Bazzaz performance??

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bazzazen lyser när tändningen är på.
Jag har inte hunnit koppla upp datorn och kikat men det är nästa att göra på listan, hade lite brottom i går då jag skulle upp på mittsverigebanan och köra.

Jag har Z-AFM box med, hur ser om jag har signal eller ej?


Mvh Thomas!

Efter 60 sekunder så drar lambdan igång och du ser att stapeln rör sig på gaspådrag. Du ser ju även i programmet om du har TPS, du behöver ju inte ens starta för att se det.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Efter 60 sekunder så drar lambdan igång och du ser att stapeln rör sig på gaspådrag. Du ser ju även i programmet om du har TPS, du behöver ju inte ens starta för att se det.

TPS reagerar vid gaspådrag, men det står NO Z-AFM, vad kan vara orsak till det?

Kontakterna till båda lambda sitter sitter på plats med, men dom borde väl inte påverka quickshifterna i vilket fall?
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
TPS reagerar vid gaspådrag, men det står NO Z-AFM, vad kan vara orsak till det?

Kontakterna till båda lambda sitter sitter på plats med, men dom borde väl inte påverka quickshifterna i vilket fall?

Och du har motorn igång och det har gått en minut? Det ska lysa en lampa/lampor på Z-AFM boxen också, gör det det?
Z-AFM har inget med QS och TC att göra och de skall funka bara alla kontakter sitter i ordentligt, det är ju inga aktiva grejer utan bara avläsare av de befintliga sensorerna. Om Z-AFM inte funkar ihop med andra grejer så kan det ju vara allvarligare grejer som att själva boxen lagt av av någon anledning men eftersom TPS:en funkar så låter det bara som att någon kontakt inte är bra.

Du måste gå igenom alla kontakter, två på varje tändstift, två på varje insprutare (alla åtta) och två på TPS:en. Sen har du växelgivaren och rpm sensor. Sen är det kontakten till TC lampan (har du reglaget också, med mapswitch?) plus såklart de stora kontakterna till boxen och Z-AFM boxen. Sist men inte minst, kolla att jordsladden verkligen sitter fast ordentligt, kan ge märkliga fel annars, samt givetvis strömsladden. Visst använde du inte den medföljande strömtjuven utan gjorde en ihoplödning med krympslang?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra svar, Niklas. Vill bara lägga till att min 60s (för att sonden ska värmas upp) OCH över 3k RPM kräver burken för att logga. Du har två av varandra oberoende fel, såvida inte jorden macklar. Det finns en kontakt mellan kabelhärvan och QS-givaren - tar Du isär den kan Du även summra eller mäta mellan stiften mot givaren att den kortsluter när den belastas. Gör den inte det bör givaren kollas. Sedan finns en kontakt mellan Z-AFM och härvan, kolla särskilt den kontakten.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Tack både Roffe och Niklas:tummenupp

Jag har inte haft tid och kolla något mer och det kommer nog dröja några dagar innan jag river bort tank, luftburk mm för att komma åt och kika, men det är helt klart bra input jag fått från er så att jag har lite att gå på.

Ska kolla om det blir någon skillnad om jag kör lite längre än 60s och på lite varv, sist hade jag den på tomgång.


Mvh Thomas!
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Kopplade upp datorn igen och nu var cykeln riktigt varmkörd och det står fortfarande NO-AFM.
Dessutom så reagerar inte varvräknaren heller i programmet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Thomas - då måste Du nog dels titta igenom kopplingarna till tändspolarna, dels CPS (vevaxellägesgivaren) - det är därifrån som Bazzazen hämtar info om RPM. Det är också förklaringen till att QS strular. Lyser lampan över huvud taget på Z-AFM? Det kan i o f s vara så att även den strular på grund av att den inte får info om RPM...

Lyft tanken och kolla så att inkopplingen mot CPS (det är min huvudmisstänkte) samt tändspolarna har blivit rätt och att Du inte av misstag kopplat förbi något utan att gå via Bazzaz-härvan.
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nu börjar jag montera. Äntligen! :) Lunginflammation och bil-strul har förskjutit jobbet minst en månad.

