Bazzaz performance??

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tänk också på att tc inte hjälper mot "kas" i böj utan bara när hjulhastigheterna börjar skilja sig åt för mycket. Men som sagt, det finns tc och TC.

/J

Och "TC" (om vi nu talar riktig TC) är dyrt. Inte dom tusenlappar man betalar för en Bazzaz.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Och "TC" (om vi nu talar riktig TC) är dyrt. Inte dom tusenlappar man betalar för en Bazzaz.

Jag har väl en ganska riktig TC på min hoj. En Motec M800 ecu med en SDL3 display som även är inblandad i tc beräkningar. Min kanaler för tc är hjulhastigheter, däcktemp, nedläggningsvinkel, fjädringsposition, växel, hastighet och hojen har dessutom RBW(prototyp iofs).

Personligen tycker jag "tc" inte passar in i Bazzaz system då det inte ens mäter hjulhastigheterna på bägge hjulen, i min värld är det just där som den börjar jobba.

/J
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har väl en ganska riktig TC på min hoj. En Motec M800 ecu med en SDL3 display som även är inblandad i tc beräkningar. Min kanaler för tc är hjulhastigheter, däcktemp, nedläggningsvinkel, fjädringsposition, växel, hastighet och hojen har dessutom RBW(prototyp iofs).

Personligen tycker jag "tc" inte passar in i Bazzaz system då det inte ens mäter hjulhastigheterna på bägge hjulen, i min värld är det just där som den börjar jobba.

/J

Den TC som Bazzaz använder bygger på ren algoritmberäkning, dvs när TPS och varvtalet på vevaxeln misstämmer. Nu är det ju så då att Bazzazens TC faktiskt är riktigt bra och med tanke på vad den kostar så är den fantastisk. Anledningen till att den är som den är är på grund av reglerna i amerikanska mästerskapen (AMA) där man inte får ha "riktig" TC.
De tester jag har gjort visar att Bazzazen fungerar, den kommer in mjukt och smidigt och gör att man kan köra med mjuka släpp ut ur kurvorna. Enligt mitt tycke är den bättre än BMW:s system trots att BMW har hjulhastighetssensorer och gyro som mäter lutning. BMW har en ganska grov TC som klipper in snarare än glider in som Bazzaz. Enligt uppgift så är Kawans system mjukare och upplevs bättre än BMW men enligt tester så går Kawan långsammare med TC påslagen.

Här är några intressanta slutsatser efter test:

http://www.bikehps.com/bazzaz/bazzaz_reviews.html

Viktigt att tänka när det gäller TC är att den måste ställas in, gäller i synnerhet Motec och liknade där det är lätt att skruva bort sig. Bazzazen mappas precis som EFI och vinner också mycket på att sättas olika beroende på växel, gaspådrag och varvtal.
Fabrikssystemen är lite väl grovjusterade vilket också är anledningen till att BMW:s "nya" S1000 HP4 har en helt annan TC monterad.

Till syvende och sist så är det fortfarande högerhanden och förarens känsla som styr om det ska gå bra eller gå åt h-vete...:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har väl en ganska riktig TC på min hoj. En Motec M800 ecu med en SDL3 display som även är inblandad i tc beräkningar. Min kanaler för tc är hjulhastigheter, däcktemp, nedläggningsvinkel, fjädringsposition, växel, hastighet och hojen har dessutom RBW(prototyp iofs).

Då är det bara gyrot som saknas så har du TC på full MotoGP-nivå...:tummenupp

Visst är det skillnad på TC och TC, och som vanligt är beräkningsalgoritmen minst lika viktig som den insamlade datan. Jag har sett folk göra underverk genom att enbart mäta och korrigera motorvarvtalets acceleration, så med mycket erfarenhet och mycket testande går det att få de flesta system att fungera hyggligt.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Då är det bara gyrot som saknas så har du TC på full MotoGP-nivå...:tummenupp

Mmm, menar du dom här?

Pillade nämligen lite med ett gäng sådana i våras...:verytopsecrethightechmilitarystuff

Du som jobbar ute i fält inom MotoGP-cirkusen, används dom IMU'erna i nån större omfattning i toppteamen nuförtiden lr? :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Flera fabriksteam använder AIMS-gyrot som en del av sina mätsystem såväl som reglersystem. Öhlins Racing är distributör för allt som har med motorsport att göra.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Flera fabriksteam använder AIMS-gyrot som en del av sina mätsystem såväl som reglersystem. Öhlins Racing är distributör för allt som har med motorsport att göra.

