Dieselmotor - termer Svenska, Engelska

Dr.Bike

Guest
JO!

I en fyrtakts (eller tvåtakts) diesel, så talar man om olika förbränningsförlopp.

"Alla" vet ju att det är en förbränning vi talar om, och inte en detonation.
D.v.s en relativt låg förbränningshatighet. Och en ännu lägre hastighet på flamfronten.
Ok?
Ok! :)

För att göra en lång historia (som rent stökiometriskt är relativt komplicerad) så drar jag några shortcuts, för att korta ned den. Ok?
Bra.

Då kan man smalna ner problematiken till det vi sa, dvs förbränning med:

Konstant tryck

eller

konstant volym.

Dessa sker under helt olika förutsättningar, men teorin skulle de kunna äga rum i samma motor, men under olika driftsförhållanden.

Konstant tryck: Detta sker i en motor med så låg kolvhastighet, och även låg hastighet på flamfronten, att NÄR väl tändning sker (typiskt i eller straxt intill Ö.D) så kommer ingen tryckuppbyggnad ske.
Kolven jagar alltså iväg i takt med att volymsökningen av förbränningsmediumet pågår.
Man kommer alltså ha ett (relativt) konstant (men oxå lågt) förbränningstryck hela tiden, under en stor volymsökning av förbränningsrummet.
Ok?

Detta är typiskt för lågvarviga dieslar. Speciellt 2-taktsdieslar.
Och är även följden av gigantiska cylinderdiametrar (där flamfronten aldrig skulle hinna förbränna hela gasvolymen i, eller i nära anslutning till Ö.D)
Vinsten blir att de har hög verkningsgrad trots detta, och de blir i det närmaste outslitliga.
Tvåtaktaren vinner oxå i verrkningsgrad p.g.a liten inre friktion gentemot 4-taktaren.
Jämför dem gärna med en tändkula.
(definitionsmässigt är en tvåtaktsdiesel en tändkula om den har ett kompförhållande på 13:1 eller lägre)

(nu tar jag ett par klunkar öl! och återkommer snart!)

Tillbaka!

Konstant volym då:

Här sker förbränningen så snabbt efter antändning (under några få tiotals vevaxelgrader - där dessutom kolven i princip, står still) att volymen anses vara konstant under förbränningsförloppet.
Dock får vi en tryckökning, med en transient på och detta toppvärde blir då vårt maximala cylindertrtyck, och arean under denna kurva vårt BMEP (Break Mean Engine Pressure) och är det intressantaste värdet vi har i en motor. Det är ju detta man vill öka hela tiden. Ffa vid trimning.

Här talar vi om högvarviga dieslar, och i princip alla moderna personbilsdieslar arbetar efter denna princip.
 
Last edited:

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
JO!

I en fyrtakts (eller tvåtakts) diesel, så talar man om olika förbränningsförlopp.

"Alla" vet ju att det är en förbränning vi talar om, och inte en detonation.
D.v.s en relativt låg förbränningshatighet. Och en ännu lägre hastighet på flamfronten.
Ok?
Ok! :)

För att göra en lång historia (som rent stökiometriskt är relativt komplicerad) så drar jag några shortcuts, för att korta ned den. Ok?
Bra.

Då kan man smalna ner problematiken till det vi sa, dvs förbränning med:

Konstant tryck

eller

konstant volym.

Dessa sker under helt olika förutsättningar, men teorin skulle de kunna äga rum i samma motor, men under olika driftsförhållanden.

Konstant tryck: Detta sker i en motor med så låg kolvhastighet, och även låg hastighet på flamfronten, att NÄR väl tändning sker (typiskt i eller straxt intill Ö.D) så kommer ingen tryckuppbyggnad ske.
Kolven jagar alltså iväg i takt med att volymsökningen av förbränningsmediumet pågår.
Man kommer alltså ha ett (relativt) konstant (men oxå lågt) förbränningstryck hela tiden, under en stor volymsökning av förbränningsrummet.
Ok?

