Dieselmotor - termer Svenska, Engelska

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Räknas inte dieseldrivna kolvmotorer till ottomotorerna?
Trodde jag.

Det där är inte helt enkelt. Tänk bara på "explosionsmotor" som fortfarande är ett uttryck som folk drämmer till med. Som Jörgen skriver, det är inte bara kläderna som gör mannen eller bränslet som gör motorn.

Kan under avdelningen "Relativt onödig kunskap" nämna att kamrat Otto hette Nicholaus i förnamn!
 

Dr.Bike

Guest
Jamen hallå, ursäkta en stackars idiot...
Restgaser i cylindern för att hålla uppe hettan låter ju exakt som EGR fast tvärtom?? Vänligen utveckla! Och ATAC, vad??
(Drämma till med förkortningar som ingen fan.. , mummel mummel..)

Sorry!
En Hondaterm!
ATAC = Automatic Torque Amplification Chamber
(kom först på den ärevördiga NS500! 1983)
Read all about it! ;)
http://world.honda.com/HRC/history/1982_1985/index.html
main.jpg



Det är hondas tidiga avgasportskontroll, som kunde ändra den avstämda volymen på expansionskammaren, och därmed ge motorn ett bredare effektband.
(alltså INTE variera porttiderna)
 
Last edited:

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
De HCCI-motorer man fosrka på idag är fyrtaktare. En bensinare hade kunnat kallas HCCI om man hade kompressionständning. Det är det som gör det så komplext att styra en HCCI motor. Det måste bla vara exakt rätt gassammansättning i cylindern för att det ska tända vid rätt tidpunkt och sedan dessutom få en tryckuppbyggnad mjuk nog att inte ha sönder motorn.

HCCI står för Homogeneous Charge Compression Ignition. Tungvrickande namn det där :gnissla

Det är ju ett underbart uttryck att drämma till med på exempelvis en kurs och sen betrakta alla stackare som försöker anteckna!:D
Ska "Homogeneous Charge" tolkas som att det inte är nån överladdning utan bara atmosfärstryck som fyller motorn?
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Sorry!
En Hondaterm!
ATAC = Automatic Torque Amplification Chamber

Det är hondas tidiga avgasportskontroll, som kunde ändra den avstämda volymen på expansionskammaren, och därmed ge motorn ett bredare effektband.
(alltså INTE variera porttiderna)

Variabelt förbränningsrum i nån form?
 

samhainie

Guest
Aha. Det är fördelarpump på dom där småttingarna va? (Vi har int översatt fördelarpump!)Kan inte tänka mig att Audi kör nåt annat än Bosch??
Var mer specifikt läcker det? Rör, slanganslutning? Inlopp eller utlopp? Har du provat att dra åt nånstans? Kan du skicka bilder?

(Om du kommer upp i 100 med din bil tycker jag inte du ska gnälla, det brukar jag inte göra med mina.)

japp, det är fördelarpump. inte jag heller, därför antar jag att det är bosch. faaaaan, jag hittar inte min kamera nu heller.. :mad: :huvet den läcker i delningen på pumpen.
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Nej - utan som jag skrev: Variabel expansionskammare.

Så här menar du?
There are several methods of modulating both the geometric and effective compression ratio. The geometric compression ratio can be changed with a movable plunger at the top of the cylinder head. The effective compression ratio can be reduced from the geometric ratio by closing the intake valve either very late or very early with some form of variable valve actuation

(Från länken ovan)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju ett underbart uttryck att drämma till med på exempelvis en kurs och sen betrakta alla stackare som försöker anteckna!:D
Ska "Homogeneous Charge" tolkas som att det inte är nån överladdning utan bara atmosfärstryck som fyller motorn?


Nej det betyder att det är en homogen bränsle/luftblandning innan det tänder ,som på en ottomotor. Inte en bränslespray som propagerar ut i förbränningsrummet som på en dieselmotor.

Men i en HCCI-motor kör man därtill med lambdat något på magra sidan dvs luftöverskott, inte på feta sidan (luftunderskott) som i en ottomotor. Så det är det som fodrar en så exakt styrning, ty sådan förbränning är instabil. (Det vet ju alla som råkat köra så mager bestyckning i tex en motorcykelmotor så att man fått högfartsspikning :hihi) Varje enskilt förbränningskolvslag styrs med closed loop, baserat på föregående. Tom ventilöppningarna är helt elektroniskt styrda av systemet. :näsblod

Bara ventilerarrangemanget till KTH:s encylindrig testmotor kostade 2 miljoner som det stod i länken.(inte bara skattepengar)
 

Dr.Bike

Guest
Så här menar du?
There are several methods of modulating both the geometric and effective compression ratio. The geometric compression ratio can be changed with a movable plunger at the top of the cylinder head. The effective compression ratio can be reduced from the geometric ratio by closing the intake valve either very late or very early with some form of variable valve actuation

(Från länken ovan)

Nja - same shit, men i avgasröret!
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
AAAHAA! Du menar så,ja! Ska läsa på lite bättre.
(Alla som känner mig vet ju att jag är en trögboll men jag tänkte ta chansen såhär på internet att spela intelligent och skylla på wiskyn.)
(Såvitt jag kan bedöma så är det bara Jörgen som träffat mig i verkligheten, tvivlar dessutom på att han minns det så jag borde gå säker.!)

