-98 Gsx-r750 T

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Orkar du inte läsa, läs gärna en bit ner och svar på de frågor du kan, tack på förhand!

Nu så, efter lång tids vankande av och an, provkörningar och fnulande så har Hojen hamnat i garaget. Hämtat en lagom skrapad gixxer750 med insprut, skall gå under kniven för turboändamål.
Cylinderspacer från MC-X beställs, lev 3-5 veckor. Jag har ingen brådska :tummenupp
Turbo, ligger på hyllan. Ett MHI TD04HL-15T med 5cm2 avgashus med int. WG. Enligt mina beräkningar lagom fläkt som bevisat lämnar mer än mitt effektmål. (ca 260..)
Rördelar för avgas; Check!
Rördelar för laddluft; Check!
Plenum... Byggs på frihand.
LLK(IC) är ju frågan.. Om jag har tålamodet nog så svetsar jag egna gavlar. Har ju inte brådis då vintern bara är på g. Annars blir det MC-x.
BTR enligt Anderssons modell 1:3

I övrigt: uppdatering till senare utseende, nånstans -04 plast från NGC skulle jag tippa på. Färg? Vit känns det som spontant.

Blir väl en projekttråd vad det lider.


Till frågorna:

Ni som kan / Vet något om laddning av denna modell. Vilket spridarflöde har orginal och vilka är lämpliga att gå upp till, boschnr? eller motsv...

Läste om någonsans runt 260 driftsäkra, låter som ett lagom mål för mig.
Antar att med 1mm spacer så håller kolvar, stakar, vev osv i övrigt?

Kopplingen? Barnett?

Och om jag missat något så snälla upplys mig!

Mvh Johan
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
260 hk ur en 750 ? inte för att de är omöjligt men de brukar man ta ut ur en suka 1000 vid ca 0.6 bar och man brukar ju inte ladda så mycket mer för då blir det genast dyrare att byta ut vitala motor delar så som kolvar/stakar etc.

hur mycket hade du tänkt och ladda ?

jag tippar nog på att du får ut ca230 hk på bakhjulet men man vet aldrig :tummenupp

det räcker nog med att du sätter i hårdare kopplingsfjädrar för att de inte ska slira:yoparty
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
200-215bwhp är mer rimligt ur 750´n.
1000cc motorn ger då ca 260hp vid samma trimningsgrad med 25% större motor rent teoretiskt.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Hårdare kopplingsfjädrar funkar men blir tungkopplat kan vara lätt att missa växel om man har lite bråttom som man oftast har.
Har tänkt att skaffa lockup om det nu hjälper och använda shifter när det är bråttom.
Om orginal spridarna vet jag inget men tycker 260hk låter mycket.
Tror inte det räcker med +1mm packning för dom hästarn men säkert 230-240.
Plockar ur min 280bakhjh/hk vid 0,9 med +1mm packning(1000R).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan ha rört ihop det ena med det andra..
Jag har hört om att 1000 inte håller för sådär hemskt mycket laddtryck, men gäller det även 750? Lite annat innehåll kan man tänka?

Vad jag tänkt ladda? Tja.. 0,9-1.1?

Koppling som är tung borde inte vara något problem skulle jag tro..
Quickshift uppåt och neråt koppling eller?

Eftersom det är aningens mindre borrning på 750 kontra 1000 så har 1mm annan inverkan på en 750 kontra 1000 sett till kompsänkning. Tror det var 1,5 eller 2mm schims till 1000 som tidigare fanns hos MC-X :va

Ös på! jag är mottaglig för alla tips.

Egentligen är effekten inte prio utan körbarheten. Vill bredda registret och mer av det goda så att säga. Vilket verkar fullt möjligt på en 750 om man nu får tro de som åker med sådan setup.

/J
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Update! Fick tag på Marklund på MC-X, beställde 1,5mm spacer för bygget (för att kunna ladda det jag ämnar, runt 1,1) Passade på att fråga om hållbarhet. "De verkar hålla skitbra de där maskinerna, världrekord 350knyck en gång i tiden" :tummenupp
Squish var mindre viktigt på dessa tydligen, ja det verkar helt enkelt som det är två olika ting, 750 och 1000 :va
330hk @ 1,3bar, orginal kolvar, stakar, vev topp och kammar. ( Gäller 750, inte tusen..)

Japp, jag tror det blir finemang :D
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Update! Fick tag på Marklund på MC-X, beställde 1,5mm spacer för bygget (för att kunna ladda det jag ämnar, runt 1,1) Passade på att fråga om hållbarhet. "De verkar hålla skitbra de där maskinerna, världrekord 350knyck en gång i tiden" :tummenupp
Squish var mindre viktigt på dessa tydligen, ja det verkar helt enkelt som det är två olika ting, 750 och 1000 :va
330hk @ 1,3bar, orginal kolvar, stakar, vev topp och kammar. ( Gäller 750, inte tusen..)

Japp, jag tror det blir finemang :D

Hur mycket pulver e det standard ?
330hk @ 1,3bar verkar mycket...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
...ca 0.6 bar och man brukar ju inte ladda så mycket mer för då blir det genast dyrare att byta ut vitala motor delar så som kolvar/stakar etc.

det räcker nog med att du sätter i hårdare kopplingsfjädrar för att de inte ska slira:yoparty

Vet inte hur hållbara de motorerna är, men på min 1100 laddar jag 1,45 bar med original kolvar och stakar, och det har jag kört med i 3 år utan problem. Men de nyare 750 är kanske klenare byggda?