Detta är typiskt för lågvarviga dieslar. Speciellt 2-taktsdieslar.
Och är även följden av gigantiska cylinderdiametrar (där flamfronten aldrig skulle hinna förbränna hela gasvolymen i, eller i nära anslutning till Ö.D)
Vinsten blir att de har hög verkningsgrad, och de blir i det närmaste outslitliga.
Jämför dem gärna med en tändkula.

(nu tar jag ett par klunkar öl! och återkommer snart!)

Har diverse utbildningsmaterial från B&W liggande, som jag studerat alltför lite. (Har mest tittat på bilderna :rodnar )
Konstant-tryck-principen bör alltså vara det som gäller för de sstora tvärstyckarna, är det rätt uppfattat?
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Pausinlägg:
I takt med att spänningen stiger funderar jag över konstant-volym-principen. Har några idéer som jag inte tänker skriva om eftersom jag sannolikt gör bort mig igen då.
Slut pausinlägg

Var det inte britterna som gjorde en dieselhoj till armén för ett par år sedan?


Säg vad inte britterna har gjort....
Har för mig att amerikanearna har en i produktion nu, som alltså levereras för fullt till militären.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Har diverse utbildningsmaterial från B&W liggande, som jag studerat alltför lite. (Har mest tittat på bilderna :rodnar )
Konstant-tryck-principen bör alltså vara det som gäller för de sstora tvärstyckarna, är det rätt uppfattat?

Korrekt!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Precis, det där är ju den teoretiska förklarelsemodellan, att dieselcykeln är isobar och ottocykeln är isokor. Men i praktiken är förbränningsprocessen i moderna högvarviga dieslar, 1000 rpm och upp, mer att betrakta som isokor. Som i en modellmotordiesel! Det ger nämligen bäst verkningsgrad. Det är bla detta som ligger bakom all forskning på HCCI motorn där blandningen är helt homogen innan man tänder. http://www.nyteknik.se/art/29858

/J
JO!

I en fyrtakts (eller tvåtakts) diesel, så talar man om olika förbränningsförlopp.

"Alla" vet ju att det är en förbränning vi talar om, och inte en detonation.
D.v.s en relativt låg förbränningshatighet. Och en ännu lägre hastighet på flamfronten.
Ok?
Ok! :)

För att göra en lång historia (som rent stökiometriskt är relativt komplicerad) så drar jag några shortcuts, för att korta ned den. Ok?
Bra.

Då kan man smalna ner problematiken till det vi sa, dvs förbränning med:

Konstant tryck

eller

konstant volym.

Dessa sker under helt olika förutsättningar, men teorin skulle de kunna äga rum i samma motor, men under olika driftsförhållanden.

Konstant tryck: Detta sker i en motor med så låg kolvhastighet, och även låg hastighet på flamfronten, att NÄR väl tändning sker (typiskt i eller straxt intill Ö.D) så kommer ingen tryckuppbyggnad ske.
Kolven jagar alltså iväg i takt med att volymsökningen av förbränningsmediumet pågår.
Man kommer alltså ha ett (relativt) konstant (men oxå lågt) förbränningstryck hela tiden, under en stor volymsökning av förbränningsrummet.
Ok?

Detta är typiskt för lågvarviga dieslar. Speciellt 2-taktsdieslar.
Och är även följden av gigantiska cylinderdiametrar (där flamfronten aldrig skulle hinna förbränna hela gasvolymen i, eller i nära anslutning till Ö.D)
Vinsten blir att de har hög verkningsgrad, och de blir i det närmaste outslitliga.
Jämför dem gärna med en tändkula.

(nu tar jag ett par klunkar öl! och återkommer snart!)
 

