Fick tillbaks mc'n idag, strypt..

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Mm, funderar på att göra nått sånt. Nästan omöjligt å känna skillnaden på 10kW~ Mm, man pallar egentligen inte vänta så länge på att ta kortet lr att få ta om det efter 2 år me 2pr prövningstid igen >.<
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
du gör ju som du vill men jag tycker de är idiotsikt å ta av strypning när man inte får åka ostrypt så. som att köra lastbil utan lastbils kort.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Å man kan väl köra fort med förstånd eller fort utan förstånd me men å köra sakta med förstånd är rätt segt enligt mig iaf..

Problemet är inte om du har förstånd eller inte. Du har inte rutinen som krävs för att läsa o se farorna i trafiken. Det går fort att komma upp i hastighet, men det skall bromsas också någon gång... Vi vill inte läsa om dig i minneslunden stax efter du fått ditt kk :näsblod

Ta de nätt i början o skippa macho-hk-tänket så får du mycket nöje o blir en gammal o repekterad SH-medlem :tummenupp
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Är det så att en olycka händer och du har tagit bort strypningen så kan försäkringsbolaget om dom vill neka er ersättning för skador.

Bara det är väl värt att ha kvar strypningen tills det är okej att ta borten. Alla har vi någon gång i livet fått bita i det sura äpplet och med saker som är mindre kul. Se det som en period när du får rutin för att hantera högre effekt med tiden.
 

Ace.Rider

Guest
Mycket prat om försäkringar, vad är det igentligen, måste man ha en sån? :va

Nää men allvarligt talat, om du har råd att betala alla sjukvårdsavgifter på den du kört på och dig själv, efter vård, i fall personen blir handikappd/förlamad skall ha rullstol osv............. så varför inte ta bort strypningen. Men om du känner att plånboken inte är tillräkligt tjock så kan det vara en bra idé att ha kvar strypningen. Förhoppningsvis händer inget men man vet aldrig när olyckan är där.

Tänk och använd huvudet så kan du nog svara på detta själv!
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Som d1ce nämner.

Den som brukar fordonet som sitt skall stå som ägare och därmed oxå försäkringstagare. Bor man hemma så får man låna pappas motorcykel men använder man den som sin egen ses det som skenförsäkring och man blir därför utan ersättning vid eventuell olycka.

edit: stavfle
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
3222338 Som d1ce nämner.

Den som brukar fordonet som sitt skall stå som ägare och därmed oxå försäkringstagare. Bor man hemma så får man låna pappas motorcykel men använder man den som sin egen ses det som skenförsäkring och man blir därför utan ersättning vid eventuell olycka.

edit: stavfle
Det är ju ganska svårt för FB att veta om man bara lånar den eller brukar den alltid...
 

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Rev dän mina strypningar igår.. Riiiktigt gött.
Om du vill ha den "mindre strypt" så kan du ju plocka bort förgasarna, ta ut brickorna och fila upp hålen för de är enormt små.. Jag antar att du har brickor i insuget som jag hade.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Det är ju ganska svårt för FB att veta om man bara lånar den eller brukar den alltid...

Som d1ce nämner.

Den som brukar fordonet som sitt skall stå som ägare och därmed oxå försäkringstagare. Bor man hemma så får man låna pappas motorcykel men använder man den som sin egen ses det som skenförsäkring och man blir därför utan ersättning vid eventuell olycka.

edit: stavfle

Just så...

Och sen så finns det en sak som ställer till det lite. Du kan aldrig försäkra något som inte är ditt (nu pratar vi inte om vad som står hos vägverket, för det kan man trolla med som man vill), alltså kan din pappa inte försäkra något du betalat för även om han står som ägare. :fakta

Nu kommer någon intelligent rackare kommentera att det visst går :mattias Ja, visst går det, men du följer inte försäkringens stående avtal då och därmed kan du (om detta uppdagas) bli utan, nekad eller få reducerad ersättning.