Hårdare kopplingsfjädrar är bra att ha... min slirade när jag passerade 220 hk på hjulet (0,7-0,8 bar), fastän jag hade Motospeeds kraftigare fjädrar och nyblästrade skivor. Fick shimsa 2 mm under varje fjäder, så nu håller den ihop, även när jag fick läckage på wg-slangen och laddet hamnade runt 1,8 bar... Men kopplingen är stenhård nu... man vänjer sig ju, men i början fick jag ju kramp i armarna när jag kopplade mycket, så stadstrafik var ju ingen höjdare. Men vem fan kör stadstrafik med en turbohoj...
Kanske läge för lockup till nästa säsong eftersom effekten ska upp en bra bit :rolleyes: Kommer kanske inte i skinnstället annars för underarmarna :D
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Spacern du talar om är det toppackning(är väl inte delbar cyl) som är 1,5mm totalt eller tjockare alltså 1,5mm+orginal?
Själv har jag beställt kolvar så det blir ladd runt 1,2 ska väl ge runt 300+ på hjulet:)
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Ang. era kopplingsfunderingar, har inte nyare 750 en "skelett" koppingskorg med ett stålband runt? Det har ju åtminstone '96 till '99 750, och som ett litet tipps så passar gamla 1100 luft/oljekylda ytterkorgen rakt in i dom motorerna, vilket öppnar upp för både gamla 1100 kopplingar med 4 fjädrar och lockuper,mm som håller för mycket effekt/vrid. Kommer inte ihåg om det var korgen från 1052 kubiks motorn eller 1127, men tror det skulle vara 72 kuggar på ytterkorgens drivning.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur mycket pulver e det standard ?
330hk @ 1,3bar verkar mycket...

Här är den. GSX-R 750 -98, Hayabusakåpor, 330 hk vid 1,35 bar, Mc-Xpress turbokit med MCX400. Original kolvar, stakar, kammar och topp. Ganska stor turbo för en 750 :yoparty Men den ska ju pumpa mycket luft.

Fått för mig att det är samma hoj som Jack Christer körde i 209.911 mph (337,82 km/h) på Bonneville UTAN kåpor... fast då med en TD04-16T och 270 hk vid 1,2 bar. Turbobytet sänkte nog avgasmottrycket rejält, eftersom de fick ut 330 hk vid 1,35 bar med nya turbon.
 

Bifogat

  • Bonneville2004.jpg
    Bonneville2004.jpg
    48.6 KB · Visningar: 1,997
  • Bonneville2003.jpg
    Bonneville2003.jpg
    32.6 KB · Visningar: 1,992

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lahi>>> :tummenupp Jepp, där är den. Som sagt, finns ju väl fungerande bevis. Om jag nu låter mig hållas med moderata ca250hk så ser det ut som om det skulle funka rent mekaniskt, utan massa byten av delar.

Steen>> Spacer + org. toppackning är det som gäller. Jag är "rätt" övertygad om att man lyfter av cylinderraden på denna modellen som på så många andra. När man benämner det som cylinderspacer drar ialla fall jag slutsatsen att man lägger det UNDER cylindern, annars borde det väl heta toppspacer..:va Rätta mig om jag är fel ute någon.

Nr 2 på bilden bör vara fotpackning, det är väl där man placerar spacern. (avser -98)

Wibbe>> Jepp jepp, det är ju en 98 det gäller, så det är klart säkert så att även denna har skelett korg.. Sån här info är toppen! TACK!

330hk@1,35 bar kanske låter mycket men om man räknar på flöden med ett sådant aggregat så verkar det klart troligt.

Än är jag övertygad om att även 750:n är ett stycke skottsäkert matrial i sann Suzuki-anda :D

Tack för alla bra svar och frågor, mera mera!

/Johan

Edit: Ett danskt bygge ---> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1613
Verkar lovande:yoparty
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Blir roligt bygge:tummenupp Med cyliderspacer menas fotpackning sådana har jag gjort till både 1100a och busa i aluplåt med sticksåg har funkat utmärkt.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Spacers beställer man enklast via emachineshop.com
Skicka över en cnc ritning och dom skickar delen.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kostar det inte flera tusen kronor för en spacer från emachineshop om man bara köper ett exemplar?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Marklund tog 440kr och då tänker i alla fall inte jag krångla med vare sig fil, slip eller nån CNC-ritning. :D

Någon som har siffror på orginal injektorer (flöde)?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Fick äran att prova en sådan förra sommaren.

Vart klart imponerad av hur linjär effektkurvan var, det var nog mer ketchup effekt i standard kändes det som, den var riktigt lättkörd och gick värre än jag trodde den skulle gå.

Tror det var drygt 200hk på bakhjulet på den, men det det räckte och blev över:) och vad jag vet så hade inte ägaren haft några problem med hållbarheten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fick äran att prova en sådan förra sommaren.

Vart klart imponerad av hur linjär effektkurvan var, det var nog mer ketchup effekt i standard kändes det som, den var riktigt lättkörd och gick värre än jag trodde den skulle gå.

Tror det var drygt 200hk på bakhjulet på den, men det det räckte och blev över:) och vad jag vet så hade inte ägaren haft några problem med hållbarheten.

Det är precis det jag fått till livs med. Hört att varvtider på bana till och med förbättrats efter konvertering. Man hoppas ju lite i alla fall

/J
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Det är precis det jag fått till livs med. Hört att varvtider på bana till och med förbättrats efter konvertering. Man hoppas ju lite i alla fall

/J


Personligen skulle jag nog ha roligare med min 600 på banan än med en turbo 750, fast man vet ju aldrig när man inte har provat:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top