Kul att det finns ännu ett svenskt bolag som levererar spjutspetsteknologi till GP...
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Kul att mitt oljepluggsinlägg fått liv i en av SH's mer intressanta trådar :)

Hur har Bazzaz funkat för er andra under säsongen?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Hur har Bazzaz funkat för er andra under säsongen?
QS - klockrena växlingar, tidigare har femman till sexan kunnat kärva men det blev bättre efter att givaren fick lite excentrisk belastning. Tänder motorlampan då och då vid fullgas/höga varvtal.

TC - mjukt och fint ingrepp, TC- lampa förmodligen oumbärligt om man riktigt ska kalibrera ingreppet. Har tyvärr haft för lite egen bantid för att kunna eller våga testa min nuvarande inställning lite mer systematiskt. Cohones borde ingå i leveransen...

Alla system jag känner till bygger ju i slutändan på algoritmer, indata från fjädrings- och hjulsensorer, gyro etc ska processas och effekten ska i slutändan regleras. Det blir ju lite komplext att utvärdera och hantera, speciellt om jag som förare fortfarande får förhöjd puls när bakhjulet ställer ut i utgångarna. Det är kanske därför Bazzaz-systemet funkar hyfsat bra för så pass många förare - det följer principen om KISS (keep it simple stupid) samtidigt som de flesta av oss inser att det inte på något sätt är idiotsäkert?

Autotune - har fått till min mapp riktigt bra, blir inte mycket bättre utan bänkkörning för att hitta optimalt AF, Z-AFM nu utlånad till Viktors österrikiska gökur. Metoden att grundmappa med systematisk körning och sedan bara mappa de högsta trottelpositionerna på bana verkar bäst, vet ett par användare som fått börja om (förmodligen på grund av släpande gas under motorbroms). Det skadar inte att ha ett gammalt flygfält i närheten under grundmappning...

Mina 2p, bra skit för pengarna:tummenupp
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Ja, mappning av 100% trottel och 10000+ rpm på allmän väg är nog inte att betrakta som politiskt korrekt...
:arsele Vem f*n vill vara politiskt korrekt? Vi kör sporthoj för 17. Bazzaz-kittad sporthoj! :rock PC står i första hand för det sämre alternativet till Bazzaz i min värld, dator i andra... :D

Om du inte hittar en polisfri raka du kan varva ur Gixxern på alla växlar i närheten av Kalix så lär du väl inte göra det alls?

Keep it WFO ! ;)
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
...???

Mappning med Bazzaz eller Dynojet Autotune handlar inte om att göra en bombarrepa där man "varvar ur gixxern på alla växlar". Det handlar om att hålla ett kontrollerat och konstant trottelläge med minsta möjliga varvtalsökning, allt för att få bästa möjliga precision i A/F-avläsningen. Därav behov av en raka som verkligen är lång. Och helst fri från övriga trafikanter.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
...???

Mappning med Bazzaz eller Dynojet Autotune handlar inte om att göra en bombarrepa där man "varvar ur gixxern på alla växlar". Det handlar om att hålla ett kontrollerat och konstant trottelläge med minsta möjliga varvtalsökning, allt för att få bästa möjliga precision i A/F-avläsningen. Därav behov av en raka som verkligen är lång. Och helst fri från övriga trafikanter.

Dessutom förutsätter det att du VET vilket A/F som ger mest effekt på 100% gas. Kör endast dellast på gata/bana och kör 100% i en bänk så du får ut mest effekt, till vilket A/F är sekundärt.

/J
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Om man kör ZX10R, 04/05. Finns det ngt BAZZAZ som passar eller är det MoTeC/annat som gäller?
Fördelar/nackdelar om man jämför BAZZAZ kontra MoTeC (vad finns för alternativ?)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Om man kör ZX10R, 04/05. Finns det ngt BAZZAZ som passar eller är det MoTeC/annat som gäller?
Fördelar/nackdelar om man jämför BAZZAZ kontra MoTeC (vad finns för alternativ?)

Motec och Bazzaz är inte samma typ av elektronik. Bazzaz är ett piggy-back och Motec är ett helt stand-alone som innebär ny elpiska och en helt annan nivå på kunskaper kring motorstyrning och dess funktioner. Mellan tummen och pekfingret är nog ett SBK Motec ungefär 10ggr dyrare än ett Bazzaz. Man kan inte jämföra dessa eftersom de inte är alternativ till varandra.

/J
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top