Bazzaz performance??

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har varit hos Roffe S idag och kopplat in de sista pusselbitarna i Bazzaz-systemet. Nu är det hela komplett med mapswitch/TC-kontroll på styret samt en lampa som blinkar starkt när TC:n griper in.

När jag ställer ratten på läge 10 så griper TC in ganska omgående. Gör man ett hastigt drag i gasen på de lägre växlarna blinkar lampan frenetiskt.
Jag testade på tvåans växel i en ganska snäv högersväng att helt enkelt vrida rejält på rullen och vara beredd på kastet.

Det enda som hände var att lampan blinkade satan och hojen kändes "slö" på något sätt, lite kraftlös. Inget smattrande i tändningen eller speciella ljud, hojen blev bara lite trött.

Jag vred ratten till läge 5 igen (standardläget) och gjorde samma sak. Nu svarade motorn direkt och bakhjulet tuggade, sen lyfte hojen framhjulet fortfarande i sväng så jag fick sätte mig lite på vänster sida och göra en pickup i utgången.

Summan av den här lilla testet är att TC verkligen funkar. Med ratten på styret så är det enkelt att ändra känsligheten och man märker det tydligt i form av att själva gassvaret påverkas.

Vid raktframkörning så blinkar lampan på ettan och tvåan och det är lätt att ge järnet utan hjulspinn, kanske något för dragracing?

Nästa steg i testandet är att justera TC så att den griper in häftigare, man kan ställa detta och den förflyttar då balansen i effektdämpandet mellan soppa, soppa och tändning eller enbart tändning. Anledningen till att jag inte känner ingreppet är att den går in så oerhört mjukt. Jag tror att jag vill ha ett mer märkbart ingrepp bara för att få en tydligare feedback.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Trevligt.
Ska försöka få till ett Bazzaz till min hoj till nästa år.
Klickade på fel köpknapp och klantade till det så jag fick hem ett utan TS!
Så ska försöka sälja det och köpa ett nytt :)

Var köper du den ifrån?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, namngivningen kunde vara bättre och mer distinkt, jag fick fel dosa (Z-FI QS i stället för TC), så rätt enhet stressar just nu över Atlanten för att monteras i samma ögonblick som den ankommer:)

Deras QS funkar klockrent, jag gillar särskilt möjligheten att välja längre bryttid på de lägre växlarna.

Mappningen är i vart fall enkel, men i brist på bänk blir det till att återigen markera trottelposition på handtaget och tröska uppförsbackar...

TC känns ändå som den verkliga kronan på verket, däremot (som Niklas säger) ska man nog gå all-in med mapswitch/TC-kontroll samt indikatorlampa för att aktivt kunna justera systemet. Det blir för träligt att hela tiden koppla upp datorn, göra en förändring och sedan åka ut och försöka uppleva någon skillnad.

Jag längtar redan till utgången ur dubbelhögern på Kemora med ett par riktiga sulor på Gixxern...:)

...Klickade på fel köpknapp och klantade till det så jag fick hem ett utan TS!...
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Var köper du den ifrån?

Amerikat...
Sålde dessa tidigare via några Danskar.
Men Danskar ljuger som hästar travar så vi fick aldrig skriva kontrakt på detta och gjorde därför ingen stor affär av det för man ville ha typ Duells som importör i Sverige.
Sedemera fick jag ett mail där dom förklarade att jag inte sålt det dom tänkt utan istället skrivit avtal med MP Racing och jag kunde handla av honom.
Varför jag nu skulle göra det då jag och alla andra kan köpa i USA ink allt för mindre slant än vad Danskarna säljer till sina ÅF för...

Så jag handlar dom på Ebay för lägsta peng. :)

Så jag har en Bazzaz liggandes i låda till en CBR1000RR 04-05 rev FI-QS till salu.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Köpte en Z-FI TC till min K6:a av en här på sporthoj, är helnöjd också. Har ratten på styret också som man kan styra TC:n.

Håller på och mixtrar lite med TC mappen. Ska testa den nya i helgen på SO:t. Har stängt av den helt på 100%tps över 7000rpm för jag tycker den klipper för mycket i utgångarna. Sen ingen TC alls på 1:an växel.

Har fått några släpp bak också med mycket nedlägg så man får väl inte förlita sig till att den ska rädda en från en highsider.

Skickar med min map som jag ska prova, skoj om nån annan vill dela med sig.

View attachment tcingeover7krpm100tps.txt

Döp om från .txt till .ztc1
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har fått några släpp bak också med mycket nedlägg så man får väl inte förlita sig till att den ska rädda en från en highsider.

