Bazzaz performance??

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Läs Roffes utmärkta guide för någon/några sidor sedan hur man "bänkar" på väg...:)
...och ja, det krävs ganska många repor för att få bra data. Sen blir det stor skillnad på vilket register man får data i beroende på om man är på gata eller bana.
Startade du med en helt tom map nu?

Okej :tummenupp

Men TPS kalibrering visar ju spänningen från potten vid stängd och öppet. Standard är 0 V men efter kalibrering visade den 1.05 V stängd och 4.20 V öppet kanske. Tyckte att det blev midre 'glapp i gasen' efter kalibreringen. Det blev svar direkt liksom. Vet inte vilket jag föredrar än heller och det var på kängurustyltamappen så vem vet...

Hur brukar ni köra era mappningsrepor? Nu var jag på en skogsraka och ömsom gav fullt från 2500 rpm till rödmarkeringen och ömsom smög upp gasrullen för att den skulle få alla trottelpositioner. Efter några korta repor så var det ju hål i mappen liksom. Den hade inte data för alla TP på alla varvtal. Verkar som man får köra rätt länge för att samla data.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Startade du med en helt tom map nu?
Nej jag körde från den som låg i sen förra ägaren av kittet ärligt talat. Kanske borde bygga en från scratch.

Ska leta efter inlägget.

Kul är det iaf! Och bluddret på avslag är helt borta sen jag pluggade PAIR-slangen från luftburken :)
Det blir verkligen väsentliga skillnader på det man ändrar.

Min indikatorlampa verkar dock död. Jag får krets när jag mäter i kontakten men ingen spänning får den att lysa. Hur många volt ska en sån stor diod ha tro?

Hur går det för Kamikaze Kid då?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är ju roligare att börja från scratch :) Lägg den gamla på Map 2 och gör en ny på Map 1 så kan du jämföra dem sen-
PAIR är ju bara för avgasrening och kan gladeligen kopplas bort. Är man riktigt seriös så plockar man bort hela skiten och sparar något kilo. Då behövs block-off plates för att täta i toppen...

Kanske behöver en ny lampa då, eBay kanske? :)


Nej jag körde från den som låg i sen förra ägaren av kittet ärligt talat. Kanske borde bygga en från scratch.

Ska leta efter inlägget.

Kul är det iaf! Och bluddret på avslag är helt borta sen jag pluggade PAIR-slangen från luftburken :)
Det blir verkligen väsentliga skillnader på det man ändrar.

Min indikatorlampa verkar dock död. Jag får krets när jag mäter i kontakten men ingen spänning får den att lysa. Hur många volt ska en sån stor diod ha tro?

Hur går det för Kamikaze Kid då?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
När TPS är rätt kalibrerad ska den, som Niklas säger, följa med gaspådraget i programmet jämt och fint, från 0-100%. Det är rätt av Dig att kalibrera den, Du vet ju inte riktigt hur och vad föregående ägare kört med för kalibrering...

Var noggranna med vilka uttag Ni ansluter TC-lampan i, instruktionerna var inte övertydliga och det går att ansluta dem i fel uttag. Kontakterna ska dessutom stickas in rätt långt i donet, se till att det är rätt gjort.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Var noggranna med vilka uttag Ni ansluter TC-lampan i, instruktionerna var inte övertydliga...
Min lampa satt rätt. Det är ju samma färg på kablarna till båda kontakterna, Orange och lila, och kontaktens låsning hade gått i.

Däremot vet jag inte om man ska få krets när man motståndsmäter över en diod. Ska man det? Mätaren visade noll ohm.
Surt att behöva köpa en till för 600+ kr :(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, lysdioder styrs som jag förstått det av ström och måste kopplas i serie med motstånd för att begränsa strömmen genom kretsen (nu börjar det bli knepigt). Med motståndsmätning ska Du få oändligt motstånd ena vägen, kortslutning andra. Får Du kortslutning oavsett polaritet är dioden trasig. Dioden börjar alltså lysa när strömmen går över ett gränsvärde. Digitala multimetrar har ett särskilt diodläge som kan användas för att kontrollera dessa - http://mechatronics.mech.northwestern.edu/design_ref/tools/multimeter.html och http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_3/2.html beskriver tillvägagångssätt.

Se http://lysdioder.nu/index.php/att-koppla-lysdioder/ eller sök på lysdiod/led för mer info om hur kretsen kan kontrolleras.