Start.jpg

Kl 11:50
Det här du Magnus Mozz... Bara första härvan...
Loom1.jpg
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Heja:) TPS och CPS brukar väl vara de kontakter som man behöver ägna lite energi åt att hitta. Ägna lite tid åt att lokalisera och fixera härvan när Du är klar, så att t ex luftningen av tanken inte kläms. Been there, done that, lite snopet när hojen dör över halv gas...:)

Lycka till nu!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
De kontakterna sitter redan, men ja, det är många kablar att bunta upp. Ska följa ditt råd! :tummenupp

Den orange vita kabeln i diagnostikkontakten däremot... osäker. nånting om Scotchlock. Är det typ strömtjuvsklämma?
Har ett beg kit så den är inte med.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
De kontakterna sitter redan, men ja, det är många kablar att bunta upp. Ska följa ditt råd! :tummenupp

Den orange vita kabeln i diagnostikkontakten däremot... osäker. nånting om Scotchlock. Är det typ strömtjuvsklämma?
Har ett beg kit så den är inte med.

Bra, kör inte strömtjuv, strippa och löd istället!:)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Bra, kör inte strömtjuv, strippa och löd istället!:)
Men jag hittar ingen orange-vit kabel :( Det finns en som går till AP-sensorn, inte diagnostik-kontakten.

Denna handlar om att strömsätta boxen när tändningen är på, right?

monterat 15:45
Loom2 - tändning
Quickshiftern
TC-lampan (mycket jobb med infällning i ramen runt instrumenteringen)
map-switchen
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jamenförihelvete!!!!:zpy Man ser ju inte motorn för alla dj-la kablar!!!!:död

Sluta gnäll, det här är framtiden. Allting blir digitalt och elektroniskt, inga metallgrejer som slits, inget oljekladd...:tungan:)

...ingen doft... inget ljud...

...f-n vad trist...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vilka färger har du på diagnostikkontakten då?

Var satte du lampan? I överkant i instrumentet?


Men jag hittar ingen orange-vit kabel :( Det finns en som går till AP-sensorn, inte diagnostik-kontakten.

Denna handlar om att strömsätta boxen när tändningen är på, right?

monterat 15:45
Loom2 - tändning
Quickshiftern
TC-lampan (mycket jobb med infällning i ramen runt instrumenteringen)
map-switchen
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Glöm sen inte att plugga "Luftsystemet" PAIR Valve som blandar ut avgaserna, slangen från luftburken tlll PAIR-ventilerna uppe på toppen, i framkant. Om man inte pluggar så späs avgaserna ut och Z-AFM läser fel vid mappningen...
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Thomas - då måste Du nog dels titta igenom kopplingarna till tändspolarna, dels CPS (vevaxellägesgivaren) - det är därifrån som Bazzazen hämtar info om RPM. Det är också förklaringen till att QS strular. Lyser lampan över huvud taget på Z-AFM? Det kan i o f s vara så att även den strular på grund av att den inte får info om RPM...

Lyft tanken och kolla så att inkopplingen mot CPS (det är min huvudmisstänkte) samt tändspolarna har blivit rätt och att Du inte av misstag kopplat förbi något utan att gå via Bazzaz-härvan.

Tack så hemst mycket Roffe, det var vevaxellägesgivaren som inte var kopplad till Bazzaz.
Nu fungerar rpm när jag kopplar upp datorn och quickshiftern med, men jag får fortfarande NO-AFM och tractioncontrolen fungerar fortfarande inte.

Dessutom verkar det som att jag hade fel ang att jag har selftuning hittar nämligen ingen F-AFM box i min hoj, ska jag ändå få upp något AFM värde och mera tips på varför inte tractioncontrolen vill fungera?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, då har Du ingen bredbandslambda installerad och meddelandet "no Z-AFM" är helt korrekt. Då är det TC och QS som återstår, kan Du se om växellägesgivaren fungerar i mjukvaran? Annars kan Du alltid kolla genom att rekalibrera lägena. Att bägge funktionerna är väck tyder på att enheten inte vet vilken växel som är aktiv.

Jag skulle även verifiera QS-givaren genom att dela kontakten mellan härva och brytaren vid växelspaken och mäta motstånd eller summra kablarna mot givaren så att de funkar (när kontakten aktiveras ska kablarna kortslutas och motståndet bli noll/summern tjuta). Då vet vi i a f att givaren är hel...
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top