Mmmm, det finns ju något som heter naturlagar som det är svårt att fixa till med teknik:gnissla Som några stycken BMW-förare jag känner har upptäckt den hårda vägen:)
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Någon lampa som indikerar när tc jobbar tror jag inte finns på min hoj, är det något du har eftermonterat och vart är den i så fall inkopplad?

Är inte helt hundra på att jag saknar den då jag inte kört hojen ännu.


Har varit hos Roffe S idag och kopplat in de sista pusselbitarna i Bazzaz-systemet. Nu är det hela komplett med mapswitch/TC-kontroll på styret samt en lampa som blinkar starkt när TC:n griper in.

När jag ställer ratten på läge 10 så griper TC in ganska omgående. Gör man ett hastigt drag i gasen på de lägre växlarna blinkar lampan frenetiskt.
Jag testade på tvåans växel i en ganska snäv högersväng att helt enkelt vrida rejält på rullen och vara beredd på kastet.

Det enda som hände var att lampan blinkade satan och hojen kändes "slö" på något sätt, lite kraftlös. Inget smattrande i tändningen eller speciella ljud, hojen blev bara lite trött.

Jag vred ratten till läge 5 igen (standardläget) och gjorde samma sak. Nu svarade motorn direkt och bakhjulet tuggade, sen lyfte hojen framhjulet fortfarande i sväng så jag fick sätte mig lite på vänster sida och göra en pickup i utgången.

Summan av den här lilla testet är att TC verkligen funkar. Med ratten på styret så är det enkelt att ändra känsligheten och man märker det tydligt i form av att själva gassvaret påverkas.

Vid raktframkörning så blinkar lampan på ettan och tvåan och det är lätt att ge järnet utan hjulspinn, kanske något för dragracing?

Nästa steg i testandet är att justera TC så att den griper in häftigare, man kan ställa detta och den förflyttar då balansen i effektdämpandet mellan soppa, soppa och tändning eller enbart tändning. Anledningen till att jag inte känner ingreppet är att den går in så oerhört mjukt. Jag tror att jag vill ha ett mer märkbart ingrepp bara för att få en tydligare feedback.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Någon lampa som indikerar när tc jobbar tror jag inte finns på min hoj, är det något du har eftermonterat och vart är den i så fall inkopplad?

Är inte helt hundra på att jag saknar den då jag inte kört hojen ännu.

Det är en produkt som Bazzaz säljer, eftermonteras på sladdhärvan och monteras i instrumentet. En strobelampa som blinkar mer eller mindre beroende på TC:ns ingrepp. Det roliga är att det funkar redan på depåstödet med en växel i. Man ser tydligt på lampan att det är skillnad mellan läge 0, 5 och 10 (10 är max TC)
I läge 10 så griper TC:n in direkt man rör gasen på de lägre växlarna, speciellt med lite kalla däck:tummenupp
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Tack för bra svar:tummenupp
Detta måste inhandlas, var det någon kostsamhistoria?

Det är en produkt som Bazzaz säljer, eftermonteras på sladdhärvan och monteras i instrumentet. En strobelampa som blinkar mer eller mindre beroende på TC:ns ingrepp. Det roliga är att det funkar redan på depåstödet med en växel i. Man ser tydligt på lampan att det är skillnad mellan läge 0, 5 och 10 (10 är max TC)
I läge 10 så griper TC:n in direkt man rör gasen på de lägre växlarna, speciellt med lite kalla däck:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack för bra svar:tummenupp
Detta måste inhandlas, var det någon kostsamhistoria?

Vi (Roffe S och jag) köpte dem från eBay, med snabb sökning hittade jag denna som dock inte skeppas utanför USA men du ser ca priset...

http://www.ebay.com/itm/Bazzaz-Z-Fi...es&hash=item3374997629&vxp=mtr#ht_1359wt_1180

Köp även TC-ratten och mapswitchkabeln, grymt fränt att kunna justera TC från styret!


http://www.bazzaz.net/index.php?pag...oduct_id=316&option=com_virtuemart&Itemid=181
 
Last edited:

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Nån som vet om man måste in och justera nåt i boxen efter att man monterat TC-switchen? Eller funkar det bara? =)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fan vad bra! Apropå Mac... Det är anledningen att jag inte kommer in i boxen just nu, dom verkar bara ha programvara för windows :p

Jag kör Windows 7 i Bootcamp på min Mac, funkar klockrent med Bazzaz... :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Någon gång ska Du få en gammal utrangerad burk med Vista och Bazzaz installerad, bara för att förenkla Ditt liv...:)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top