Det borde, med lite jäklar anamma, gå att byta ut lysdioden (om man kan utläsa rätt specifikation) och behålla hölje/lins om den nu skulle vara trasig...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjo, konstaterar Du att den är trasig kan det krävas en del borrande och krafsande innan Du har dioden ute. Bäst att konstatera att dioden är trasig innan operationen inleds, men med tanke på att en lysdiod kostar någon tia kanske det vore värt besväret...?
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Klickbatteri ska få den att blinka enl en Bazzaz-tech på deras forum men inget liv :(

Däremot tycker jag att TC'n funkar bra! Körde hårt på Gelleråsen i två dagar under Bikeweek och till slut var mitt D211GP bakdäck riktigt slut men ändå inga släpp. Testade att vrida mycket och tidigt i depåkurvan och det bara skickar iväg. Vred ner TC-ratten lite och fick bara en piggare hoj ut ur böjarna. Sweet! :tummenupp

Provade Nitrous 2012 demo-gixxer och den släppte ju lite smått både här och där. Den var iof skodd med standarddäck men ändå...

På blött gick det att spinna upp bakhjulet rakt fram ut ur depån men den kanske inte spann fortare än teoretiskt möjlig acceleration på tvåan? På blöt landsväg har jag gjort samma test på ettan och då har det pluppat i avgasljudet enl kompisen i vägkanten och det stack iväg på bakhjulet bara. Inget spinn

Hade varit trevligt med en fungerande lampa eller kompisar som hör tändningen brytas från bankanten men jag upplever det ändå som att TC'n funkar fint och från förarplats märker man inget annat än bra knuff ur böjarna :)
Värt pengarna anser jag!

Nu vill jag bara ha den mappad. Tyvärr konkade ju Nybergs motor som jag redan inlett diskussioner med innan kittet hann monteras :(
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Härligt:) men är lampan redan död har Du ju inget att förlora på att borra eller krafsa ut den gamla, montera en ny från ELFA, återförsegla med smältlim och testa? Har Du någon rutinerad kompis eller ett gymnasium med ellinje borde det gå att ordna om än Du inte själv trivs med att påta med el.

Däremot bör det gå att lista ut eller testa vilken tåt som ger spänning, dioden är ju lite kinkig med i vilken riktning strömmen kilar.

Roligt att Du är nöjd med TC:n. Jag har samma erfarenhet från Kemora, körde sopslut på ett Power One Cup C så att det släppte hela tiden sista passen - det blinkade blått både här och där:) på grus hör jag den jobba när jag åker ut och river bort hinnan på nya däck. Du kan ju ställa graden av ingrepp i programmet, till vänster om TC-mappen, prova att höja det värdet för att testa skillnaden (ska visst gå mer och snabbare på tändningen).

Har Du jobbat fram någon egen soppamapp än? Få se om jag får tid att köra min i bänk hos Marklund i höst...
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Ja, jag har gjort egna mappar men är inte nöjd med gasresponsen. Blir ofta ett abrupt avslag och sämre svar på gasen på mina. Noll-mappen går bäst än så länge, därför vill jag bänka
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har Du bara pangat eller kört med den modell vi diskuterade tidigare?

Man må komma ihåg att all inströmmande luft när man går på gas ut ur kurvorna medför att lambdan alltid läser för mager blandning och vill feta på. Slår man då på gas på samma ställe hela tiden (vilket vana banåkare tenderar att göra) innebär det att man till slut har alldeles för fet blandning i de regionerna.

Utan att veta om Du redan försökt detta skulle jag rekommendera att Du tar upp Din egen mapp och använder smooth-funktionen i områden där värdena fluktuerar mer än 5% i intilliggande celler. Om Du ändrar filändelsen till något som går att ladda upp här (ex .pdf) och bifogar den till en post kan jag slänga ett getöga på Din mapp när jag är hemma i morgon och ev föreslå justeringar?
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Har nog missat ditt inlägg där Roffe. Tack för erbjudandet. Får se om jag kan plocka ut min nuvarande mapp. Gixxern står längst in i hörnet nu med projekt- och crosshojarna utanför så den är lite svår att nå :) Har bara pangat men både gata och bana för att få så varierande körning som möjligt.

Med lite längre mappningsintervall fick jag till en rätt dräglig mapp men har ändå switchat till 0-mappen ibland under körning för att få en lite snällare respons :)

Det sägs att växellådan ska ta stryk av quickshifter men så här såg min oljeplugg ut efter säsongen. 300+ mil med kanske 25% av växlingarna utan koppling (QS). Även på bakhjulet och med skjuts ibland. Kör på Q8 SBK 15W50 olja.
80 ms bryttid på ettan ner till 50 ms på femman till sexan.
I princip inget på magneten! Det tycker jag är riktigt bra!!

oljeplugg2.jpg
 
Last edited:

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Nu har jag oxå monterat ett Bazzaz-kit TC på min hoj. Ska försöka ta mig ut i veckan och prova att allt fungerar.