EDIT>: Ska naturligtvis stå: "Det var exakt så jag menade. Får be er uttrycka er lite tydligare i fortsättningen."

(Nej, inte full.) (eller ja, det .. ja...)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
AAAHAA! Du menar så,ja! Ska läsa på lite bättre.
(Alla som känner mig vet ju att jag är en trögboll men jag tänkte ta chansen såhär på internet att spela intelligent och skylla på wiskyn.)
(Såvitt jag kan bedöma så är det bara Jörgen som träffat mig i verkligheten, tvivlar dessutom på att han minns det så jag borde gå säker.!)

:D Ingen fara - vi surrar på, så får vi se var vi landar!
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
japp, det är fördelarpump. inte jag heller, därför antar jag att det är bosch. faaaaan, jag hittar inte min kamera nu heller.. :mad: :huvet den läcker i delningen på pumpen.
Så det är själva pmpen som läcker? Uuuu, det är trist, då måste vi loss med eländet och rycka isär. Inte svårt egentligen men... trist.
Borde gå att fixa med standrd packningsmaterial och lite god vilja samt renhet och hyfsade verktyg. Som vi säger på Cuba: Never problem!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
AAAHAA! Du menar så,ja! Ska läsa på lite bättre.
(Alla som känner mig vet ju att jag är en trögboll men jag tänkte ta chansen såhär på internet att spela intelligent och skylla på wiskyn.)
(Såvitt jag kan bedöma så är det bara Jörgen som träffat mig i verkligheten, tvivlar dessutom på att han minns det så jag borde gå säker.!)

Var det på SH-pubben :hihi
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
:D Ingen fara - vi surrar på, så får vi se var vi landar!

Det som är så skrämmande är ju att tvingas inse hur lite man kan....

Å andra sidan är det ju hydraulik som är mitt huvudsakliga område.
(Nu sa jag förmodligen nåt dumt igen, börja för fan inte.. det här är en dieseltråd)
:D

Var det på SH-pubben :hihi

Nej faktiskt inte....
Har rört mig perifert i diverse underliga kretsar. Nu är det några år sen höll på men när T56 köptes loss snackades det om att de som slantade upp pengarna skulle "hedras" (whatever) med sina namn på en mässingsskylt nånstans. Vet inte alls om det blivit av, mnen är det så så finns jag med på skylten.
Nu förstår du!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Det som är så skrämmande är ju att tvingas inse hur lite man kan....

Å andra sidan är det ju hydraulik som är mitt huvudsakliga område.
(Nu sa jag förmodligen nåt dumt igen, börja för fan inte.. det här är en dieseltråd)
:D

HAHA! Du förekom mig! :rofl

Ingen fara - ölen är slut, och jag ska nu sova några timmar inna det är dax att gå upp och kolla MotoGp på Sepang! (Malaysia)
Får EJ missas!
Pedrosa har ju ÅTERIGEN pole!

:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej faktiskt inte....
Har rört mig perifert i diverse underliga kretsar. Nu är det några år sen höll på men när T56 köptes loss snackades det om att de som slantade upp pengarna skulle "hedras" (whatever) med sina namn på en mässingsskylt nånstans. Vet inte alls om det blivit av, mnen är det så så finns jag med på skylten.
Nu förstår du!

Aha, du har rätt, jag minns inte själva tillfället.
Men som du säkert vet är T56 i full schvung nu med sina CRM-dieslar. Vi har kört ihop med henne på Mysingen och in till Skeppsholmen.
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Aha, du har rätt, jag minns inte själva tillfället.
Men som du säkert vet är T56 i full schvung nu med sina CRM-dieslar. Vi har kört ihop med henne på Mysingen och in till Skeppsholmen.

Tror det är flera tillfällen!
Det var jag som som startade upp kaffebryggaren på Spica! Redan i torrdocka i Karlskrona!
(Under avdelningen "Tveksamma meriter.")
 

Dr.Bike

Guest
Tror det är flera tillfällen!
Det var jag som som startade upp kaffebryggaren på Spica! Redan i torrdocka i Karlskrona!
(Under avdelningen "Tveksamma meriter.")

Då kan jag meddela DIG, att JAG var nere i fjor, och delrenoverade ledningssystemen på 2 st "spicor" nere i Malaysia!
Jo - de lever där ff! :D

Godnatt!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top