen tidigare tråd enbart avsedd för zx10r. Ingen med fler än 3 inlägg i alla fall...
Egentligen skulle jag vilja ha en tråd med enbart första generationens zx10r, eftersom de senare är alltför olika i utséendet.
Dessutom är årsmodell 04-05 den mest brutala.
Den är obesegrad i världens största och mest seriösa sporthojs-test, kallat Masterbike.
Eller som motorbikestoday.com uttryckte det efter att ha provkört detta tvåhjuliga monster:
"I have ridden all the other rivals over the past year and I can honestly say that there isn´t anything like the new ZX10R. Some come close and are also more user friendly, but at the end of the day if you want a pure adrenaline rush, go out and get one of these."
:yoparty
 

miken

Back with a new bike
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ZX-10R -08
Jag håller också med om att silver/titan är snabbast!
Jag kör dock en 06:a, så jag har den något tamare hojen.

Bra vs dåligt kan jag inte svara så bra på, då jag bara kört en gixxer k5'a någon kilometer.
Dåligt är orginalbromsarna (slangarna) som expanderar när dom blir varma, men ska du race'a lär du iaf inte köra med orginalslangar.
 

Smagatusk

Guest
Ska byta bort hojjen till våren. Trogen kawa-åkare. Ställer samma fråga här som jag gjorde på zx12r-tråden. Varför säljer inte kawa fler hojar än de gör när de uppenbarligen är likvärdiga och i många fall avsevärt bättre än konkurrenterna? Honda säljer ju fyra ggr så många sportmc än kawasaki. Hur kommer det sig? Vad är det folk inte fattar?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
sjyyst!

har själv ägt en 04:a, klart bland de råaste/roligaste jag har kört :tummenupp känns som att kawa är tillbaka på rätt spår med sin 08:a, 06-07 kanske ses som ett mellanår just ang X10:an?!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
-04 och -05 var i fladdrigaste laget, explosiv motor och kort chassie med mycket vikt bakåt blir en nervös combo. 06-an gick dom för långt med, den blev nästan Hondalik i sitt uppträdande. Och mycket av problemen med -06-07 är att dom levererades med en speciell OEM-version av Dunlops Qualifier som är ett riktigt skitdäck, hojen blir helt annars med Racetech eller motsvarande.

Annars finns det bot, det är bara att öka ride height på bakdämparen med en 6 mm spacer, sen kan man om man vill ha mer 04 stuk även sänka gaffeln i kronorna med 4-5mm. Den blir mycket lättsvängd och trevlig att köra bana med. Om man dessutom sätter en kugg mindre framdrev (original till Z1000 passar rakt av, med gummidämpning och allt) så får man en MYCKET rolig cykel som lyfter framhjulet överallt, svänger på en femtioöring men uppträder ändå mer civiliserat än tidigare generationer. Det enda som jag inte fått till är frambromsen, och det beror inte på slangarna utan på att pumpen har för långt slag innan det händer nånting. Stålomspunnet gjorde ingen som helst skillnad utan det är bara att vänja sej eller att byta pump och gärna ok. ZX14-oken och dito pump skall tydligen passa rakt av och göra bromsarna fantastiska...
 

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Ska byta bort hojjen till våren. Trogen kawa-åkare. Ställer samma fråga här som jag gjorde på zx12r-tråden. Varför säljer inte kawa fler hojar än de gör när de uppenbarligen är likvärdiga och i många fall avsevärt bättre än konkurrenterna? Honda säljer ju fyra ggr så många sportmc än kawasaki. Hur kommer det sig? Vad är det folk inte fattar?

Det är positivt då slipper man va övernojjig som alla yamahaägare måste vara... finns väl inget fordon som snotts så mycket som r1:eek:rna :rolleyes:
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Är grymt sugen på en ZX10R -04/05..
Men blir lite skraj när alla säger att den är så jävla brutal :)
Borde man kanske ta steget från 600 till 1000 med en lite tamare litershoj typ cbr eller klarar man kawan? :va
Styrdämpare lär ju va ett måste iaf, eller?