Kalla mig inte moralkärring el.dyl nu. Jag har inte sagt att någon inte bör eller inte ska försäkra så. Jag framför bara vad jag läst och frågat mig fram till hos f-bolagen.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
@Dice.

Nu hänger jag inte med riktigt. Hur ska Fb veta om jag tar ut pengar, betalar hojen men sätter fassan som ägare? :confused:
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
@Dice.

Nu hänger jag inte med riktigt. Hur ska Fb veta om jag tar ut pengar, betalar hojen men sätter fassan som ägare? :confused:

Fråga inte mig, men du kan inte försäkra något som inte är ditt/du inte äger :) Min hoj är inte ett försäkringsbart intresse för min far, mor eller mormor.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Min pappa äger en motorcykel, men han kör aldrig på den. Däremot lånar jag den titt som tätt..:rolleyes:

:fakta

När man hör sig för med mcförare i vår ålder verkar det vanligt att man dagligen brukar och kvaddar "någon annans" motorcykel. Men jag har sällan hört att någon hamnat i klammer med sitt bolag.

Men eftersom jag är brorduktig försäkrar jag mina själv, det är jättekul... Det är lika billigt som det är roligt :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
@Dice.

Nu hänger jag inte med riktigt. Hur ska Fb veta om jag tar ut pengar, betalar hojen men sätter fassan som ägare? :confused:


Jag ska ge dig ett verkligt fall:

Kille köper min polares R1á. Kille vurpar, försäkring på killes pappa. Försäkringsbolag ringer min polare..

-Vem var det som köpte hojen? Kille eller pappa?

-Öhh, killen....

Därmed fick killen inga pengar.

Jag vet, inte ett svar på din fråga, men det kan vara svårt att sopa igen alla spår efter sig, informera familjemedlemmar osv osv
 

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Jag ska ge dig ett verkligt fall:

Kille köper min polares R1á. Kille vurpar, försäkring på killes pappa. Försäkringsbolag ringer min polare..

-Vem var det som köpte hojen? Kille eller pappa?

-Öhh, killen....

Därmed fick killen inga pengar.

Jag vet, inte ett svar på din fråga, men det kan vara svårt att sopa igen alla spår efter sig, informera familjemedlemmar osv osv

Anstränger de sig verkligen så? Dessutom går det ju att ljuga som en dåre och säga att farsan inte hade pengar för tillfället o killen betalade. Säljaren missförstod osvosv
 

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
:fakta

När man hör sig för med mcförare i vår ålder verkar det vanligt att man dagligen brukar och kvaddar "någon annans" motorcykel. Men jag har sällan hört att någon hamnat i klammer med sitt bolag.

Men eftersom jag är brorduktig försäkrar jag mina själv, det är jättekul... Det är lika billigt som det är roligt :D

Jag gjorde dessvärre en sådan sak, tilllägas ska är att jag övningskörde för tung hoj, jag var ute och åkte med han jag övningskörde med, vi lånbytte hoj och jag körde ner i diket och la mig där och vilade en stund tills ambulans kom och hjälpte mig :tuttar

när ägaren till cykeln ringde försäkringsbolaget så gällde den inte då jag som körde cykeln inte var 24. :huvet inget någon av oss tänkte på när jag körde iväg på hojen, fungerar inte heller som med bil att det är den man övningskör med som är föraren utan det är bara om man åker på samma cykel av någon dum anledning......utan jag sa bara kvaddar jag, betalar jag, sagt och gjort, fick åka till banken och ta lån på 70k och handla den kvaddade hojen ! surt men en läropeng ! hojen är nu fullt reparerad med nya kåpor framgaffel framdäck osv, allt förutom lack!

har kostat ca 100k när lacken är på men har en fin hoj nu iaf :gnissla
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag gjorde dessvärre en sådan sak

Så illa :(

Nu menade jag visserligen att man köpt en hoj, ställt den på far/mor men naturligtvis sett till att de tecknat en försäkring som säger att det är ok för sonen/dottern att låna/köra den.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top