Dr.Bike

Guest
Precis, det där är ju den teoretiska förklarelsemodellan, att dieselcykeln är isobar och ottocykeln är isokor. Men i praktiken är förbränningsprocessen i moderna högvarviga dieslar, 1000 rpm och upp, mer att betrakta som isokor. Som i en modellmotordiesel! Det ger nämligen bäst verkningsgrad. Det är bla detta som ligger bakom all forskning på HCCI motorn där blandningen är helt homogen innan man tänder. http://www.nyteknik.se/art/29858

/J

Jeppelimundo broder!Och om du nu ser på mitt fortsatta svar, så bekräftar det just vad du sa! :tummenupp
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Fantastiskt, jag trodde rätt om konstant volym. Besynnerligt nog har jag aldrig hört talas om de begreppen tidigare (såvitt jag kan minnas, minnet är inte helt pålitligt) men det här var en mycket bra och pedagogisk förklaring!

Vad är en HCCI-motor??
 

samhainie

Guest
:tummenupp Visst är det!
Allvarligt talat, vilken pump (matarpump, insprutningsapump, högtryckspump) gäller det? Fabrikat på pumpen? Har diverse blandat elände liggande, så helt omöjligt är det inte. Är det sen bara ett standardläckage så bör det vara skapligt lättfixat.

jag är inte 100 på vilket fabrikat, men jag tycker det borde vara bosch (jag blev så less att jag inte ens kollade om det stod på pumpen) insprutningspump. jag vet att den heter b#028130115MX i ETKA. motorkod AHU 1.9 TDI audi. 0-100 på 17,9 sekunder det ni! det kallar jag vrålåk :) det är helt säkert ett standard läckage bara, bilen har gått 50tusen mil så det är väl dax..
 

Dr.Bike

Guest
Fantastiskt, jag trodde rätt om konstant volym. Besynnerligt nog har jag aldrig hört talas om de begreppen tidigare (såvitt jag kan minnas, minnet är inte helt pålitligt) men det här var en mycket bra och pedagogisk förklaring!

Vad är en HCCI-motor??

HCCI (om jag minns rätt i dieselfallet) är en tvåtaktsdiesel som m.h.a rörliga avgasportar (ATAC) behåller en så stor mängd restgaser i cylindern (för att hålla uppe hettan) att motorn självantänder lättare/bättre och förbränner fullständigare = bättre verkningsgrad.

Annars är ju HCCI en arbetsprincip även för bensinare, och den vi såg sist var väl Mitsubishis lean air eller vad den hette? med HDI teknik.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jeppelimundo broder!Och om du nu ser på mitt fortsatta svar, så bekräftar det just vad du sa! :tummenupp
Ok, Sorry :tummenupp

Men tändkulan är faktisk den enda lyckade HCCI motorn Sverige har producerat, över 70-tillverkare i Sverige på 20-talet :hihi.

Jag brukar träffa förbränningsprofessor Ångström på KTH ibland i jobbet. Vi skrattade åt hur fantastiskt det är att en tändkula funkar. Allt bränsle i en tädnkula är nämligen insprutat och delvis förånga mot de heta väggarna inuti kulan innan det tänder. Förmodligen är det att den otillräckliga lilla luftmängden i tändkulan ger en mjuk 2-stegsförbräning, att resten av bränslet brinner upp först när de heta gaserna och reståterstoden av bränsledropparna slungas ut ur kulan och in i förbränningsrummet ovanför kolven. Förbränningen blir utdragen. Annars hade en tändkulemotor gått i bitar. :näsblod

De som byggde tändkulor var nog praktikens män. :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
HA! Kolla upp Hesselman-motorn! Tändstift är inte alls unikt för bensinmotorn!!


Nja, Hesselmanmotorn är väl fortfarande en ottomotor?

Tror att bränslet diesel gjorts till synonym motortypen diesel här.... Hesselmanmotorn är vad jag förstår en ottomotor konstuerad för att gå på bränslet diesel. Alltså bara tillräckligt låg kompression.
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
jag är inte 100 på vilket fabrikat, men jag tycker det borde vara bosch (jag blev så less att jag inte ens kollade om det stod på pumpen) insprutningspump. jag vet att den heter b#028130115MX i ETKA. motorkod AHU 1.9 TDI audi. 0-100 på 17,9 sekunder det ni! det kallar jag vrålåk :) det är helt säkert ett standard läckage bara, bilen har gått 50tusen mil så det är väl dax..