Kan inte ni som har en zx10 /eller info om den ge mig lite kött på benen?
Effekt?
Vikt?
Slirkoppling?
Vajer/hydral koppling?
Tillgång på reservdelar?
Är PC3/helsystem/filter ett måste?

/paco (sugen på 1000cc)
 

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Ort
Scottsland
Hoj
Skeppshult
Är grymt sugen på en ZX10R -04/05..
Men blir lite skraj när alla säger att den är så jävla brutal :)
Borde man kanske ta steget från 600 till 1000 med en lite tamare litershoj typ cbr eller klarar man kawan? :va
Styrdämpare lär ju va ett måste iaf, eller?

Kan inte ni som har en zx10 /eller info om den ge mig lite kött på benen?
Effekt?
Vikt?
Slirkoppling?
Vajer/hydral koppling?
Tillgång på reservdelar?
Är PC3/helsystem/filter ett måste?

/paco (sugen på 1000cc)


:mattias undra precis samma :tummenupp
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Kan inte ni som har en zx10 /eller info om den ge mig lite kött på benen?
Effekt?
Vikt?
Slirkoppling?
Vajer/hydral koppling?
Tillgång på reservdelar?
Är PC3/helsystem/filter ett måste?

/paco (sugen på 1000cc)

Nu har jag visserligen sålt min -04 men jag körde den iaf 2900 mil så lite kött på benen har jag väl.

Effekt: 175hk (184 med ramair, hur fan man nu ska märka den skillnaden)
Vikt: 170kg blankt om jag inte minns fel, mer hk än kg iaf :tummenupp.
Slirkoppling: Vetifan men har svårt att tänka mig nåt annat.
Vajerkoppling
Har aldrig behövt någon reservdel mer än oljefilter samt bromsklossar vilket fanns i butiken.
PC3 m.m behövs inte enligt mig. Jag hade ett K&N filter på min men det klarar man sig utan.

Jag hade ingen styrdämpare på min och klarade mig alla milen utan att vurpa även om den var lite nervös ibland men då får man pressa rätt hårt.

Jag startade en tråd nån gång med lite tider som jag tyckte var roliga att veta, testerna utförda med laptimern som sitter på hojen, bästa 100-200 tiden visade 3.2 sek men det lät för bra för att vara sant så jag la på några tiondelar:

ZX10-R -04, orginal förutom Yoshiblåset.

100-200 km/h = 3.5 sek
150-250 km/h = 5.6 sek
200-250 km/h = 3.3 sek


Jag gråter mig till sömns varje kväll för att jag saknar hojen så mycket och det är helt klart den piggaste hojen jag kört (gixxer 1000 -07 går bra om inte t o m bättre men känns inte lika rå i motorn).

Tjööp för fan :).
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Antar att ni redan sett bilder på 08:an och vet hur den kommer att se ut.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den framifrån än men...
Utblåset på originalpipan såg rätt skum ut oxå.
 

Bifogat

  • Kwakasaki.JPG
    Kwakasaki.JPG
    93.8 KB · Visningar: 645
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Antar att ni redan sett bilder på 08:an och vet hur den kommer att se ut.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den framifrån än men...
Utblåset på originalpipan såg rätt skum ut oxå.

Njae, första bilderna från mässan så såg den najs ut men nu vetifan.
Hoppas inte det där kåpglaset är orginal :gnissla.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Pinky skrev:

Gött mannen!!!

Jo jag läste den där tråden du la upp med tiderna, o då blev man ju såklart ännu mer sugen än vad man redan är :tungan

Men hur exakt menar du när du säger att gixxer 07 går bättre men inte lika "rå" i motorn???

Och angående slirkoppling så är det väl inte alldeles självklart...
Är sugen på en hoj med det, då jag tycker att min R6 -01 beter sig lite nervöst vid hårda nerväxlingar...
Men det gjorde inte 10an eller?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top