En fråga ang QS. När jag växlar upp trycks givaren "ihop". Vilken typ av givare ska jag ha då? Jag fick med en pull, men det känns fel.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu har jag oxå monterat ett Bazzaz-kit TC på min hoj. Ska försöka ta mig ut i veckan och prova att allt fungerar.

En fråga ang QS. När jag växlar upp trycks givaren "ihop". Vilken typ av givare ska jag ha då? Jag fick med en pull, men det känns fel.

Då har du givaren för raceväxel, du skall ha givaren för gatväxel...
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Har också börjat titta lite på Bazzaz, men då pgr av Traction Control.
Är noob och har nyss skaffat mig en CBR1000RR8 efter ett par månader på en SV650.

Hur bra är traction controlen? Är lite småskraj för att lägga hojjen pgr av släpp med bakdäcket och tänker att det kanske är en skysst sak att ha? Den kan ju följa med kommande hojjar sen ju :)
Är alltså inte ute efter bättre bantider utan mest extra safety ^^
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har också börjat titta lite på Bazzaz, men då pgr av Traction Control.
Är noob och har nyss skaffat mig en CBR1000RR8 efter ett par månader på en SV650.

Hur bra är traction controlen? Är lite småskraj för att lägga hojjen pgr av släpp med bakdäcket och tänker att det kanske är en skysst sak att ha? Den kan ju följa med kommande hojjar sen ju :)
Är alltså inte ute efter bättre bantider utan mest extra safety ^^

Bazzazens TC är riktigt bra, snabb och känslig. Det är lite kul att det finns Bazzaz TC till exempelvis BMW S1000 trots att den redan har TC... :)

Men, Bazzazens TC är ett system avsett för race, det är inte gjort för snabba släpp i låga farter på gatan (tro mig, jag vet...:gnissla)
Problemet är det rent fysikaliska med ett tvåhjuligt fordon, får du ett släpp i låg fart så går det oftast så fort att det inte finns något system i världen som kan påverka. Bosch har ju precis släppt ett helt nytt system som enligt uppgift skall vara riktigt bra och om det är så bra så kommer det förmodligen att bli standard på många hojar i framtiden.
Bazzaz TC är bättre än ingen TC alls och ställer du den på största känslighet så är den riktigt bra även på gata men det finns som sagt gränser...
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Har också börjat titta lite på Bazzaz, men då pgr av Traction Control.
Är noob och har nyss skaffat mig en CBR1000RR8 efter ett par månader på en SV650.

Hur bra är traction controlen? Är lite småskraj för att lägga hojjen pgr av släpp med bakdäcket och tänker att det kanske är en skysst sak att ha? Den kan ju följa med kommande hojjar sen ju :)
Är alltså inte ute efter bättre bantider utan mest extra safety ^^

Tror inte den ökar trafiksäkerheten nämnvärt, risken är kanske tvärtom att hamna i någon form av falsk säkerhet och därför få motsatt effekt.


Sedan är väl inte systemet universal så att det passar alla hojar? Satt på min vid köp så jag har inte full koll.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har också börjat titta lite på Bazzaz, men då pgr av Traction Control.
Är noob och har nyss skaffat mig en CBR1000RR8 efter ett par månader på en SV650.

Hur bra är traction controlen? Är lite småskraj för att lägga hojjen pgr av släpp med bakdäcket och tänker att det kanske är en skysst sak att ha? Den kan ju följa med kommande hojjar sen ju :)
Är alltså inte ute efter bättre bantider utan mest extra safety ^^

Som med alla andra elektroniska hjälpmedel så betyder det inte att man kan köra hur som helst bara för att man har tractioncontrol, t.ex. med ABS så är ju tanken att du ska få låsningsfria bromsar men det går utan problem att göra stoppies och till och med slå över om du bromsar nog hård och under rätt / fel förhållanden.

Samma sak gäller traction control. Det är ett hjälpmedel och inget annat. Den ska förhoppningsvis assistera på ett sånt sätt att du inte får våldsamma kast i utgången på kurvor vid hård acceleration, alltså göra hojen lite mer lätthanterlig. Mackar du däremot på för fullt ut ur en kurva så kan ingen TC i världen rädda dig.

Niklas kommer garanterat med bättre intryck då han är en rätt så hygglig pilot samt kör mycket bana och har testat lite gränser med hojen. :)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Tänk också på att tc inte hjälper mot "kas" i böj utan bara när hjulhastigheterna börjar skilja sig åt för mycket. Men som sagt, det finns tc och TC.

/J
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top