Aha. Det är fördelarpump på dom där småttingarna va? (Vi har int översatt fördelarpump!)Kan inte tänka mig att Audi kör nåt annat än Bosch??
Var mer specifikt läcker det? Rör, slanganslutning? Inlopp eller utlopp? Har du provat att dra åt nånstans? Kan du skicka bilder?

(Om du kommer upp i 100 med din bil tycker jag inte du ska gnälla, det brukar jag inte göra med mina.)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror att bränslet diesel gjorts till synonym motortypen diesel här.... diesel....

Det där är problematiskt: att man i Sverige förkortat dieselbrännolja till dieselolja och sedan till blott "diesel". Många människor tror ju att en dieselmotor blir en rapsoljemotor om man kör den på det bränslet. De tror att motortypen döpts efter bränslet, fast det är tvärtom. Dieselolja borde tex kallas gasoil eller gasolja (som man säger på sjön) istället.
 

Dr.Bike

Guest
Aha. Det är fördelarpump på dom där småttingarna va? (Vi har int översatt fördelarpump!)Kan inte tänka mig att Audi kör nåt annat än Bosch??
Var mer specifikt läcker det? Rör, slanganslutning? Inlopp eller utlopp? Har du provat att dra åt nånstans? Kan du skicka bilder?

(Om du kommer upp i 100 med din bil tycker jag inte du ska gnälla, det brukar jag inte göra med mina.)

En gammal bil jag hade gjorde faaktiskt 104 Km/h! Ha!

Igår stod en Tdi:are på E18 avfarten... knackade HYSTERISKT + sotsvart rök ur både avgasrör och oljepåfyllning under vrålvarvning! (hål i kolven + vevaxelras tänkte jag)
Går dessa VAG TDI sönder ofta? Och varför isf? Kamremsbrott har jag sett ett par stycken, men annars? Rent mekaniskt? (sorry trådskaparen)
 
Last edited:

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
HCCI (om jag minns rätt i dieselfallet) är en tvåtaktsdiesel som m.h.a rörliga avgasportar (ATAC) behåller en så stor mängd restgaser i cylindern (för att hålla uppe hettan) att motorn självantänder lättare/bättre och förbränner fullständigare = bättre verkningsgrad.

Annars är ju HCCI en arbetsprincip även för bensinare, och den vi såg sist var väl Mitsubishis lean air eller vad den hette? med HDI teknik.

Jamen hallå, ursäkta en stackars idiot...
Restgaser i cylindern för att hålla uppe hettan låter ju exakt som EGR fast tvärtom?? Vänligen utveckla! Och ATAC, vad??
(Drämma till med förkortningar som ingen fan.. , mummel mummel..)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De HCCI-motorer man forskar på idag är fyrtaktare. En bensinare hade kunnat kallas HCCI om man hade kompressionständning. Det är det som gör det så komplext att styra en HCCI motor. Det måste bla vara exakt rätt gassammansättning i cylindern för att det ska tända vid rätt tidpunkt och sedan dessutom få en tryckuppbyggnad mjuk nog att inte ha sönder motorn.

HCCI står för Homogeneous Charge Compression Ignition. Tungvrickande namn det där :gnissla


HCCI (om jag minns rätt i dieselfallet) är en tvåtaktsdiesel som m.h.a rörliga avgasportar (ATAC) behåller en så stor mängd restgaser i cylindern (för att hålla uppe hettan) att motorn självantänder lättare/bättre och förbränner fullständigare = bättre verkningsgrad.

Annars är ju HCCI en arbetsprincip även för bensinare, och den vi såg sist var väl Mitsubishis lean air eller vad den hette? med HDI teknik.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top