Få igång trådlös uppkoppling ?

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Roter : Netgear FWG 114P
Trådlöst nätverkskort : Gigabyte 108 Mbps PCI anslutning.
Signalstyrkan mellan grejerna helt ok.

Felmeddelande att näteverket fungerar endast med begränsat anslutning eller inte alls pga ingen nätverksadress.

Hur löser man detta ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om din AP har WEP/kryptering aktiverat eller på annat sätt "säkrat" det trådlösa blir det så där. Har du ställt in din AP att dela ut DHCP-adresser?
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Om din AP har WEP/kryptering aktiverat eller på annat sätt "säkrat" det trådlösa blir det så där. Har du ställt in din AP att dela ut DHCP-adresser?
AP`n har WEP aktiverat, testade att avaktivera kryptering helt men då tappade enheterna kontakten dvs anslutande dator "såg" inte AP´n (eller tvärtom) WEP aktiverat på båda enheterna ger "bäst" resultat dvs då får dom kontakt men med felmeddelandet att anslutningen är begränsad.
(internetkontakt funkar inte) Hittar inte något val för att dela ut DHCP adresser i AP´n..
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Skickar inte dhcp ut ip adressen så får du väl skriva in en fast ip adress. Har själv haft problem med just detta då jag trodde att en ap fungerade likadant som en router. Har du provat å trycka på reparera knappen?
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Skickar inte dhcp ut ip adressen så får du väl skriva in en fast ip adress. Har själv haft problem med just detta då jag trodde att en ap fungerade likadant som en router. Har du provat å trycka på reparera knappen?
Efter lite grävande i routern så drar jag slutsatsen att den delar ut DHCP adresser !? "Use router as DHCP server" står det och den är ibockad. Trodde förresten att AP och router är samma sak ? Och jepp har tryckt på repareraknappen, inte bara en gång heller :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Efter lite grävande i routern så drar jag slutsatsen att den delar ut DHCP adresser !? "Use router as DHCP server" står det och den är ibockad. Trodde förresten att AP och router är samma sak ? Och jepp har tryckt på repareraknappen, inte bara en gång heller :)

En AP är en trådlös accesspunkt och behöver inte nödvändigtvis innehålla en router och tvärt om samt att burken behöver nödvändigtvis inte heller innehålla en DHCP-server.

Om du slår av WEP/säkerhet i både AP samt datorns WLan?
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
har du konfigurerat WEP på din PC då med rätt lösen, 64-bit alt 128-bit osv. då?
Hmm, använder 1 av 4 nycklar (vilket är minimum) i "Security Encryption (WEP) Key" i routern, har provat med samma lösen där men det verkar inte spela någon roll om jag inte har det heller (dvs det gör varken från eller till) om jag däremot byter till någon annan Security Options i routern (tex WPA) så stänger förbindelsen ner helt.

En AP är en trådlös accesspunkt och behöver inte nödvändigtvis innehålla en router och tvärt om samt att burken behöver nödvändigtvis inte heller innehålla en DHCP-server.

Om du slår av WEP/säkerhet i både AP samt datorns WLan?
Jepp har klickat bort kryptering i både router och i anslutande dator (nätverkskort) vilket ledde till att förbindelsen helt bröts..
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Hmm, använder 1 av 4 nycklar (vilket är minimum) i "Security Encryption (WEP) Key" i routern, har provat med samma lösen

det som står i routern på WEP-inställningarna måste ju matcha det som står i WEP-konfigurationen på PCn, lösen osv., stämmer det ja då vet jag inte riktigt vad som strular...
 

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Hmm, använder 1 av 4 nycklar (vilket är minimum) i "Security Encryption (WEP) Key" i routern, har provat med samma lösen där men det verkar inte spela någon roll om jag inte har det heller (dvs det gör varken från eller till) om jag däremot byter till någon annan Security Options i routern (tex WPA) så stänger förbindelsen ner helt.

Jepp har klickat bort kryptering i både router och i anslutande dator (nätverkskort) vilket ledde till att förbindelsen helt bröts..

Har stött på det problemet då och då, det som löser problemet i MITT fall är att jag resetar routern (kan vara bugg i routern, tro inte att den är felfri) och resetar nätverkskortet, sen funkar de kanon, du får konfigurera om och allt är löst :)
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Efter diverse trixande med lösenord till krypteringsnyckeln (hexadecimalvarianten vs ASCII) så köpte den till slut ett gemensamt lösen och vips så funkar skiten ! Tack och bock för era inlägg som satte mej på spåret.. :Bugar
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top